welke hengst? (Egyp)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mickyl

Re: welke hengst? (Egyp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 22:37

Hey Katja! Vraag het anders eens aan Hannet. Zij heeft haar zwarte merries laten dekken door een zwarte SE hengst uit Duitsland. Ook heeft zij contacten en ze weet er ook veel van, en ze kent je merrie natuurlijk! Dus ik zou het even aan haar vragen (alleen is haar e-mail momenteel buiten gebruik omdat ze is gehacked..)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 16:45

Dankjee Haha! Zwart vind ik namelijk zelfs mooier dan schimmel Lachen

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:54

Kleur is echt het laatste waar je aan moet denken. Eerst je merrie analyseren, dan kijken welke hengsten haar zwakke punten kunnen verbeteren. Als je daarbij dan een zwarte vindt, dan is dat mooi meegenomen, waarbij zwart natuurlijk niet gegarandeerd vererft. Wat heeft je merrie voor kleur? Bij birkhof.com hebben ze een jonge zwarte Sameer-zoon, die erg exotisch is en waarvan je via Sameer ook goede prestaties verwacht. Hij heet Siraj. http://www.birkhof.com/birkhof_siraj.htm

Je zou er eigenlijk gewoon eens hee nmoeten, al is het voorjullie verweg. De beide ouders zijn er namelijk ook en dat maakt het juist zo ineterssant! Kun je niet een week vakantie nemen en een stoeterij-reis door Duitsland maken? Dan krijg je echt veel indrukken en je zult veel leren.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 13:01

ik vrees dat ze niet zo rastypich bezig is.. meer leuk rijpaardje zoekt.. (correct me if I'm wrong)), idd Bterlaan, mooi hengstje! exotisch hoofdje, niet onaardig, zeker niet voor een zwarte! inderdaad ook helemaal eens met je commentaar hierboven..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 13:32

Het gaat me ook in de eerste plaats om het resultaat en niet de kleur, maar ik heb het er bij gezet omdat ik dan kans heb dat ik reacties krijg waar wel zwarte en/of schimmelhengsten worden aangeprezen die SE zijn. Er staat dan ook het LIEFST schimmel of zwart, maar iedereen die iets moois weet kan reageren. Ik had Siraj ook al gezien en ik houdt hem zeker in gedachten.
viewtopic.php?f=155&t=679102&st=0&sk=t&sd=a&start=25
ook hier heb ik mijn reactie geplaatst. Haha!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 11:10

En dat zijn foto's van je merrie? Op basis daarvan, mar dat is altijd een gevaarlijke zaak natuurlijk, zou ik zoeken naar een hengst, die wat langere lijnen en wat verfijning oplevert. Ze moet fijner in haar hoofd en in de keelgang. En haar kroep zou ook wat beter kunnen, lijkt me, maar dat is moeilijk te zien. Ik denk aan EL Ahhim Shah, die daar veel doet, juist op die punten. Ook Radames maak fijne halzen, grote ogen en behoorlijke kroepen. En het Halim Shah-bloed maakt vaak edeler. Al moet je wel uitkijken, welke hengst je neemt, want daar ken ik er ook wel, die zelf vrij propperig zijn en dat ook doorgeven. Zo van de foto's zou ik zoeken naar een hengst met wat alngere lijnen, of die die in elk geval bij zijn kinderen maakt. De twee die ik noemde zijn op dat gebied goed, maar ik ken ze natuurlijk ook niet allemaal. En in ee nandere lijn maakt Simeon Sadik bv. hele goede kroepen, vaak lange halzen, dat hangt een beetje van de moeder af, en grote ogen. Birkhof heeft daar ook bloed van, dus ken ik dat een beetje. En het is me op shows opgevallen, dat de meeste Simeon Sadik-kinderen hele goede kroepen hebben.
Dan Thee Desperado-bloed, dat levert heel vaak ook hele mooie, fijne hoofden en halzen op. Ik denk bv. aan een Pyramid Layan, die erg mooi is en een hele mooie, lange kroep heeft. Ik denk, dat die wel naar de EEE komt.
Maar voor al die voorbeelden van hengst-lijnen die ik heb genoemd, geldt: kijk ook naar de moeder van de hengst en naar de hengst zelf en vooral: naar zijn kinderen!

