is een arabier berijden moeilijker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: is een arabier berijden moeilijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:40

kan zeggen dat mijn arabiertje makkelijker te rijden is dan veel van de andere paardjes die ik rijdt.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat het wel heel anders is geweest en naar mijn idee moet je echt een band hebben met je arabier om er super mee te kunnen rijden.

Veel plezier Lachen

fiekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:41

ik vind arabieren super..maar je moet er wel mee om kunnen gaan...

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:46

Lijkt me ook verstandig om regelmatig te rijden, je kan een arabier denk ik niet zo even een paard dagen op stal laten staan en dan willen dressuren oid. dan moet eerst de energie dr weer een beetje uit. verder hoor ik wel van arabiertjes die heel mak zijn en waar je een kind op kan zetten. t is maar net hoe zon paardje is behandeld....

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 21:54

Jimbo schreef:
Lijkt me ook verstandig om regelmatig te rijden, je kan een arabier denk ik niet zo even een paard dagen op stal laten staan en dan willen dressuren oid. dan moet eerst de energie dr weer een beetje uit. verder hoor ik wel van arabiertjes die heel mak zijn en waar je een kind op kan zetten. t is maar net hoe zon paardje is behandeld....

Dat vald ook wel mee.
Hoor van mensen met arabische volbloeden en dan heb ik het over 100% AV Paarden die gewoon na een blesure of wat dan ook zo kunnen weg rijden met hun AV.

Ik heb het met de mijne als er door omstandigheden niet kan worden gereden of als ik een paar dagen alleen maar kan stappen door iets.
Stuiterd hij niet boven mijn uit.
Maar blijft netjes naast me lopen..
Laatst bijgewerkt door Barcelano op 07-09-06 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 22:00

dat verschilt per paard, en ligt ook veel aan jezelf.
ik kende 'vroeger' een bijna volle arabier, die liet 1 meisje wel op hem rijden, maar verder dus niemand.
de baas kon er verder wel alles mee, hij liep ook altijd in span met een jonge te beleren haflinger, omdat hij gewoon heel slim was, het jonge paard vertrouwen gaf, maar ook goed liet werken, hoe zeg je dat.
je moet dat gewoon aanvoelen, anders hoef je er mins inziens niet aan te beginnen.
dit was echt een top gaaf paard, maar voerde je bijvoorbeeld 2 minuten later dan normaal, dan ging hij achterstevoren in zijn stal staan mokken, en weigerde te eten! (echt hoor).

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 15:14

Barcelano schreef:
Jimbo schreef:

Dat vald ook wel mee.
Hoor van mensen met arabische volbloeden en dan heb ik het over 100% AV Paarden die gewoon na een blesure of wat dan ook zo kunnen weg rijden met hun AV.

Ik heb het met de mijne als er door omstandigheden niet kan worden gereden of als ik een paar dagen alleen maar kan stappen door iets.
Stuiterd hij niet boven mijn uit.
Maar blijft netjes naast me lopen..

Helemaal mee eens. Mijn pony is maar 1 keer echt bijna onhandelbaar druk geweest maar daar had hij alle reden toe. Hij had een maand op stal gestaan (en dan ook echt op stal, hij mocht niet eens naar de poetsplaats lopen) onder de spierverslappers e.d. Toen hij er uiteindelijk uit mocht voor een rustig wandelingetje was het steenkoud (was in de dagen van de halve meter sneeuw) en kwamen we ook nog eens het paard van de buren tegen... Ja, toen vertoonde hij wel een beetje eenzelfde reactie als een zéér opgefokte dekhengst wanneer hij een heeul aantrekkelijke merrie tegen komt.
Verder is het echt een tinker in een arabierenjasje, ik zie niet vaak zo'n rustig paard Clown
Op de stoeterij waar ik hem gekocht heb vertelden ze me dat hoe hoger ze in het bloed staan, hoe rustiger ze zijn. Een 3/4 arabier zal dus drukker/hitsiger zijn dan een volbloed en ik denk dat dat over het algemeen wel klopt..

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 15:59

Die van mij is volbloed, maar daar kan ik na een blessure niet zo maar mee wegrijden Scheve mond Dat is dan echt een duiveltje wat zijn te veel aan energie kwijt wil Bloos! Heb er zo een keer flink naast gelegen nadat hij ziek was geweest. Hij wou gewoon knallen en was echt helemaal door het dolle heen en ach... ik kan het hem ook niet kwalijk nemen alleen wel erg lastig als hij juist vanwege zijn herstel rustig moet blijven Scheve mond Normaal gesproken is hij wel vrij rustig maar af en toe gaat de knop wel eens om maar als ik hem dan meteen op de rem zet dan is het ook meteen afgelopen. Hij moet gewoon weten waar hij aan toe is anders wordt het wel een draakje Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:15

Erg verschillend van paard tot paard (en van eigenaar tot eigenaar; hoe druk maak je jezelf -> ze vangen ALLES op die volbloedjes...). Die van mij kan ik gerust twee maanden laten staan en er dan weer opstappen en mee wegrijden. Terwijl dat nog een heel jong beestje is.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:11

