eerste paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nazran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:35

@ Elmars_Floor: de Russische en Poolse arabieren zijn over het algemeen inderdaad iets rustiger (lees: koeler in het hoofd) dan bijvoorbeeld de Egyptische. Persoonlijk ben ik van mening dat ook het exterieur van de Russische en Poolse arabieren wat degelijker is. Zo heb ik bijvoorbeeld liever een iets rechter hoofd dan zo'n diepe dish als bij de Egyptische en, in iets mindere mate, de Spaanse arabieren. Een rechter hoofd geeft toch een iets betere ademhaling, de lucht hoeft niet door een 'bochtje' en soms zelfs een lichte vernauwing. Ook de ruggen van de Russische en Poolse arabieren waren 'in mijn Arabische tijd' beter dan die van de Egyptenaren. Overigens was het een jaar of 15 jaar geleden bekend dat er onder de Spaanse AV's nog wel eens een soort van 'gekte' tussen de oren zat. Die waren echt niet allemaal even gezond in de bovenkamer, maar of dat nog zo is weet ik niet.
Het beenwerk hoort overigens van alle types gewoon ´gort´droog te zijn.

Mocht ik ooit nog een keer voor de keuze staan voor een AV, dan zal ik toch weer voor een type kiezen dat degelijker is en beter geschikt is voor de sport, en dat blijft wat mij betreft toch nog steed een Poolse of Russische arabier. Of een Crabbet, maar die zijn er nog maar hééél weinig en dan bovendien ook nog in Engeland.....

Suus___

Re: eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:40

Mijn av is egyptisch x Spaans maar totaal geen moeite met ademen of zeker geen draadje los hoor ;)
Ik vind persoonlijk de meeste Russen en Polen weinig Arabisch bevatten dan kan je in mijn ogen net zo goed een kwpner nemen als je ze voor de sport wilt :)

Nazran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:48

Suus___ schreef:
Mijn av is egyptisch x Spaans maar totaal geen moeite met ademen of zeker geen draadje los hoor ;)
Ik vind persoonlijk de meeste Russen en Polen weinig Arabisch bevatten dan kan je in mijn ogen net zo goed een kwpner nemen als je ze voor de sport wilt :)

Over het steekje los: ik schreef ook dat dat 'in mijn tijd' was, zo'n 15 jaar geleden, en dat ik niet wist of dat nu nog zo was. ;) Er waren toen wel degelijk Spaanse hengsten die dit ook vererfden...

Voor wat betreft het weinig Arabisch bevatten: misschien een idee om je nog eens iets verder te verdiepen in historie en de oorsprong van de diverse types arabieren. En ik bedoel dit absoluut positief; je zult nog verrast zijn van wat je tegenkomt over wat arabisch zou zijn en wat niet! Die diepe dish bijvoorbeeld, hadden de arabieren van oorsprong helemaal niet. Hij zat er altijd wel een heel klein beetje in, maar die gebeeldhouwde kopjes zijn er later verder ingefokt, zou bijna zeggen als een soort modeverschijnsel. En die kanwel degelijk verstoringen geven in de ademhaling. (De Russische Staatsstoeterij wilde ze zo niet, niet handig bij de paardenrennen die ze daar met de arabieren houden/hielden.)
En wat modeverschijnselen betreft: wist je dat ze in de VS zelfs plastische chirurgie laten/lieten uitvoeren op de oogleden van de AV om de ogen nóg groter te laten lijken....? %)

En als je houdt van (sport)paarden die koel in het hoofd zijn en toch temperamentvol, zou ik persoonlijk geen (moderne) KWPN'er willen. En ik weet waar ik het over heb: been there, done that. :D De meesten zijn niet meer koel in het hoofd en temperamentvol, maar heter dan heet, waarbij dat heel lastig in stabiele arbeid is om te zetten, ook als je als ruiter weet om te gaan met dat type zeer sensibele paarden. Wel goede vinding om dat sensibel te noemen trouwens, klinkt wat acceptabeler bij de fokkerij en verkoop. ;) (Uitzonderingen daargelaten, zo hou ik wel erg van bijv. de hengst Oscar van Van Norel. Die fokt naar mijn persoonlijke idee zeer gedegen, zowel de hengst met zijn nakomelingen als de fokker met zijn filosofie.) Dat alles in ogenschouw genomen komt het dan toch weer aan op het 'koele' koppie, waarbij dat wel veel makkelijker kan.

