Mening over Dador de arabier bij Monty Roberts

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joostfmaas

Re: Mening over Dador de arabier bij Monty Roberts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 21:06

Hallo,

Hij is 8 jaar oud en hij is inderdaad te koop... Er is 1 keer eerder een zadel op geweest, maar toen is hij frontaal tegen de muur aangelopen bij ons in de bak...

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:39

ik vind het een prachtig dier, maar eerlij gezegd vond ik de 'show' niet zooo spectaculair.. :S

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:31

Ja mooi energiek trots dier en mooi hoe hij met duidelijkheid leert.
Ook Monthy vindt ik mooi , in zijn duidelijkheid en consequentheid en temeer in de ontspanning en het contact wat hij dit dier aanbiedt. Ja ik vind dit helemaal oke ( en wel spectaculair...)

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:27

Nashke schreef:
ik vind het een prachtig dier, maar eerlij gezegd vond ik de 'show' niet zooo spectaculair.. :S

Ik vind eigenlijk ook niet dat het echt spectaculair is. Maar ik vind ook niet dat dat noodzakelijk is. Het is mooi om te zien hoe Monty dat paard toch tot samenwerking over weet te halen. Het is inderdaad niet spectaculair, in principe kan iedereen dit leren. Het is alleen mooi dat hij de moeite heeft genomen om zich erin te verdiepen en het ook daadwerkelijk kan. Ik vind dat iedereen op zo'n ongedwongen en eerlijke manier met zijn/haar paard om zou moeten gaan. Een paard is een levend wezen dat in de gelegenheid moet worden gebracht z'n eigen keuzes te maken en dat is wel wat er in het filmpje met Dador gebeurd. Het is het naar mijn mening echt waard om je in je paard te verdiepen.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:38

joostfmaas schreef:
Hallo,

Hij is 8 jaar oud en hij is inderdaad te koop... Er is 1 keer eerder een zadel op geweest, maar toen is hij frontaal tegen de muur aangelopen bij ons in de bak...

Als ik dit lees en zie wat monthy ermee kan , zijn leeftijd en ervaring bekeken is het wel spectaculair Pling , zou je niet denken.?( Leuker zou zijn als het spectaculair veel spanning en wilde bewegingen toont maar dat is denk ik de verdienste van Monthy welke het in rust aangaat) Groetjes Ceesje

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:53

marocje98 schreef:
Ik vind eigenlijk ook niet dat het echt spectaculair is. Maar ik vind ook niet dat dat noodzakelijk is. Het is mooi om te zien hoe Monty dat paard toch tot samenwerking over weet te halen. Het is inderdaad niet spectaculair, in principe kan iedereen dit leren. Het is alleen mooi dat hij de moeite heeft genomen om zich erin te verdiepen en het ook daadwerkelijk kan. Ik vind dat iedereen op zo'n ongedwongen en eerlijke manier met zijn/haar paard om zou moeten gaan. Een paard is een levend wezen dat in de gelegenheid moet worden gebracht z'n eigen keuzes te maken en dat is wel wat er in het filmpje met Dador gebeurd. Het is het naar mijn mening echt waard om je in je paard te verdiepen.

amen! Bloos

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:26

amen! Bloos[/quote]

Tong uitsteken

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 14:04

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 14:17

wat heeft ze gezegt? Ik kan namelijk niet op het forum komen en ben wel benieuwd!

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 14:48

ik zal het even kopieeren en hier neerzetten!
hier geschreven door annemarie van der toorn (annemariev) op het arabische volbloeden forum;

Met interesse jullie discussie gevolgd. Ik denk dat het altijd goed is dat je zelf blijft kijken wat je goed vindt of niet.

Als instructeur en manager van Monty's tour in europa heb ik toch de behoefte om even te reageren. Op zaterdag heb ik even met Dador gewerkt om te kijken of hij regelmatig was. Bij het geven van enige druk sloeg hij direct met zijn voorbenen en hij was enorm dominant. Monty heeft met hem gewerkt in Zuidlaren en heeft hem met behulp van het halster duidelijke grenzen aangegeven waardoor het paard bereden kon worden.
Ik heb geen enkele moeite met de discussie of je het wel of niet met hem eens bent hoe hij het gedaan heeft. Maar wat jammer is, is dat er direct van alles bijgehaald wordt. Ik ken de mensen die enorm geholpen zijn door bijdrage van zijn non-profit. Studenten die anders niet konden komen, organisaties voor hulp bij mishandeling bijvoorbeeld. Of veel geld voor therapeutisch rijden. Teveel om op te noemen. Non profit organisatie hebben een open boekhouding die voor iedereen opvraagbaar is en een zeer strikte controle van de regering. Je kunt daar geen geld uit halen voor persoonlijke doeleinden, dat is onmogelijk.

