Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mizora schreef:Paarden die zo mager zijn moeten sowieso zo veel mogelijk onder dek om energie te sparen. Verder ben ik heel nieuwsgierig wat het rantsoen is van dit paard en hoe ze dit over de dag heen verdeeld krijgt. Mijn ervaring is dat er vaak nog best wel wat te winnen valt. Wat je vertelt klinkt goed, laat ik daar duidelijk over zijn, maar toch is er vaak nog best wel wat speling. Ik ben voedingsdeskundige (voor hond en paard), dus ik kijk op een iets andere manier naar voeding dan de meeste mensen.
Edit: In welk land woon je trouwens?
tamary schreef:Deken op en DA laten komen om verklaring te schrijven dat ze enkel oud is, maar gewoon een paardwaardig leven heeft. Kan je volgende controleur overleggen, woord DA heeft iets meer gewicht.
RaafSmits schreef:Denk dat de politie en dierenbescherming geen poot heeft om op te staan als jij kan overleggen dat de dieren goed op het voer staan, je secuur bent met wormkuren, entingen, hoefsmid en tandarts en dat je een dierenarts hebt die voor je in kan staan.
Een eigenaar dwingen zijn dier in te laten slapen alleen omdat het wat ondergewicht heeft is in mijn ogen géén zaak.
Zorg dat je wel vriendelijk blijft meewerken aan een oplossing, en veeg argumenten en tips niet zo maar van tafel.
Deze lieden komen namelijk op voor het welzijn van een dier en aan jullie nu de taak om ze te overtuigen van jullie kennis en kunde met deze op leeftijd zijnd paardje.
stefje schreef:Ik snap je verhaal niet goed. Heb je nou te horen gekregen dat je haar moet laten inslapen, of voel je dat zo door hun reacties? Als het paard ok is volgens jou en ook volgens je VA, dan zou ik haar niet laten inslapen. Een deken op van de winter lijkt mij persoonlijke wel een goed plan. Scheelt een hoop klachten van omstanders richting politie. En voor het paardje wellicht ook prettig, dan kan die de energie opnemen i.p.v. te gebruiken om zich warm te houden. Je kunt ook nog je VA een verklaring laten opstellen dat op die-en-die datum is geconstateerd dat het paard in orde is en die aan de betreffende partijen sturen. Met wat fotomateriaal erbij van die dag.
Rije schreef:Ik kan me haast niet voorstellen dat dat de letterlijke boodschap is die ze je hebben gegeven, maar ik snap wel dat je je hier niet prettig onder voelt, en idd, ik heb ze ook nog wel s anders gezien. Maar ook als ze verder gezond is, is het aan jou om te ontdekken hoe je haar het beste op gewicht kunt brengen én houden. Want ik ben het in zoverre met de mevrouw eens dat ook oudere paarden op gewicht kunnen blijven.
Kan ze wel voldoende voedingsstoffen uit haar voer halen? Tanden recentelijk nog nagekeken? Oude gebitten en de bijbehorende gebreken daaraan kunnen ervoor zorgen dat je wel van alles erin propt maar dat ze er niet voldoende uit kunnen halen. Andere optie is nog Seniores Priores, van Subli, speciaal voor oudere dieren.
Succes hoor, en laat je niet kisten!
Edit: ik zie nu de foto's in je andere topic en dat is nog wel een ander gezicht dan de foto hier. Daar moet je echt achteraan om uit te vinden hoe je haar voller krijgt, want met zo'n lichaamsconditie de winter in zou idd nog wel 's lastig kunnen worden.
Koper schreef:Je moet niet dachten. Je moet naar het weer en naar je paard kijken. Het zeikt al bijna 2 weken van de regen.
CathyTBP schreef:Een oud paard weer dikker voeren is niet zo makkelijk als het lijkt. Als oude paarden eenmaal mager zijn krijg je ze bijna niet meer dik... Maar dit betekent natuurlijk niet dat ze er last van hebben of zielig zijn. Maar ik geef je wel het advies om je paard een deken op te doen, dan zien wandelaars minder van haar en daarnaast is het voor het paard zelf ook fijn. En voor in de zomer zou je een bordje bij het weiland kunnen hangen met informatie dat ze enkel oud is maar nog kern gezond!
