Moroccan Cavalry Ringbit with Cruzado Port

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Arabieren ringbit uit Egypte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 21:26

Een heel interessant boek, uit de eerste stukken begrijp ik dat dit soort bitten nog steeds dagelijks gebruikt worden in Amerika, Afrika en Azië. Ook wordt er geschreven dat de inwerking heel mild tot onmenselijk is, afhankelijk welk model je neemt. Ik probeer de interessante stukkente samenvatten voor jullie.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:51

ik heb 2 bitten in mijn kast liggen
Ze worden nog steeds gebruikt in Noord Afrika bij de oudere hengsten, dit is een zeer gebruikelijk bit en algemeen voorkomend, zo op de markten te koop.
Het ligt met de metalen ring om de onderkaak en de zware metalen lepel ligt tegen het verhemelte
De hand van de ruiter bepaald de scherpte van dit bit.
Ik heb 2 zware exemplaren thuis, ze zijn er ook in een dunnere variant die nog scherper inwerkt.

Het word vooral gebruikt door groepen zoals onderstaande:
Afbeelding
IMG_0390 by aljahrousse, on Flickr

Afbeelding
IMG_0402 by aljahrousse, on Flickr

Afbeelding
IMG_0398 by aljahrousse, on Flickr

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:04

Ik heb er ook zo één thuis hangen, meegenomen uit Egypte toen ik daar een paar maanden in een paardenziekenhuis heb gewerkt.

Het bit kan niet anders dan erg erg onprettig zijn voor de paardenmond én tong en werkt ontzettend scherp in. Mijn vermoeden is dat het generaties lang is gebruikt en dat er steeds iets aan is bijgevoegd ('wat jij hebt wil ik ook maar dan méér').

Ik heb daar een hengst gereden met dit bit en je moet de teugels echt met je vingernagels gebruiken om niet overdreven veel inwerking te hebben op de tong en onderkaak.

Om de eigenaar uit te leggen dat dit soort bitten nou niet écht nodig zijn heb ik hetzelfde paard een trensje ingedaan. Geen probleem. Natuurlijk geld dit niet bij alle paarden maar dit voorbeeld vind ik wel tekenend. Het hoofdstel inclusief bit van het betreffende paard hangt nu bij mij in de schuur, een oud hoofdstel van mijn paard met trens wordt nu bij hem gebruikt.

Je ziet ze inderdaad heel veel, de één met nog meer tierelantijnen, ribbels, bolletjes en stekels dan de ander. Nachtmerriewerk vind ik het.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:06

wellicht geeft dit filmpje ook een indruk
http://www.youtube.com/watch?v=j_5yD4cSUpA

de paarden die je ziet zijn allen hengsten, zij rijden in groep op 1 lijn in rengalop tot een eind streep waar voor een schot word gelost wat als 1 salvo moet klinken, de paarden rennen vrij want de ruiters zijn bezig met hun geweer.
Op het eind echter moeten zevoor de streep tot stoppen worden gebracht
aan zo'n festijn doen enkele honderden tot meer dan duizend ruiters mee en duurt vaak minimaal 3 dagen waarin voor zons ondergang word gestreden om de eer

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 16:48

Wat een interessante aanvullende stof, bedankt hiervoor! Het genoemde boek wat ik nu heb verteld de bijpassende geschiedenis er ook prachtig om heen. :j

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:54

OMG !!! dit is werkelijk verschrikkelijk !

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:28

Ik heb dit bit ook thuis liggen, hing aan een hoofdstel dat ik uit MArokko heb meegenomen.
Heb destijds daar ook paardgereden. Stap op een paard en dat paard begon te lopen, dus ik als hollander trek langzaam aan het bit om het paard stil te zetten. Opeens uit het niets vliegt het paard omhoog heb echt om zijn nek moeten hangen. Dit tot 3x toe totdat die jongen het paard pakte. Met een vertaling erbij mocht ik dus absoluut niet aan te teugels trekken. Oke prima. (met mijn stomme jonge kop toch gewoon nog een bergrit gemaakt met dit paard) Toen we terug kwamen haalde de jongen mij bij zijn paard en liet zien wat voor een bit dit paard in zijn mond had. Dit bit dus. Hij vertelde ook dat contact met dit bit zeer doet. Maar goed mijn engels is niet zo best, een tolk die niet anders wist dus schoot het veder daar niet echt op.. Zal eens in mijn foto album kijken om te kijken hoe zo'n bit bevestigd is op zo'n foto. Dit is namelijk alweer 6a7 jaar geleden dat ik hier geweest ben.

