Hoeveel types arabieren zijn er nu eigenlijk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:51

tsja en dan krijg je de mijne...barour de cardonne is een zon van Manganate die een officieuze arabier zou zijn...Gaza IBN Tazratt is volgens mij zwitsers...zal morgen eens een kijkje doen in haar paspoortje, vind ik wel leuk, kan namelijk niks vinden over mams

Lenneke_

Re: Hoeveel types arabieren zijn er nu eigenlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:03

Zahlina schreef:
@ Lenneke.

Anouar komt uit een 100% russische hengst, met veel pools bloed, een klein beetje egyptisch en ongeveer 20% crabbet.
Zijn moeder lijn vind ik wel leuk, ik heb zelf twee ruinen gehad die bij de zelfde fokker vandaan kwamen, met zo'n beetje de zelfde lijnen als Anouar zijn moeder.
Myrouch vind ik een typisch nederlands gefokte arabier.
Vader Sarouch komt uit een 100% russische vader en een engels gefokte merrie (GSB, crabbet).
Moeder Myargo is Crabbet/GSB/Pools/Egypisch, het crabbet/gsb bloed is overheersend bij haar.

Gr Em

Wat leuk! Hoe weet je dat allemaal?
Wat houdt Crabbet eigelijk in? En gsb?
Ik heb niet zo veel verstand van arabieren. Ik vond arabieren nooit echt leuk, tot ik Anouar leerde kennen. Nu wil ik niet anders meer

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:05

Lenneke_ schreef:
Zahlina schreef:
@ Lenneke.

Anouar komt uit een 100% russische hengst, met veel pools bloed, een klein beetje egyptisch en ongeveer 20% crabbet.
Zijn moeder lijn vind ik wel leuk, ik heb zelf twee ruinen gehad die bij de zelfde fokker vandaan kwamen, met zo'n beetje de zelfde lijnen als Anouar zijn moeder.
Vader Sarouch komt uit een 100% russische vader en een engels gefokte merrie (GSB, crabbet).
Moeder Myargo is Crabbet/GSB/Pools/Egypisch, het crabbet/gsb bloed is overheersend bij haar.

Gr Em

Wat leuk! Hoe weet je dat allemaal?
Wat houdt Crabbet eigelijk in? En gsb?
Ik heb niet zo veel verstand van arabieren. Ik vond arabieren nooit echt leuk, tot ik Anouar leerde kennen. Nu wil ik niet anders meer

Crabbet gaat terug op de volbloeden die Lady Ann Blunt heeft meegebracht uit de woestijn naar Crabbet Park in Engeland. In haar latere leven heeft zij zich in Egypte gevestigd maar haar basis was al in Engeland gelegd.

De poolse lijnen zijn vooral gebasseerd op cadeaus van de egyptenaren, evenals de russische staatfokkerij cadeautjes kregen. Het is gek in de geschiendenis maar de hengsten die een cadeau waren van een andere stoerterij zijn de meest invloedrijke hengsten

Egyptische lijnen hebben zich gemaakt in Egypte op basis van de Abbas Pasha, die heel lang geleden paarden uit de woestijn meebracht en later is er een selectie gemaakt in het nu bekende El Zahraa om het ras uit te filteren en te verbetern

Rawaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:06

Woogy schreef:
tsja en dan krijg je de mijne...barour de cardonne is een zon van Manganate die een officieuze arabier zou zijn...Gaza IBN Tazratt is volgens mij zwitsers...zal morgen eens een kijkje doen in haar paspoortje, vind ik wel leuk, kan namelijk niks vinden over mams

Jouw zwiters wil zeggen dat het paard in Zwitserland geboren is. Zo kan je een Duits gefokt paard hebben, kan al dan niet marbach zijn, of een hongaars, al dan niet Babolna, maar een Zwiters zo hetzelfde zijn als je zou zeggen Belgisch of Nederlands gefokt

Desje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:21

Ik heb een Roemeense arabier...hij was eerst best slank, maar nu hij lekker veel voer krijgt is hij een stuk steviger....hij heeft lange benen en een dikke brede hals en grote angstige ogen...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:26

De fokrichtingen zijn:
Spaans
Egyptisch
Crabbet
Pools
Russisch

Als je een roemense heb denk ik dat het bij roemense arabieren stamboek staat ingeschreven.

