Wat is het karakter van een arabier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Wat is het karakter van een arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:49

Wat grappig dat de karakterbeschrijvingen hier zo overeenkomen met elkaar!

De mijne liep tijdens een peesblessure gewoon niet kreupel onder het zadel. Gewoon door zijn wil om te werken (voor mij)! De dierenarts vond dat alleen niet zo leuk :+

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:02

Laat ik me er ook maar over buigen, zoals gezegd: Elk paard is anders!

Mijn Arabier (volbloed, helft Russisch en verder Egyptisch en Pools bloed) kijkt ontzettend de kat uit de boom bij mensen die hij niet kent, laat zich vaak ook niet gelijk pakken door vreemden. Mensen die hij kent is het een schat en hij houdt ontzettend van aandacht.
Was vroeger heel onzeker en schikkerig, maar dat is nu (hij is 10) veel minder geworden. Als hij schrikt dan schrikt hij alleen wel flink. Verder is het een ontzettende macho, vooral als hij andere paarden tegenkomt.
Die van mij is trouwens wel vrij kleinzerig, heeft snel last van dingen.

Iets wat niet zo bij de Arabier past.. die van mij is mentaal soms een beetje apart. Wordt vaak als dom gezien, maar het is meer dat hij soms teveel met de omgeving bezig is en daarom domme dingen doet (langs zijn voer lopen en vervolgens het voer ergens anders zoeken, etc)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:05

Haha Mooney dat is vrees ik een beetje Russische eigen :+
Mo kan zoveel rondkijken dat hij gerust tegen de muur loopt in plaats van door de deur :D

Ik heb zelf 2 Arabieren Russisch gefokt.
En hiervoor had ik een Spanjaard.
Ook met div Arabieren gewerkt.

Mijn paarden zijn redelijk lui aangelegt :+
Wel werken ze graag met name de hengst meer dan de Merrie :+

Beide redelijk bomproof.
Heb op een stal achter de landingsbaan van Gilze gestaan dus beide behoorlijk wat gewend :+

Soms ligt het er wel aan hoe druk het bijv op stal is geweest of ze die dag drukker zijn of niet.
Ligt dus voornamelijk aan de sfeer op stal.

Ook zijn ze als ze drukker zijn dan normaal wel in goede banen te leiden:)

Ook sneller gericht op een persoon of een select groepje mensen die ze wel toelaten in het vertrouwen.
Bij mensen waar mee ze minder hebben kunnen ze wel heel anders in de omgang zijn dan bij mij.

Toch zie je bij veel rassen bepaalde eigenschappen weer terug komen zo ook in de Arabier

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:57

Geryon schreef:

De mijne liep tijdens een peesblessure gewoon niet kreupel onder het zadel. Gewoon door zijn wil om te werken (voor mij)! De dierenarts vond dat alleen niet zo leuk :+

ik heb een pool en die is ook keihard.
de mijne neemt wel sterk de stemming van de ruiter over sterker dan een gemiddeld paard.
ik zie gelijk of iemand angstig is ookal houden ze zich cool,paard is namelijk ook gelijk nerveus met opstappen al.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 22:35

mariska32 schreef:
Geryon schreef:

ik heb een pool en die is ook keihard.
de mijne neemt wel sterk de stemming van de ruiter over sterker dan een gemiddeld paard.
ik zie gelijk of iemand angstig is ookal houden ze zich cool,paard is namelijk ook gelijk nerveus met opstappen al.

Keihard voor zich zelf was Barcelano ook.
Na de full body scan waren ik en Da ook zeer verbaast dat hij zoveel mankeerde en toch sterk bleef.
Omdat ik hem van jongs af aan had zag ik de veranderingen...

Idem met de peesblessure liep hij niet helemaal rad...maar ook niet stok kreupel...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 23:10

Barcelano schreef:
Haha Mooney dat is vrees ik een beetje Russische eigen :+
Mo kan zoveel rondkijken dat hij gerust tegen de muur loopt in plaats van door de deur :D

Dat doet mijn rusje dan weer helemaal niet, is hij veel te slim voor, die laat zich ook echt niet foppen.
Maar heel gereserveerd is hij wel, vreemden kunnen hem vaak niet pakken in de weide en als ik hem haal en er komt een vreemde bij staan en wil hem aaien draait hij gewoon zijn hoofd weg :+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 23:30

Mijn arabier is een heerlijke kluns en een enorm mietje, al vindt ie zelf dat ie heel stoer is :+ Maar.... kind kan rustig bij in de stal springen, ik kan als een idioot in de rondte hupsen...hij zal.me hooguit stom aankijken..

arabieren kunnen heel fijne beginnerspaarden zijn, juist omdat het.ontzettend eerlijke paarden zijn. De grote 'maar' is dat arabieren heel sensibel zijn en dat je daar echt van moet houden en mee overweg moet kunnen. Het zijn fantastische, relaxte paarden maar in handen van iemand die het ras niet begrijpt kun je soms rare stunts krijgen.

Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 23:42

Ieder paard verschikt natuurlijk, maar ik kan je wel wat karakter eigenschappen gevne van een Arabier die bij ons op de ponyclub staat. Ze is opzich helemáál niet schrikachtig, maar wordt wel heet met rijden. Op het begin is ze gewoon heel lief, maar als ze eenmaal warm is wordt ze ongelooflijk heet. Dan is ze dus niet geschikt voor een beginner.

Ze is heel gevoelig en met kinderen echt heel lief. Ze is ook zeer slim en ze denkt echt mee met het rijden. Als jij even niet oplet, of net wat te veel aan de hoefslag plakt gaat ze haar eigen training lopen en dat moet je dus voor zijn. Ze heeft enorm uithoudingsvermogen; Je kan 2 uur rijden 5 minuutjes stappen en weer 2 uur rijden :+ Het is dus geen doen om haar fysiek moe te maken met rijden, je moet haar vooral geestelijk bezig houden.

Ik vind het persoonlijk, over het algemeen geweldige paarden en als je ermee om kan gaan doen ze alles voor je!

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:42

Onze AV schrikt snel, bijv. van onverwachte bewegingen, tractoren of van rare geluiden.
Ook bij het rijden is ze snel schrikachtig. Maar ik geloof eerder ongeacht het ras. Ik geloof meer dan het qua krakter is.

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:58

Mijn paard is zo te lezen geen uitzondering qua arabisch volbloed gedrag. meeste punten komen wel overeen zoals niet laten pakken uit de wei door onbekenden :o , zeer mensgericht, slim, doet alles voor zijn baas, gevoelig voor complimenten, echte knuffelkont, gewoonweg een super cool karakter. maar schrikachtig gedrag kan ik mij niet in vinden, mijn arabiertje (5jaar) is super relaxed in omgang en nieuwe dingen ontdekken, vind hij iets spannend blijft hij even staan om vervolgens weer rustig door te lopen. Mijn zusje van 11 jaar leert nu paardrijden op hem, hij is heel voorzichtig met haar. Ik vertrouw hem dan ook 100% met haar. Laat het duidelijk zijn als mijn zusje in de toekomst een eigen paardje krijgt wordt het zeker weer een arabisch volbloed!

romiley_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:45

Het is bij elk paard anders, en ik denk niet dat het persé van het ras afhangt. Zelf heb ik behoorlijk wat ervaring met arabieren, dus zal een paar voor/nadelen noemen.
Sociaal, snel, leergierig, betrouwbaar, werklustig, veel uithoudingsvermogen, veelzijdig
maar ze zijn tegelijker tijd ook
Gespannen, schrikachtig, druk
Ik vind dit een geweldige combinatie, alle arabieren die ik ken willen zo graag voor je werken, houden alles vol, blijven stuiterballen, maar gaan tegelijkertijd wel voor je door het vuur.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:49

romiley_xxx schreef:
Het is bij elk paard anders, en ik denk niet dat het persé van het ras afhangt. Zelf heb ik behoorlijk wat ervaring met arabieren, dus zal een paar voor/nadelen noemen.
Sociaal, snel, leergierig, betrouwbaar, werklustig, veel uithoudingsvermogen, veelzijdig
maar ze zijn tegelijker tijd ook
Gespannen, schrikachtig, druk
Ik vind dit een geweldige combinatie, alle arabieren die ik ken willen zo graag voor je werken, houden alles vol, blijven stuiterballen, maar gaan tegelijkertijd wel voor je door het vuur.

Dan gaat er toch wat verkeerd bij het je laatste rijtje.

Heb op een stoeterij gelopen en zelf in het bezit van 3 Arabieren,
Maar dat herken ik er niet in terug hoor.
En ik denk dat als je naar het AV forum gaat de meeste mensen ook niet.

Dat zijn juist de 3 vooroordelen die van mij nu eens voor altijd de pot in kunnen.
tenzij ze in verkeerde handen vallen:)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:56

Helemaal mee eens, ik herken dat ook helemaal niet.
Vind ze juist rotsvast, ze zijn heel oplettend op wat er om ze heen gebeurt, willen weleens snurken maar als er daadwerkelijk een bom ontploft blijft een arabier staan waar elk ander paard allang op hol was.

