De juiste kleur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:18

Ik zou niet weten wat het is, maar het ziet er apart uit! En leuk paardje :j

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:59

ShamalArabs schreef:
:') hij is wildbruin (A+ en dus niet wildKLEURbruin, want verdunningen komen niet voor bij arabs) met sabino en rabicano ;)

A+ beperkt het zwarte van de benen en manen, manen kunnen donkerbruin/donkerrood met zwart zijn ipv gitzwart en benen kunnen soms zelfs alleen maar een zwart kroonrandje hebben ipv hele zwarte benen. Het is duidelijk te zien op de foto dat het zwart beperkt aanwezig is op de benen, zeker de achterbenen.

Rabicano is de witte staart en zowel rabicano als sabino geven de witte vlekken op de buik, maar rabicano komt maar weinig voor zonder gecombineerd te zijn met sabino. Daarnaast loopt de bles behoorlijk door, volgens mij tot onder de kin en de aftekeningen aan de benen zijn scherp dus ik ga er vanuit dat daar sabino ook bij inzit.

Officieel is het paard dus gewoon bruin, maar genetisch is ie wildbruin + sabino/rabicano ;)

Kijk, dat is een heldere uitleg :j

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 15:55

ShamalArabs schreef:
:') hij is wildbruin (A+ en dus niet wildKLEURbruin, want verdunningen komen niet voor bij arabs) met sabino en rabicano ;)

A+ beperkt het zwarte van de benen en manen, manen kunnen donkerbruin/donkerrood met zwart zijn ipv gitzwart en benen kunnen soms zelfs alleen maar een zwart kroonrandje hebben ipv hele zwarte benen. Het is duidelijk te zien op de foto dat het zwart beperkt aanwezig is op de benen, zeker de achterbenen.

Rabicano is de witte staart en zowel rabicano als sabino geven de witte vlekken op de buik, maar rabicano komt maar weinig voor zonder gecombineerd te zijn met sabino. Daarnaast loopt de bles behoorlijk door, volgens mij tot onder de kin en de aftekeningen aan de benen zijn scherp dus ik ga er vanuit dat daar sabino ook bij inzit.

Officieel is het paard dus gewoon bruin, maar genetisch is ie wildbruin + sabino/rabicano ;)

Kijk, aan die uuitleg heb ik iets! Dankjewel!
Komt dit vaak voor bij andere arabjes?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:17

_AlMaraam_ schreef:
ShamalArabs schreef:

Kijk, aan die uuitleg heb ik iets! Dankjewel!
Komt dit vaak voor bij andere arabjes?

Het komt vaker voor :j ik heb ook een wildbruine, volgens mij 2 zelfs en rabicano en sabino hebben we ook zat hier :)

Woogy

Re: De juiste kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:04

stekelhaar en lichtere manen en/of staart is toch ook al sabino?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 08:13

Woogy schreef:
stekelhaar en lichtere manen en/of staart is toch ook al sabino?

Nee, sabino zijn echt witte aftekeningen. Stekelharig kán daarbij voorkomen maar op de manen en staart heeft het geen invloed. Sabino-roan zijn roanvlekken die onstaan op het lichaam binnen afzienbare tijd na de geboorte, dat zijn ook aftekeningen dus 1 vlek en niet het hele lichaam. Rabicano-roan is het onstaan van roan/zwaar stekelharig over het hele lichaam, het sterkst geconcentreerd op de buik rond de navel en flanken. Vaak volgt dan ook nog een stekelharig deel keel tot borst aan de onderzijde van de hals en soms ook op de schoft. Rabicano roan begint met 1 haartje (of een plukje haar) en breid zich gedurende jaren daaropvolgend gewoon uit.

Deze dame is sabino/rabicano. Ik heb geen duidelijkere foto's van haar momenteel online, maar het is te zien dat op haar buik het hevig stekelharig is doorlopend tot op haar rug en heupen (rabicano). ook zij heeft overigens vlekken op haar buik die hier niet te zien zijn natuurlijk (sabino). je ziet net een stukje aanzet van haar staart die wat wit heeft (rabicano) en het hoge voorbeen is natuurlijk sabino.
Afbeelding
Afbeelding

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:08

intressant! Dan is mijn paard denk ik stekelharig vos (witte haartjes in de liesen) met sabino want hij heeft een redelijk grote witte vlek onder zijn buik. Klopt het wat ik zeg?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:16

dus noem even, een paard met een wit voetje of een kolletje heeft sabino? of gaat het echt om grote aftekeningen en vlekken?