AnneOmie schreef:
Die van mij is volbloed, maar daar kan ik na een blessure niet zo maar mee wegrijden Scheve mond Dat is dan echt een duiveltje wat zijn te veel aan energie kwijt wil Bloos! Heb er zo een keer flink naast gelegen nadat hij ziek was geweest. Hij wou gewoon knallen en was echt helemaal door het dolle heen en ach... ik kan het hem ook niet kwalijk nemen alleen wel erg lastig als hij juist vanwege zijn herstel rustig moet blijven Scheve mond Normaal gesproken is hij wel vrij rustig maar af en toe gaat de knop wel eens om maar als ik hem dan meteen op de rem zet dan is het ook meteen afgelopen. Hij moet gewoon weten waar hij aan toe is anders wordt het wel een draakje Knipoog

Maar ik ken weinig paarden waar dat niet voor geldt Knipoog Die van mij is ook niet uit zichzelf zo keurig geworden Haha!

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:33

Die van mij heeft bijna twee jaar stil gestaan, ondertussen zo nu en dan even bereden, maar toen ik opstapte niks aan het handje was zo braaf. En als er anderen op rijden is er ook niets aan de hand. We hebben sinds maandag een bijrijdster en die stapte er zo maar op en ze is als was in je handen. Oké ze probeert even uit wat ze kan maar verder is ze heel mak.

sunnyblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:38

ik heb zelf ook een 3/4 arabier, maar in een bak is ze gewoon sloom n heb ik sinds kort sporen nodig maar als ik bijvoorbeeld een buitenrit ga maken dan is ze snel en heel snel opgefokt, maar je kan haar opzich wel in bedwang houden, al is dat soms toch wel moeilijk.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 08:47

Mijn paardje is er ook een tijd (dik half jaar) wegens een blessure uit geweest. Maar idd niks aan de hand. Gewoon opstappen en lekker buiten wezen rijden. Volbloedjes zijn naar mijn idee ook handelbaarder als halfbloedjes. Vooral die pony's kunnen in mijn ogen vaak hele gekke dingen doen...

RebeccaSimba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 09:17

Dankjullie wel voor al die reacties! Heb pas ook op die arabier gereden en ze was zo mak als een lammetje! Lachen Heb niet met zweep of sporren ofzoiets gereden en kon bijna alles met mijn beenhulpen en stem doen! Het is een heel lief paard en heeft inderdaad echt een gaud karakter, als je haar eerlijk behandeld! Aan de longé is ze iets moeilijker te berijden maar in het bos geniet ze er echt van en kan je als het ware zonder teugels rijden Knipoog ! Nog meer mensen die zulke dingen bij hun arabieren ervaren?

doeiii doeiii!

RebeccaSimba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 09:23

oja nog even een reactie op Lenneke_'s en rommie's berichten. Lenneke_: Erg mooi stukje uit dat blad over arabieren en denk ook wel dat het klopt inderdaad Knipoog en Rommie: bedoelde inderdaad het karakter Lachen

doeiidoeiii

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:09

Ik zou niets anders meer willen dan een arabier Lachen
Ik heb de mijne al vanaf dat hij 14 maanden oud was (hij is nu 7). Dus ik heb er eerst een goede band mee op kunnen bouwen voordat ik begon met rijden. Op zijn 4de is hij ingereden en iedereen stond er versteld van hoe makkelijk hij was.
De eerste keer dat ik met een zadel aan kwam lopen wilde hij wel even kijken wat dat nou weer was Haha! maar na even snuffelen kon ik het gewoon op zijn rug leggen en zonder problemen aan singelen.. alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Ook hangen vond ie totaal geen probleem. En de eerste keer zittend op zijn rug vond hij ook geen probleem. Hij stapte rustig weg Haha!

Als veulen (en nog als hengst) was het wel een beestje met mega veel energie. Het kwam wel eens voor dat hij uit de bocht vloog als ik hem los gooide in de bak Tong uitsteken Maar nu is hij heel erg rustig. Ik rij nooit met sporen of zweep want dat is absoluut niet nodig.

Hij pikt het trouwens ook niet als ik wel eens met zweep rij.. dan gaat ie racen en is nog maar moeilijk te houden. Zodra ik de zweep weg leg is het over Lachen
Het is zeker zo dat je arabieren eerlijk moet behandelen. Als ik eens per ongeluk te streng ben met mijn handen laat hij me dat ook duidelijk merken want dan doet meneer zn neus in de lucht en doet verder niks *LOL* Zodra ik mezelf wat meer ontspan is het goed.. dan doet ie alles voor me Haha!

Verder is hij wel schrikkerig en zenuwachtig op vreemd terrein waardoor buiten rijden wat lastiger is. Maar hij zou echt nooit bewust iemand van zijn rug af gooien. De ergste streek wat ie bij mij ooit uit heeft gehaald is een bok geven.... als dat alles is..! Haha!

