Sommige AV's voor belachelijk lage prijs aangeboden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Re: Sommige AV's voor belachelijk lage prijs aangeboden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 14:24

Bedankt allemaal voor de reacties! Dat kort lopen omdat de meeste ruiters ze vanvoren te veel opsluiten, heb ik zelf inderdaad ook ondervonden. Ben er absoluut niet trots op hoor, maar ik had hier ook een heel nerveus, veel te voorwaarts exemplaar. Dus je gaat tegenhouden vanvoor, en "vechten", enfin dat heb ik helaas gedaan. Een ramp was het, het ging van kwaad naar erger.

Tot ik op een gegeven moment iets had van, kom laat haar maar, en haar vanvoor vrij te geven. Ze is nog steeds heel voorwaarts, en heeft erg ruime gangen, waarvan ik bij het echt zweverige, alle moeite van de wereld heb om op een iets of wat aanvaardbare manier te blijven zitten, maar ze is nu wel nageefelijk en ontspannen! Er wordt, op de mindere dagen na wat je toch af en toe hebt, niet meer gevochten.
De fout lag gewoon bij mij, maar we zijn er samen uitgekomen.

Misschien dat ik ze niet opmerk hier rond mij in het wedstrijdcircuit, maar als ik met de mijne ergens kom (ok zij hebben beiden die typische staarthouding, het zweverige en de snoekneus, ze laten zich graag zien) dan regent het rotopmerkingen, en dat vind ik enorm jammer.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:55

Barcelano schreef:
Ik denk trouwens dat als een av zijn echte ruime draf inzet het blijven zitten ook niet makkelijk is :+

Als je hem goed verzamelt over de rug hebt lopen wel :)) zit zalig :)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 20:11

Verzameld is inderdaad anders, maar als ze zich eens uitstrekt :o

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 23:12

tsjah, belachelijk laag geprijst, ik heb mijn arabje ook voor weinig kunnen kopen als 4-jarige hengst.

En dat ze niet geschikt zouden zijn voor de sport is echt onzin :n Endurance, daar lopen zoveel arabieren mee.
Mijn AV'tje kan heel netjes lopen, al krijg ik het er niet helemaal uit. ;)
En er zijn zat arabieren die goed kunnen springen.

Ja, ze hebben vaak de naam dat ze 'heet' of 'moeilijk bij te houden' zijn, maar ook dat is niet waar. Sinds ik beter weet hoe ik met m'n paard om moet gaan en 'm beter ken (en hij mij), ben ik erachter dat het eigenlijk stikbrave, maar heel gevoelige en slimme dieren zijn :j

Pas geleden ging ik op wedstrijd, moest ongeveer een half uurtje er te paard naar toe en ik reed 2 proeven. Was echt ontzettend zenuwachtig en opgefokt, heeft m'n paard zeker wel gemerkt. Maar hij heeft dan toch de hele weg erheen en tijdens de wedstrijd geen stap verkeer gezet <3

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 14:47

Ja ik vind dat ook klinklare onzin hoor, dat "ze niet geschikt zouden zijn voor de sport", maar hier in mijn omgeving hoor ik helaas niets anders...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:58

JoCo schreef:
Ja ik vind dat ook klinklare onzin hoor, dat "ze niet geschikt zouden zijn voor de sport", maar hier in mijn omgeving hoor ik helaas niets anders...

Al die vooroordelen, deze inbegrepen, zullen helaas gewoon stand houden, aangezien niemand die nog geen AV heeft gehad voor de sport zich er niet aan zou wagen omdat men "met een Jazz of Gribaldi weet dat het dier potentie heeft en geschrikt is voor de sport". Maar ook binnen de western waarin de AV ontzettend goed mee kan komen, zien ze toch lieven een QH. Daarnaast moet je, juist door alle vooroordelen eigenlijk eerste een AV hebben ervaren (en niet op de manege, omdat de meeste AVs (eenkennigheid) met zoveel ruitertjes (inconsequent!) niet op zijn plek is), maar als iemand toe is aan het kopen van een eerste wedstrijdpaard de AV al lang en breed van het lijstje is verdwenen, door de vooroordelen en gebrek aan een realistisch beeld van deze prachtige dieren.