Uiteindelijk is het ook een apart, en heel jammer, dat zoveel mensen denken dat je alleen maar met een KWPN'er goed mee zou kunnen in de sport. Er zijn wat dat betreft zoveel (onterechte) vooroordelen over bijvoorbeeld het Arabische ras en de Iberische rassen. Het gaat tenslotte over de capaciteiten van het paard, zowel fysiek als mentaal en ongeacht het ras, en daarnaast vooral je eigen capaciteiten om die er 'uit' te kunnen rijden; dat is niet iedereen gegeven. Je kunt een waanzinnig paard hebben met alle capaciteiten, maar als je die als ruiter niet hebt, is het een héél lange weg in de sport. Omgekeerd trouwens ook...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:51

Nazran schreef:
Die diepe dish bijvoorbeeld, hadden de arabieren van oorsprong helemaal niet. Hij zat er altijd wel een heel klein beetje in, maar die gebeeldhouwde kopjes zijn er later verder ingefokt, zou bijna zeggen als een soort modeverschijnsel. En die kanwel degelijk verstoringen geven in de ademhaling. (De Russische Staatsstoeterij wilde ze zo niet, niet handig bij de paardenrennen die ze daar met de arabieren houden/hielden.)

Is dat echt waar, problemen met de ademhaling? Hoe kan dat toch, bij paarden met zo'n goed uithoudingsvermogen?
Ik las laatst dat dat een fabeltje is, dat de luchtwegen precies zo als bij andere paarden liggen, maar dat de dish vooral optisch is en veroorzaakt wordt door het bolle voorhoofd en de grote neusgaten.
Als ik naar mijn paard kijk (russisch, dus inderdaad niet zo veel dish) klopt dat inderdaad, haar neusbeen loopt gewoon recht.

Afbeelding

Ook wel grappig wat je zegt over de spanjaarden, ik heb pas sinds 2 jaar een AV dus geen idee hoe dat vroeger was, maar hoor nu juist vaak dat deze paarden zulke fijne karakters hebben.

Nazran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:53

Dan is misschien die mening inmiddels herzien over ademhaling en dishes; het is mij toentertijd verteld door een DA. Maar wie weet valt dit onder de categorie 'voortschrijdend inzicht'. Heb me er al héél lang niet meer mee bezig gehouden, want ben al een poosje uit de AV 'wereld', voor zover ik daar ooit echt 'in' gezeten heb.
Om de minder arabische uitstraling van de RAV maar even te bestrijden :D : dit was mijn vliegenschimmeltje. Haalt weer de nodige emoties naar boven, merk ik. Wat was het toch een hééérlijk paardje, we waren echt één samen.....

Afbeelding

PS. Let niet op de uitgezakte hengstenvlecht; het kwam wel eens voor dat ze vond dat ik er te lang over deed, met het nodige nee-geschud van haar hoofd als gevolg... De trailerreis van een uur en de les deden toen de rest... :+

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:19

nynke55 schreef:
Mijn eerste (en laatste) paard is 3/4 arabier en het is een druktemaker en daar moet je mee leren omgaan. Daarentegen is ze goudeerlijk en totaal geen streken. Maar voor elk paard geld dat je ze moet leren kennen en soms duurt dat een poos.

kruisingen/niet volle arabieren zijn veel drukker en nerveuzer dan volbloedarabieren!

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:01

Suus___ schreef:

Hup een kwpn-er op de renbaan ik zie ze al gaan :')

Dat je PERSOONLIJK minder gecharmeerd bent van Russen en Polen, oke dat kan maar om nu gelijk te roepen dat je net zo goed een kwpn-er kan nemen dat vind ik werkelijk nergens op slaan. Dus een Egypt of spanjaard kan wel in de sport want dan heb je een "echte" arabier maar bij russen en Polen niet. >;)
Omdat mijn voorkeur voor polen en Russen is ga ik de Egyptenaren en Spanjaarden toch ook niet afkraken?!

