Welke hengst voor deze merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:34

dat is toevallig,want ik was deze henst ook al tegengekomen Haha!

persoonlijk vind ik schimmel heel mooi, ik heb geen idee wat voor kleur het veulen dan zal krijgen hoor.
maar heel toevallig dat ik dit dier ook al was tegengekomen.
evenals Ar Sivmayall die ik ook heel erg mooi vind

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:42

Kuray is bruin geboren. hij heeft een bruine vader, dus 1 schimmelgen, 50% kans op een kleurtje, 50% kans op een schimmeltje.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 20:17

Mijn voorkeur gaat uit naar bruin of zwarte hengst. Dit omdat schimmeltjes me niet echt aanspreken (heb er trouwens wel 1 gezien die ik wel leuk vondt).
Maar goed. Dat is persoonlijk.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:30

Hier staat nog een zwarte kerel op stal. prestatiepredikaat western. Is 1.50 hoog, maar ik weet niet of hij normaal groot fokt of niet. Heel imposant mannetje mét karakter, heel lief en zet duidelijk zijn stempel op zijn kids. 2 nakomelingen ook hier op stal, een haflo en een donkere koffievos volbl. arab.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:17

ShamalArabs De zwarte hengst onhou ik hij is onwijs mooi.
En ligt zeker bij ons thuis in de smaak.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:51

Mias schreef:
Mijn voorkeur gaat uit naar bruin of zwarte hengst. Dit omdat schimmeltjes me niet echt aanspreken (heb er trouwens wel 1 gezien die ik wel leuk vondt).
Maar goed. Dat is persoonlijk.

ik heb echt geen flauw idee wat de eigenaren eigenlijk mooi vinden.

ja bont Clown

maar bonte arabieren bestaan dacht ik (nog) niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:42

Nee wel paint arabjes maar kom niet op de naam dat zijn halve arabieren.
maar zeker wel mooi bont

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:49

Pinto komt wel voor. wij hebben een dame staan die aan de pinto eisen voldoet. Maar in feite is dat nog steeds Sabino. Beide hengsten zijn ook Sabino, dus geven witte aftekeningen mee en kunnen zelfs losse vlekken op de buik oid doorgeven.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 23:29

De eigenaren willen zelf ook het liefst een vos of een zwarte of een bruine met zwarte namen (heeft dat een speciale naam? Weet ik geen eens Nagelbijten / Gniffelen )

Bij de eigenaren gaat de voorkeur ook niet uit naar een schimmeltje.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 23:30

ShamalArabs schreef:
Pinto komt wel voor. wij hebben een dame staan die aan de pinto eisen voldoet. Maar in feite is dat nog steeds Sabino. Beide hengsten zijn ook Sabino, dus geven witte aftekeningen mee en kunnen zelfs losse vlekken op de buik oid doorgeven.

Ik heb me door iemand laten vertellen dat Kristana ook een Sabino is?

Het is de bedoeling om zo min mogelijk wit te gaan fokken bij deze merrie. Dus een Sabino of een pint of een andere bonte heeft niet de voorkeur.

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:32

MM Sultan van arabianfantasie is een kanjer!!! allebei mooie brede bles. fokt ook mooi ze hoofd door!!!

gr kim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:47

kimmiepimmie er staat op marktplaats dacht ik een nakomeling van hem zeer mooi beesje mooi bles en mooi hoofd.
van mm sultan Knipoog

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 19:23

kimmiepimmie schreef:
MM Sultan van arabianfantasie is een kanjer!!! allebei mooie brede bles. fokt ook mooi ze hoofd door!!!

gr kim

Als hij de brede bles door fokt dan valt hij al af. Wij willen een veulen met zo min mogelijk wit.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 07:22

Tja hoe dat wit uitvalt dat weet je nooit van tevoren, ik heb uit dezelfde combinatie 2 x een veulen gefokt, de ene had weinig wit aan het hoofd en de ander heeft een redelijke bles, terwijl de ouders allebei bescheiden zijn aan het hoofd. En ken ook iemand die juist voor de witte blessen ging en beide ouders hadden het terwijl het veulen slechts een kolletje heeft... je weet nooit hoe het uitpakt, maar kijk niet alleen naar de ouders zelfs maar ook eens naar de voorouders wat die voor aftekeningen hadden....

