Iranese Arabieren in Europa

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 13:05

Erna208 schreef:
N.a.v. je verhaal in het AVS blad wilde ik graag weten of en hoe deze Iraanse Arabieren de oorlogen heeft overleefd in hun herkomstland(en).
Is hun aantal nog verder uitgedund of heeft er een stabilisatie van aantal plaatsgevonden ?


Inmiddels heb ik vernomen uit Iran dat hun aantal nog verder daalt aangezien de fokkerij van puur Iraans niet aangemoedigd lijkt te worden door de overheid daar. Verder zijn er veel papier problemen dus wellicht zijn er meer Iraansen dan op papier blijkt maar dat is niet meer te bewijzen. Erg jammer.
Dit jaar komen er 2 deels Iraanse arabieren naar NL, een 75% Iraanse zoon van Abu Khamseh en Bint Parastou en een zoon van Harb en Bint Palmira die half Iraans en half Egyptisch is. Op termijn foto's beschikbaar.

lila89
Berichten: 65
Geregistreerd: 28-10-07

Re: Iranese Arabieren in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:58

Brigitte, heb je die gekocht bij Ulrike?? Twee hengsten? Wij waren er in de zomer echt zooo gaaf daar. In Iran dalen de aantallen drastisch idd. Ik organiseer trektochten naar Iran op echte Iraanse Asil's als iemand meer info wil even mailen of PM sturen.
Monique

JoSav

Berichten: 4703
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:16

De problemen met paardenfokkerij in Iran onderschrijf ik. Er worden wel pogingen ondernomen om volbloedfokkerij te behouden, maar de problemen zijn groeiende. Ook het komende jaar voorspelt weinig goeds en de prijzen voor voer zijn echt extreem gestegen de laatste 2 jaar en het einde is nog niet in zicht. Veel bevolkingsgroepen verarmen en vooral private fokkerij kan het hoofd echt bijna niet meer boven water houden.

De traditionele fokkerij staat heel erg onder druk. Een groot aantal paardeneigenaren stappen trouwens ook over op Engelse Volbloeden of Anglo-kruisingen omdat daarmee makkelijker geld te verdienen is op de renbaan. Veel traditionele fok is de afgelopen jaren verdwenen en de komende jaren zal dit zonder ingrijpen alleen maar erger worden. Ik heb minder zicht op de situatie in Khuzestan en Luristan (Arabieren) omdat ik me meer concentreer op de Turkoman in het noorden (Golestan, Khorasan), maar het is verontrustend en een landelijke problematiek.

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 10:10

lila89 schreef:
Brigitte, heb je die gekocht bij Ulrike?? Twee hengsten? Wij waren er in de zomer echt zooo gaaf daar. In Iran dalen de aantallen drastisch idd. Ik organiseer trektochten naar Iran op echte Iraanse Asil's als iemand meer info wil even mailen of PM sturen.
Monique


graag info over die trektochten, pas als de kinderen groot zijn kunnen we gaan maar toch, even voorpret. Ulrike vertelde al dat je er was!
Mijn vriendin kocht Khalabi en wij kochten Ibn Harb.
Paal staat ook nog op het lijstje en Hassir maar ja centjes he.

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 10:12

JoSav schreef:
De problemen met paardenfokkerij in Iran onderschrijf ik. Er worden wel pogingen ondernomen om volbloedfokkerij te behouden, maar de problemen zijn groeiende. Ook het komende jaar voorspelt weinig goeds en de prijzen voor voer zijn echt extreem gestegen de laatste 2 jaar en het einde is nog niet in zicht. Veel bevolkingsgroepen verarmen en vooral private fokkerij kan het hoofd echt bijna niet meer boven water houden.

De traditionele fokkerij staat heel erg onder druk. Een groot aantal paardeneigenaren stappen trouwens ook over op Engelse Volbloeden of Anglo-kruisingen omdat daarmee makkelijker geld te verdienen is op de renbaan. Veel traditionele fok is de afgelopen jaren verdwenen en de komende jaren zal dit zonder ingrijpen alleen maar erger worden. Ik heb minder zicht op de situatie in Khuzestan en Luristan (Arabieren) omdat ik me meer concentreer op de Turkoman in het noorden (Golestan, Khorasan), maar het is verontrustend en een landelijke problematiek.



erg he. heb je ervaring met de export van paarden? Ik heb contact met de foundation daar die de asil probeert te behouden en Mary G.'s werk probeert voort te zetten maar dat wordt door de overheid ook niet bepaald aangemoedigd. het probleem van inteelt is hierdoor ook groot, begreep ik.

lila89
Berichten: 65
Geregistreerd: 28-10-07

Re: Iranese Arabieren in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 01:59

Heb flyers thuis voor de trektochten. Als je, je adres geeft stuur ik er 1 op. Shirin is een hele goede vriendin van mij, zij is de voorzitter van de Iran asil association en ik ben erelid voor het leven. Als je wat wilt weten dan PM me maar. De paarden zuiver Iraans kosten veel geld start prijs rond de 8000 euro.

franka75

Berichten: 11194
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 02:39

zo het verhaal ff :D gelezen man wat interressant ik hoop zelf toch echt als kaaskop dat de 100 procent iraanse arabier weer teruggefokt word of wel hopelijk toch snel weer oud bloed aan kunnen kopen in nederland en omstreken want dat is toch voor mij het interessantst. ik houd vandit soor geschiedenissen en ban arabieren fan. nu ook van eigenlijke voorouder van de arabier die we nu kennen

