gemiddelde maat arabisch veulentje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:31

Ariebren schreef:
Misschien de generatie kloof ??

Paarden zijn mijn alles, maar ik wordt dat sentimentele gedoe wel eens zat.

Nuchter verstand in de paarden verzorging.

Dat moeten al die jonge meiden eens gaan leren.

En dat leer je pas als je er zelf per jaar tien tot twintig paarden op stal hebt staan.

Ik heb soms het idee dat je een sociale beperking hebt

Je hebt soms wel gelijk, lees: soms, maar de manier van brengen....is om te huilen. Als je mensen wilt informeren doe dat dan op een normale manier.

Maar goed, veulens, mensen, bevers, kippen worden niet ziek van kou/wel/geen/kou je wordt ziek van virussen. Dus of een veulen wel/niet met een deken wordt grootgebracht zegt niets over zijn weerstand

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 22:32

misschien staat mijn merrie zoals een fokmerrie hoort te doen dag en nacht buiten...daar aan gedacht?

Vrijwel alles staat zonder deken bij mij, ik ben geen piepdoos die bij elk spatje regen naar buiten rent om met paraplu's boven de paarden te staan. Ik wil een dekentje hebben omdat het beter mee verlegen dan om verlegen kan zijn...Als het beestje sterk en gezond is en geen last heeft van kou en regen zal hij/zij echt geen deken op krijgen, maar mocht het nodig zijn om wat voor reden dan ook, ben ik voorbereid

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:34

zoutenootjes schreef:
Ik vind het wat merkwaardig dat er enerzijds in het algemeen volop gemanipuleerd wordt door fokkers met hengstigheid en drachtigheid, geboortedatum zo dicht mogelijk bij 1 januari vanwege de keuring, en noem maar op, en als er dan iemand naar een veulendekentje vraagt, er gezegd wordt dat de natuur alles regelt. Dat is nogal dubbel. Kijk je op internet, dan zie je dat er gewoon van die dekentjes zijn. En wat als het veulen een keer in de sloot valt? Dan laat je het veulen toch ook niet doodgaan van de kou, want het moet maar zichzelf redden? Er is op bokt het grote dekentopic voor volwassen paarden.

Pardon? Gemanipuleerd? hier zijn ze beter hengstig in de eerste maanden van het jaar dan halverwege de zomer :') in de zomermaanden kost het moeite om ze drachtig te krijgen en in de winter pakken ze vrijwel altijd in 1x aan.

De natuur regelt dat zelf indd. En de natuur gaat ook overpopulatie tegen door de zwakkeren te laten sterven en de sterken te laten overleven. Maar nee, zo zijn wij fokkers dan ook weer niet natuurlijk... Wij regelen een warme droge stal voor de nacht als we vroeg in het jaar fokken. En een goede omheining! Maar mocht zo'n veulen 2 meter hoog springen en op die wijze toch in de sloot terecht komen :+ dan hebben we een warme stal waar ze veilig en wel kunnen opdrogen ;)

Het is niet zwart/wit, er zitten minstens 50 tinten grijs tussen <<)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:37

Ik begrijp het wel hoor, pfff.. ik had ook van alles en nog wat in huis voor het geval dat. Was ook mijn eerste veulentje en ik geef eerlijk toe dat ik best wel een bezorgd type ben wat mijn paarden betreft. Ongeacht wat iedereen ervan vindt, gewoon doen waar jij je goed bij voelt hoor :-)

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:38

Ik vind zelf ook dat een dekentje niet nodig is maar.... Inderdaad als je veulentje het gewoon nodig heeft omdat de situatie even anders dan normaal is het inderdaad fijn als je er eentje hebt. Vorig jaar hadden wij ook zoon veulen te vroeg geboren in de kou moeder weinig melk toen had ik ook graag een dekentje gehad we hebben het opgelost met een col truitje van mij de mouwen er af geknipt en hij deed goed zijn werk hij voelden lekker warm aan onder zijn dekentje en het stond zo schatig :D . Maar als alles gewoon goed gaat zou ik inderdaad het dekentje echt af laten!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:40

