hoeveel gewicht mag een arabier dragen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: hoeveel gewicht mag een arabier dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:15

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:35

Renbaan: tussen de 45 en 70kg ong. Er zijn paarden die een grote handicap krijgen, en liever een zwaarder persoon dan dood gewicht zoals lood.
Liek liep volgens zeggen met 72kg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:31

Dankjewel voor de info.
Ik wist dit helemaal niet weer iets geleerd.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:16

Bolieke schreef:
Mijn vaders arabier is 1m56 en het iets "steviger" type. Mijn vriend rijdt wel eens met hem, die weegt minstens 85 + zadel etc, dan kom je makkelijk aan 100 kg (da's dus ongeveer 20 % van het paard z'n gewicht). Dat paard kan dat goed dragen, mijn vriend heeft dan ook een honkvaste zit, die zit dus niet te "knotsen". Anders had hij er nooit mee mogen rijden van pa hoor Knipoog .

Zo, dat gewicht wil ik nog niet op mijn brede Welsh Cob! Haha! Maar ik ga dan ook uit van zo'n 16%: liever wat 'te' voorzichtig met mijn pony's rug, daar ben ik nl. erg zuinig op.
Als je uitgaat van een gewicht van 400 kilo, betekent dit dus dat je vaders Arabier 25% van z'n eigen lichaamsgewicht moet dragen, da's best wat! Maar ik zie dat jij 'm schat op 500 kg? Dat is wel erg veel, lijkt mij. Ik heb wel eens gehoord dat veel mensen het gewicht van een paard vaak veel te hoog inschatten, maar misschien is dat een fabeltje, en heb je helemaal gelijk. Jij kent het paard tenslotte, ikke niet. Knipoog

Nog een algemene opmerking: heel veel hang af van de bouw van het paard in kwestie: lange rug = vaak zwakker; week in de lendenen = zwakker; weinig bot = zwakker enz.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:21

Een stevige arabier die flink aan de maat is kan best 500 kilo wegen. Als Anouar goed op gewicht zou zijn zou hij dat ook wegen.
Hij is nu echt aan de dunne kant en weeg zo rond de 450 kilo (een keer gewogen toen hij net zo dun was als hij nu is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:25

Wij houden voor onze bijna-helemaal-Arabier (NRPS'er dus Knipoog) van 1.56 (en errrug smal, beetje paard is snel een keer zo breed) een max. aan van 65 kilo. Kom ik zelf echter lang niet aan met mijn 51 kilo...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:07

Mijn paard (NRPS, Arabier x draver) is 1.56 m en weegt 450 kg (is twee keer op de paardenweegschaal geweest). Bij 20% zit hij op 90 kg gewicht op zijn rug. Ik zou hem met dat gewicht geen endurancewedstrijd laten lopen, puur omdat hij dat niet gewend is. Maar met 75 kg zou dat prima moeten kunnen, ook gezien het feit dat hij klasse 4 loopt en op een internationale wedstrijd over die afstanden minimaal 75 kg moet meedragen. Wat ik al zei, met mijn eigen gewicht van 65 kg kom ik zeker wel aan 70 met zadel, schoenen etc. Misschien zou ik zelfs nog wel wat lood mee moeten nemen om aan 75 te komen. Dood gewicht is niet altijd prettiger dan levend gewicht, integendeel. Ik zie een iets zwaardere ruiter dan ook niet per definitie als probleem.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:59

Het gaat natuurlijk over m'n vader z'n paard, waar mijn vriend eens sporadisch op rijdt. Als m'n vriend ooit een eigen paard koopt, zal het een iets robuuster type zijn en waarschijnlijk zo rond de 1m60. Da's beter geschikt voor hem.

Je zou trouwens niet eens willen weten hoeveel mensen er, samen met alle uitrusting, makkelijk naar de 100 kg gaan. Daar zitten ook vele arabieren bij. Maar meestal rijden deze mensen, godzijdank, dus wel op arabieren die over 1m55 gaan.

Ik denk ook, en nu ga commentaar krijgen Knipoog , dat mensen hun paarden dikwijls onderschatten. Ik heb ooit geweten dat een meisje van amper 50 kg niet op de halfbloed arabier van de manège mocht rijden omdat men haar te zwaar vond. Het paardje was zeker 1m50. Je kan je de reactie van dat meisje als voorstellen, zij had juist een dieet er op zitten en was ruim 15 kg kwijt Boos!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:50

Bolieke schreef:
Je zou trouwens niet eens willen weten hoeveel mensen er, samen met alle uitrusting, makkelijk naar de 100 kg gaan. Daar zitten ook vele arabieren bij. Maar meestal rijden deze mensen, godzijdank, dus wel op arabieren die over 1m55 gaan.