Baringa1 schreef:Koper schreef:Je moet niet dachten. Je moet naar het weer en naar je paard kijken. Het zeikt al bijna 2 weken van de regen. Hier niet af en toe een beetje regen maar ook zon. Nu de afgelopen twee dagen heeft het iets meer geregend maar ze heeft een goede stal.CathyTBP schreef:Een oud paard weer dikker voeren is niet zo makkelijk als het lijkt. Als oude paarden eenmaal mager zijn krijg je ze bijna niet meer dik... Maar dit betekent natuurlijk niet dat ze er last van hebben of zielig zijn. Maar ik geef je wel het advies om je paard een deken op te doen, dan zien wandelaars minder van haar en daarnaast is het voor het paard zelf ook fijn. En voor in de zomer zou je een bordje bij het weiland kunnen hangen met informatie dat ze enkel oud is maar nog kern gezond!
Is al gebeurd wat denk jij moet ik haar zelf de keuze laten en in de wei laten staan met de inloopstal of s nachts altijd naar binnen halen.
Ik heb beide opties die ik haar kan bieden. Ze krijgt nu een deken op....
moonfish13 schreef:Ik denk dat de dierenbescherming gewoon wil dat je eindelijk goed gaat voeren en er een deken op gooit.( ZE KRIJGT DE MAXIMALE 7 kilo per dag)
Want ze hebben gelijk met hun oordeel, zo overleeft ze de winter echt niet.
En nog mag je wel opschieten voordat de ergste kou komt.
Ofwel heel veel kilo's seniorenslobber,( ZE KRIJGT VIER KILO SENIOR VOEDING PER DAG) een deken op en mogelijk de koude nachten op stal met onbeperkt ruwvoer(ONBEPERKT RUWVOER HEEFT ZE )
En met echt koud ook echt dikkere dekens als met fris weer, alles om te zorgen dat ze maar warm blijft en zo min mogelijk energie verbruikt.
Je paard is 29, die heeft meer nodig als alleen voordroog of hooi, maar volgens mij hebben ze op die winterweide toch geen voer las ik.(ZE STAAn een paar uur buiten in de winter voor de (rest op stal en krijgen dan DRIE keer eten op een dag en zoveel hooi ze opkunnen )
Dan staat een paard wat keihard zijn voer nodig heeft dus veel te lang zonder eten, en dan vind je het gek dat de dierenbescherming telkens op de stoep staat? (MERCI VOOR DE BESCHULDIGING ALS JE EENS BETER LEEST ZIE JE DAT IK HET MEESTE AL DOE EN ZE NOOIT ZONDER ETEN STAAT)
Ga nou eens zorgen dat ze 24/7 ruwvoer heeft, een deken op heeft en goed Seniores priores voeren 2x daags. Als je gelezen had dan zag je dat ze doorlopend eten heeft.)
Een paard mag 1 kg droog per 100 kilo, ik zou alleen overleggen met de dierenarts hoe snel je dat nu op mag voeren.
Want 1 kilo droge slobber is met het water erbij 4-5 liter totaal.
Als je 2x daags 2 kg droog voert is dat al twee volle 10 liter emmers, het zet flink aan dus ik kan me voorstellen dat het ietsje voorzichtiger moet allemaal.
VivaLaVida schreef:Volgens mij kunnen ze inslapen niet verplichten.
Onali schreef:Waarom ga je het dan niet hogerop zoeken. Ga zelf bellen met de politie en de persoon die aan de deur komt. Laat alles zien, nodig ze uit.
Hopelijk zullen ze dan begrip tonen voor de situatie en bij de volgende klacht niet weer langskomen.
En eerlijk, ook ik schrik van hoe je paard eruit ziet. Ondanks alles wat je voert ziet ze er zo uit. Maar blijkbaar zag ze er eerder normaal uit. Dus mi heb je hiervoor toch wat steken laten vallen (of de vorige eigenaar)
Onali schreef:aaah. Oké dankjewel doe dit hier voor het eerst....Dat kun je nu zelf niet meer. Je kan een Mod een pb sturen met je verzoek.
Koper schreef:Ik vind het niet gek dat mensen hierover bellenEn het zal best een actief en gezond paard zijn. Maar zo mager is nergens voor nodig. Blijkbaar gaat er toch iets verkeerd dan.