Stekel harige vlekken houdt in Sabino of is dat weer rabicano?

Een witte/lichtere staart is toch wel sabino? Maar manen heeft het weer geen effect op?

Zo lastig he :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:38

Schaap, d'r staat zelfs een betere foto van Pheo in m'n profiel :') Hiero:

Afbeelding

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:41

Sieltjuh schreef:
ShamalArabs schreef:

Kijk, dat is een heldere uitleg :j

Wou ook dat, maar dan in minder technische manier, opperen :P Rabicano en sabino en idd, wildbruin

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:08

Uw paard is gewoon bruin met een Gulastra Plume. Dit is een zeer apart expressie van sabino en moet niet verward worden met rabicano. Komt meer voor bij arabieren dan in andere rassen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:21

Peterina schreef:
Uw paard is gewoon bruin met een Gulastra Plume. Dit is een zeer apart expressie van sabino en moet niet verward worden met rabicano. Komt meer voor bij arabieren dan in andere rassen.

eigenlijk is het ook geen sabino, het is geen van beide. maar de GP heeft normaal geen aanzet vanaf de top en dat is bij dit paard wel, dus om die reden hou ik het op rabicano :) tevens is niet te zien op de foto of de staart compleet grijs is of een zwarte driehoek bevat. Maar nu wordt het helemaal ingewikkeld. Het is sowieso wildkleur bruin + rabicano + sabino.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:37

En toch heet dit niet rabicano omdat juist rabicano niet door de hele staart maar alleen vanuit het aanzet tot een 'skunk's tail' achtig dekking van de bovenste haren. Een Gulastra Plume dat zeer bekend is bij Arabieren, vertrekt vanuit de staart wortel en aanzet, zoals te zien is op de foto (http://i1077.photobucket.com/albums/w47 ... ee84d7.jpg), en verkleurt de staart met grijze/zilver/wit gekleurde haren gedeeltelijk of geheel.

En deze paard is hoogst waarschijnlijk niet wild-bay maare gewoon bay omdat blijkt dat wild-bay been aftekeningen niet boven de kogel uitkomen en zeker niet gaan tot aan of voorbij de knieen.

Dus het is een "gewone" bruin + sabino, maar die heel apart is vanwege de Gulastra Plume. Maar het discussie wild-bay of niet laat ik even in het midden omdat zonder DNA test die nb niet beschikbaar is kan het toch niet bewezen worden.

Dit is nog z'n Gulastra Plume :
Afbeelding
Dit is een voorbeeld van een echte Rabicano staart:
Afbeelding

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 22:15

Peterina, Prince heeft eerder zo'n staart van op de foto met de Gulastra Plume, de eerste foto waar die vrouw op zit.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:16

Deze kleur heet toverbal, ik weet het zeker! :))

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 17:33

MirandaFuego schreef:

_O-

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:50

MirandaFuego schreef:

heb hier thuis ook een typisch geval van een echte toverbal :D

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 20:42

En af en toe is die van mij ook stuiterbal ;)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:43

Mijne zou ik meer type bal gehakt noemen.. O:)

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 20:47

MirandaFuego schreef:

:')

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:51

Toch hou ik van hem.. :+

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:54

MirandaFuego schreef:

Echt? :oo Dan denk ik dat ik een zusje van die van jou heb. :+

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:58

Hij heeft zo zijn momenten...
Het zit in tussen gehakt en arabische ezel om het kort te beschrijven. :j
'T kan familie zijn, je weet nooit waar de telgen allemaal terechtkomen...

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:02

MirandaFuego schreef:
Toch hou ik van hem.. :+

dat meen je niet :P

eg woar?

die van mij is een regenboog momenteel van kleuren..de manen zijn half wit en half lang vos met wit(lees 2 kleuren manen).staart is voskleurig, lijf is koffievos, en die bruine vlekken en witte krijg ik niet van zijn body af.iemand tips?

even uitleggen...vrouwtje heeft een winterdeken met hals gehaald voor manlief, lekker warm voor de winterdag..tja fout gedacht...de helft van de manen waren ineens foetsie..dus de haren die bijgroeien zijn nu voskleurig met witte stukken(word uiteindelijk weer geheel wittig).

Vraag me niet om een recente foto van spookjelief...heb ik nl niet..word aan gewerkt. :D

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:06

sherif, klinkt spannend. :D

MF, mijn telg is in het deens warmbloed stamboek terecht gekomen. :P