Ik denk ook, en nu ga commentaar krijgen Knipoog , dat mensen hun paarden dikwijls onderschatten. Ik heb ooit geweten dat een meisje van amper 50 kg niet op de halfbloed arabier van de manège mocht rijden omdat men haar te zwaar vond. Het paardje was zeker 1m50. Je kan je de reactie van dat meisje als voorstellen, zij had juist een dieet er op zitten en was ruim 15 kg kwijt Boos!

Over je eerste uitspraak hier aangehaald: gisteren kwam ik er nog eentje tegen: hele grote vent op een klein Arabje met een joekel van een Western-zadel. Paardje moest steeds bij draven om de voorganger bij te houden, en liep een beetje te zwalken en wat wijd van achter. Tja, dan vraag ik mezelf dus af of die man niet beter een maatje groter had kunnen aanschaffen...

Over de tweede: Tja, voor het arme meisje in kwestie natuurlijk écht erg sneu, en ik kan er niet over oordelen of het gerechtvaardigd was om haar te weigeren op die pony te rijden. Maar is het niet beter om je paard te onderschatten dan te overschatten? Het paard kan immers niet zeggen dat iets 'm te zwaar is, dus vind ik dat wij als mensen beter heel of zelfs 'te' voorzichtig kunnen zijn. Het dier heeft maar één rug, en daarom vind ik dat grotere en zwaardere ruiters een passend paard moeten kopen.

pareco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:39

Mijn arabiertje is ongeveer 1,54 ik ben 1,69 en 65 kilo en ik pas perfect op hem..

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:44

Enne.. zware botten bestaan niet, dat is een fabeltje bedacht door mensen die problemen hebben met hun gewicht.[/quote]

Helaas bestaat het wel, zwaarder gebouwde mensen zonder dat ze dik zijn.
En ja de botten zijn dan steviger en zwaarder dan van andere mensen.
(Uitgelegd door een arts in het ziekenhuis)

Kijk maar eens om je heen dat niet alle mensen dezelfde bouw hebben de een is grof gebouwd zonder dik te zijn, de ander fijngebouwd.

Maar een licht iemand die hotst op een paard kan bezwaarlijker zijn dan een zwaarder iemand die goed mee zit en het paard niet in de weg zit.
En natuurlijk correct rijden is heel belangrijk het paard moet het wel aan kunnen.
Per definitie is het niet zo dat een zwaarder gebouwde tinker meer kan hebben dat de arabier.

PeterBezemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 18:32

ook belangrijk is natuurlijk hoe je op je paard zit, en wat je er mee doet (springen etc.).

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:05

ja inderdaad....ligt er helemaal aan ook hoe je er zelf op zit. Mensen die zwaarder zijn en niet kunnen rijden komen niet op mijn paarden. Ik weeg zelf helaas nog steeds 75 kg maar rij zeker wel en daar hebben ze geen last van, nog net zo gek als anders....ben wel aan de lijn dus hoop snel weer richting 65 te gaan

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:14

Zolang je nog kan opstappen zonder dat je een krukje nodig hebt (tenzij je paard te groot voor je is ;p) vind ik het nog prima ;) Maar als je echt zit te twijfelen, zou ik zeggen probeer het een keer en als het dan gewoon niet goed voelt, zou ik het niet doen

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:16

Opstappen op welk paard dan ook is not done zonder kruk, volgens mij, een enkele keer wel daargelaten.
het is altijd beter voor de rug van je paard en voor het zadel om met kruk op te stappen.

Het opstappen heeft niet altijd te maken met gewicht ruiter maar ook met handigheid, stijfheid enz.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:30

Helemaal geen oud topic hoor :+

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:46

dan moet je wel een kruk ergens kunnen laten staan, bij mij is dat dus al geen optie, ik stap al 18 jaar op zonder kruk btw.

de stelling zolang je nog op kan stappen zonder kruk ben je niet te zwaar vindt ik een beetje vage stelling...

jessica85ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:34

mijn arabiertje is 1.45 cm en ik ben zelf 1.68 cm lang en weeg zo tussen de 52 - 56 kg dit wisselt een beetje.

het opstappen op mijn meisje doe ik altijd zonder krukje.

ik denk dat het veel al aan het paard zelf ligt wat het wel of niet kan dragen... spieren/conditie enz.