Regelmatig heb ik vragen aan Monty waarom hij dingen doet. Niet altijd zijn we het met elkaar eens, maar we hebben wel altijd een open, eerlijke discussie.

Ik ga met hem mee als hij soms de hele wereld over reist om kinderen te helpen die slachtoffer zijn van geweld. Of dat hij werkt met vaders en soms moeders die hun kinderen mishandelen. En dit alles zonder dat het in de publiciteit komt, zonder betaling. Sterker nog, dat wil hij niet eens. Hij heeft mij een belangrijke les geleerd. Het eerste wat hij mij vertelde is dat ik zoveel mogelijk mensen moet gaan zien. En ik mocht alleen maar terugkomen met dat wat ik geleerd had. Niet wat ik niet geleerd had.

Daarnaast is er gevraagd over hoe het verder gaat met de paarden die inde show zijn geweest. Alle eigenaren worden verder geholpen. Fayah Lourens en haar paard zijn erg gelukkig, want hij draaft nu nog steeds opde trailer. Mochten er weer problemen ontstaan dan helpen wij ze. Zo ook met de paarden die bij de selectie zijn geweest op zaterdag. Voor ons is die nazorg belangrijk.

Nogmaals, discussie is prima. Dat houdt ons scherp. Zelf heb ik alleen wat moeite met de persoonlijke aanvallen, omdat ik weet hoe hard hij werkt om heel veel mensen en paarden die hulp nodig hebben te helpen.

Met vriendelijke groet,

Annemarie van der Toorn

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:12

Tsja, volgens mij is de hele discussie op het AV ook meteen een afspiegeling van de kloof tussen natural en gewoon.

Ik denk dat je uit meerdere opvoedingen het beste moet halen, net als bij kinderen Knipoog

BTW ik snap echt niet dat je een paard al 2 jaar hebt en hem niet kan handelen... Dan had ik al veel eerder hulp ingeschakeld en maak ik me zorgen over hoe het er daar op stal aan toe gaat, komt hij zijn box wel eens uit? of staat hij in ieder geval lekker op de wei??
Misschien maar beter dat hij te koop staat (sorry, heb niets gezien, maar dat is wat ik uit de berichten hier op pik).

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:21

Citaat:
Ik denk dat je uit meerdere opvoedingen het beste moet halen, net als bij kinderen

ja dat ben ik helemaal met je eens!! ik denk wat het beste aansluit op je paard samen met jou, als je daarin de lijn kunt vinden is dat super! wil niet zeggen dat het alleen monty moet zijn! juist door bij meerdere mensen of in boeken te kijken kun je een heleboel leren!! daarin dingen uit te pikken die het beste bij jou een je paard passen!! uiteindelijk heeft het toch 1 doel en dat is goed met je paard om te kunnen gaan Knipoog

Citaat:
Tsja, volgens mij is de hele discussie op het AV ook meteen een afspiegeling van de kloof tussen natural en gewoon.

ja denk het ook, de 1 geloofd in natural en de ander niet en weer een ander zit ertussen in!

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:49

corine1981 schreef:
Ik denk dat je uit meerdere opvoedingen het beste moet halen, net als bij kinderen Knipoog

Hier ben ik het helemaal mee eens. Elk paard reageert toch weer net iets anders op wat je doet met hem/haar. Hoewel ik een grote fan ben van de manier van werken van Monty, pas ik ook technieken toe die ik van anderen heb geleerd. De combinatie van technieken zorgt er juist voor dat je (als het goed is) met elk paard kan werken.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:01

Op het AV forum heb ik ook gereageerd, het is een erg mooi dier, en werkwillig.
Zijn hormonen zitten hem wat in de weg en het is doodzonde dat hier niet mee gewerkt is.
In de verkoop heb je de kans dat hij bij de zoveelste eigenaar komt die hem niet op zijn waarde weet te schatten en hem niet op zijn plaats zet.
Een arabier moet je met respect doch consequent behandelen en hij mag niet over je heen lopen.
Dat heeft Monty hem nu geleerd.
Je kan hier verder meegaan en zoek begeleiding ik weet zeker dat hij dan een super paardje voor iemand word.
Het is ook een idee hem te ruinen er word toch ook niets mee gedaan in de dekdienst, dan word hij ook wat gemoedelijker misschien.
Veel succes ermee en ik hoop dat hij een eigenaar krijgt die er wel wat in ziet want dat verdiend dit paard zeer zeker

