Arabieren en voeding (eiwitten)

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:58

Eiwitgehalte hangt af van soort land/gras, bemesting en maaitijd/snede. Dat geldt voor hooi en voordroog. Dus je kunt best een baal voordroog hebben dat per kg droge stof minder eiwit bevat dan een baal hooi. En als het van dezefde snede en hetzelfde land komt zal de waarde aan eiwit (praktisch) gelijk zijn in het hooi en voordroog. Het is dus niet standaard zo dat kuil altijd meer eiwit bevat...
Zuurgraad is idd wat mij persoonlijk meer tegenstaat. Ook al kan het maagzuur een groot deel 'aan' toch zal het paard er meer moeite mee hebben dan bij gewoon volledig droog hooi.
Maar blijft een feit dat veel paarden het beter op hooi doen dan op voordroog/kuil Ja

Stef_Rashidi

Berichten: 102
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 19:31

We zitten erover te denken om mijn paard geen bix meer te geven. Dan willen we hem 1 haver gaan geven en dan nog 3/4 kruidenmuesli en 3/4 Kentucky Lite E van havens.
Wat denken jullie hierover zou dat misschien een oplossing zijn of is het slimmer om dat niet te doen??

CtjeLief

Berichten: 3158
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:11

lijkt me een beter plan.. persoonlijk ben ik al anti biks en ik vind dat je misschien te veel door elkaar voert, ik denk dat het een goed idee is..

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:48

Liekie staat sinds half dec op stal (ipv 24/7 op de wei) en kreeg van mij altijd hooi, slobber en endurix.
Daar op stal kreeg hij ook hooi (wilde geen voordroog ivm eiwitbulten in de jaren voorheen) en havens draversbrok.
Hij bleef aan de dunne. Nu krijgt hij een muesli zonder eiwitten en ander hooi, en... hij is na de 2e dag dat hij dat voer krijgt al niet meer aan de dunne... Hoe gevoelig kunnen arabieren wel niet zijn zeg Verward

Stef_Rashidi

Berichten: 102
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 21:20

griebels schreef:
Liekie staat sinds half dec op stal (ipv 24/7 op de wei) en kreeg van mij altijd hooi, slobber en endurix.
Daar op stal kreeg hij ook hooi (wilde geen voordroog ivm eiwitbulten in de jaren voorheen) en havens draversbrok.
Hij bleef aan de dunne. Nu krijgt hij een muesli zonder eiwitten en ander hooi, en... hij is na de 2e dag dat hij dat voer krijgt al niet meer aan de dunne... Hoe gevoelig kunnen arabieren wel niet zijn zeg Verward



Helemaal mee eens Afgod
Soms is het ook heel moeilijk om te weten waar je nou precies goed aan doet.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:54

Kwestie van uitproberen dus.... Denk dat voor elk paard wel eens een andere combi het beste kan zijn.

Bandos
Berichten: 968
Geregistreerd: 17-10-06

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:10

Ja Djilan zeg dat wel!!Onze twee Arabieren verdragen alle voeders gewoon prima,ook als we over willen schakelen naar een ander voer hebben ze totaal geen problemen.Nu krijgen ze biks (Subli)van stal en graszaad hooi.Wij geven zelf oa Lucerne,Pavo slobber,Havens kruiden/reform muesli,wortels,witlof wortels, appels,mandarijntjes,en een goed supplement.Natuurlijk krijgen ze dit alles niet allemaal elke dag,maar dit is wel zo'n beetje hun rantsoen.En ze zien eruit als goudhaantjes met prima mestballen.Nooit enige problemen met hun voeding gehad.Veel succes allemaal. Vork Pling

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:18

Ik heb zelf ook het geluk dat mijn paard bijna alles lekker vindt en daar ook niet op negatieve manier op reageert. Bietenpulp, lucerne, zemelen, granenmix en muesli gaat er allemaal in zonder dat hij van slag raakt. Maar als ik dat zo lees zijn er een hoop paarden/arabs waar dat niet bij kan.

shavira

Berichten: 621
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Leusden

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:36

Even ter aanvulling: Het kuil waar mijn paardje op reageerde was ook het natte koeienkuil.. wel was het niet heel hevig bemest en was het van de latere snee. Toch zitten er dan nog meer eiwitten in dan droog hooi. En wat betreft de zuurgraad. Ik ben het er helemaal mee eens dat dat niet perse vaker bij arabieren gebeurd dat ze hier gevoeliger op reageren,wel is de opgeblazen buik een symptoom wat duidelijk zichtbaar is bij arabieren. Wil niet zeggen dat andere paarden hier dus niet gevoelig op reageren...

