Kleuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re: Kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:28

Oh, op die tour! Maar verbranden hoeft helemaal geen probleem te zijn. Vooral in de woestijn niet. Ik heb 7 jaar in Phoenix Arizona gewoon waar we Paints fokten en de enige keer dat een paard verbrand was, was toen ik geschoren onderbenen afspoot en het paard in de bak zette.
Zolang je ze met de dauw van het gras houdt, hun witte plekken dus droog houdt er is eigenlijk niks aan de hand. Indien wel, ligt het vaak aan het voer. Zoals jullie in mijn profiel kunnen zien loopt er een witkop bij mij rond, maar verder ook 2 blessen en 1 witte neus, niemand verbrand hier zolang ik me aan de regels houd, niet op het natte gras, niet smeren met smeersels, neuzen niet scheren.

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:41

jeddah schreef:
Oh, op die tour! Maar verbranden hoeft helemaal geen probleem te zijn. Vooral in de woestijn niet. Ik heb 7 jaar in Phoenix Arizona gewoon waar we Paints fokten en de enige keer dat een paard verbrand was, was toen ik geschoren onderbenen afspoot en het paard in de bak zette.
Zolang je ze met de dauw van het gras houdt, hun witte plekken dus droog houdt er is eigenlijk niks aan de hand. Indien wel, ligt het vaak aan het voer. Zoals jullie in mijn profiel kunnen zien loopt er een witkop bij mij rond, maar verder ook 2 blessen en 1 witte neus, niemand verbrand hier zolang ik me aan de regels houd, niet op het natte gras, niet smeren met smeersels, neuzen niet scheren.

Bandit verbrand wel behoorlijk, iedere keer weer... Ze gaat 's ochtends pas rond 9 a 10 uur naar buiten en krijgt gewoon pavo. Wat doe ik dan verkeerd?? Haar neus was vuurrood en erg pijnlijk, de korsten zaten erop! Toen het vorige week weer zo warm werd ben ik begonnen met haar insmeren met factor 60, nu gaat het goed...

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:44

Lenneke_ schreef:
Was een grapje, omdat jullie schreven dat arabieren met veel wit geen echte arabieren zijn omdat wit verbrand in de zon.
Anouar heeft redelijk veel wit, z'n neus verbrandt idd ook. Hij heeft zowiezo niet echt het uiterlijk van een arabier, maar wel jet karakter

Ik geloof dat ik liever een beetje wit aan mij lijf had als paard in de woestijn dan helemaal zwart gekleurd.
Arabieren met veel wit zijn net zo arabische als arabieren zonder wit.
De hengst El Shaklan had er nog wel eens een handje van om lekker met wit te strooien en zo kan ik er nog veel meer opnoemen.
Ook rond 1880 (tot zo ver gaat de info in mijn boeken) kwamen er al arabieren voor met het Sabino gen, Mesaoud (Aziz x Yemama, gefokt door Ali Pasha Sherif) is hier een goed voorbleed van, 4 witte benen, grote bles en nog wat belly spots.
Van zijn vader Aziz weet ik dat deze ook 4 witte benen had (de rest van de aftekeingen zijn mij niet bekent).

@ Rawaat.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd uit welke boeken jij jouw informatie haalt.
Heb zelf ook redelijk wat gelezen in de loop der tijd maar ik ben niet op jouw conclusie uit gekomen ten opzicht van de aftekeningen, het tegendeel zelfs.
Bepaalde aftekeningen en kleuren hadden hun eigen betekenis maar ik heb nergens kunnen lezen dat witte aftekeningen niet bij de "echte" arabier hoort.

Gr Em

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:45

Dan gaat er toch iets mis Paola, óf het gras is nog nat, óf ze krijgt bepaalde kruiden die verbranden helpen, er zijn soorten klavers die dat doen. Laatst nog een heel artikel over gelezen, maar helaas geen scanner. Het gaat meer om het hooi dan de krachtvoer.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 12:48

Dit jaar valt het mee met Anouar z'n neus. Met dit weer zitten er wat korstjes op, maar zodra de zon een dag weg is zijn de korsten ook weer weg.

Hij staat dag en nacht buiten, 's morgens dus met z'n neus in de dauw.
Dit is het eerste jaar dat ik z'n neus niet insmeer. De jaren dat ik het wel deed verbrande z'n neus meteen als ik het een dagje niet deed

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:51

Precies, zo min mogelijk doen is echt belangrijk. Ook niet aan de korsten zitten. Elk paard is ook anders hoor! Jeddah verbrand in het begin 1 keer en dan de rest van het jaar niet meer. Senna krijgt een beetje korstjes en die laat ik lekker zitten en voor je het weet is het weg en is de huid weer normaal, maar die moet ik niet scheren of in nat gras zetten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 12:54

Ik heb ook wel eens gelezen dat verbranden een teken kan zijn dat er iets mis is met de lever.
Anouar at altijd heel veel distelbloemetjes, die werken zuiverend voor het lichaam (de lever ook)
Dit jaar eet hij ook geen distelbloemetjes meer en hij krijgt geen krachtvoer meer.
Misschien was dat krachtvoer wel slecht voor zijn lever, waardoor hij distels ging eten en waardoor z'n neus verbrande

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:56

Dat klopt Lenneke_ paarden die wat aan de lever hebben verbranden razend snel en zijn vaak ook wat geelig...