mijn arabier lijkt niet op een arabier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:23

goeroe schreef:
Dat weet ik wel, maar vooral de Frans gefokte renpaarden bijvoorbeeld daar vind ik weinig Arabisch aan. Als die ergens in een weiland lopen denk ik dat bijna niemand er een AV in herkent.

Niet als je weet naar welke kenmerken je moet kijken...
Maar moet zoiezo zeggen dat er behoorlijk weinig over een AV bekend is :o :+

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 23:28

Barcelano schreef:
goeroe schreef:
Dat weet ik wel, maar vooral de Frans gefokte renpaarden bijvoorbeeld daar vind ik weinig Arabisch aan. Als die ergens in een weiland lopen denk ik dat bijna niemand er een AV in herkent.

wat zijn die kenmerken dan? Ik heb vroeger altijd geleerd: deukjein de neus, sierlijk en showen met de staart in de lucht. Nou weet ik wel dat dat echt zon stereotype arabier is maar toch...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:31

Barcelano schreef:

Natuurlijk weet lang niet iedereen er even veel van, maar ik denk dat de meeste paardenliefhebbers Arabisch bloed wel herkennen. Voor een rasfokkerij vind ik dat ook wel belangrijk eerlijk gezegd. Een AV die niet als AV herkenbaar is vind ik als AV dan ook niet zo geslaagd. Evengoed kan het dan een hartstikke snel, fijn of lief paard zijn natuurlijk.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:36

goeroe schreef:
Barcelano schreef:

Natuurlijk weet lang niet iedereen er even veel van, maar ik denk dat de meeste paardenliefhebbers Arabisch bloed wel herkennen. Voor een rasfokkerij vind ik dat ook wel belangrijk eerlijk gezegd. Een AV die niet als AV herkenbaar is vind ik als AV dan ook niet zo geslaagd. Evengoed kan het dan een hartstikke snel, fijn of lief paard zijn natuurlijk.

Maar dan weet men niet veel over de AV en zou je eens in de boeken moeten duiken...
Men kijkt naar de verkeerde dingen die door penny boekjes wordt aangewakkerd ;)
Laatst bijgewerkt door Barcelano op 15-01-13 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:36

Mijn SE merrie lijkt echt niet op een zeepaard hoor :+

Zie er idd duidelijk AV in, maar dat was al duidelijk dat je dat erin ziet geloof ik :D Niet alle Arabieren zijn showy en hebben veel dish. Zoals al eerder aangehaald zijn er verschillende fokdoelen en fokrichtingen, en bij sommigen daarvan is een chique koppie helemaal niet zo belangrijk. Daarnaast zijn niet alle Arabieren showmonsters :)
De wat oudere types zijn bovendien ook alweer een stuk robuuster dan sommige nieuwere types..

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 23:45

amyz schreef:
Mijn SE merrie lijkt echt niet op een zeepaard hoor :+

Zie er idd duidelijk AV in, maar dat was al duidelijk dat je dat erin ziet geloof ik :D Niet alle Arabieren zijn showy en hebben veel dish. Zoals al eerder aangehaald zijn er verschillende fokdoelen en fokrichtingen, en bij sommigen daarvan is een chique koppie helemaal niet zo belangrijk. Daarnaast zijn niet alle Arabieren showmonsters :)
De wat oudere types zijn bovendien ook alweer een stuk robuuster dan sommige nieuwere types..

er zijn dus showtypes, maar dus ook nog meer types? Wat zijn er dan nog meer? Wedstrijd, edurance (geen idee hoe je dat schrijft) ofzo of zit ik nou helemaal in de verkeerde richting te zoeken?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:49

Barcelano schreef:
Maar dan weet men niet veel over de AV en zou je eens in de boeken moeten duiken...

