Arabisch volbloed , weer te verdelen in meerdere '' soorten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ladolcevita

Re: Arabisch volbloed , weer te verdelen in meerdere '' soorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:25

Is het nog wel te volgen? Clown

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:28

bterlaan schreef:
Overigens is ook Hadban Enzahi een belangrijke stam bij de arabieren.

Ja best erg dat ik die er niet bij heb gezet. Bloos

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:43

bterlaan schreef:
Type slaat op het hele paard, niet alleen op de dish. Een paard met een enorme dish dat bv. een sterk afhangende kroep heeft of zich niet toont oid zal geen erg hoge punten krijgen voor type. Het paard moet eruit zien als een arabier. De hele houding speelt daarbij een rol, het orenspel, de alerte blik, de staarthouding, de beweging, het "hier ben ik, ben ik niet mooi"? etc. DAT is type, niet de dish. Voor mij vallen de fransen juist meestal op hun afhangende kroep door de mand. Die krijg je als je vooral of uitsluitend op snelheid fokt. Ik heb echt paarden gezien met ramsneuzen en sterk afhangende kroepen, met AV-papier. Hoeft dus voor mij totaal niet. Dan kan ik ook een QH nemen. Dat vind ik bij de Polen zo goed, die hebben goede renpaarden gefokt die er toch nog steeds als arabieren uitzien.
Enne, de dish van MPsyche.... is die echt? ik ken hem alleen van foto's en we weten allemaal wat er met foto's gedaan kan worden.....

Bianca, je hebt in mijn ogen Type helemaal juist verwoordt!!!

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:05

Waar blijven de beschrijvingen van de verschillende types? Omdat ik heel graag eens het verschil had geweten/gezien tussen bijvoorbeeld een Poolse volbloed en een Spaanse... (en mijn honger is nog niet gestild Vork )

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 02:10

had ik het net helemaal af, sluit ik per ongeluk de pagina....
Dus; nog een keer;

De groepen zijn zoals ik al eerder zeg een soort foklanden. Deze landen hebben een traditie in het fokken van Volbloed Arabieren en bezitten een staatsstoeterij.

we beginnen met;

EGYPTE

Van oudsher worden er natuurlijk door de bedoeidenstammen op het hele Arabisch schiereiland AV's gefokt. Er is heden ten dage ook nog steeds een staatsstoeterij in Cair, Egypte; de Egyptian Agricultural Organization (EAO) die nog steeds mooie droge paarden af leveren. Het echte succes ligt echter tegenwoordig meer in landen als Amerika en Duitsland. Daar worden ook al heel lang zuivere Egyptenaren gefokt. Maar door de goede condities in Europa en Amerika zien die er vaak meteen heel anders uit dan de paarden in Cairo. Het droge maar harde woestijklimaat geeft pezige paardjes die in onze westerse ogen misschien wat ondervoed lijken. In Nederland word zo'n kwart eeuw de Egyptenaar gefokt door stoeterijen als Flaxman en Smaroel Arabians.

Als je een droog paard zoekt met een mooi Arabisch type is de Egyptenaar vaak het antwoord. Maar ook in andere groepen kom je paarden tegen met extreem mooi type. Egyptenaren worden vooral op hun eigen grondgebied ingezet in races en endurance. In Syrie, Jordanie, Qatar, Saoudie Arabia, Irak en ga zo maar door zijn ook veel zuivere "Egyptenaren" te vinden en ook daar houd men graag als een soort erfgoed de paarden zuiver en kruist men (de merries!) eigenlijk nooit met andere groepen. Een daar uit geboren veulen word niet geaccepteerd door de Pyramid society. Dat is een club die de bloedlijnen bewaakt en labels plakt op wat zuiver is en wat niet. Hier verder op in gaan geeft verwarring. Ook andere groepen zijn echte Arabieren.

In de Egyptisch fokkerij word veel gekeken naar moederlijnen (stammen) en sommigen houden er hele strategieën op na die geeikt zijn op wat men vroeger in de woestijn al deed. Je vind de Egyptenaar en ook andere uit de woestijn afkomstige volbloeden als grondslag voor alle groepen. Het label zuiver (Asil) heeft voor veel mensen iets mytisch en word gezien als een status symbool..

Afbeelding

Malik uit 1971.
Zuivere Egyptenaar gefokt op Duitse bodem. Een hengst uit de Dahman Shawan stam met een Siqlawi vaderlijn.
De vader is Hadban Enzahi (Nazeer x Kamla) die gefokt werd door de EAO en moeder een in Duitsland gefokte merrie van Ghazal x Malacha. Prachtig type.

De opa van deze hengst, Nazeer uit 1939, is wel noemen waard. Gefokt door de EAO en de belangrijkste hengst van de afgelopen eeuw. Nazeer heeft zelf succesvol geraced maar werd pas op latere leeftijd echt ingezet in de fokkerij. Ondanks die late inzet stroomt zijn bloed in bijna alle Egyptenaren en in veel Russische paarden via de door Egypte aan Rusland geschonken hengst Aswan. Sommige pedigrees hebben inmiddels wel 12 keer Nazeer in de pedigree zonder dat dit problemen geeft.

