Nee hoor je denkt in de goede richting
In principe wordt er gefokt voor verschillende sporten. De sportarabieren (dressuur, springen) zijn echter meestal gewoon de paarden die minder zijn in uiterlijk en daarom de sport in gaan, daar wordt bij mijn weten niet heel specifiek op gefokt.
Endurance wordt wel op gefokt, maar ik moet bekennen dat ik daar niet zo heel erg in thuis ben.
Je moet je bedenken dat oa Russische en Poolse Arabieren worden gebruikt voor de renbaan, daar krijg je dus als logisch gevolg paarden uiteindelijk uit die snelheid, uithoudingsvermogen en hardheid hebben. Ergo; zeer geschikt voor de endurance.
Er wordt zeer zeker ook specifiek voor show gefokt, maar veel fokkers gaan voor het totaalplaatje; geschikt voor show én sport. De één zal vervolgens meer naar show neigen en de ander meer naar sport
Je hebt daarnaast verschillende fokrichtingen. Pools, Russisch, Egyptisch, Frans, Spaans.... Egyptenaren zijn doorgaans wat ranker, wat meer het showtype zou je kunnen zeggen. Polen en Russen zijn wat grover maar heb de laatste tijd een hoop showPolen (

) gezien, dus ook daarin heb je alsnog natuurlijk verschillende richtingen. Fransen ben ik zelf echt geheel niet van gecharmeerd, das haast geen Arabier meer als je het mij vraagt

Spanjaarden zijn vaak wat barokker. Ik weet dat er daarnaast ook Amerikaanse en Braziliaanse bloedlijnen zijn, weet niet in hoeverre dat al een fokrichting is, maar er is hier ongetwijfeld wel iemand die dat wél weet
Verder; correct me if I'm wrong

Ik weet ook lang nog niet alles dus als ik onzin zit te verkondigen hoor ik het graag