Karen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:05

Wat een geweldig paard Dador, zonde eigenlijk dat hij te koop staat, maar je moet er als eigenaar natuurlijk ook wel zin in hebben om met zo'n dier aan het werk te gaan.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:06

elmo1 schreef:
Veel succes ermee en ik hoop dat hij een eigenaar krijgt die er wel wat in ziet want dat verdiend dit paard zeer zeker

... verdient dat niet ieder paard .....? Knipoog

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:41

ArabianRanch schreef:
elmo1 schreef:

... verdient dat niet ieder paard .....? Knipoog

*LOL* *LOL*
Karen, je hebt gelijk dat bij verkoop het misschien weer mis gaat, maar dat blijft vrees ik altijd een risico...
Het is alleen maar te hopen dat dit paard (en dat geldt natuurlijk voor ieder paard) zijn gouden weitje zal vinden.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:08

natuurlijk geld dat voor ieder paard, maar vaak zie je dat de arabische volbloeden verkeerd begrepen worden.
Dador komt op mij over als een puber met een grote mond.
Hij zoekt grenzen op maar word door niemand ter verantwoording geroepen dus gaat hij over elke grens en ieder mens heen.
Pubers hebben grenzen nodig en dan worden ze opeens leuk en kan je er leuke dingen van gaan vragen en geheid krijg je dan ook leuke dingen terug!
fijn jullie begrijpen wel wat ik bedoel.
Mijn eigen puber met grote mond is een heel lief en betrouwbaar maatje geworden, maar dat gat niet vanzelf je moet er in investeren, ook hij was niet echt goed opgevoed, maar is een leuke ruin geworden die graag voor ons werkt.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:17

Jep, helemaal gelijk in. Mijn puber gaat voor me door het vuur maar wel omdat ik er veel tijd en aandacht in steek. Doe je dat niet krijg je een onbegrepen paard, doodzonde! Absoluut waar, daarom is het alleen maar te hopen dat hij een beter huisje vindt.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:19

Ik vond het een schitterende hengst, alleen geen goede opvoeding.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:43

Ben een groot bewonderaar van Roberts!
Het is gewoon niet te ontkennen, die man is goed!

ik hoop dat je nu goed uit de voeten kunt met Dador.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:33

Zal straks thuis het filmpje eens bekijken!

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:08

Ik vind het een prachtig paard met een prachtige uitstraling.
Met de juiste begeleiding kan je echt ver komen met hem. Knipoog

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 00:50

De actie van monty roberts heeft het paard zeker goed gedaan echter de eigenaar zal ook een hoop moeten doen op diezelfde wijze.

Ik vind het een aansprekend paardje maar zie geen fokwaarde in en wellicht zou het voor zijn eigen ontwikkeling beter zijn ook ivm dominantie kwestie om hem te castreren en daarmee verder te gaan als ruin. Ik ben geen arabieren hater integendeel maar ik denk dat een avondje monty roberts hele dominatie kwestie niet geheel af doet nemen. Eigenaar wil er immers ook afstand van doen. Natural horsemanship doe je veel mee goed maar zoals voor alle omgang en zeker met een wat intelligenter paard en vooral gevoeliger, zoals deze arabier, geldt dat je het goed moet doen.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 01:11

Ik heb de avond van monty op zondag gezien.En dus ook Dador.
Op zich zeg ik,ja die man is super bezig.Maar het kan er bij mij niet in dat zo`n paard na 1 x monty ,bekeerd zou zijn.Als zal Annemarie een oogje in het zeil houden,als je niet helemaal bekend bent met deze materie,zal je nooit hetzelfde bereiken als monty.
Zo`n paard wordt alleen goed bij een prof. en met veel training.En ik vond dat Dador wel erg lang door werd gewerkt.Terwijl er duidelijk werd gezegd,dat het niet de bedoeling was ,om de paarden uit te putten.

Ik zou zeggen,haal de ballen dr af en ga dagelijks met dit geweldige paardje aan het werk.
Nogmaals Monty geeft je wel waar voor je geld,maar 1x is niet voldoende.