Knap dat je op basis van die paar regels kunt zeggen dat ik maar eens in de boekjes moet duiken. :+ Ondanks dat veel mensen een wat te extreem beeld hebben denk ik echt dat de meeste mensen Arabisch bloed wel herkennen. Als je die mensen vraagt om een AV te tekenen komt er misschien een beetje een karikatuur uit, maar als je ze een AV voor hun neus zet en laat raden zullen veel mensen het denk ik wel raden of in elk geval niet heel verrast zijn als je ze vertelt wat voor ras er voor ze staat.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:52

Er bestaan type arabieren die ieder de eigen kenmerken hebben.
De bedoeinen zijn namelijk helemaal niet zo gek op een dish de deuk waar iedereen een arabier aan denkt te herkennen

Het ene type is wat fijner dan het andere.
En zijn gefokt naar het inzicht van die land.

De franse is voornamelijk voor de renbaan gefokt.
De polen en Russen worden over het algemeen veelzijdig ingezet in zowel de ren sport als show

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:55

Nee hoor je denkt in de goede richting :)

In principe wordt er gefokt voor verschillende sporten. De sportarabieren (dressuur, springen) zijn echter meestal gewoon de paarden die minder zijn in uiterlijk en daarom de sport in gaan, daar wordt bij mijn weten niet heel specifiek op gefokt.
Endurance wordt wel op gefokt, maar ik moet bekennen dat ik daar niet zo heel erg in thuis ben.

Je moet je bedenken dat oa Russische en Poolse Arabieren worden gebruikt voor de renbaan, daar krijg je dus als logisch gevolg paarden uiteindelijk uit die snelheid, uithoudingsvermogen en hardheid hebben. Ergo; zeer geschikt voor de endurance.

Er wordt zeer zeker ook specifiek voor show gefokt, maar veel fokkers gaan voor het totaalplaatje; geschikt voor show én sport. De één zal vervolgens meer naar show neigen en de ander meer naar sport :)

Je hebt daarnaast verschillende fokrichtingen. Pools, Russisch, Egyptisch, Frans, Spaans.... Egyptenaren zijn doorgaans wat ranker, wat meer het showtype zou je kunnen zeggen. Polen en Russen zijn wat grover maar heb de laatste tijd een hoop showPolen ( :') ) gezien, dus ook daarin heb je alsnog natuurlijk verschillende richtingen. Fransen ben ik zelf echt geheel niet van gecharmeerd, das haast geen Arabier meer als je het mij vraagt :+ Spanjaarden zijn vaak wat barokker. Ik weet dat er daarnaast ook Amerikaanse en Braziliaanse bloedlijnen zijn, weet niet in hoeverre dat al een fokrichting is, maar er is hier ongetwijfeld wel iemand die dat wél weet :)

Verder; correct me if I'm wrong :D Ik weet ook lang nog niet alles dus als ik onzin zit te verkondigen hoor ik het graag :')

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:56

goeroe schreef:
Barcelano schreef:

Knap dat je op basis van die paar regels kunt zeggen dat ik maar eens in de boekjes moet duiken. :+ Ondanks dat veel mensen een wat te extreem beeld hebben denk ik echt dat de meeste mensen Arabisch bloed wel herkennen. Als je die mensen vraagt om een AV te tekenen komt er misschien een beetje een karikatuur uit, maar als je ze een AV voor hun neus zet en laat raden zullen veel mensen het denk ik wel raden of in elk geval niet heel verrast zijn als je ze vertelt wat voor ras er voor ze staat.

Je zal zien hoeveel mensen er denken een AV gekocht te hebben omdat piet het zegt en het dus geen zuivere blijkt te zijn ;)
Omdat er naar de verkeerde dingen wordt gekeken.
Dus ja vaak hebben mensen het mis....

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:57

amyz schreef:
Nee hoor je denkt in de goede richting :)

In principe wordt er gefokt voor verschillende sporten. De sportarabieren (dressuur, springen) zijn echter meestal gewoon de paarden die minder zijn in uiterlijk en daarom de sport in gaan, daar wordt bij mijn weten niet heel specifiek op gefokt.
Endurance wordt wel op gefokt, maar ik moet bekennen dat ik daar niet zo heel erg in thuis ben.