Woogy schreef:
Waarom krijg ik zoveel reacties met 'niet nodig'? Ik vraag niet of het nodig is of niet, ik wil er gewoon één hebben voor het geval dat. Stel in het ergste geval dat het beestje zwak is en iets heeft of moeder het verstoot om wat voor reden dan ook wil ik niet met de meeste spoed een op gaan zoeken. Heb er liever één liggen die ik over 100 jaar nog nooit gebruikt heb dan dat ik zonder zit en de rapen gaar zijn...Ik ga Amy een mailtje sturen

let wel, ik heb nergens gezegd dat ik het onnodig vind voor jan flip fluitketel en co. ik zeg alleen dat Ík het niet nodig vind. En dat geldt dus voor onze veulens. Naar aanleiding van de reactie dat je het wel aan ons kon vragen, wij gebruiken ze niet dus :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 22:42

nogmaals, ik ben geen dekentype waarbij alles onder dikke lagen staat. mama staat zelf ook in d'r blote bips met een lekker dun velletje al volop aan het ruien. Er is voor mij geen reden om te twijfelen of de baby een deken nodig heeft, maar mocht er iets mis gaan wil ik wel graag voorbereid zijn. liever dat hij in de kast ligt niks te doen tot het een erfstuk wordt.

Zou het nog steeds waarderen als er iemand is die een maatje weet

Begrijp je reactie SA, maar misschien had een quote naar de gene die je had aangeraden iets duidelijker geweest :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:44

Woogy schreef:
nogmaals, ik ben geen dekentype waarbij alles onder dikke lagen staat. mama staat zelf ook in d'r blote bips met een lekker dun velletje al volop aan het ruien. Er is voor mij geen reden om te twijfelen of de baby een deken nodig heeft, maar mocht er iets mis gaan wil ik wel graag voorbereid zijn. liever dat hij in de kast ligt niks te doen tot het een erfstuk wordt.

Zou het nog steeds waarderen als er iemand is die een maatje weet

Begrijp je reactie SA, maar misschien had een quote naar de gene die je had aangeraden iets duidelijker geweest :)

dat had ik geqoute hoor, zie vorige pagina :)

Woogy

Re: gemiddelde maat arabisch veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 22:45

my bad...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:54

Ik ben die veulendekentjes ook wel eens ergens tegen gekomen... Verwacht eigenlijk dat ze wel te bestellen zijn in veel paardenzaken maar ze niet standaard in hun assortiment zitten vanwege de kleine vraag... Daar zullen ze trouwens ook wel een goede tabel vwb maatvoering bij hebben!

Mijn merrie verwacht overigens ook weer in maart een veulentje. Op zich qua weer is het goed te doen als je goed oplet ivm regen etc etc... Ik heb dan ook geen veulendekentjes. Maar ik hoor ook weer ieder jaar verhalen van veulens die dood zijn gegaan/ingeslapen zijn aan onderkoeling of longontsteking omdat ze buiten hebben gestaan in de koude regen/koude nachten :(:) Dan denk ik maar zo; hadden die eigenaars maar een dekentje opgedaan... of hun dieren op stal gezet dat kan natuurlijk ook :)

TS succes met je merrie en je veulentje! Volgens mij ben je oud en wijs genoeg om voor je dieren te beslissen wat ze nodig hebben en idd beter iets in de kast overbodig hebben liggen voor de zekerheid als het niet hebben terwijl je het nodig hebt :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:59

Bij marktplaats stond een deken maat 80 cm. Voor 25 euro. Bij nicky's keet staat er een veulendeken die 100 cm is. Ademend, winddicht, waterdicht, wasmachinebestendig. Bij epplejeck heb je ze in de maten 65 cm en 80 cm. Voor 39,95. Wel jammer dat blijkbaar niemand weet wat de maat is. Die van 80 cm lijkt me wel wat. Kun je niet een veulen 'lenen' om op te meten?
Ik heb mijn paard gewoon meegenomen naar de winkel, maar dat is met een veulen misschien toch wat lastig. Had je Amy al gevraagd?

shadidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:59

Colway schreef:
Ik heb soms het idee dat je een sociale beperking hebt

Je hebt soms wel gelijk, lees: soms, maar de manier van brengen....is om te huilen. Als je mensen wilt informeren doe dat dan op een normale manier.

