hoe weten welke fokrichting

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Re: hoe weten welke fokrichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 23:10

Lady Amal heeft nog meer niet russisch bloed via haar moeder.
Dus niet alleen Naomi zorgt voor crabbet/gsb maar ook LEKBIRA heeft crabbet/gsb en pools bloed.

Ik ben op mijn 14de begonnen met me te verdiepen lijnen omdat ik er stellig van overtuigd was wat als je wilt gaan fokken je vooral naar de lijnen moet kijken om een zo goed mogelijk paard te fokken waarmee je in de fokkerij ook weer verder kan.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 23:15

Zahlina schreef:
Lady Amal heeft nog meer niet russisch bloed via haar moeder.
Dus niet alleen Naomi zorgt voor crabbet/gsb maar ook LEKBIRA heeft crabbet/gsb en pools bloed.

Ik ben op mijn 14de begonnen met me te verdiepen lijnen omdat ik er stellig van overtuigd was wat als je wilt gaan fokken je vooral naar de lijnen moet kijken om een zo goed mogelijk paard te fokken waarmee je in de fokkerij ook weer verder kan.

Daar heb je inderdaad gelijk in.
Maar soms zie je door de bomen het bos niet meer :+
Ik begin zelf gelukkig wel nu met bepaalde namen al een link te leggen naar lijnen.

Maar van de spanjaarden naar de russen is ook weer een andere richting :+

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 11:42

Ik kom zelf van de volbloeds en de harddravers en die lijnen werken veel eenvoudiger. Ook wel verschillende richtingen maar duidelijker te volgen.
Nu heb je verschillende lijnen met die arabieren die allemaal zo anders zijn, en sowieso zijn er zo vreselijk veel meer dat het voor mij als beginner nog wat lastig is om de boel uit elkaar te houden :)
Qua Russen en Fransen heb ik nu wel redelijk wat kennis opgebouwd van welke ouders welk paard zijn, nu de rest nog :)

Zaraar is dus EB? Met minimaal 75% Egyptisch bloed?

Je zei eerder dat Russen 87,5% pools en 12,5% crabbet zijn, hoe wordt dit bevestigd?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:41

Woogy schreef:
Zaraar is dus EB? Met minimaal 75% Egyptisch bloed?

Je zei eerder dat Russen 87,5% pools en 12,5% crabbet zijn, hoe wordt dit bevestigd?

Klopt Zaraar is EB door zijn SE vader.

In het voorbeeld van 87,5% pools en 12,5% crabbet heb ik het over Porsche zijn vader TAMERLAN.
In het begin van dit topic heb ik de gobale verdeling gegeven van de huidige russen zoals wij ze nu kennen.
TAMERLAN is gefokt door Tersk arabian stud (rusland)
Door de fokker weten we dus dat TAMERLAN een rus is.
Hij is in 1973 naar nederland geexporteerd, in 1976 naar belgie en vanuit beldie naar Amerika.
Tamarlan zijn vader is Arax
Arax is gefokt door POLISH STATE STUD MICHALOW en is in 1958 naar rusland geexpoorteerd, wat hem dus naast een pool ook nog eens een rus maakt, maar dat geldt alleen voor de paarden die geboren zijn na zijn exportdatum.
Arax heeft, even snel gezien, 6 kinderen gekregen in polen, deze kinderen zijn weer polen en geen halve russen.

Nu weten we dus dat Tamerlan russisch is en dat zijn vader een geimporteerde poolse hengst is.

Dan nu naar Tamerlan zijn moeder TRAPECIA:
TRAPECIA is een geboren russische merrie.
Haar voorouders zijn door de russen geimporteerde paarden, gedeelte komt uit polen ander gedeelte is door de russen gekocht van de Crabbet stud.
TRAPECIA haar vader is POMERANETS (PRIBOJ x MAMMONA)
PRIBOJ komt van een geimporteerd poolse hengst en een geimporteerde Crabbet meer.
Priboj is dus 100% russisch 50% pools en 50% crabbet.
MAMMONA komt weer uit poolse ouders, haar moeder: KRUCICA is in 1939 geimporteerd door de russen, dit zelfde jaar is MAMMONA geboren in rusland.
MAMMONA is dus 100% russisch maar ook 100% pools.

TRAPECIA haar moeder is KRUCICA ( TAKI PAN x KRONA)
TAKI PAN is in 1939 geimporteerd uit polen en is dus 100% russische en 100% pools
KRONA (KANN X STAR OF THE HILLS) is geboren in rusland
KANN is in 1930 geimporteerd uit frankrijk en de hengst is oud frans gefokt (nu ik dieper in de lijnen ga kijken kom ik ook nog dingen tegen die me niet eerder zijn opgevallen, KANN is daar eentje van)
STAR OF THE HILLS is in 1936 geimporteerd van Crabbet naar rusland, wij is dan ook 100% russisch, 100% crabbet, 75% egyptisch.

Door al deze bovenstaande gegevens weten kunnen we een berekening maken van de percentages bloed van TAMERLAN.

TAMERLAN is 100% russisch, 81.25 pools, 12.50 crabbet (waarvan zo'n 9 % SE is), 6.25 frans.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 22:25

Jeetje Zahlina, jij bent hier echt goed in!