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:47

Ik denk niet dat je hengst invloed kan hebben op veel of weinig wit omdat je merrie het sabino-gen draagt.

Dus daar zou ik zeker niet naar kijken... Sabino kan ook minimaal aanwezig zijn bij een hengst en het dan toch doorgeven.
Ik persoonlijk denk dat met deze merrie met wat voor hengst dan ook, toch redelijk wat wit op het veulen komt Ja

Persoonlijk vind ik JK Catalist een heel mooie hengst Ja

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:00

Wat een leuke merrie, met een erg mooi hoofd! Ik val persoonlijk ook helemaal op haar kleurtje.

Ik zou proberen niet alleen veulen met een langere hals te fokken, maar ook een met een mooiere halsvorm: wat meer kap o.a.. En verder zou het veulen iets meer front mogen hebben - of wat minder overbouwd mogen zijn. Dit kan natuurlijk ook door de foto komen, maar de merrie lijkt wat neerwaarts te zijn gebouwd (ik weet het, Arabieren zijn geen KWPN-ers die allemaal bergopwaarts gebouwd moeten zijn tegenwoordig, maar toch...).

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:12

Mias, de kleur is het ALLERLAATSTE waar je naar moet kijken. Kijk naar de zwakke punten van de merrie, laat je daarbij helpen als je dat beter vindt. Sherif, helemaal met je eens, hoor!
Dan zoek je een hengst erbij waarvan je kunt verwachten, dat hij verbetering brengt in die zwakke punten. Ken ook de sterke punten van de merrie zodat je een hengst daar eventueel niet al te zwaar op hoeft te beoordelen.
Dan kijk je naar de bloedlijnen. Als je doorgaat op Vatican bv, wat in dit geval geen inteelt maar lijnteelt is (dochter met kleinzoon), dan weet je beter wat eruit gaat komen dan wanneer je vooledig ander bloed neemt. Zoiets kan een reden zijn om een hengst die misschien iets minder sterke punten heeft, toch te kiezen boven eentje die meer sterker punten heeft. Lijnteelt is voorspelbarder dan gewoon maar wat mixen. Dat merk je vooral in de generaties die erna gaan komen. En dat is, waar je als fokker ook over moet nadenken.
Kijk naar de merrie, kijk naar de hensgt en stel je het veulen voor, dat eruit kan komen. Je kunt daar gerust ook je gevoel bij gebruiken mits daaraan wel enige kennis ten grondslag ligt. Succes!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:17

Heey mias,

Ik wou even reageren op dat je zei dat G Basgier klein fokt. Ik ben naar de fokster geweest van Basgier en zij vertelde dat hoewel hij klein is niet klein fokt. Dan weet je dat alvast. Wij hebben voor basgier gekozen omdat hij een koel karakter heeft en ook omdat we het liefst een donker veulen willen.
Je merrie heeft erg veel type, mooi hoor!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 02:07

Mias, ik zie nu dat je niet weet hoe een bruine met zwarte manen heet. Dat is een bruine dus. Je moet echt nog heel veel leren, als je de basiskleuren nog niet eens kent. Pak er eens een boek bij, of zoek eens op internet. Even heel kort: Je hebt de drie basiskleuren: vos: die hebben geen zwart in hun vacht (jouw merrie is een vos); bruin: die hebben een bruine vacht en zwarte manen en staart en onderbenen; en zwart. Dan de schimmel, die een van de basiskleuren heeft maar vroegtijdig zijn kleur verliest. Als je een veulen met zo min mogelijk wit wilt fokken, dan zou ik van een andere merrie uitgaan. Maar zoals ik al zei, kleur is het allerlaatste waar je naar kijkt als je fokt. Echt, ga eerst heel veel leren voor je zelfs maar denkt aan fokken.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 20:32

