CtjeLief schreef:je voert veel dingen door elkaar.. zelf ben ik daar abslouut niet voor, ik ben zowiezo een tegenstander van Biks. ik zweer bij pure granen. onze paarden krijgen enkel granenmix, haver (wit en zwart), mais, gerst, met vitaminebrok (en tarwe als ik me even niet vergis). ze hebben altijd droge benen.
nadelen biks: je weet niet wat je voert, 9 van de 10 keer zijn er afvalstoffen in verwerkt om de brok samen te houden (en dat wordt natuurlijk niet op de zak vermeld), minder goed voor het gebit, want het is hap slik weg, en het kan zich sneller en makkelijker ophopen in de darmen omdat biks opzet bij vocht.
nadelen muesli: vaak melasse, veel suiker dus, is minder gunstig voor de botten.
voordelen graan: je ziet letterlijk wat je voert, het is 100% natuurlijk, goed voor het gebit omdat ze veel moeten malen, ze glanzen er sneller door. en de darmen blijven in goede conditie doordat het graan een natuurprodukt is en de darmen als het ware 'schuurt'.
De verteerbaarheid is uitstekend en de bast van haver is heel gezond. haver bevat ook een hoge hoeveelheid ruw vet en dit vet heeft een zeer positief effect op de huid van paarden. paarden die haver gevoerd krijgen een betere kleur en meer glans.........
De ruwe celstof van gerst is voor de maagdarmwerking van het paard erg gunstig: het bevordert namelijk een geleidelijke gang van de spijsbrij door het maagdarmkanaal.
dus mijn tip zou zijn, stop met 3 verschillende voersoorten en ga over op 1 soort voer, zoals granenmix.
en inderdaad voldoende ruwvoer erbij, in jouw geval hooi..
maar ik begreep dat je granen mix niet als hoofdvoeding kan voeren
staat zelfs op de zakken granenmix van havens