Dekkingen in 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:34

Hele mooie combinaties komen er voorbij, hopelijk raken ze allemaal spoedig drachtig!

Ik ben wel benieuwd: ik zie best een aantal buitenlandse hengsten voorbij komen, hebben jullie deze ook bekeken en/of nakomelingen (al dan niet in het buitenland) of juist alleen op basis van nakomelingen al dan niet op show of hoe werkt dat? Ik denk dat als ik mijn merrie op dit moment zou dekken dat ik ook verder zou kijken dan Nederland (of ooit in de verre toekomst maar ik denk niet dat dat nog gaat gebeuren, maar zeg nooit nooit)

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:45

WildWings schreef:

Ik zag dat bij ASE ook al een hele gave nakomeling van Amir Ashiraf geboren is dit jaar, ben dus ook wel erg benieuwd wat er bij jou uitkomt sherif, stoere hengst is het :D

dat klopt Talitha heeft een schitterend hengstveulen gefokt uit Amir en Manilla <3 , tevens heeft zij een mooie dochter van hem: Stig Ashirafa, bijna uitgeteld van Psytadel. <3

FlyAway

Re: Dekkingen in 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:51

Zijn er eigenlijk ook nog mensen die gebruik maken van embryotransplantatie (ET)? :-)

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:14

FlyAway schreef:
Zijn er eigenlijk ook nog mensen die gebruik maken van embryotransplantatie (ET)? :-)

ff geheel off topic, maar ik kom van origine uit Epe(zie net dat je uit Emst komt)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:04

wie kiezen bewust voor onze eigen hengsten dit jaar. Gongkong x Ba'kara hadden we in 2013 al willen doen maar ging toen helaas niet helemaal naar wens en konden de dekking van Mythos betaalbaar krijgen. Pris x Zaar is voor ons een droom combinatie. Ze passen zowel fysiek als mentaal zo goed bij elkaar dat het hoe dan ook ene gewenst veulentje gaat zijn :)
Voor beide hengsten primeur veulens

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:05

Als je voor een topsportpaard wilt gaan met een super karakter dan kan ik echt Eenhoorn's Dahman adviseren. Hij heeft een super karakter en presteert waanzinnig goed in de Endurance, hij was in 2013 Nederlands Kampioen en won dus de 160km in Leersum. Mede door deze topprestatie werd hij uitgezonden naar het EK

http://www.eenhoornendurance.com

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:23

Leuke combinaties allemaal! Jee kan nu al niet wachten op al die mooie 2015 veulentjes terwijl die van 2014 nog geboren moeten worden!! *\o/*

Karrimh wat een mooie prestaties! Dek je met hem dit jaar en zo ja, welke combinatie?
Anders misschien je post beter zetten in topic fokkerij en dekhengsten? ;)

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:42

FlyAway schreef:

Ik heb vorig jaar gebruik gemaakt van ET. Dit jaar wellicht weer met een van onze merries, maar dat ligt nog een beetje aan de klant.
Voor aankomend seizoen staat bij ons de hengstenkeuze nog niet helemaal vast.
De meeste veulens moeten nog geboren worden en we zijn in onderhandeling voor het te verleasen van een aantal merries.
Degene die al wel vast staat, mits ze er zelf zin in heeft natuurlijk, is

Afbeelding
ASE Bisiriya Hlayyil (Bishr x Manilah)

met

Afbeelding

Fadi al Shaqab (Besson Carol x Abha Myra)

Ik had in 2013 ook twee veulentjes van Fadi en die waren zo mooi dat ik nog een dekking heb gekocht.

Een andere combi die nog even onder voorbehoud is, is

Afbeelding
Stig Ashirafa (Amir Ashiraf x Evelyne Bey)

met

Afbeelding
Hariry al Shaqab (Marwan al Shaqab x White Silkk)

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 08:09

Dat gaan opnieuw pareltjes worden Talitha :) *\o/*

liesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:25

Mooie combinaties allemaal! het is weer allemaal een gok wat er uit komt :)

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:23

YildizArabs schreef:
Leuke combinaties allemaal! Jee kan nu al niet wachten op al die mooie 2015 veulentjes terwijl die van 2014 nog geboren moeten worden!! *\o/*

Karrimh wat een mooie prestaties! Dek je met hem dit jaar en zo ja, welke combinatie?

Eenhoorn's Dahman is van Marly van Ditzhuijzen

Wij dekken onze merrie niet aangezien ze internationaal in de Endurance loopt, maar zou ik haar laten dekken zou ik het zeker door Dahman laten doen _/-\o_

Geweldig karakter en helemaal verliefd op hem <3

An Arab is more than just A pretty face en moeten (vind ik) gewoon in de sport uitgebracht worden en niet alleen maar voor de show

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:35

Karrimh schreef:
YildizArabs schreef:

Eenhoorn's Dahman is van Marly van Ditzhuijzen

Wij dekken onze merrie niet aangezien ze internationaal in de Endurance loopt, maar zou ik haar laten dekken zou ik het zeker door Dahman laten doen _/-\o_

Geweldig karakter en helemaal verliefd op hem <3

An Arab is more than just A pretty face en moeten (vind ik) gewoon in de sport uitgebracht worden en niet alleen maar voor de show

_/-\o_

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:33

Helaas zijn er veel die minder geschikt zijn voor sporten en wel slechts een mooie kop hebben :\