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:37

@ Zie dat Elmo1 al aangeeft hoe dit bit moet liggen inderdaad.
In marokko kon je deze bitten zo op de markt halen, en er lag maar een enkel trensje.
Ik heb het in ieder geval nooit uitgeprobeerd het bit hangt als sierstuk in mijn kast. In mijn ogen té paard onvriendelijk!

Heb net mijn foto boek erbij gepakt, foto zijn helaas donker (mobiel van toen :') ) En kon veder inderdaad zien dat alles in de paardenmond gaat aangezien je aan de buitenkant niet veel ziet..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 11:18

Wat leuk om de eerste hand ervaringen te lezen. Het genoemde boek wat ik nu heb laat met afbeeldingen ook mooi zien hoe dit bit in de paardenmond ligt dus daar ben ik ook erg mee geholpen. De geschiedenis is ook zeer interessant. Als ik dat hoofdstuk uit heb dan vat ik hem hier samen. :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:27

elmo1 schreef:
wellicht geeft dit filmpje ook een indruk
http://www.youtube.com/watch?v=j_5yD4cSUpA

de paarden die je ziet zijn allen hengsten, zij rijden in groep op 1 lijn in rengalop tot een eind streep waar voor een schot word gelost wat als 1 salvo moet klinken, de paarden rennen vrij want de ruiters zijn bezig met hun geweer.
Op het eind echter moeten zevoor de streep tot stoppen worden gebracht
aan zo'n festijn doen enkele honderden tot meer dan duizend ruiters mee en duurt vaak minimaal 3 dagen waarin voor zons ondergang word gestreden om de eer

jee....ik zie hier toch ook een paar minder blije paarden met hun mond flink open.
Lands wijs lands eer maar goed....mijn ding is dit niet hoor.
Normaal ben ik ook van mening dat de ruiterhand maakt hoe scherp het bit is maar dit bit is al scherp opzich.Dan hoeft er nog niemand aan de teugels te zitten :7

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:49

Vreselijk een marteling zeg, geen wonder dat die paarden altijd mond open hebben en de hoofden hoog hebben bij het berijden ervan. Die mannen gaan er ook niet zo ermee om zoals wat het zou moeten zijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 23:37

Het lezen in het boek lag even stil, maar bij deze dus een fotokopie van een pagina waarin dit bit vermeld staat: http://img685.imageshack.us/img685/6931/imag0194pl.jpg.

Het is dus een Marokkaanse bit, rond 1900 gemaakt.

Sprenger heeft in 1978 the Linden & Funke Company overgenomen die deze bitten produceerden.

Het dexter bit, gebruikt in de draf- en transport vind zijn oorsprong dus ook in het ringbit.

Ik zie dat ik de foto's uit de begin post verwijderd heb, bij deze dus nog een keer:

Afbeelding

Ook weet ik nu hoe dit bit in de mond ligt (dat moet nog op mijn website gewijzigd worden), namelijk die ring ligt helemaal tegen de kiezen aan en de poort tegen het gehemelte. Het mondstuk ligt dus tussen de voortanden en ring in. Bij druk op de teugels duwt de poort in het verhemelte en de ring duwt tegen de onderkaak + hefboomwerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 23:53

Vaag marteltuig dus :+

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 23:59

Jeetje wat een horror-bit :n Wel super interessant!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 00:02

IK denk dat je het even aan Kehdra moet vragen die werkte in egypte en nu in bali staat in titel topic

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 00:12

Hmz,. daar komt dus ''ijzerwinkel' vandaan :')

als je een stang en trens aan elkaar last met een stukje extra dan heb je eigenlijk wel iets soort gelijks :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 07:38

Zo kan je het wel zeggen ja. Voor diegene die er meer over willen weten raad ik het boek aan die ik reeds genoemd heb, daar staat heel mooi de werking en geschiedenis in beschreven.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:55

Bah dat moet verboden worden.

Maar goed.............. ze rijden evengoed niet paardvriendelijk met welk bit dan ook.

Altijd geruk en getrek met hele kort gehouden teugels.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 19:54

Hoe kan je iets verbieden wat momenteel al voornamelijk geschiedenis is? ;)

En met bitloos rijden kan ik soms flink pijn krijgen aan mijn neus.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 15:51

Update: Het is dus geen Arabisch Ringbit, van oorsprong komt het uit Marokko uit de tijd van de cavalerie. Dit bit heeft dus voluit "Moroccan Cavalry Ringbit with Cruzado Port". De cruzado staat voor het type tongpoort wat gebruikt is.

