Arabieren en zonder dekens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:23

imhotep schreef:
hilli, ik weet best dat een paard geen reptiel is maar toch dacht ik dat het minder energie vreet van een paard omdat de koude daar maar een paar uur aanhoud s'nachts en de winters hier meer energie verbuikt van een paard. Arabieren daar hebben niet veel voer nodig behalve veel water terwijl we hier de paarden s'winters bij moeten voeren, of zit ik ernaast.

Lastige vraag.
Ligt er ook een beetje aan hoe de paarden daar gehouden worden en de paarden hier. Die van ons hebben ook weinig nodig, 's zomers doet het weiland voldoende dienst als voer, en pas einde zomer krijgen ze iets bij om invallen aan het begin van de winter te voorkomen. Op stal worden ze sowieso gevoerd. Daarnaast ook denk ik hoe veel een paard te doen krijgt qua werk.

En wat er dan nog overblijft aan verschil tussen constant koud (Nederlandse winters) of temperatuurswisselingen (woestijn o.i.d.) is misschien toch wel lastiger dan voorzien om te beoordelen qua effect op de vacht en wel/geen deken moeten dragen. Ik geloof echter wel heel sterk in dat het een kwestie van gewenning is aan het klimaat waar je je paard plaatst.

_Jennifer_

Re: Arabieren en zonder dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:16

Ik denk dat het zeker klopt! Kijk maar eens naar de paardjes van de mensen van paardnatuurlijk.nl .. die hebben toch ook arabieren?

Ik denk echter niet zo dat je een arabier uit het midden-oosten meteen in de sneeuw, regen en kou moet zetten (bij wijze van spreken dan he )

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:53

Jovarna schreef:
De lengte en dikte van de wintervacht hoeft geen graadmeter te zijn, carola1. Heb je je paard echt zien rillen?

Het nadeel van een regendeken is dat het de vacht belemmert om z'n isolerende werking te doen; de haren kunnen niet overeind gaan staan. Hierdoor is de kans nog groter dat het paard het koud krijgt. Hij kan zichzelf nl. niet warm houden en een regendeken (zonder voering dus, wat een regendeken vaak is), kan dat ook niet.

ja hij stond echt heel erg te rilen. ik ben meteen naar huis gegaan om een deken te halen en heb de volgende dag die regendeken gekocht.
die regendeken was wel gevoerd volgens mij.
hij had het daarna in elk geval niet meer koud.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 07:31

Anouar z'n vacht is wel veel donziger als de vacht van de meeste andere paarden. Het voelt veel zachter

Temp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:15

Mijn arabier staat nu pas 1.5 jaar in Nederland, hij heeft daarvoor zijn hele leven in Rusland gewoont. Temp krijgt zeker een wintervacht, een lekkere dikke, maar de regen dringt er nog wel eens doorheen... Hij staat zonder dekens, maar hij vind regen echt verschrikkelijk, en ik moet er altijd heel erg rekening mee houden met wanneer ik hem kan poetsen. Hij is nu bijvoorbeeld heel erg aan het verharen, maar ik mag hem weer niet te veel poetsen omdat dat weer zijn 'huidvet' weghaalt... Ik denk dat ik hem volgend jaar wel gewoon een regendekentje om geef, niet een dikke, maar gewoon tegen neerslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:21

@Temp:
Je hebt grote kans dat het volgend jaar beter gaat en dat hij dan veel beter tegen de regen kan.
Het eerste jaar dat Jovarna zonder deken door de winter ging, kreeg ze het vrij snel koud wanneer het erg regende. Toen deed ik haar nog weleens een regendeken op. Maar het tweede jaar zonder deken was dat al niet meer nodig; ze heeft de regendeken niet meer nodig gehad.
Blijkbaar - of soms - moeten vacht en huid even wennen om het zelf allemaal weer te doen. En dat lukt bij Jovarna nu dus prima.