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:50

Koeienkuil is erg slecht voor paarden! Mijn arab blijkt nu ook erg gevoelig te zijn voor andere merken en ander voer... wel balen maar ja ik kan er nu rekening meehouden en kocht toch al mijn eigen voer.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:03

Kuil is absoluut voor elk paard slecht, echt niet alleen voor arabieren. Dit komt door de zuurgraad.

Arabieren zijn echter zgn sobere paardjes en verdragen dus veel eiwit (wat toch echt vaker in kuil voorkomt) gewoon slecht.
Daarom kan kuil op zich misschien wel, maar is de combinatie met bepaalde brokken dan weer fout...

Puzzelen is het soms.

Stef_Rashidi

Berichten: 102
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 19:11

Hey allemaal
Vandaag was het weer heel slecht met mijn paardje...
die stomme mensen bij ons op stal die hebben hem gewoon toch weer ondank dat het GROOT op zijn box staat een hele berg kuil gegeven Verdrietig Verdrietig
Hij had nu dus weer gigantisch last van zijn buik. Snap niet waarom mensen niet gewoon doen wat er op die box staat geschreven staat er niet voor niets Frusty
Heb het nu nog maar een keer doorgegeven en we gaan binnenkort de dierenarts bellen over hoe het nu verder moet

CtjeLief

Berichten: 3158
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:47

zet ff op het bord: mocht iemand mijn paard weer kuilvoer geven, worden de dierenartskosten op de desbetreffende persoon verhaald...

schandalig gewoon.. respectloos..

scatagh
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-01-07

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 02:27

Goeie tekst.

bij ons voeren ze (hele droge) kuil. maar ik wilde er toch vanaf, en toen ben ik hooi gaan voeren, bijna direkt kreeg mijn paard koliek. Nu durf het niet meer aan, en eet hij weer het kuil.
Ook heeft hij dit jaar bijna de hele zomer diarree gehad; ik heb vanalles geprobeert. Hij at bijna alleen maar gras.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 08:55

Ik had vroeger een paard dat heel gevoelig was voor koliek. Toen kwam ik op een stal waar kuilmais werd gegeven, maar wel erg goed opgeslagen en zo, wat essentieel is voor kuil. 1 emmer per dag, en daarnaast ook hooi en haver. Hij heeft in die tijd maar 1 keer koliek gehad, heel in het begin, en was daarna twee jaar volledig koliekvrij. Toen verhuisde ik en moest ik dus een andere stal zoeken en toen begon de ellende weer van voren af aan. Ik denk dus, dat als je het correct voert, kuil niet verkeerd hoeft te zijn. Maar vaak ligt het open aan de lucht en krijgen schimmels hun kans, bv. Kuil is niet makkelijk, het absoluut moet zurstofvrij blijven. Plus het risico dat in zuurstofvrije omgeving botulisme kan optreden... Als je niet zeker bent, dat het goed gedaan wordt, liever niet dus.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 11:04

Kuilmais (ook wel snijmais) is wel een ander product dan kuilgras natuurlijk... Vooral handig spul om je paard sneller dik te krijgen door al die suikers die erin zitten. Verder bevat het niets (dus oppassen met tekort aan mineralen..)