Je moet je bedenken dat oa Russische en Poolse Arabieren worden gebruikt voor de renbaan, daar krijg je dus als logisch gevolg paarden uiteindelijk uit die snelheid, uithoudingsvermogen en hardheid hebben. Ergo; zeer geschikt voor de endurance.

Er wordt zeer zeker ook specifiek voor show gefokt, maar veel fokkers gaan voor het totaalplaatje; geschikt voor show én sport. De één zal vervolgens meer naar show neigen en de ander meer naar sport :)

Je hebt daarnaast verschillende fokrichtingen. Pools, Russisch, Egyptisch, Frans, Spaans.... Egyptenaren zijn doorgaans wat ranker, wat meer het showtype zou je kunnen zeggen. Polen en Russen zijn wat grover maar heb de laatste tijd een hoop showPolen ( :') ) gezien, dus ook daarin heb je alsnog natuurlijk verschillende richtingen. Fransen ben ik zelf echt geheel niet van gecharmeerd, das haast geen Arabier meer als je het mij vraagt :+ Spanjaarden zijn vaak wat barokker. Ik weet dat er daarnaast ook Amerikaanse en Braziliaanse bloedlijnen zijn, weet niet in hoeverre dat al een fokrichting is, maar er is hier ongetwijfeld wel iemand die dat wél weet :)

Verder; correct me if I'm wrong :D Ik weet ook lang nog niet alles dus als ik onzin zit te verkondigen hoor ik het graag :')

De Amerikaanse versie is nu binnen de show wereld in opkomst :D Nou ja dat zegt genoeg _O-

amyz

Re: mijn arabier lijkt niet op een arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:58

Amerikaans zegt toch meestal al genoeg.... Die zijn echt gek soms, die Amerikanen, kan allemaal niet extreem genoeg :=

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:03

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 00:07

echt interesant dit. Zoveel over arabieren wist ik helemaal niet. Morgen op de laptop zal ik even bronnen uitpluizen maar ik ga nu maar even slapen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:12

Barcelano schreef:
Je zal zien hoeveel mensen er denken een AV gekocht te hebben omdat piet het zegt en het dus geen zuivere blijkt te zijn ;)

Maar nu draai je het om. ;) Er zijn genoeg kruisingen die kunnen doorgaan voor een AV, maar als het goed is zullen de meeste mensen bij een AV wel herkennen dat het om een AV of tenminste een dier met Arabisch bloed gaat. Ik vind ook dat je dat mag verwachten van een rasfokkerij. Als een AV niet herkenbaar is als AV kan het een ontzettend goed paard zijn, maar is het naar mijn mening niet zo'n goede AV.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:18

goeroe schreef:
Barcelano schreef:

Maar nu draai je het om. ;) Er zijn genoeg kruisingen die kunnen doorgaan voor een AV, maar als het goed is zullen de meeste mensen bij een AV wel herkennen dat het om een AV of tenminste een dier met Arabisch bloed gaat. Ik vind ook dat je dat mag verwachten van een rasfokkerij. Als een AV niet herkenbaar is als AV kan het een ontzettend goed paard zijn, maar is het naar mijn mening niet zo'n goede AV.

Ieder zijn mening...
Maar als mensen het verschil tussen een echte en een kruising niet kunnen onderscheiden hoe kan je dan verwachten dat ze zien wanneer een paard wel 100% AV is.
Die vorige van mij was zo rastypisch als het maar zijn kon...en toch werd hij als quarter gezien en werd er gedacht dat het een Jazz zoon was( die laatste door een kwpn fokker)
Ik bedoel maar...

Zodra je AV geen duidelijke Dish heeft maar bijv wel Djebba zien ze het al niet meer tewijl beide raskenmerken zijn....