Ik weet bij Djuun (vuilnisbakje :P ) dat er Russisch, Pools en Egyptisch bloed door d'r aderen stroomt, maar welke lijn waar begint, echt geen idee :')
http://www.allbreedpedigree.com/djunnah+s

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 22:33

Ach zolang je maar lol hebt met je paard, dan doen de lijnen er ook niet zoveel van.
Op het moment dat je gaat fokken dan is deze kennis wel iets handiger.

En ik, ik ben gewoon een gek die een tik heeft als het op bloedlijnen aankomt.

Djuun is wat ik persoonlijk een echte nederlandse arabier noem, in je rijtje vergeet je nog het Crabbet te noemen wat via Amal en Lekbira rechtstreeks komt zonder langs Rusland te gaan.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 22:38

Ooh ja, ze heeft idd wat crabbet :j
Volgens mij had mijn oude NRPS merrie ook best wat Crabbet, moet ik even denken langs welke lijn dat ook al weer was, ik meende via haar opa Racinda (v. Seradin)

Gezien ik Djuun echt heb als gebruikers paard, het misschien ooit leuk vind om een show te doen of een veulen te fokken, komen wat mij betreft bloedlijnen niet op de eerste plaats. Maar het is wel leuk om uit te pluizen :j

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 22:47

Mocht er iemand tijd en zin hebben om de stamboom van mijn Wers uit te pluizen,
dan zou ik dat erg leuk vinden.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:03

arabgirl schreef:
Mocht er iemand tijd en zin hebben om de stamboom van mijn Wers uit te pluizen,
dan zou ik dat erg leuk vinden.

Is wel handig om te weten;)

zijn vader is Europejczyk en zijn moeder Wiorsta.

Volgens mij is vanuit vaders kant zoiezo pools en vader is gefokt door janow.
Het laaste heb ik wel via all pedigree.
wat dus ook betekend dat er een percentage crabbet in zit als ik het goed heb :+

vanuit moeders kant zie ik ook weer pools maar die heeft minder crabbet percentage dan via vader.

Ik gok dus vanuit me gegevens dat hij gewoon pools gefokt is :+

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 17:52

Super handig om te weten.

Waar ik vooral op let bij fokken is de bouw van beide paarden, zoek de minpunten van de merrie en zoek een hengst erbij die haar aanvult. Dan pak ik de pedigrees en kijk ik vooral naar zo min mogelijk inteelt en probeer ik verschillende lijnen te combineren.
Ik denk dat iedere categorie zijn eigen plus en minpunten hebben. Zo vind ik de Fransen degelijker op het lijf en koeler in de kop. Russen hebben over het algemeen keihard benenwerk. Egyptenaren hebben sjieke koppies. Door dat te combineren hopen we zelf om degelijke sterke gebruiks paarden te fokken met knappe bekkies.
Mijn Ba'kara is drachtig van VH Cadaar(SE) en hoop dat het echt een samensmelting wordt.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:55

super intressant om de lijnen helemaal uit te zoeken.
Heb ook verschillende boeken uit polen met bloedlijnen had dat boek al 20 jaar en eigenlijk
nooit echt goed gekeken in het boek nu toch helemaal gelezen en wat is dat intressant waar
de lijnen vandaan komen.
Ook dat misschien somimige poolse arabieren niet helamaal pure arabieren zijn maar toch gekruist met ander
bloed kunnen ze niet nagaan of dat wel juist is.

Ik heb ook een arabier dacht dat ze veel crabbet had in haar lijnen maar eigenlijk heeft ze heel veel verschillende voor ouders die overal
vandaan kwamen zelf een hoop uit amerika weet dan niet of die dan ook geboren zijn in amerika of dat ze daan heen zijn gegaan
weet iemand meer over de lijn van mijn merrie.
http://www.allbreedpedigree.com/ter+waele+hayat

Haar vader komt uit Engeland maar in hem zit maar 25 % engels bloed.
heeft ook russische lijnen maar die stammen ook weer veel af van de crabbet
ook de poolse lijnen stammen ook weer af van de crabbet
ook heeft hij egyptische en spaanse lijnen maar daar kom ik nu al niet meer uit of die crabbet bloed hebben.
En een hoop van zijn lijn komen dan ook weer uit amerika en canada?

Haar moederlijn
is ook niet zo makkelijk dacht ook dat die veel crabbet had maar heeft ook veel andere bloed in haar
dus ook weer veel uit andere landen. Vind het moeilijk te berekenen wat de percentage aan ander bloed is.

Wil haar misschien volgend jaar laten dekken en dan wil ik een hengst uitzoeken die in haar lijnen past.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:14

Als het gewoon een gebruiks paardje moet zijn.
Heb je in NL ook ras typische hengsten hoor.
Ik weet niet wat de prijs van het dekgeld mag zijn maar met die hengsten zit je al vrij hoog segment geloof ik.

In NL lopen zat mooie hengsten die fijne gebruiks nakomelingen fokken.

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:08

Bedankt Barcelano!

En het was inderdaad handig geweest om zijn afstammeling erbij te zetten :z .
Laatst bijgewerkt door LiesM op 10-09-12 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:20

arabgirl schreef:
Bedankt Barcelano!

En het was inderdaad handig geweest om zijn aftammeling erbij te zetten :z .

;) Graag gedaan, info stond je in profiel:P