Scatagh, klinkt als een niet zo goed functionerende spijsvertering bij jouw paard. Al eens probiotica geprobeerd? Klinkt als een verstoorde bacteriehuishouding waardoor voer dat een snellere doorvoer heeft (zoals gras) niet goed verteerd wordt. Mest van paarden op de wei is sowieso vaak wat natter en dunner dan paarden die hooi krijgen, maar diarree is weer net iets té.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:36

Djilan schreef:
Ik heb zelf ook het geluk dat mijn paard bijna alles lekker vindt en daar ook niet op negatieve manier op reageert. Bietenpulp, lucerne, zemelen, granenmix en muesli gaat er allemaal in zonder dat hij van slag raakt. Maar als ik dat zo lees zijn er een hoop paarden/arabs waar dat niet bij kan.


Ik moet eerlijk bekennen dat Liek eerder nooit problemen heeft gemaakt van het voer, maar nu helaas wel...
Hij lust overigens wel alles Ja
Hij kan alleen niet overal tegen Tong uitsteken

Stef_Rashidi

Berichten: 102
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 15:11

Hey vandaag was sammy zijn buik weer een beetje dunner geworden. Nog steeds wel een beetje opgezet maar wel beter.
Hij eet nu sinds 2 dagen geen bix meer en daar reageert hij eigenlijk wel goed op Pling
En van dat op zijn box schrijven dat ga ik zeker doen!!
Thnx voor al jullie advies!!! OK dan!

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:22

CtjeLief schreef:
je voert veel dingen door elkaar.. zelf ben ik daar abslouut niet voor, ik ben zowiezo een tegenstander van Biks. ik zweer bij pure granen. onze paarden krijgen enkel granenmix, haver (wit en zwart), mais, gerst, met vitaminebrok (en tarwe als ik me even niet vergis). ze hebben altijd droge benen.

nadelen biks: je weet niet wat je voert, 9 van de 10 keer zijn er afvalstoffen in verwerkt om de brok samen te houden (en dat wordt natuurlijk niet op de zak vermeld), minder goed voor het gebit, want het is hap slik weg, en het kan zich sneller en makkelijker ophopen in de darmen omdat biks opzet bij vocht.

nadelen muesli: vaak melasse, veel suiker dus, is minder gunstig voor de botten.

voordelen graan: je ziet letterlijk wat je voert, het is 100% natuurlijk, goed voor het gebit omdat ze veel moeten malen, ze glanzen er sneller door. en de darmen blijven in goede conditie doordat het graan een natuurprodukt is en de darmen als het ware 'schuurt'.

De verteerbaarheid is uitstekend en de bast van haver is heel gezond. haver bevat ook een hoge hoeveelheid ruw vet en dit vet heeft een zeer positief effect op de huid van paarden. paarden die haver gevoerd krijgen een betere kleur en meer glans.........

De ruwe celstof van gerst is voor de maagdarmwerking van het paard erg gunstig: het bevordert namelijk een geleidelijke gang van de spijsbrij door het maagdarmkanaal.

dus mijn tip zou zijn, stop met 3 verschillende voersoorten en ga over op 1 soort voer, zoals granenmix.

en inderdaad voldoende ruwvoer erbij, in jouw geval hooi..


maar ik begreep dat je granen mix niet als hoofdvoeding kan voeren
staat zelfs op de zakken granenmix van havens

Stef_Rashidi

Berichten: 102
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 17:02

naiade schreef:
CtjeLief schreef:
je voert veel dingen door elkaar.. zelf ben ik daar abslouut niet voor, ik ben zowiezo een tegenstander van Biks. ik zweer bij pure granen. onze paarden krijgen enkel granenmix, haver (wit en zwart), mais, gerst, met vitaminebrok (en tarwe als ik me even niet vergis). ze hebben altijd droge benen.

nadelen biks: je weet niet wat je voert, 9 van de 10 keer zijn er afvalstoffen in verwerkt om de brok samen te houden (en dat wordt natuurlijk niet op de zak vermeld), minder goed voor het gebit, want het is hap slik weg, en het kan zich sneller en makkelijker ophopen in de darmen omdat biks opzet bij vocht.

nadelen muesli: vaak melasse, veel suiker dus, is minder gunstig voor de botten.

voordelen graan: je ziet letterlijk wat je voert, het is 100% natuurlijk, goed voor het gebit omdat ze veel moeten malen, ze glanzen er sneller door. en de darmen blijven in goede conditie doordat het graan een natuurprodukt is en de darmen als het ware 'schuurt'.

