Bonte Arabische Volbloeden en kruisingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mossel

Re: Bonte Arabische Volbloeden en kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:02

ik vindt dat rabicano ofzo iets wel mooi, komt denk ik omdat mijn paard(geen arabier overigens) dat ook heeft

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:04

De eerste keer dat ik een "bonte" arabier zag was toen ik 13 jaar oud was en voor de eerste keer naar de nationale keuring van Engelang ging in Malvern.
Het ging toen om een SE vos merrie die net als AF. Grafitie een heel laken aan haar zijkant had.
Toen vond ik heel al heel erg gaaf.
mijn aller eerste arabier was een Sabino vosje (medium) met lekkere witte benen en een mooie bles en ik heb hier nog steeds een zwak voor.
Maar ja een goed paard heeft geen kleur dus ook nooit echt bewust opzoek geweest naar "vlekken arabieren".
Toen wij ons eerste veulen van Naomi Rose fokte van Tigger kwam er een voskleurig hengstje uit met een paar verdwaalde witte aftekeningen op zijn benen (was een schimmeltje dus nu zie je het niet meer).
Het laatste veulen wat wij uit deze combi fokte is alleen wel vos gebleven en hij is ook echt door de verf heen komen zetten, 4 witte benen tot de knieen, onder zijn buik bij de koker een hele grote witte vlek die je bij zijn flanken zichbaar is, in zijn oksel een bliksemschicht (hoe je het ook schrijft) en midden onder zijn buik ook nog een wit vlekje en niet te vergeten zijn blesje.
Dodo is 100% arabier, heeft ondertussen een AVS papier, een SAHR papier en een Pinto papier (de laatste twee heb ik aangevraagt omdat ik het wel grappig vond).

En in dit geval is het of je vind het mooi of je vind het helemaal niets..
Ik vind het mooi al zou ik er nooit op gaan fokken.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 20:14

Ik heb een pinto merrie met 45% arabisch bloed, dus ik kan wel zeker zeggen dat ik helemaal gek ben van het kleurtje 'bont'.

Zo een volbloed arabier met het sabino gen vind ik echt apart, zo een exemplaar zou ik gerust wel op stal willen hebben staan! Maar ik vind wel dat fokken puur op kleur verkeerd is. Een sabino arabier okay, maar dan liefst wel 1 met de rastypische kenmerken!

Waar ik het echt helemaal voor heb, dat zijn de zogenaamde pintabians, pinto's met +99% arabisch bloed. Uiteraard zullen dit nooit of te nimmer volwaardige volbloeden zijn, maar het komt toch al aardig in de buurt. Helaas zie je veel te vaak dat er puur op kleur wordt gefokt en niet op kwaliteit. Ik vind dat kwaliteit nog steeds voorgaat op kleur! Daardoor zijn vele pintabians niet veel waard qua arabisch type en dat is echt zonde.

Ik droom er van om met mijn pinto een bont veulen te fokken met een aansprekend arabisch type. Het is alleen zoeken naar de geschikte volbloed arabische hengst... Want ik wil graag de 'fouten' van mijn merrie verbeteren op vlak van arabisch type. Hopelijk zal ik ooit slagen in mijn opzet.

magic84331

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:58

Hier is mijn hengstje, Di Coco Rajhim, hij is 100% AV.
Toen hij geboren werd kon mijn geluk niet op, ik ben zoals velen weten grote liefhebber van pinto's en dan wordt er een AV geboren met zo'n witte vlek op zijn buik !
Eén ding staat vast, hij wordt zeker ingezet in mijn fokkerij om mijn pinto merries te dekken... ik ben nu al benieuwd ...
http://i74.photobucket.com/albums/i263/ ... 1/087a.jpg
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 24-03-07 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto in link!!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 23:00

ik vind hem wel erg mooi speciaal ik hou er van Lachen

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:50

@magic: het is niet de bedoeling om foto's in het topic te plaatsen Lachen

Wel een gaaf beestje overigens! Teveel wit bij een arabier is niet mijn smaak. Vind het er op de een of andere manier minder sjiek uitzien en gewoon niet bij een arabier passen. Maar iedereen z'n eigen smaak, gelukkig Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 04:05

Cassidy schreef:
Het AV stamboek ziet ze liever niet, maar kan ze niet uit het stamboek weren....

Graffiti werd toch niet in het NL AV stamboek opgenomen of heb ik dat mis?
Ik heb een rabicano + drager van sabino gen volbloed arabier merrie welke is opgenomen in het stamboek...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 04:06

CtjeLief schreef:
ik weet bijna zeker dat er ergens OF een niet volbloed tussen heeft gezeten, OF het is een natuurfoutje haha, wat mij betreft zouden ze niet in het volbloed stamboek mogen, maar das puurt mijn mening en gevoel. Ik ben echt anti bont en sabino als het om de AV gaat.. hoort gewon niet bij het ras in mijn ogen..

en verder: als je av 100% is, mag je hem arabier noemen, en anders nrps of halfbloedje ofzo!

Ik vind ze juist erg mooi Ja
En aangezien die kleur vroeger al bestond vind ik persoonlijk dat kleur niet uit mag maken of ze wel of niet in het stamboek opgenomen worden door hun kleurtje...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 04:07

Cassidy schreef:
En ik kan het topic hier op bokt niet meer vinden waar een Nederlandse fokker ineens een Sabino veulen kreeg, volgens mij was dat de Arabianfantasy Stoeterij? Foto staat daar niet meer op de website, maar dat was gewoon 100% puur zuiver Arabier.