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 13:56

lila89 schreef:
Heb flyers thuis voor de trektochten. Als je, je adres geeft stuur ik er 1 op. Shirin is een hele goede vriendin van mij, zij is de voorzitter van de Iran asil association en ik ben erelid voor het leven. Als je wat wilt weten dan PM me maar. De paarden zuiver Iraans kosten veel geld start prijs rond de 8000 euro.


volgens mij heb ik contact gehad met Shirin en haar wat foto's gemaild van Abu etc. bijzonder! zal je pm-en

JoSav

Berichten: 4703
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:21

nasheeta schreef:
erg he. heb je ervaring met de export van paarden? Ik heb contact met de foundation daar die de asil probeert te behouden en Mary G.'s werk probeert voort te zetten maar dat wordt door de overheid ook niet bepaald aangemoedigd. het probleem van inteelt is hierdoor ook groot, begreep ik.


Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee, maar ik heb wel contact met iemand die een jaar of 4 geleden een paard uit Iran heeft geïmporteerd. Het is een ingewikkeld traject, maar met de juiste contacten niet onmogelijk.
De overheid stimuleert het inderdaad nauwelijks en het is een zorgelijke ontwikkeling dat de aantallen raszuivere paarden de laatste jaren zo hard aan het slinken zijn en het einde nog niet in zicht is. Er wordt gelukkig wel wat ondernomen, maar het zijn grotendeels persoonlijke initiatieven.

Bij de Turkoman is de grootste bedreiging het inkruisen van Engelse Volbloeden en is er ook een relatief klein bestand 'raszuivere' paarden waardoor inteelt in potentie ook een probleem kan opleveren (maar gebrek aan goed voer trouwens ook). Enkele van de rijkere eigenaren importeren paarden uit Turkmenistan, maar voor het bestand AV in Iran zal het importeren van nieuw bloed waarschijnlijk een moeilijkere opgave zijn.

De situatie is verder wel sterk vergelijkbaar, al is het in geval van de Turkoman het werk van Louise Firouz dat fokkers proberen voort te zetten.

lila89
Berichten: 65
Geregistreerd: 28-10-07

Re: Iranese Arabieren in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:38

Het probleem is dat jaren geleden de paardenpest heeft huis gehouden in Iran waardoor veel paarden zijn gestorven en daarmee waardevolle bloedlijnen. Het probleem nu is dat de Iraniërs importeren en deze AV's kruisen met de echte perzische Arabier waardoor je dus geen zuivere meer overhoudt. Het is echt super moeilijk om zuivere te vinden en je moet de lijnen dan goed kennen. Shirin is hier mee bezig en soms help ik mee via de PC uitwisselen. Maar de belangen van de overheid zijn geld en niet het in stand houden van bloedlijnen, vandaar veel imports en geld...

JoSav

Berichten: 4703
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:32

Dat geld verdienen steeds meer prioriteit heeft gekregen de laatste jaren en de raszuivere fok bedreigt (door kruisen) heb ik inderdaad ook gemerkt. Zoals gezegd heb ik minder zicht op des situatie van de Perzische Arabieren omdat ik me concentreer op de Turkoman in het noorden, maar de situatie is duidelijk wel vergelijkbaar en de problematiek helaas ook.

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Re: Iranese Arabieren in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 14:57

vreemde situatie eigenlijk aangeziene zeldzamere kunstschatten waardevoller zijn dan dat waarvan er nog veel voor handen is, dat weet iedere amateur kunstliefhebber. een ieder in Iran, dus ook de overheid, zou dan logischerwijze toch per direct kunnen weten dat een zuivere asil meer waard is dan een combi perzisch-europees o.i.d. Misschien dat snel geld aantrekkelijker is dan echte liefhebbers vinden om aan te verkopen.

JoSav

Berichten: 4703
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Iranese Arabieren in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:44

Je zou juist zeggen inderdaad dat de oorspronkelijke volbloeden commercieel interessanter zouden zijn. Voor het buitenland zou dat zeker het geval zijn, maar export is nog altijd extreem moeilijk en voor de meeste mensen gewoonweg onmogelijk. Het is het snelle geld, denk ik - vooral voor de renbaan. Het is ook niet exclusief in Iran de grootste bedreiging voor de raszuivere, traditionele fokkerij.
In Noord-Afrika worden de raszuivere Arabieren ook gekruist met met name Franse Arabieren, die zoals je misschien weet, lang niet allemaal asil zijn maar door Anglo bloed wél sneller. Heel zonde, want het aantal traditionele fokkers is de laatste decennia alleen maar teruggelopen en de komende jaren zouden echt cruciaal kunnen zijn. Het is moeilijk tot een goede aanpak/oplossing te komen voor deze situatie. Geld speelt een heel belangrijke rol, maar niet de enige.

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Re: Iranese Arabieren in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 21:21

nee er speelt veel meer een rol! stel je voor dat een half of heel Iraanse asil opeens een grote internationale show zou winnen! Dat geeft de belangstelling ook een boost. of als een Iraanse internationaal kampioen endurance zou worden, of in de belangrijke rennen zou uitblinken...