RebeccaSimba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 14:22

hahaha, fijn dat jij het ook zo goed met je arabier kan vinden!! Ik ga vrijdag weer op die arabier rijden in het bos! ik heb er super zin in! Die arbier is echt heel rustig en is echt super braaf! zij luisterd ook echt super dus daar ben ik wel heel erg blij mee!! doeii doeii

dit wou ik even zeggen Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:40

Dat stil laten staan en zo mee weg rijden heb ik ook met mijn bijna arabier (95%). Die is dan met wegrijden wel wat drukker, maar zodra je 10 meter verder bent is het over en is hij weer de rust zelve. Maar je kan hem wel heerlijk gek maken Knipoog Maar zodra je ontspant, ontspant hij ook en is het weer over. Geweldig Ja

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:08

je moet een arabier in zijn waarde laten en met hem samenwerken...... dan doen ze alles voor je...... elke dag is weer een andere dag.... het verschilt natuurlijk per paard..... de een van mij is niet moe te krijgen en de ander juist liever lui dan moe.......
nooit een arabier onterecht straffen, hij pakt je anders een keer terug (al moet ie er een jaar op wachten)....... eerlijkheid, schoonheid, werkwillig, doorzettingsvermogen, wederzijds respect.....

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:13

Sonja schreef:
Erg verschillend van paard tot paard (en van eigenaar tot eigenaar; hoe druk maak je jezelf -> ze vangen ALLES op die volbloedjes...). Die van mij kan ik gerust twee maanden laten staan en er dan weer opstappen en mee wegrijden. Terwijl dat nog een heel jong beestje is.

Mijn arab heeft de hele zomer stilgestaan. Ben er onlangs weer opgestapt en hij liep weer als vanouds. Nu staat hij opnieuw stil, maar ik hoef me iig geen zorgen te maken om rot gedrag als ik er weer op kan.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 15:57

Arabieren zijn ontzettend slim en gebruiken die slimheid soms ook tegen je als je niet zo ervaren of goede amazone bent. Ze kunnen je dus gewon flink uitproberen. Het zijn voor de rest supereerlijke paardjes waar je ene heel goede band mee krijgen kan.
Dus het ligt vooral aan je capaciteiten of je een superknol te rijden krijgt of een 'rotbok'...

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:27

Sjonniej schreef:
Arabieren zijn geweldig als je ermee om kan gaan, heb je niet het geduld om een aantal keer per week tot 100 te tellen ipv. je frustraties te uiten dmv. een klap, dan wordt het niets. Je moet veel geduld hebben en ze 100% eerlijk behandelen. Een klap/straf onderhouden ze precies. Dit kan een voordeel zijn als je het precies op het goede moment doet, doe je dat niet, dan heb je gewoon een probleem.
Maar als je het gevoel en karakter hebt om met ze om te gaan zijn het geweldige dieren!

precies! en net had ik het helaas niet, het geduld en tot 100 tell, dus geen het van kwaad naar erger....maar snel gestopt want is voor ons beiden niks. Hij gaat voor geen goud weg maar soms zijn ze wel erg moeilijk maar idd wat iedereen zegt het ligt geheel aan het paard en de ruiter.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:30

eszy schreef:
Hij pikt het trouwens ook niet als ik wel eens met zweep rij.. dan gaat ie racen en is nog maar moeilijk te houden. Zodra ik de zweep weg leg is het over Lachen
Het is zeker zo dat je arabieren eerlijk moet behandelen. Als ik eens per ongeluk te streng ben met mijn handen laat hij me dat ook duidelijk merken want dan doet meneer zn neus in de lucht en doet verder niks *LOL* Zodra ik mezelf wat meer ontspan is het goed.. dan doet ie alles voor me Haha!

Verder is hij wel schrikkerig en zenuwachtig op vreemd terrein waardoor buiten rijden wat lastiger is. Maar hij zou echt nooit bewust iemand van zijn rug af gooien. De ergste streek wat ie bij mij ooit uit heeft gehaald is een bok geven.... als dat alles is..! Haha!

dit is trouwens ook erg bekend!

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:11

Als mijn arabier (ook 100% volbloed) een tijdje niet heeft moeten werken is die echt niet druk. vb: hij heeft vorige week een tijdje stil moeten staan, totdat ik eindelijk een paar uurtjes vrij had. Heb ff zonder zadel gereden en hij was absoluut niet onrustig of druk, maar op zijn gemak, zelfs op de terugweg in galop was hij rustig en racete hij er niet vandoor Lachen

verschilt denk ik van paard tot paard

overigens heb ik vroeger op tal van paarden gereden en de arabier is er echt eentje die eruit springt Lachen echt aangename paarden om mee te werken Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:30

Met rijden word ik heel soms wel eens boos op Anouar. Dan loopt hij maar wat te lummelen.
Maar nadat ik boos ben geweest moet ik hem altijd weer even belonen. Anders blijft hij met een chagrijnige kop rond lopen en doet hij helemaal niks meer voor me.

_Selene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 06:55

Ik heb ook een arabiertje
en ze moet zich houden op de snelheid die ik aangeef
maar selene is niet druk soms wel maar dan stelt ze zich aan
het licht ook aan het karakter
groetje Pling