bterlaan schreef:
Mias, ik zie nu dat je niet weet hoe een bruine met zwarte manen heet. Dat is een bruine dus. Je moet echt nog heel veel leren, als je de basiskleuren nog niet eens kent. Pak er eens een boek bij, of zoek eens op internet. Even heel kort: Je hebt de drie basiskleuren: vos: die hebben geen zwart in hun vacht (jouw merrie is een vos); bruin: die hebben een bruine vacht en zwarte manen en staart en onderbenen; en zwart. Dan de schimmel, die een van de basiskleuren heeft maar vroegtijdig zijn kleur verliest. Als je een veulen met zo min mogelijk wit wilt fokken, dan zou ik van een andere merrie uitgaan. Maar zoals ik al zei, kleur is het allerlaatste waar je naar kijkt als je fokt. Echt, ga eerst heel veel leren voor je zelfs maar denkt aan fokken.

Je hebt helemaal gelijk. ik weet nog helemaal niks van het fokken af. Ik ben ook nog maar een jaar of 10 bezig met het fokken. dus veel kan ik er inderdaad niets van weten.
Maar goed, typisch bokt, snel een oordeel klaar hebben.

Maar goed, je hebt helemaalt gelijk, ik heb geen verstand van het fokken met arabieren. Ik heb alleen verstand met het fokken met friezen en haflingers. En tjah, dat zijn hele andere paarden.
En lezen is ook moeilijk, dit is niet mijn paard. Ik vraag jullie advies voor de eigenaren. En ik krijg alleen info door van de eigenaren die ze mij vertellen. Ze willen graag een paard met zo min m,ogelijk wit. En wij weten dat je niet op kleur moet fokken. Maar het is een veulen voor eigen gebruik, dus ze vinden kleur ook heel erg belangrijk. Als het een veulen voor de verkoop was dan keken ze ook wel verder.

En wat betreft de kleuren, ik noem zo'n paard ook altijd bruin. Maar het had toch goed gekunt dat het een speciale naam had.

Maar goed, Als het goed is hebben wij een hengst gevonden voor deze merrie. Dus er mag hier een slotje op.

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:38

Mias schreef:
bterlaan schreef:

Je hebt helemaal gelijk. ik weet nog helemaal niks van het fokken af. Ik ben ook nog maar een jaar of 10 bezig met het fokken. dus veel kan ik er inderdaad niets van weten.
Maar goed, typisch bokt, snel een oordeel klaar hebben.

Maar goed, je hebt helemaalt gelijk, ik heb geen verstand van het fokken met arabieren. Ik heb alleen verstand met het fokken met friezen en haflingers. En tjah, dat zijn hele andere paarden.
En lezen is ook moeilijk, dit is niet mijn paard. Ik vraag jullie advies voor de eigenaren. En ik krijg alleen info door van de eigenaren die ze mij vertellen. Ze willen graag een paard met zo min m,ogelijk wit. En wij weten dat je niet op kleur moet fokken. Maar het is een veulen voor eigen gebruik, dus ze vinden kleur ook heel erg belangrijk. Als het een veulen voor de verkoop was dan keken ze ook wel verder.

En wat betreft de kleuren, ik noem zo'n paard ook altijd bruin. Maar het had toch goed gekunt dat het een speciale naam had.

Maar goed, Als het goed is hebben wij een hengst gevonden voor deze merrie. Dus er mag hier een slotje op.

hoi ,
Gefeliciteerd met de gevonden hengst!!....en het zal idd allemaal wel goed komen Cool ,denk je niet! Knipoog ...
Op naar een gezond en blij veulentje!!
gr,sas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:22

HedwigO schreef:
Heey mias,

Ik wou even reageren op dat je zei dat G Basgier klein fokt. Ik ben naar de fokster geweest van Basgier en zij vertelde dat hoewel hij klein is niet klein fokt. Dan weet je dat alvast. Wij hebben voor basgier gekozen omdat hij een koel karakter heeft en ook omdat we het liefst een donker veulen willen.
Je merrie heeft erg veel type, mooi hoor!

Goeien keus joh.
Wij gaan vos ook laten dekken we willen meer maat en G Basgier fokt idd niet klein heb ik al van meerdere gehoord die veulens hebben van hem.
En wij zijn ook op zijn coole karakter gevallen en op zo beetje alles.
Wou dat ik zon hengst in mijn bezit had.
Blijft echt nog altijd een droom. Knipoog