Maar dat houd niet in dat hij roemeens gefokt is.

Heb ik overgins ook nooit van gehoord

Maar ik kan het fout hebben..............

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 07:43

Jeetje, jullie weten echt veel

Desje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:53

Ik heb er eerlijk gezegd geen verstand van, hij komt uit Roemenie, heeft een Roemeens paspoort en in zijn paspoort staat trouwens dat het een Shagya arabier is...wat houdt dat precies in?

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:50

Desje schreef:
Ik heb er eerlijk gezegd geen verstand van, hij komt uit Roemenie, heeft een Roemeens paspoort en in zijn paspoort staat trouwens dat het een Shagya arabier is...wat houdt dat precies in?

dit wil zeggen dat hij in Roemenie geboren is.
Shagya is een kruising: Hannoveraan x arabier

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:24

Shagya een kruising hannoveraan x arabier??
Dat is wel heel kort door de bocht

Quote van www.shagya.net:
History of the Shagya-Arabian
The Shagya-Arabian Horse was developed in the Austro-Hungarian Empire over 200 years ago. The breed originated from the need for a horse with the endurance, intelligence and character of an Arabian but with larger size and carrying capacity required by the Imperial Hussars. Over time, Shagya-Arabians were utilized both as carriage and light riding horses. The registry of the breed is the oldest next to the registry of the English Hunt Club.
The Shagya-Arabian breed was originally developed at the the Imperial Stud at Babolna, Hungary. Failed experiments with Spanish and Thoroughbred blood eventually led the breeders at Babolna to a cross of native Hungarian mares with stallions of pure Desert Arabian blood. Shagya-Arabian bloodlines were also developed at the stud farms at Topolcianky (Czechoslovakia), Radautz (Rumania) Mangalia (Rumania), and Kabijuk (Bulgaria).

The breed takes its name from the dapple-grey stallion Shagya, born in 1830. The Bani Saher tribe of Bedouins, who lived in what is now Syria, bred Shagya and sold him to agents of the Habsburg monarchy. In 1836, he became the breeding stallion at Babolna. Shagya was prepotent and appears in almost all Shagya-Arabian pedigrees.
One of the purposes of the Shagya-Arabian breed has always been as improvers of other breeds. Shagya-Arabian stallions appear in the bloodlines of many warmblood breeds. The Shagya-Arabian mare "Jordi" is the dam of the great warmblood stallion "Ramzes." "Ramzes" descendant "Rembrandt" won the 1988 Olympic Gold Medal for dressage.
Shagya-Arabians not only served as cavalry horses, they were also prized as parade horses by European royalty. The Imperial Guard of the Habsburgs was always mounted on Shagya-Arabians. Every royal officer regarded it as a privilege to be able to ride a Shagya-Arabian. The toughness, courage, endurance and ride ability of these horses was legendary among European horsemen. The motto of the Hungarian breeders was "Nothing but the best is good enough."

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:48

Desje schreef:

Dat het geen volbloed Arabier is...
Dus weer een ander ras. met andere typische kenmerken.

Desje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:03

@Djilan,

In jou tekst wordt gesproken over Mangalia, de fokker van mijn pony is H. Mangalia. Zal dat dezelfde zijn? Wat grappig...

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:27

Ik ga het liefst kort in de bocht. Is heel sumier samengevat. De kruisingen is niet echt mijn terrein... Ik moet ook elke keer vragen, dat is dat nu ook alweer???

