imhotep schreef:hilli, ik weet best dat een paard geen reptiel is maar toch dacht ik dat het minder energie vreet van een paard omdat de koude daar maar een paar uur aanhoud s'nachts en de winters hier meer energie verbuikt van een paard. Arabieren daar hebben niet veel voer nodig behalve veel water terwijl we hier de paarden s'winters bij moeten voeren, of zit ik ernaast.
Lastige vraag.
Ligt er ook een beetje aan hoe de paarden daar gehouden worden en de paarden hier. Die van ons hebben ook weinig nodig, 's zomers doet het weiland voldoende dienst als voer, en pas einde zomer krijgen ze iets bij om invallen aan het begin van de winter te voorkomen. Op stal worden ze sowieso gevoerd. Daarnaast ook denk ik hoe veel een paard te doen krijgt qua werk.
En wat er dan nog overblijft aan verschil tussen constant koud (Nederlandse winters) of temperatuurswisselingen (woestijn o.i.d.) is misschien toch wel lastiger dan voorzien om te beoordelen qua effect op de vacht en wel/geen deken moeten dragen. Ik geloof echter wel heel sterk in dat het een kwestie van gewenning is aan het klimaat waar je je paard plaatst.