Wat wel klopt is dat een AV klein is, vergeleken met de kastelen die er nu in de sport lopen (WN en END uitgezonderd): als je nu dressuur start met een KWPN van 165 heb je een kleintje onder je kont. En er zijn naar mijn weten geen rastypische AV's die 165 halen, laat staan 170+

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:28

Dat ze niet geschikt zijn voor de sport is inderdaad dikke onzin.. En dat gebrek aan ruime gangen.. Ik ben toch nog maar weinig KWPN'ers tegengekomen die met behoudt van voor- en achterbeen, juiste oprichting en heerlijk over de rug, zo goed strekken als mijn kleintje van 1.465. De meeste juryleden blijkbaar ook niet, want in de M2 tussen de paarden heb ik regelmatig 9ens voor mijn strekken..
Daarnaast heeft ze ook ontzettend veel aanleg voor springen, helaas heeft de ruiter (ik dus xD) dat niet. Maar tot 1meter, 1.10 komt ze makkelijk mee, zelfs met mijn gebrekkige springkunsten :P

Het uitzitten van een "showdraf" valt best mee. Ze zijn hierbij heerlijk over de rug, anders kunnen ze namelijk niet zo draven, en dan is het heerlijk uit te zitten :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:22

BabiiVeeraa schreef:
Dat ze niet geschikt zijn voor de sport is inderdaad dikke onzin.. En dat gebrek aan ruime gangen.. Ik ben toch nog maar weinig KWPN'ers tegengekomen die met behoudt van voor- en achterbeen, juiste oprichting en heerlijk over de rug, zo goed strekken als mijn kleintje van 1.465. De meeste juryleden blijkbaar ook niet, want in de M2 tussen de paarden heb ik regelmatig 9ens voor mijn strekken..
Daarnaast heeft ze ook ontzettend veel aanleg voor springen, helaas heeft de ruiter (ik dus xD) dat niet. Maar tot 1meter, 1.10 komt ze makkelijk mee, zelfs met mijn gebrekkige springkunsten :P

Het uitzitten van een "showdraf" valt best mee. Ze zijn hierbij heerlijk over de rug, anders kunnen ze namelijk niet zo draven, en dan is het heerlijk uit te zitten :D

Als ze OHZ showen wel. Ik heb nu het geluk gehad dat een van de merries hier op stal wel OHZ ging showen, dat is echt fantastisch. Maar ik vraag me af of dat op wedstrijden graag wordt gezien door de aparte staartdracht (we hebben ze hier die de staart helemaal over de rug draperen). Maar ook als je ze correct strekt is het prima uit te zitten :)) en ik blijf met die oefeningen toch liever doorzitten, dus ik ken de klappen van de zweep wel aardig O:)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:06

MLoeser, een AV moet je idd uit eigen ervaring beoordelen. Heb zelf ook altijd gehoord dat arabieren zo heet zouden zijn en dat ze op de renbaan beter waren dan als sport/recreatiepaard. Toch wilde ik een arabier en zo ben ik er dus achter gekomen dat het helemaal geen heethoofdige, schrikkerige hittepetitjes zijn.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:31

tamaramt schreef:
ik vind bovenstaande prijzen niet laag hoor maar zelfs redelijk hoog; zijn niet ingereden paarden dus je weet niet hoe het paard onder de man loopt en of het makkelijk karakter e.d. heeftl daarnaast is de een een hengst(niet geliefd tenzij als dekhengst) en is al 6 jaar en niet ingereden; dan vind ik € 1500 nog erg veel geld.
en waarom weinig in de sport? tja ik vind ze prachtig maar dan vooral op de renbaan of recreatief; heb zelden een av gezien die ruime gangen had en als dressuurpaard uitgebracht kan worden en springsport zijn ze helemaal niet geschikt voor; vaak lange hals en rug en geen springcapaciteit

Wat een onzin, gelukkig bestaat "de sport" niet uit het eeuwige springen en dressuur, dan had ik er al lang mee gekapt :Z
Daarnaast; waarom zou je een duur warmbloed sportpaard moeten hebben als je zelf niet de capaciteiten hebt om op echt hoog niveau mee te doen? (zoals verreweg de meeste ruiters, ik ook). Genoeg arabieren die het leuk doen in de basisdressuursport, bij het springen zie je ze ook nog wel regelmatig bij de pony's in de hogere klasses (of NRPS'ers met een hoog percentage bloed).
In de endurance draaien ze mee in de top, in de westernsport doen ze het ook goed.