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:37

In NL is de Shagya ook nog eens veel onbekender (en daarom misschien onbeminder?) dan in bijv. Duitsland. Zie bijv. http://www.zsaa.de/

Ik vind het iig over het algemeen ook prachtige paarden met veel arabische uitstraling.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:38

Desje, zou heel goed kunnen.

nasheeta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:35

Rawaat schreef:
JIDO schreef:
mijn arabier is zwitsers gefokt

Dit is volgens moeilijk

De hoofdindeling zijn

Egyptisch
Crabbat
Pools
Russisch
Spaans

al de rest zijn aftakkingen van deze lijnen

ook dit klopt niet echt, de Russen importeerden Franse renarabieren aan het begin van de oprichting van Tersk (zie artikel over Tersk in The Arabian Magazine) zoals Kann een Denouste zoon. Denouste is weer van Syrische afkomst. Verder kochten ze Crabbet gefokte paarden aan, kregen een Egyptisch kadootje en kochten Poolse paarden aan. Dit fokbeleid heeft al geen raakvlakken met bijvoorbeeld de Egyptische, welke een gesloten fokkerij is.

Je kunt ze misschien beter indelen op welke lijnen min of meer "straight" gefokt worden in land van herkomst (dit is niet land van origine, oorspronkelijk waren er immers geen arabieren in bijvoorbeeld Engeland en zeker ook Rusland; herkomst is dus een ruimer begrip)

Verdeel ze dan in oospronkelijke (woestijn) lijnen die niet gekruist zijn met westerse importproducten zoals:

Egyptisch
Syrisch
Iraans
Bahreins
Tunesisch

en stamboeken/nationale fokkerijen die de oorspronkelijke dieren zelf uit het Midden-oosten hebben geimporteerd en vervolgens naar eigen fokbeleid zelf verder hebben gefokt (grofweg wil dit zeggen naar eigen inzicht verder gemengd hebben want men is nooit met de oorspronkelijke importgroep exclusief verder gaan fokken maar heeft altijd nog nieuwe aankopen en importen toegevoegd)

zoals

Russisch
Pools
Frans
Spaans

Crabbet is een hele aparte bloedlijn. Dit is wel een hele aparte fokrichting maar er zijn nog maar weinig meer dan 75% Crabbet Arabieren. En die 75% moeten ze wel halen om formeel als Crabbet aangemerkt te worden (staat ook nu in een artikel in The Arabian Magazine)

Crabbet is grotendeels woestijnimport (Egypte en Syrie) gemengd met een latere Poolse import (Skowronek) en uiteraard nog wat andere accentjes maar de oorspronkelijke importen uit de woestijn door de Blunts en later het Crabbet fokprogramma als voortgezet door hun dochter Lady Wentworth dus met de prachtige Skowronek erin.

Crabbet hoort niet in het rijtje van Russisch thuis naar mijn mening omdat de Russen, Polen, Fransen en Spanjaarden (al weet ik niet of de Spaanse fokkerij in 1 adem genoemd kan worden met de drie groten)
grote staatsstoeterijen hebben die die landspecifieke bloedlijn doorfokken. Crabbet is geen staatsstoeterij maar altijd al een particulier initiatief geweest en ondanks de vele aanhangers tot op heden in de UK en daarbuiten wordt er in de UK ook vele andere bloedlijnen gefokt zoals met de meer showgerichte "Psynergy" en "Ffatal Attraction" en uiteraard heeft en importeert de Halson stoeterij nu veel (Poolse) invloed.
Onderzoek door Jane Kadri (The Arabian Magazine) wees eerder al uit dat in de UK (in de showring althans) bloedlijngebruik nogal beperkt is (tot voornoemde showkampioenen).