En wat ik al eerder aanhaalde; kruisingen (nrps) zijn vaak wel druk en stuiterig.
Imo is een nrps met 90% arabisch bloed ook heel wat anders dan een arabisch volbloed paard.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 23:01

Dat oplettende heeft mijn merrie extreem..
Ze doet er verder niks mee:p maar wil wel alles zien.

M&M stonden gestald op een stal direct achter de landings baan van de luchtmacht in Gilze.

Er vlogen Apaches,Chinooks en zelf Straaljagers over...
En ze reageerde nog geen eens....dus hoe bomproof wil je ze hebben(bijna letterlijk :+ )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 23:10

Weetje, ik heb op het moment een 11 jarige arabier staan, zadelmak gemaakt op 4 jarige leeftijd en sindsdien stilgestaan, is hengst geweest tot 5 weken geleden. Ik heb hem hier sinds krap 2 weken, zadel erop, singel eng maar laat zich doodbraaf zadelen, even flink uit zijn naad na een rondje galop. 2e keer zadel op, geen reactie, 3e keer zadel op; paar bokjes. Meteen daarna ben ik erop gestapt, blijft echt stokstijf staan met opstijgen en wacht keurig. Stap en draf, superbraaf.
Dag erna gezadeld, opgestapt en weggereden, galop geprobeerd, ging super (lees: paard draagt zichzelf, mooi nageeflijk en een volte 10 meter is eitje), zo super dat ik hem wilde belonen met een buitenritje.
Dus direkt het bos in gegaan, galopje zelfs, paard braaf, andere kant bos uit, sportveld ligt daar dus even testje gedaan; paardje loopt zo tussen de hekken door, over drempel, wegmarkering, langs verkeersborden enz.
En dat alles zonder één bokje of tegenstribbelen of staken of ...

Voor de duidelijkheid; paard is 6 jaar lang niet van zijn weide af geweest en heeft niet meer contact gehad dan een handje biks en de hoefsmid elke 4 maanden.

Need I say more?

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 23:13

De mijne is zo slim dat hij vooral niet harder werkt dan nodig is. Maar hoe fitter hij wordt, hoe leuker hij iets vindt, hoe gekker. En niet echt schrikachtig, gewoon heel bewust door het bos heen dansen hoor :j
Hij geniet er gewoon van als ik een hartverzakking krijg wanneer hij ergens voor wegspringt en ik het niet op tijd door heb :')

Al met al vind ik een paard die gewoon rechtdoor loopt, wel een beetje saai. Dus je moet er wel van houden :D anders word je wel gek ervan. Saai is het in ieder geval nooit _/-\o_

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 23:17

Je moet ze inderdaad wel een uitdaging geven heb ik al gemerkt:)
Ze leren zo graag en vinden afwisseling leuk

Binkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 00:03

ik heb zelf een 75% Arabier afstammeling van karlos. Is een echt knuffelbeest, wil altijd werken zelfs als hij niet lekker is, moet ik hem echt op de rem trekken want hij doet dat niet. Is heel betrouwbaar met buitenrijden heel ontspannen en met werken wordt hij een echt showbinkiej omdat hij het naar zijn zin heeft, ik hoef hem maar een keer wat uit te leggen en hij snapt het :) geen beginners paard. Die gaat hij uitproberen door keihard te gaan rennen met je erop, en als dat niet helpt wordt het een circuspaard totdat je eraf ligt. gewoon omdat dat kan :D. tja ik zou geen ander paard meer willen <3 maar het is ook maar net wat het karakter is en dat is per paard gewoon verschillend. Als ik les heb gehad en meneer loopt los in de bak gaat hij in zijn upje de hele les nog is netjes afwerken. De eerste keer dat ik dat zag lag ik echt in een deuk alle oefeningen kwamen langs :D:D
Laatst bijgewerkt door Binkiej op 05-09-12 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 00:05

Gespannen schrikachtig en druk?? Nee dat is idd juist dat eeuwige vooroordeel.
Had mijn jaarling mee op show, die stond in de voorring nog te slapen :') Lag 's ochtends in alle drukte languit te slapen in zn box.