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:25

Als mensen een 'echte' niet van een kruising kunnen onderscheiden zou dat naar mijn mening dus moeten zijn omdat de kruising teveel op een echte lijkt en niet andersom. Als een AV echt rastypisch is kan ik mij niet voorstellen dat veel mensen er een Quarter of een KWPN'er in zien, maar misschien heb je gelijk en overschat ik de gemiddelde paardenhouder. :)

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:27

Ook ik herkende er duidelijk een arabier in hoor! :) Leuke pony trouwens!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:41

goeroe schreef:
Als mensen een 'echte' niet van een kruising kunnen onderscheiden zou dat naar mijn mening dus moeten zijn omdat de kruising teveel op een echte lijkt en niet andersom. Als een AV echt rastypisch is kan ik mij niet voorstellen dat veel mensen er een Quarter of een KWPN'er in zien, maar misschien heb je gelijk en overschat ik de gemiddelde paardenhouder. :)

Ow zeker wel dat hij dat was...goed genoeg om GGK te worden.
Hij was alleen barokker om te zien.....hij was spaans gefokt....

En ik heb op genoeg stallen gelopen om te weten dat de gemiddelde paardenhouder er bar weinig van weet :+

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 01:00

Goedgekeurd worden zegt mij niets. Nougatin was ook goedgekeurd, vind je dat nou een rastypisch dier? Ik durf best die naam te noemen omdat ik mij niet kan voorstellen dat ik hier iemand mee verbaas of kwets. Iedereen met werkende ogen weet dat er hengsten worden gebruikt die andere kwaliteiten hebben dan hun rastypische kenmerken. Overigens is het absoluut niet mijn bedoeling om deze discussie persoonlijk te maken. Ik heb nergens iets over jouw vorige paard gezegd en heb daarnaast gezegd dat ik mij best kan vergissen en dat die mensen die in jouw paard geen AV herkenden er wellicht gewoon geen verstand van hadden. :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:40

Soms wordt er wel veel aandacht gegeven aan de 'vorm' en veel minder aan de 'inhoud'. Dat vind ik best veel bij discussies over ras naar voren komen (en niet alleen bij de AV hoor). Als het paard niet zus of zo, dan is het minder. Mij maakt het niet heel veel uit, als het maar gezond is. En dat valt me wel op bij sommige van die Amerikaanse 'plaatjes', men kijkt heel veel naar het plaatje, maar of het bruikbaar en gezond is komt op de tweede plaats. Dat vind ik best jammer, aangezien het ras er om bekend staat dat het erg sober en spijkerhard is. Uithoudingsvermogen en snelheid, ook van die kenmerken. Het vriendelijke en intelligente karakter, ook zo iets. Dat zijn in mijn ogen belangrijke dingen om te behouden in het ras, dus niet alleen maar show, maar ook de andere dingen die een paard compleet maken.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:46

Worden er allerlei fokrichtingen ed genoemd, zie ik niet eens de Crabbet/CMK :P
Maar er zit een mooi papier bij jouw arabier hoor! Prestatie en type.

SterreMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:18

Ik zie hier toch echt wel een arabier in hoor :)

skaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:21

Ik vind t zeker wel op 'n Arabier lijken...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:24

goeroe schreef:
Goedgekeurd worden zegt mij niets. Nougatin was ook goedgekeurd, vind je dat nou een rastypisch dier? Ik durf best die naam te noemen omdat ik mij niet kan voorstellen dat ik hier iemand mee verbaas of kwets. Iedereen met werkende ogen weet dat er hengsten worden gebruikt die andere kwaliteiten hebben dan hun rastypische kenmerken. Overigens is het absoluut niet mijn bedoeling om deze discussie persoonlijk te maken. Ik heb nergens iets over jouw vorige paard gezegd en heb daarnaast gezegd dat ik mij best kan vergissen en dat die mensen die in jouw paard geen AV herkenden er wellicht gewoon geen verstand van hadden. :)

Het betekend dat ze iets toevoegen aan de fokkerij.
Op een knap hoofd kan je niet rijden en zegt verder niks over het kunnen van een Hengst.
Dan heb ik liever een AV met wat minder rastypische hoofd met een goed beengestel en ruim beenwerk dan een AV met een super rastypisch hoofd die geen gang werk heeft en beroerd op zijn benen staat.

En wat is dan in jou ogen een ras typische AV.

De paarden van de bedoeinen verbaast men er ook zich over dat ze een rechter profiel hebben....en zuiverder kan je ze niet hebben kwa bloedvoering.