Verder als kenmerkende fokgroep onderscheidt Amerika ondermeer nog de Babsons (Egyptisch), Davenports (Syrisch) Saudisch/Blue Star, en CMK. Deze bloedlijnen kennen niet een enorme wereldverspreiding maar aangezien Amerika erg groot is en ze daar wel een groep van aanhangers kennen geschaard onder groepsinitiatieven als "Al Khamsa" hebben ze daar toch een aardige invloed gehad op het totale bestand. Echter sinds de Arabierenhype van enkele decennia geleden werden er vanuit Europa ook regelmatig Amerikaanse aankopen gedaan waardoor we bovenstaande kleine bloedlijntjes weer vertegenwoordigd vinden in de Europese Arabierenfokkerij. Babson bloed vinden we bijvoorbeeld in de grotendeels Russisch gefokte Amerikaanse importen die een tijdje geleden zo in trek waren toen - beweert men - de betere Russische fokproducten rechtstreeks naar Amerika gingen in plaats van naar Europa en show na show wonnen.

Vandaag de dag fokt Tersk ook weer Frans en heeft de beste merries laten dekken door Franse renwonders om toch maar bij te blijven in de rensport. De cirkel is daarmee ook weer rond en dat is best leuk en bijzonder om te weten. Maar dit haalt het begrip van wat is "straight"/zuiver gefokt weer onderuit. Is de Russische fokkerij te beschouwen als een zuivere (gesloten) fokkerij? In die context, allerminst en kan je die weer uit het rijtje kelderen van hierboven.

Wil je bijblijven lees dan voornoemd tijdschrift waar heel veel aandacht wordt besteed aan de diverse bloedlijnen, fokrichtingen en fokgroepen!
Er is vast nog een hele hoop te vertellen over de indeling in fokrichtingen en wellicht ook een hele andere indeling te maken.

leuk topic dit!

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:39

Djilan schreef:
Gevonden
Ik quote van het forum:
Citaat:
Arabieren behoren tot de groep van zuidoostelijke paarden waartoe ook de Ahkal-teke en het Kaspische paard behoren. De algemene kenmerken van deze groep zijn o.a. een slanke bouw, een kortharige vacht (hoewel de mogelijkheid tot het ontwikkelen van een wintervacht blijft bestaan), een hechte botstructuur waardoor het niet nodig is dat de botten groot en zwaar moeten zijn om gewicht te dragen, vandaar de slanke bouw, en een driehoekig hoofd, breed van boven en smal van onderen. De staartwortel is dunbehaard en de staart wordt zoveel mogelijk van het lichaam af gedragen. Er zijn weinig tot geen ''sokken'' aan de benen, zoals de Fries dit heeft, en het paard heeft een enkele manenkam met dunnere, wat draderige haren. De haarstructuur is vaak iets anders dan bij noordelijke paarden, met minder gekleurd merg in elk haar, waardoor elk haar een grotere doorzichtige oppervlakte heeft wat resulteert in een metaalachtige glans op het haar. Veel van deze kenmerken zijn het gevolg van aanpassing aan een heet klimaat; het paard is erop gebouwd zijn hitte snel te kunnen kwijtraken.

De Arabier heeft daarnaast nog een aantal typische kenmerken zoals een hooggedragen hoofd, hoewel niet zo hoog als die van de Ahkal-teke, en een hooggedragen, in een boog gedragen staart en een hoge staartinplant met een wat vlakker kruis dan de Ahkal-teke en het Kaspische paard. Qua stokmaat is de Arabier het midden tussen die twee: niet zo groot als de Ahkal-teke en niet zo klein als het Kaspische paard, en ook qua model houdt de arabier het midden: niet zo lang als de A-t en niet zo kort en compact als de K. Er zijn binnen de totale populatie arabieren variaties mogelijk omdat het ras een ''overgang'' vormt tussen A-t en K, dus er zijn arabieren die een geringe stokmaat hebben en ook zijn er arabieren die vrij groot zijn. Dit zijn de normale variaties binnen het ras.