Maar goed, veulens, mensen, bevers, kippen worden niet ziek van kou/wel/geen/kou je wordt ziek van virussen. Dus of een veulen wel/niet met een deken wordt grootgebracht zegt niets over zijn weerstand

Dat iemand zijn mening geeft, op zijn eigen manier; dat mag. Staat het je niet aan, reageer er dan niet op! Overigens is het ook niet aan jou om te beoordelen of iemand een sociale beperking heeft. Ik vind het dan ook niet netjes als je zoiets openbaar in een topic neerzet. Doe dat dan via een pb. Maar ja, dat is mijn mening.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:06

Ik ga het nog even bij de KWPN club vragen waar ik rij. Die zijn wel wat groter, maar die mensen zullen wel wat kunnen zeggen over maten in het algemeen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:09

Als het veulen zwak is heeft het vele malen meer aan een warmtelamp dan aan een deken.
Bij een deken moet het veulen eerst zorgen dat het zelf wat warm is voordat een deken ook z'n werk doet.
Ik zou voor 3 tientjes een lamp aanschaffen bij de welkoop, veulen gaat er wel onder liggen als die het lekker vindt.

Niet helemaal vergelijkbaar maar bij kalveren hebben we zowel warmtelamp als en deken (kalverbodywarmer), en voorkeur gaat uit naar de warmtelamp

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 23:11

ik ga kijken wat ik kan doen met zo'n lamp, geval is wel dat mama een echt buiten dier is dus ik denk dat ze haar baby ook door weer en wind de buitenlucht in sleept

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:29

Ik heb het ff terug gezocht, misschien heb je er iets aan. Ik had voor mijn veulentje een dekentje van het merk premiere en de onderlengte was 102 cm. Mijn veulen was op dat moment twee maanden oud, maar moet er eerlijk bij zeggen dat ie toen al wat aan de krappe kant was. Misschien weet Myrna (MyrnaV) het wel?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:53

Ik heb wat gevonden op bokt. Even gezocht. In het dikke buiken topic 2011. Al Zawraa had ze, verstelbaar, maat 76 cm tot 91 cm. Gebruikte ze ook voor haar eigen veulens. Er stond een foto in het topic. Dat is volgens mij van die winkel die Amy heeft overgenomen. Hopelijk doet de foto het. Er stond ook een heel leuke foto op bokt van een veulen wat naar de keuring ging en ook een dekentje had. Maar dat was een mini.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:53

Ik zou gewoon veulen deken kopen....
Die kan je aan de voorkant verstellen van groot naar kleine

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:57

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:58

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:06

Divoza en Agradi hebben ook leuke modelletjes. Ik kan van de rambodeken niet goed zien wat nou de maat is. Die van Mc clauds zijn voor mini's. Lijkt me geweldig om een tijgerprintje te hebben als deken. Of met zebra streepjes.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 02:39

Woogy schreef:
ik ga kijken wat ik kan doen met zo'n lamp, geval is wel dat mama een echt buiten dier is dus ik denk dat ze haar baby ook door weer en wind de buitenlucht in sleept

Ik mag toch aannemen dat je dat niet goed gaat vinden... Als zo'n jong veulen van de merrie in de natte wei moet gaan slapen kan je wachten op problemen. Veulentje loopt makkelijk een longontsteking op en binnen een paar dagen heb je alleen nog een merrie...

Veel buiten is prima maar als het veulen moe wordt lekker in een droge box laten slapen. Vooral de eerste twee weken. Daarna wordt de weerstand beter en vaak het weer ook. Zo'n warmtelamp kan een extra hulpmiddel zijn. Dus ik zou niet investeren in een deken maar in tijd. Zorg dat je zeker de eerste dagen veel in de gaten kan houden dat het veulen niet op de koude grond gaat liggen. Gewoon even buiten benen strekken en weer op stal als het veulentje moe wordt na een kwartiertje. Over de hele dag meerdere kwartiertjes buiten en dat uitbouwen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 09:29

Ze hebben een ruime inloopstal waar moeders zelf ook gaat liggen dus verwacht daar nou weer geen problemen van :)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:03

Ik schat iets van 80 - 90cm... die van horseware ziet er idd wel mooi uit !