Zo, nu heb ik wel mijn nek uitgestoken bij de beoordeling van je merrie op basis van foto's. Ik hoop, dat ik de plank niet al te erg missla. Uiteindelijk moet je zelf beslsissen en je moet blij zijn met je veulen!
Heel goed, dat je zo serieus bezig bent en lekker de tijd neemt om rond te kijken. Maar denk echt eens na over zo'n stoeterij-reis, want wat je in NL ziet is niet te vergelijken met wat je elders ziet, sorry, maar het is zo. Het zal je de ogen openen, als je zo'n reis maakt.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 17:21

@ Bterlaan: Haha! dankje aan dit advies heb ik tenminste wat.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:51

Of niet, als ik er helemaal naast zit met mijn inschatting van je merrie ;-( En de hengste ndie ik noemde, die ken ik ee nbeetje, maar er zijn er veel meer, die ik niet ken, dus kijk vooral ook zelf rond. Kijk ook eens naar de verwanten va nje merrie. Met wat voor hengsten heeft haar moeder bv. de beste veulens opgeleverd? Of haar grootmoeder? Dat soort dingen. Als je daarmee begint, dan krijg je een beetje kijk op de betekenis van een naam in een pedigree. Veel plezier Lachen)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 16:51

Je hebt het aardig op de juiste plaats, ze heeft inderdaad de lange lijnen en verfijning nodig wat jij al zei.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:06

Nou, vergeet ik toch een hengst waar ik zelf twee veulens van heb! The Verdict. En nog zwart ook. Prachtig fijn in hoofd en hals (is ook een Thee Desperado-zoon), maar of hij de kroep kan verbeteren, weet ik niet. Kijk maa rop mijn website, daar staat hij onder photoalbum -> ancestors, bij de hengsten.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:16

The Verdict, daar zouden wij ook nog wel eens mee willen dekken Pling
Misschien dat wij volgend jaar nog wel een leuke hengst in de aanbieding hebben Knipoog

Hazzebaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:34

ArabianRanch schreef:
Misschien dat wij volgend jaar nog wel een leuke hengst in de aanbieding hebben Knipoog

Ow??? Vertel, Isabel???

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:25

Hazzebaz schreef:
ArabianRanch schreef:

Ow??? Vertel, Isabel???

Zie PB Bloos

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 17:34

Bedankt bterlaan.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 16:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 19:20

hey ik ga meschien volgend jaar ook een veulentje fokken met vosje maar de hengst heb ik al want het wordt moshai:d
wel leuk een veulen veel pelzier meid:d

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 16:59

dankje

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 17:12

Jouw Dahna Salam is familie van mijn merrie Set Elkol, gezien de pedigree op allbreedpedigree.com.
Morafic, Mabrouka, Nazeer aan vaders kant,
Mosry, PH Natasha, Sanaaa, Morafic, Nazeer, Mabrouka, Yashmak, Sid Abouhom enz. Aan moeders kant van mijn merrie. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:48

ow dat vindt ik leuk om te weten.
zo leer ik weer wat bij want ik ben me ook al aan het verdiepen in die lijnen en das egt leuk om te doen

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 10:54

leuk he Lachen ik keek even naar de stamboom en ja hoor Haha! AR Sivmayall heeft ver weg ook ergens een zelfde voorvader.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 18:55

das pas interessant om te weten wist ik helemaal niet maar heb heel leuk nieuws vandaag is vosje weer oma geworden ben kei vrolijk

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 15:52

leuk Haha!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 16:40

Wat vinden jullie van de hengsten op Flaxman.nl? Daar staan ook wat prachtige bij, zijn er daar misschie hengsten dioe mijn merrie zouden kunnen verbeteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:04

ze zijn inderdaad mooi maar ik zie niet dat der een filmpje bij staat kun je zien of die geenafwijkingen hebben aan de bennen ect.
maar wel gezzelig hier groetjes

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 15:58

ja oke, dat is waar.