Op basis van deze al vanaf de oudheid bestaande variaties hebben fokkers in diverse landen de arabier nog verder volgens hun eigen opvattingen gefokt, zoals in Rusland (groter en steviger) en in Egypte (kleiner en slanker). Echter, door de ''globalisering'' binnen de arabische fokkerij, waarbij heel veel internationale uitwisseling plaatsvindt, zijn die verschillen een beetje vervaagd. Als je in Aken of Parijs gaat kijken op de grote shows moet je eens voor de lol nagaan uit welke landen de ouders en grootouders van de deelnemende landen komen. Er zullen opvallend veel paarden zijn wiens voorouders uit heel veel verschillende landen komen en dat maakt het onderscheid tussen de bloedlijnen van de verschillende landen steeds moeilijker.

Daarom is het wellicht handiger om de arabieren in te delen naar fokmethode. Dan kun je twee groepen onderscheiden:
de traditioneel gefokte arabieren. Gefokt zoals de bedouinen dat deden, dus alleen uit bij hen bekende families en alleen geselecteerd op bloedzuiverheid en prestaties. Uiterlijk speelt een ondergeschikte rol.
Dergelijke dieren worden in het midden-oosten nog gefokt door traditionele fokkers in Iran, Syrie en Bahrein en in staatsstoeterijen zoals El Zahraa in Egypte en Karacabey in Turkije, waarbij deze laatste stoeterij bezig is de traditionele arabieren te vervangen door modern gefokte.
Buiten het midden-oosten worden traditionele arabieren gefokt door de z.g. ''preservation breeders'', die in Europa als club de Asil club hebben en in de V.S. als organisatie ''Al Khamsa''.
In Nederland zijn er maar heel weinig traditioneel gefokte arabieren; de Egyptische behoren tot die groep.

Dan is er nog de eerder genoemde moderne fokmethode. Daarbij is het behoren tot een bepaalde familie niet altijd van belang (vaak eindigt de moederlijn bij een stammoeder waarvan niet eens bekend was of het wel een arabier was); wat wel van belang is is het uiterlijk en de prestatie. De belangrijkste fokkers van deze richting zijn de Polen en hun fokkerij is voor Europa en ook voor een belangrijk deel in de rest van de westerse wereld de standaard geworden. Invloeden van Poolse arabieren zijn te vinden in de Russische, de Crabbet en de Spaanse arabieren en zo dus ook bij het overgrote deel van alle arabieren die in Nederland gefokt worden. Vroeger ontwikkelden deze landen weliswaar elk hun eigen type, maar door de wereldwijde uitwisseling van fokmateriaal gaan die typen steeds meer op elkaar lijken. Wel is er een ''tegenbeweging'' van mensen die juist hechten aan bepaalde typen arabieren en die zich hebben verenigd in groepjes die een bepaald type arabier van een bepaald land prefereren. In Duitsland is dat IGMAL (supporters van het oude Weil/marbach/Lutetsburg/achental- type) en in de VS is dat de CMK-beweging, die houdt van het oude Crabbet/Maynesborough/Kellog-type.

Wat nu te doen als je een nieuwkomer bent en tussen al die typen geen weg weet?
heel eenvoudig. Begin bij de moderne arabier. Daar zijn er het meeste van en die zijn eenvoudiger te fokken, want je hebt daar de meeste vrijheid.
Kies een paard dat je gewoon bevalt. Kijk niet naar bloedlijn, kijk naar het dier zelf. Is het gezond, prettig in de omgang, wat zijn de talenten/tekortkomingen, spreekt het me aan, enz.

Als je wil gaan fokken: kies een modern gefokte hengst die gezond is, goed kan presteren, een prettig karakter heeft en bij je merrie past. Tob niet over de bloedlijn, want alle modern gefokte arabieren zijn op een of andere manier wel aan elkaar verwant en ook de succesvolle grote fokkers, zoals de Maxwells in Engeland bijvoorbeeld, mengen de diverse bloedlijnen uit de diverse landen. Gebruik gewoon je gezonde verstand bij het uitzoeken van een hengst.