chant_xx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:03

arabieren kunnen makelijk zonder deken
in de woestijn is het smiddags heet en savonds onder 0
die van mij (50%)
staat in een uit/inloop stal en doet het prima
het is alleen in de winter een werk om de haren weg te krijgen
alleen je moet zij/hij wel kans geven voor en vachtje
maar dat snap je denk wel

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 10:05

Ik weet wel dat arabieren zonder dekens kunnen, die van mij staat ook zonder dekens. Daar ging dit topic ook niet over

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:19

Mel is half Welsh en half Arabier/Engels Volbloed dus die had ik eerst altijd onder een dikke deken. Dit jaar toch maar zonder geprobeerd en alleen in het begin had ze het een beetje koud soms, maar toen is ze vanzelf een dikke vacht aan gaan maken en de rest van de winter heeft ze niet niet meer koud gehad.

Ik denk dat elk gezond paard, ongeacht het ras wel in staat is een vacht te maken die zo dik is dat ze het niet koud hebben. Maar daar moet je ze wel de tijd voor geven..

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:52

Om Anouar maar even bij te staan ... volgens mij was de vraag of VOORAL arabieren goed buiten kunnen staan in de winter, al kunnen andere rassen dat natuurlijk ook gewoon

Alikesflame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 23:46

me pony heb ik lekker zonder dek. mijn paard wel. om 2 redenen. met wedstrijden lijkt het echt niet. en ze word dan erg mager omdat ze zoveel moet stoken.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:49

Onze 2 arabieren staan dit jaar voor het eerst geheel zonder deken. Deze winter gewoon dekens niet opgedaan. Ze kregen een goeie vacht en de gehele winter hebben ze het niet koud gehad. Ze stonden buiten. Het feit dat ze van stal en deken paard zich zo snel aan konden passen tot buiten en zonder deken paard was voor ons reden om het zo te houden.

Het enige nadeel is dat mijn schimmeltje niet wit wil zijn..
Voordeel is weer dat we geen stro in hun loopstal hoeven te doen rond deze tijd van het jaar, hun vacht zorgt voor bodembedekking

Nainkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:29

Ik denk dat ik Pareja volgend jaar zonder laat. Ze haat de deken, dit jaar is hij ook voornamelijk opgegaan omdat ze het koud kreeg, maar na een tijdje doorbikkelen ga ik er maar van uit dat die haren vanzelf komen

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:21

Mijn bijrijdpaardje had ook een deken op van de winter.
Hij kon zichzelf toch moeilijk warm houden, terwijl hij altijd dekenloos heeft gestaan..
Hij werd ineens een heel stuk dunner en hoeveel er ook gevoerd werd, hij kwam niet aan.
Met de deken ging het ineens een heel stuk beter

Saar4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:28

Ik vind je redenering best logisch. Arabieren zijn oorspronkelijk ingesteld op extreme temperatuurschommelingen. Alleen tegen regen zijn ze denk ik minder bestand.

Ik vind het wel grappig dat veel mensen zeggen dat hun arabier een fijne dunne vacht houdt in de winter. Ik heb een arabier gereden die 's winters transformeerde tot een grote shetlander met een deukneus!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:36

Ik mis hier iets. Leeftijd.
Ik heb wel de ervaring dat sommige paarden meer problemen krijgen met hun temperatuurregeling als ze ouder worden. Deze paarden veel baat van een deken.
Daarnaast heb ik ook gemerkt dat er meer invloeden zijn. Paardje van mijn vriendin kon prima zonder deken. Echter, op een nieuwe stal koste het haar veel moeite en energie om warm te blijven. We hebben toen een deken opgelegd en dat gaf enige verbetering. Tweede winter ging goed met deken en iets ander voerregime. We hielden het op leeftijd (paard was 18) te meer omdat andere stalgenoten soortgelijke ervaringen hadden en dit ook wel in lijn was met de ervaring van mijn vorige paard (is 29 geworden)
Wie schetst onze verbazing toen ze na een volgende verhuizing ineens weer uitstekend zonder deken door de winter kwam.........