AlSafy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:25

hallo allemaal,
ik kan helaas de foto in de openings post niet zien maar ik neem aan dat dit het soort bit is dat uit Egypte komt
Afbeelding

Ik woon in Cairo en zie deze bitten dagelijks in de paarden scene om me heen!
Het bit is wel typisch Egyptisch hoor! Het heet een Dancing bit (ligaam ra'as) en het wordt gebruikt om paarden mee te controleren.
Controleren? Ja want rijden kan ik het niet noemen. Paarden die een jaar of 2 zijn krijgen zo'n bit in hun mond en worden opgezadeld en lekker geschopt en geslagen tot ze een soort van piaffe uitvoeren

het bit is zo scherp dat het zelfs de wildste hengsten in toom kan houden, elke dag tijdens mijn ritjes in de woestijn kom ik paarden tegen met bebloedde monden en verwilderde paniekerige ogen.

In Egypte is voor een "normale" prijs (voor de niet rijke mensen dus) geen ander bit te koop dan dit type bit.
Ze worden hand gemaakt dus elke ring en stang is weer anders, en men snapt niet dat elke kaak en tong verschilt per paard.

zo zitten ze in de mond van die arme paarden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sommige bitten (lees het merendeel) hebben een pin midden op de stang, die om hoog in het gehemelte prikt als je aan de scharen trekt.

ik heb verschillende documentatie van het gebruik en de gevolgen van het gebruik in bezit, maar ik ga hier geen foto's van die arme dieren plaatsen. Mensen die daar in geïnteresseerd zijn kunnen mij een PB sturen.
wel kan ik een tipje oplichten :
- jonge paarden die een uitgerekte onderkaak hebben door dat de bitten ook als halters worden gebruikt en er aan getrokken wordt naar voren toe, en de ring klemt dan om de kaak
- paarden met wonden aan hun tong
- paarden die na een flinke ruk aan het bit, het uiteinde van hun tong kwijt zijn (ik zou het ook geen ringbit willen noemen maar een letterlijk scharen bit)
- paarden die een gat in hun gehemelte hebben (ik keek bij een paard door de buitenkant van zijn neus op zijn tong)
- en de meesten hebben een behoorlijke snee onder hun kin, omdat de ringen niet fatsoenlijk geschuurd zijn...

Ik wil er graag bij vermelden dat ik afstammelingen van bedoeïenen ken en die kunnen wel fatsoenlijk met deze bitten omgaan, omdat dit al een eeuwenoude traditie is. Zij leren paarden "dansen" op een vriendelijke manier zonder schade aan te richten met deze bitten.

AlSafy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:28

magda_90 schreef:
Update: Het is dus geen Arabisch Ringbit, van oorsprong komt het uit Marokko uit de tijd van de cavalerie. Dit bit heeft dus voluit "Moroccan Cavalry Ringbit with Cruzado Port". De cruzado staat voor het type tongpoort wat gebruikt is.

Ik zoek zo even in mijn documentatie hoe oud het gebruik van dit bit is, het kwam namelijk in Egypte al veel eerder voor dan zijn broertje uit Marocco , ik vind het heel fijn dat hier mensen in geïnteresseerd zijn! In Egypte voer ik namelijk een eenzame strijd voor de afschaffing van dit bit! Daarnaast geef ik voorlichting over trenzen en het aanmeten van een bit voor je paard. Ik help met verschillende hulp organisaties mee om trenzen uit te delen aan de armste mensen met ezels en paarden.

magda_90

Re: Moroccan Cavalry Ringbit with Cruzado Port

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 09:17

Bedankt voor je waardevolle informatie. Het is het bit dat op http://paardenbitten.nl/Ringbit.html staat. Ik kon er toendertijd niets over vinden en uiteindelijk kwam ik op het boek hierover uit. Daar staan veel soorten ringbitten in afgebeeld en zo ook de mijne met de Marokkaanse benaming.

De geschiedenis die op de net genoemde pagina staat is een samenvatting uit het boek (al is het echt in grove lijnen, dat boek is zó uitgebreid).

Alhoewel het geen fijn beeldmateriaal is, zou ik willen vragen of ik jouw ervaringen en de drie getoonde foto's mag overnemen op de website? Dan kan ik dit mooi aanvullen bij het ringbit nu. Zou je wellicht ook zo veel mogelijk beeldmateriaal op kunnen sturen? Want ik ben nu echt blij dat ik directe ervaringen lees.

Daarnaast krijg je binnenkort een pb van mij over je laatste bericht.

Nogmaals bedankt dus en ik hoop dat de onkunde snel overslaat in kunde.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 17:29

Woogy

Re: Moroccan Cavalry Ringbit with Cruzado Port

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:04

bijzonder eigenlijk dat we al eeuwen lang bezig zijn met perfectioneren van een bitje...