Wanneer je wat verder bent in de Arabierenfokkerij en je wil wat anders of een nieuwe uitdaging, dan is preservation breeding, waarbij de bloedlijken wel van groot belang zijn, een mogelijkheid. Het is wel een stuk moeilijker want dan beperk je je keuzevrijheid. Daarom is dit soort fokkerij misschien meer wat voor ''gevorderden''. Verder kun je je specialiseren in het fokken van Arabieren voor een bepaald gebruik, en ook daar kun je je beperken tot een bloedlijn (zuiver Frans voor renpaarden) of op de moderne toer gaan (Russisch/Pools voor show en rennen).

En dit nog door dezelfde poster:
Citaat:
nauw verwant aan de franse arabier zijn de Tunesische, Algerijnse en Marokkaanse arabieren van de staatsstoeterijen Sidi Thabet, Tiaret en Meknes. Vooral in Tunesie is het rennen met arabieren zeer populair. Ik heb verscheidene foto's van Tunesische arabieren gezien, o.a. van de dekhengst Dynamite III, en het uiterlijk viel me mee. Ze leken meer op Syrische arabieren, waarmee ze ook verwant zijn.

Is dit het stuk van Saskia Klaassen? Dan staat de uitleg voor de liefhebber ook nog in haar boek "Impressies"

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:42

Zahlina schreef:
@ Lenneke.

Gr Em

Hee Sarouch stond toch ooit in rentraining bij Vivian Brugel te Bavel? Daar heb ik nog op gereden! Groot beest.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:53

nasheeta schreef:

Is dit het stuk van Saskia Klaassen? Dan staat de uitleg voor de liefhebber ook nog in haar boek "Impressies"

Volgens mij wel

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:00

Djilan schreef:
nasheeta schreef:

Volgens mij wel

Meende al haar stijl te herkennen! leuk!

nasheeta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:00

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:46

Ah, daar was ik naar op zoek. Nu ik een Arab heb (ruim 95% crabbet ) is het wel leuk om zo'n blad te lezen. Ik neem aan dat er veel info instaat waar je wat aan hebt?

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:47

Ik wil het juni nummer wel heel graag hebben... Is het ook ergens los te krijgen??'

Ik neem iig aan dat als ik nu lid wordt ik dat nummer niet meer ga krijgen

Edit: Ik heb het ze gevraagd per mail, zie nu alleen net dat je ze los kunt bestellen. Nou ja, ben ook lid geworden, dus ik wacht het antwoord wel even af

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:48

nasheeta schreef:
Zahlina schreef:
@ Lenneke.

Gr Em

Hee Sarouch stond toch ooit in rentraining bij Vivian Brugel te Bavel? Daar heb ik nog op gereden! Groot beest.

Ik heb Sarouch nooit in het echt gezien en kan daarom niet zoveel vertellen over hem.
Ik weet wel dat de twee nakommelingen die wij hadden erg kleine, fijne heethoofden waren en dat ik deze hengst ook niet snel zelf zal gebruiken (stokmaat van ong. 1.48m hadden onze ruintjes)
Snel waren Challarouche en Moche wel . maar niet het type arabier waar wj opvallen.

Gr Em

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:58

Djilan.
Er is ook een magazine speciaal voor de crabbets, Crabbet Journal.
Heb net de zomereditie binnen, de schrijvers reizen de hele wereld over om verslag te doen van de crabbet paarden in andere landen en gaan ook veel naar speciale crabbet shows.
En een andere leuke links is http://www.crabbet.com/, site eigenaar is Georgia Cheer, die tevens redelijk wat bladen en boeken over de crabbet uitgeeft.
Kom er net achter dat de site van de crabbet organisatie er weer eens uitligt.

Gr Em