Carla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:38

mijn paard is 20% arabisch en de rest kwpn
en heb van veulen tot haar 6de jaar alleen maar
op het land gestaan
zonder deken ofiets.

sscs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:38

Je arabier kun je gerust zonder deken buiten zetten.. want idd net als in de woestijn..
Wat je ook al zei.. waar het overdag 40 graden is.. kan het snacht's een vriesput zijn..
En geloof me... daar staan ze ook zonder deken buiten,
Mijn vriendin heeft haar arabiertje ook zonder deken buiten staan, al is het winter..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:50

De meeste paarden, dus ook arabieren, kunnen zonder deken. Veel van die paarden hebben dan wel fatsoenlijke beschutting nodig. Sommige paarden kunnen niet zonder deken. Ze maken te weinig vacht aan, stofwisseling is niet ingesteld op hard stoken, of nog andere redenen.
Oudere paarden, zeker 20+, hebben vaak meer moeite om de kiet warm te stoken, die kun je dus geweldig helpen met een deken. Dat kan zomaar het verschil zijn tussen de winter wel doorkomen of niet.
Een vriendin van me heeft een oudere arabier die echt die deken nodig heeft. Hij maakt wel een wintervacht, maar die voldoet gewoon niet (meer). Zijn stofwisseling is behoorlijk teruggelopen, maar met goed voer EN een deken doet hij het nog heel aardig en heeft hij lol in z'n leventje.
Kijk naar het paard voor je beslist of het zonder deken kan, soms kan het NIET. En soms moet je scheren omdat de wintervacht ernstig overdone is

Steefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:18

Mijn arabiertje heeft nog nooit een deken op gehad (is nu 5 jaar) en een arabisch stalgenootje staat ook het hele jaar door zonder deken. Ik heb het idee dat ze er goed tegen kunnen, ik heb ze nooit zien rillen o.i.d.
Nagoya heeft wel haar haren rechtop staan als het erg koud is. Iemand zei me dat dit een teken is dat ze het koud heeft, maar ik neem aan dat het gewoon een reactie is om het juist niet koud te krijgen (net als ons met kippevel)

Anouar15 schreef:
Anouar z'n vacht is wel veel donziger als de vacht van de meeste andere paarden. Het voelt veel zachter

Dit merk ik bij Nagoya ook , een kwpn-er op stal staat ook zonder deken. Hij heeft veel stugger haar en ook wat langer, lijkt `t. Ik merk dat Nagoya na een regenbui veel sneller droog is, misschien dat dat door het verschil in vachtstructuur komt?

Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:24

ik denk dat het meer om een gewentenis gaat...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 14:49

Even iets anders. Anouar is helemaal niet dik, je kan z'n ribben makkelijk voelen en zien als hij beweegd. Maar als hij in de regen staat krijgt hij een soort speklaag over zich heen. Z'n ribben kan je dan bijna niet meer voelen (als je hard duwt wel)
Als hij het gewoon een beetje koud heeft (dus zonder regen of nattigheid) zet hij z'n haren overeind en krijgt hij niet zo'n speklaag. Als het regent houdt hij z'n haren plat, maar krijgt dus die speklaag.

Opzich is het heel logisch, die speklaag houdt hem warm en de haren blijven plat zodat er geen nattigheid doorheen kan.
Maar ik heb het nog nooit bij andere paarden gezien en waar haalt hij dat spek dan vandaan?

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:14

Anouar15 schreef:
Opzich is het heel logisch, die speklaag houdt hem warm en de haren blijven plat zodat er geen nattigheid doorheen kan.
Maar ik heb het nog nooit bij andere paarden gezien en waar haalt hij dat spek dan vandaan?

klinkt als het aanspannen van de buitenste spierlagen. Hij voelt dan ook stijver aan dan als hij droog is.
Zo niet, dan is het iets anders (tja, ik weet ook niet alles )

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 15:16

Het voelt als een speklap

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:31

Anouar15 schreef:
Het voelt als een speklap

Spannend, instantspek, jemig, modern hoor
Maar zeer waarschjnlijk is het toch spierspanning die je voelt. Als je het zelf koud hebt, doe je het ook, alleen hebben wij niet van die kleine onderhuidse spieren.