Jammer genoeg kan ik niet veel foto's plaatsen op dit forum. Ik ben er dus wat zuinig mee. Ik wil ook niet alle fokgroepen doen hoor, ben met dit stukje al weer een uur bezig. Misschien dat iemand anders dat wil doen. Morgen krijg je er nog 1 van me; Weil - Marbach. Maar dat vind ik zelf ook echt leuk om te doen. Het overige portie mag naar Fikkie zogezegd. Clown misschien dat ik in een dolle bui nog de Polen doe. Knipoog
Laatst bijgewerkt door ladolcevita op 22-03-08 02:26, in het totaal 1 keer bewerkt

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:59

ladolcevita schreef:
Hadban Enzahi (de hengst) was een Hadban Enzahi omdat zijn moederlijn eindigt in, je raad het al, een Hadban Enzahi. Haha!
Hij heette eigenlijk Kamel toen hij werd geimporteerd naar Duitsland. Maar ja, Kamel is wel een hele rare naam voor een paard natuurlijk. Vandaar dat men hem heeft vernoemd naar zijn stam.

Het kan zijn dat als je paard ook uit een Hadban Enzahi merrie komt (de stam dus) dat je paard een Hadban Enzahi is. Maar in dit geval heb je dus een nakomeling van de hengst Hadban Enzahi, de stam zal (waarschijnlijk) iets anders zijn. Mag ik vragen uit welke merrie je paard komt? Dan kijk ik eens wat voor stam dat is.

Hier zijn pedigree Lachen

http://www.allbreedpedigree.com/omar+romeo+boy

Moeder van Omar is Fazara (v MahomedxShaykhan). Vader Mahomed is Hadban EnzahixMalikah, en vader van Hadban Enzahi is Nazeer en van Malikah is vader Ghazal. Heb ook Ghazal in mijn pedigree. Volgen jullie het nog Verward Haha!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:01

Prachtige paard trouwens die Malik zeg Tong uitsteken

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:51

Ik heb die Fazara ooit geprobeert te kopen. Maar toen ik daar aan kwam vroeg hij er ineens het dubbele voor. Haha! Ja zeg, ben wel goed maar niet gek. Dat paard (leuke merrie!!!) stond bij een ponyclub en liep daar rondjes. Het is ook de moeder van Fanon dacht ik. Neon x Fazara van Miriam van Heijningen.

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:01

AnneOmie schreef:
Prachtige paard trouwens die Malik zeg Tong uitsteken

Volle broer van Mahomed. Knipoog en ook de vader van mijn paard.

Ik heb hem voornamelijk gekozen omdat hij een goed voorbeeld is van het verschil tussen stammen en lijnen en omdat hij (dat gaf wat verwarring) een Hadban Enzahi zoon is maar geen Hadban Enzahi in stam.

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:06

AnneOmie schreef:
http://www.allbreedpedigree.com/omar+romeo+boy

Moeder van Omar is Fazara (v MahomedxShaykhan). Vader Mahomed is Hadban EnzahixMalikah, en vader van Hadban Enzahi is Nazeer en van Malikah is vader Ghazal. Heb ook Ghazal in mijn pedigree. Volgen jullie het nog Verward Haha!

Jaja, ik volg jou helemaal, ik ken je paard ook. Dit zegt Allbreed over de stam;

DAJANIA M, ARABIAN, 1876
Color: b

Sheykh Obeyd, Or. Ar. GSB 37

Dajania was a bay Kohejlan Dajanieh bred in 1876 by Mohemmed Pasha, a Turkoman who stole her dam from the Sbaa Anazeh. She was purchased in 1877 by Wilfrid and Lady Anne Blunt and imported to Crabbet in 1878. She was sold to the Turkish Ambassador H E Rustem Pasha in London 1886. Mother: A DESERTBRED KUHAYLAH-AJUZ OF IBN DAJAN OF THE SABA. other photo in Arab Horse Families of Great Britain

Het is dus een Crabbet moederlijn. Hier meer info:

http://www.crabbetarabian.com/crabbet.html

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 00:37

ladolcevita schreef:
Ik heb die Fazara ooit geprobeert te kopen. Maar toen ik daar aan kwam vroeg hij er ineens het dubbele voor. Haha! Ja zeg, ben wel goed maar niet gek. Dat paard (leuke merrie!!!) stond bij een ponyclub en liep daar rondjes. Het is ook de moeder van Fanon dacht ik. Neon x Fazara van Miriam van Heijningen.

Hey leuk dat je haar hebt gekend. Als het goed is leeft ze nog steeds, in Friesland ergens, niet op een manege meer! Omar is daar ook opgegroeid en tot zijn ik geloof 5e of 6e jaar daar gebleven. Leuke merrie dus? Schimmel geloof ik toch!?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 00:39

Dank je voor je info, leuk om te weten Lachen