Dat was dus indd A.F. Graffiti... Super mooie tekeningen als je het mij vraagt Knipoog

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 05:00

Laatst bijgewerkt door shasta op 25-03-07 05:16, in het totaal 1 keer bewerkt

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:08

Waarom zou hij niet opgenomen zijn in het stamboek wanneer het een 100% AV is?
Of is er een clausule die bonte paarden uitsluit?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:21

Hij is voor zo ver ik weet gewoon opgenomen hoor maar op het papier staat hij aangeduid als vos daar het AVS stamboek alleen de basis kleuren vastzet.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:58

Ik meen mij te herinneren dat Abigail dat tegen me vertelde, maar weet het niet meer zeker...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:40

Moderatoropmerking:
abbo-reactie verwijderd

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 04:54

eempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:38

magic84331 schreef:
Hier is mijn hengstje, Di Coco Rajhim, hij is 100% AV.
Toen hij geboren werd kon mijn geluk niet op, ik ben zoals velen weten grote liefhebber van pinto's en dan wordt er een AV geboren met zo'n witte vlek op zijn buik !
Eén ding staat vast, hij wordt zeker ingezet in mijn fokkerij om mijn pinto merries te dekken... ik ben nu al benieuwd ...
http://i74.photobucket.com/albums/i263/ ... 1/087a.jpg

Wat een geweldig leuk arabiertje.
Ben helemaal verliefd op zn hoofdje! Haha!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:22

ik ben helemaal weg van arabieren en van bont, dus die combi is helemaal perfect! mits ze leuk getekend zijn natuurlijk. als ik eerder had geweten dat ze bestonden was ik er zeker naa rop zoek gegaan maa rben nu heel blij met mijn schimmeltje, ook al heb ik hem als koffievos gekocht Clown

AndiraStud , ik ben wel heel erg beneiwud naar jouw paardje

AndiraStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:42

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:19

vreselijk mooi paardje! kan me goed voorstellen dat je heel erg blij met hem bent

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 11:34

Inderdaad en die kruisende sokken, echt speciaal en mooi paard Lachen

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 00:36

Zelf vind ik het een beetje gevaarlijk om zo met 'bont' te gaan fokken, als het om arabieren gaat. De zeldzame exemplaren die er zijn, zijn eigenlijk 'foutjes'. Er hoeft natuurlijk helemaal niets mis te zijn met die paarden, maar je beperkt de fokkerij van het ras enorm door op de kleur te focussen.

Ik hou heel erg van bonte paarden en heel erg van arabietjes. Vanwege de western liefhebberij ook van quarters en paints. En zelfs bij de paints in NL, die er heel wat meer zijn dan bonte arabieren, krijg ik soms (no offense) het idee dat er voor een bepaalde combinatie wordt gekozen vanwege de mogelijke kleur en bontpatroon van het veulen. Natuurlijk, daarom fok je paints. Maar omdat de spoeling nog vrij dun is, denk ik dat er combinaties omwille van kleur worden gemaakt, die niet altijd de beste combinaties zijn voor het type paard. Gelukkig zijn er ook veel fokkers die er wel om denken.

Maar wanneer je met de uiterst dunne spoeling van bonte arabieren gaat fokken, dus omwille van kleur en patroon, kun je bijna niet op een heel goede combinatie qua type en bouw uitkomen, dus dat zou in mijn ogen geen wenselijke motivatie mogen zijn. Het zou wat anders zijn wanneer er veel meer keuze was uit veel meer types bonte hengsten.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 22:52

@ Kukkie, ik ben het volledig met je eens...

Kijk maar naar de pintabians in amerika... Bonte paarden met +99% arabisch bloed, bijna een volbloed dus. Ik weet het, dit zal nooit of te nimmer een volbloed zijn! Maar een échte pinto (dus met het tobiano kleurengen) volbloed arabier bestaat niet volgens mij, zelfs die met die witte vlekken niet, dat is denk ik dan eerder een uitgesproken sabino gen. Prachtig vind ik ze om te zien, vaak ook omdat het 'ongelukjes' zijn in de natuur en hier niet puur voor de kleur gefokt is! Al moet ik wel eerlijk toegeven, zo een exemplaar zou ik wel heel erg graag bezitten hoor Knipoog

Maar bon, om terug te komen op die pintabians, dat zijn dus bijna volbloeden met een pinto kleurtje, maareuh, waar is hun arabisch type??? Vaak ontbreken ze ofwel het type ofwel de gangen, dus ja, daar kan ik alleen maar uit concluderen dat er puur op kleur is gefokt en niet op type of gangen, echt zonde hoor! Al zullen er heus ook wel tussen zitten die zowel type als de pinto kleur hebben, maar dat is denk ik toch wel een minderheid... Ze hebben meestal wel 'iets' van type, maar ze bevatten denk ik ook veel 'fouten' in de bouw.

Daarom wil ik dus ook graag doordacht gaan fokken en zoek ik een hengst voor mijn merrie die haar 'fouten' zou kunnen verbeteren. Nu natuurlijk nog leren waar haar fouten zitten en waar ik op moet letten bij de keuze van een hengst *lol* Dat is, denk ik, iets wat met jaren ervaring komt... Nou ja dat mag ik toch hopen Haha! Knipoog

magic84331

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:46

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:04

wat een schatje Pling