Hier 2 foto's, de een is een rus de ander een pool. Naar mijn weten en van het stamboek! (beloond met 2e premie) hebben deze paarden genoeg "arabische" uitstraling en valt niet onder catogorie "kwpn of Nrps"

Afbeelding
En haar "platte" kop
http://img402.imageshack.us/img402/4652/dsc8788001.jpg

En de andere
Afbeelding

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:23

Elmars: je begrijpt me verkeerd :) misschien heb ik het te bot opgeschreven.
Ik bedoel dat als je een paard kiest voor de dressuur kan je in mijn ogen beter een kwpner nemen dan een av. Ik zeg dus niet dat een pool of Rus minder is dan een spanjaard of egyptische maar voor de dressuur is in mijn ogen een kwpner beter bruikbaar dan iedere Arabier. Voor de renbaan uiteraard helemaal niet :)

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:33

Yup dan heb ik het inderdaad verkeerd begrepen haha :+
Inderdaad er zijn wel genoeg arabieren die hoog in de sport lopen maar dat is wel maar een handje vol vergeleken met de kwpn-er en andere paarden.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:39

Ik denk niet dat je aan de hand van type kunt beslissen of het meer een dressuur paard zal zijn of meer een show type.
Uiiteindelijk stammen alle types af van een soort type AV.

In de Russen zit heel veel Aswan....De Russen vinden rekenen hem als Russiche Arabier...
Echter is het een Egyptische die kado aan de russen is gegeven.
Op mijn stamboek papieren staan ook achter Aswan beide stamboeken;)

Nog een voorbeeld:

Barc was spaans gefokt en was veel beter in de sport.
In de show ring sloeg hij dicht.

Montoyo is bij zijn hoofd ook Ras typischer maar showt zowel thuis als in de ring.

Dus ja het is een beetje een ongelukkige uitspraak maar ook weer ieder zijn mening...

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:43

ik vind dat russische arabieren ZEKER wel veel type kunnen hebben. Mijn arabier, kleinzoon van ibn estasha is vooral egyptisch met als het goed is ook wat spaans en nog wat.

Maar ik ken een paar hele mooie russische typische arabiertjes <3 .

hier dit is een Sha Passasj, (Vatican x Pash Pionkha), hij is klein en heeft erg veel arabisch type met een mooi klein hoofdje en hele grote ogen, en hij is manegepony! er rijden ook kinderen op;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Vanilla02 op 07-05-12 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:53

Madras (veresk x magnolia v. gwizd). Hij is echt een plaaaatje en kan alleen maar showen. en is superlief, helemaal verliefd op dit beestje. <3

Afbeelding
Afbeelding

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:56

en deze mooie merrie is ook russisch, en heeft zeker wel een dish. ze is ook klein net als passasj en erg lief.

Afbeelding
Afbeelding

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:17

Wie zegt er dat ze geen type hebben dan? :)
Ik heb enkel gezegd dat ik persoonlijk meer fan ben van egyptische en spaanse arabieren, mijn goed recht toch? :D

dat bedoelde ik dus idd elmars :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:20

Suus___ schreef:
Wie zegt er dat ze geen type hebben dan? :)

Ik denk dat dat bij de volgende quote vandaan komt ;)

Suus___ schreef:

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:29

Ja dat bedoelde ik dus met te bot neergezet..
Ik zeg ook niet dat ze dat allemaal hebben, maar die ik life gezien heb vond ik niet 'arabisch' genoeg.. weet niet hoe ik het moet uitleggen maar dat is een smaakkwestie.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:56

Suus___ schreef:
Ja dat bedoelde ik dus met te bot neergezet..
Ik zeg ook niet dat ze dat allemaal hebben, maar die ik life gezien heb vond ik niet 'arabisch' genoeg.. weet niet hoe ik het moet uitleggen maar dat is een smaakkwestie.

ik weet wel wat je bedoelt, ik heb ook veel arabieren in nederland gezien, ook hier op bokt die niet zoveel type hebben, vooral in vergelijking met de showkampioenen zoals wh justice uit buitenland.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:00

Dat bedoel ik idd aladin :j

xAntgillya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:06

Ik heb mijn arabier 2 maand terug gekocht, ook mn eerste, zeeeeker geen spijt van!
een schat van een pony echt waar !
arabieren zijn gewoon voorwaarts, maar het karakter verschild heel erg, die van mij zou nooit gemeen bokken of steigeren ofso :D