De verteerbaarheid is uitstekend en de bast van haver is heel gezond. haver bevat ook een hoge hoeveelheid ruw vet en dit vet heeft een zeer positief effect op de huid van paarden. paarden die haver gevoerd krijgen een betere kleur en meer glans.........

De ruwe celstof van gerst is voor de maagdarmwerking van het paard erg gunstig: het bevordert namelijk een geleidelijke gang van de spijsbrij door het maagdarmkanaal.

dus mijn tip zou zijn, stop met 3 verschillende voersoorten en ga over op 1 soort voer, zoals granenmix.

en inderdaad voldoende ruwvoer erbij, in jouw geval hooi..


maar ik begreep dat je granen mix niet als hoofdvoeding kan voeren
staat zelfs op de zakken granenmix van havens



Ligt eraan wat voor soort granen je voert. En als je goed op de site van Havens paardenvoeding kijkt dan zijn er ook soorten die je wel kan voeren. Want waar je vooral op moet letten is of je paard voldoende vitaminen, mineralen enz.. binnen krijgt. Hoeft dus niet altijd bix te zijn.

CtjeLief

Berichten: 3158
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:35

ik voer het als hoofdvoer.. met daarbij vitamines/mineralen.. ik ga nooit meer over op iets anders

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:42

Kentucky Lite E van Havens is een compleet voer (granenmix met vitaminetoevoeging + extra vitamine E en olie)! Ben erg tevreden over het voeren en Omar vindt het ook erg lekker Lachen

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:07

die kentucky lite en power plus ken ik helaas niet
zien er wel goed uit
maar liggen niet bij mijn leverancier
toch eens navragen want misschien wel iets voor mijn paardjes

ik ken alleen de 5 granen mix en weet dat die niet al volledig voer gevoerd kan worden
sorry voor mijn eerdere reactie

ga nu even bij subli kijken wat die voor voer hebben
dat voer ik nl nu
muesli van hun

Stef_Rashidi

Berichten: 102
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 21:11

naiade schreef:
sorry voor mijn eerdere reactie

ga nu even bij subli kijken wat die voor voer hebben
dat voer ik nl nu
muesli van hun


Geeft toch niet je gaf alleen advies over wat jij ervan wist. Wij gaan inderdaad ook altijd naar een andere leverancier voor dat Kentucky Lite E voer. Het is fijn voer. en heel prettig voor mij dat er niet zoveel eiwitten in zitten. Als je het een keer wilt proberen staat er volgens mij wel op de site waar ze het voer allemaal verkopen (durf het niet helemaal zeker te zeggen hoor). Misschien ook wel iets bij jou in de buurt.

Stef_Rashidi

Berichten: 102
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 18:08

Dit geloof je gewoon niet!!! Kom ik gister om 10 uur op de manege.... weer een hele berg kuil in zijn box Boos! Boos!
Ze voeren het al om 8 uur dus moet hij egt heel veel gahad hebben. Het staat al heel groot op zijn box met krijt. Hoe stom ben je dan zeg Gestoord
Zijn buik was ook weer helemaal opgezwollen Verdrietig dus hij moet al weer meerdere dagen teveel hebbe gehad
Ben weer naar de eigenaar van de manege gegaan en heb gezegd dat als hij het nog een keer heeft dat de rekening(en) van de veearts naar hem gaan!!!
En als het dan nog niet ophoudt dan denk ik maar dat ik op zoek ga naar een andere stal.
We betalen 315 euro in de maand en dan is het nog te moeilijk om goed voor mijn paard te zorgen.
Maar als hij nou weer zo'n last van zijn buik heeft zou het voor zijn spieren fijn zijn als ik hem dan ff onder het solarium zet denken jullie?? zodat zijn spieren zich in ieder geval iets ontspannen.