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:42

Een gezond goed gefokte arab gehoord gewoon gereden te kunnen worden zij het in de sport of recreatief.
Het is niet zo in de regel dat wanneer een paard een mooi hoofd heeft er niet opgereden kan worden, dat is te opzichtig gedacht imo ;)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:46

zeg ik niet dat het altijd zo is, maar zie er genoeg die ik nooit zou rijden met hun slechte benenwerk. Door het fokken op lijf en kop, is er ene hoop verloren gegaan aan kwaliteit van de benen

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:50

Woogy schreef:
zeg ik niet dat het altijd zo is, maar zie er genoeg die ik nooit zou rijden met hun slechte benenwerk. Door het fokken op lijf en kop, is er ene hoop verloren gegaan aan kwaliteit van de benen

dat laatste ben ik wel met je eens dat de nadruk teveel op hoofd hals liggen en waarbij het fundament vergeten wordt..maar ik ken genoeg mooie arabs met schitterende hoofd/halsjes met een super fundament waarmee gereden kan worden.

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 08:49

In Polen worden de paarden op de renbaan uitgebracht. Ook degene die geleased worden.. de jongere paarden dan. In Amerika worden de paarden ook gereden.. Zoals in een ander topic werd vermeld werd bv Imperial Baarez naast de show gewoon in de dressuur gereden daar en deed dat niet slecht. Hij liep M2 met winst totdat die vrouw ongeneeslijk ziek werd. Marwan Al Shaqab wordt ook gereden.... overal worden de showtoppers gereden maar wat met wel opvalt ( is geen persoonlijke aanval of uberhaupt geen aanval) is dat men in NL denkt dat er op de showtoppers niet gereden wordt of kan worden.. zeer jammer want het tegendeel is waar :) :j

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:32

Ongeacht of 'erop gereden' wordt is het gewoon een feit dat men tegenwoordig veelal de 'mode' volgt en dat het oorspronkelijk type/gebruiksdoel van de Arabier behoorlijk voorbij is gegaan. Wil hierbij niet iedereen over één kam scheren hoor! Zijn genoeg knappe Arabieren die hoog in de sport lopen. Maar hoog in de sport is iets anders dan 'er op rijden' :)

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:10

Bonjoy schreef:
Ongeacht of 'erop gereden' wordt is het gewoon een feit dat men tegenwoordig veelal de 'mode' volgt en dat het oorspronkelijk type/gebruiksdoel van de Arabier behoorlijk voorbij is gegaan. Wil hierbij niet iedereen over één kam scheren hoor! Zijn genoeg knappe Arabieren die hoog in de sport lopen. Maar hoog in de sport is iets anders dan 'er op rijden' :)

een arabisch volbloed paard is van origine een rijpaard geen sportpaard

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:34

Rij/sport, waar ligt de grens? :)

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:36

Bonjoy schreef:
Rij/sport, waar ligt de grens? :)

lees je eigen post eens terug je hebt het zelf over hoog in de sport lopen of erop rijden :D

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:39

Naja, denk dat 'in de sport' wel een beetje vergelijkbaar is met de woestijntochten van 'vroegâh' :D (Endurance is immers ook sport)

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:56

.
Bonjoy schreef:
Naja, denk dat 'in de sport' wel een beetje vergelijkbaar is met de woestijntochten van 'vroegâh' :D

endurance daar blinken ze in uit, dat zijn woestijntochten. Een arabisch volbloed is van origine een oorlogpaard(komt niets aan te pas van bv de hoge dressuur of springen).

Desalniettemin heb ik veel bewondering voor de arabs welke op hoog nivo presteren,maar fokken op hoofd hals is net zo slecht als fokken voor alleen het sportdoel ;)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:36

Zoveel mensen, zoveel wensen (en verschillende doelen :) ) Misschien wel leuk (in het kader van: je bent nooit uitgeleerd) om de verschillende doelen hier te delen? Wat wil je verbeteren aan de merrie en waar zal het veulen in de toekomst voor dienen? Ik heb zelf geen fokplannen maar ik vind dit wel razend interessant altijd (van jou weet ik het Joyce uit het andere topic :D )

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:43

Interessant ja! Als ik mijn merrie door een Arabische hengst zou dekken zou ik zoeken naar meer type, maar daarnaast in het oog houden/op zoek gaan naar een hengst die kwaliteiten vererft die geschikt zijn in de endurance omdat dat mijn doel zou zijn. Harde benen en hoeven, geen weke of zwakke rug. Ik zou ook in eerste instantie naar SE hengsten kijken omdat mijn merrie Egyptisch is, maar dat zou geen vereiste zijn.
Ik ben nog niet zo geoefend in het beoordelen van hengsten en merries, en ik zou ook wel hulp nodig hebben bij de goede keuze denk ik. Ook zou ik niet kunnen zeggen wat de verbeterpunten van merrie zijn, op Arabisch type na (breder tussen de ogen, dish, hals). Ze heeft wel geweldige benen en hoeven. Ik vind zelf de platte kruizen heel mooi maar ik heb geen idee of die ook functioneel zijn :+ en of dit wel wordt gewaardeerd. Wat ik daarmee bedoel is dat de kont.kruis aan de bovenkant lang en vlak/plat is. Bahiyaa van Sherif heeft dat ook wel, en die Fadi al Shaqab helemaal.