Wel een enorme will to please (zó enorm dat ie met een zeer been alsnog liep als een trein en pas uit de ring toonde dat ie pijn had) en gauw verveeld doordat ze zo intelligent zijn. Als je daar niet van houdt of mee overweg kan, ja, dan kunnen ze gaan klooien en zenuwen.
Eigenlijk alle arabieren die ik ooit heb ontmoet zijn juist heel relaxed :) Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar dat heb je bij ieder ras.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 00:16

kingiej schreef:
ik heb zelf een 75% Arabier afstammeling van karlos. Is een echt knuffelbeest, wil altijd werken zelfs als hij niet lekker is, moet ik hem echt op de rem trekken want hij doet dat niet. Is heel betrouwbaar met buitenrijden heel ontspannen en met werken wordt hij een echt showbinkiej omdat hij het naar zijn zin heeft, ik hoef hem maar een keer wat uit te leggen en hij snapt het :) geen beginners paard. Die gaat hij uitproberen door keihard te gaan rennen met je erop, en als dat niet helpt wordt het een circuspaard totdat je eraf ligt. gewoon omdat dat kan :D. tja ik zou geen ander paard meer willen <3 maar het is ook maar net wat het karakter is en dat is per paard gewoon verschillend. Als ik les heb gehad en meneer loopt los in de bak gaat hij in zijn upje de hele les nog is netjes afwerken. De eerste keer dat ik dat zag lag ik echt in een deuk alle oefeningen kwamen langs :D:D

75% is geen volbloedarabier maar een nrps! en over dat laatste dat ie zn hele les nog nadoet los in de bak, zal een béétje overdreven zijn, denk je ook niet? anders moet je t maar een keer filmen, wil ik weleens zien! :D

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 00:34

ik wou eerst nog zeggen dat nrpsjes vooral de heethoofden zijn en aan de kletter gaan.
maar ik herinner me dat mijn volbloedarabier ook soms een boefje kan zijn. toen hij nog manegepaard was, was hij best druk en schrikkerig soms. tijdens de lessen zette hij de boel op stelten en ging lekker rennen. maar in een meer gevorderde les was hij wel gemotiveerder en hij vond het leuk als het niveau van de les wat hoger was, dressuur en de fnrs wedstrijdjes (hogere proefjes) vond ie erg leuk. ook al dat getut erom heen incl invlechten. dat doet ie braaf zn hoofdje naar beneden zodat je erbij kan. <3 springen ook, vooral keihard langs de hindernis rennen ipv eroverheen haha. :d of er wel overheen springen om vervolgens door de bak te scheuren. vroeger schrok hij bijna overal van en wilde ook soms ervandoor gaan. moet zeggen dat hij nu echt een stuk rustiger is, dus idd als hij iets ziet staat ie stil en dan snuiven en zich groot maken, misschien beetje dribbelen maar blijft wel bij me. in de winter is hij iets frisser natuurlijk. in de bak wil hij weleens doen alsof hij schrikt van zn eigen schaduw. maar dat is gewoon doen alsof, dan is ie gewoon ff ondeugend.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 03:33

Nou mijn part-bred Arab :') is zeker geen heet hoofdje. Zij kan met onderstaande karakter eigenschappen zo door voor een volbloedje :j. Het meedenkende vind ik een super pluspunt, dit maakt het heerlijk om met haar te werken. Verder is ze ontzettend afhankelijk en word ik elke dag weer vrolijk begroet. Echt een geweldig dier!!

anneliesdj schreef:
Over het algemeen...
Gereserveerd, opgewekt, energiek, gevoelig, trouw aan zijn baas, zeer intelligent, meedenkend (vooruitdenkend), alert, groot rechtvaardigheidsgevoel, zelfstandig.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 06:45

Ik heb ook een arabier, 1,5 jaar en nog hengst.

Hij is ontzettend lief en mensgericht, onderdanig (nog), leergierig, niet schrikkerig maar wel alert, slim en meedenkend. Al met al een heerlijk dier.

Binkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:04

Aladinnetje schreef:
kingiej schreef:

75% is geen volbloedarabier maar een nrps! en over dat laatste dat ie zn hele les nog nadoet los in de bak, zal een béétje overdreven zijn, denk je ook niet? anders moet je t maar een keer filmen, wil ik weleens zien! :D

ja natuurlijk ik praat onzin op een forum omdat ik extra aandacht wil hij zal mischien niet de hele volgorde goed doen maar genoeg figuren herhaalt hij uit zichzelf!

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:13

Die van mij zijn ook erg oplettend, maar schrikachtig :n Het is maar net hoe je met ze omgaat.. Geef ik ze eens aan iemand anders zijn ze meestal complete bommetjes ja, lopen ze achter mij aan, zijn ze de rust zelve, puur ook omdat ik er niet van op of om kijk als ze een keertje wel ergens van schrikken of zomaar opzij springen.

Die van mij is ook echt een diehard, gisteren was ie met zijn halfbroertje bezig en een beetje jagen enzo, trapt ie zo de bakrand in, been in de lijn, wil eerst niet meer op zijn been staan, maar 5 minuten later loopt hij weer "normaal" wel kun je de pijntekenen herkennen, maar hij loopt weer verder om de kudde te leiden...