Ik kocht mijn AV merrie 1,5 jaar geleden voor zeker het dubbele. 7 jaar en alleen zadelmak/heel licht aangereden. "Al" 7 jaar en nog niet ingereden vond ik een groot voordeel, paard heeft juist goed uit kunnen groeien. Mijn merrie heeft een leuke pedigree maar geen heel bijzondere. Onder de 3000 vond je weinig volwassen merries met papier en zonder gebreken. Ruinen en hengsten soms wel voor wat minder, maar ik wilde absoluut een merrie. Bij bepaalde bloedlijnen gingen de prijzen soms zelfs richting de 10.000
Het viel mij laatst ook op dat de prijzen zo enorm gezakt zijn, zal met de economie te maken hebben... alle paarden worden goedkoper.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 20:24

Wij denken erover er nog 1tje bij te kopen. Mijn vriend wil zijn eerste voorzichtige stapjes in de showwereld zetten, maar ik wil gewoon een leuk rijpaard erbij. Nu is mijn liefde altijd naar hengsten uitgegaan, rij nu ondertussen 20 jaar en maak ze liever zelf zadelmak.
Heb verschillende interessante aanbiedingen gehad, maar nogmaals ik blijf de prijs laag vinden. We kijken dus nog even rustig verder!

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:12

Goede correcte paarden blijven hun prijs gaan crisis of niet.
Zuiver sportgefokte arabieren zijn in Vlaanderen id zeer schaars, gros van de fokkerij legt zich toe op de show.
Heb je die paardjes van 1500€ ooit eens van dicht bekeken?

EllenvanA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:19

Letizia schreef:
Haha, nee hoor, dit is een dekhengst van Zenith arabians, prachtig dier!

Ik heb zelf een 3 jarige van Balasjow (Balaton) x Alexander (Aron), super fijn en meegaand karakter, heerlijk dier om mee te werken, hele koele kikker :)

O grappig dan is jouw paardje een halfbroer/zus van de mijne :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:20

Van welke kant? :)

EllenvanA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:22

Haar vader is Balasjow en de opa van haar moeder is Aron...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:24

Ooh leuk, heb je een foto?
En hoe is haar karakter?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:26

Nou, ik hoop dat ze over een aantal jaar nog steeds niet te prijzig zijn.
Vind het echt super mooie paarden, misschien maar eens kijken of ik bij iemand "stage" mag lopen :p zou er wel veel over willen leren.

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:55

arun schreef:
Goede correcte paarden blijven hun prijs gaan crisis of niet.
Zuiver sportgefokte arabieren zijn in Vlaanderen id zeer schaars, gros van de fokkerij legt zich toe op de show.
Heb je die paardjes van 1500€ ooit eens van dicht bekeken?

Vergis je er niet op, een gedeelte is echt bagger maar er zitten ook zeker wel hele knappe, correcte en gezonde dieren bij!
Ook niet elk duurder aangeboden paard is per definitie een "topper" en de gevraagde prijs waard. ;)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:24

een paard is in deze tijd van het jaar niet zoveel meer waard omdat mensen minder geld hebben te besteden en dus eerder hun luxe opgeven. er komt een overschot aan dieren op de markt en mensen die hun dier echt kwijt willen zullen daarom geen hoofdprijzen vragen.
bovendien is een av niet bepaald een beginnersras. ik ken er niet veel maar die ik ken zijn wel paarden waar je zelf van moet houden en waar je zeker mee om moet kunnen gaan. dan kun je er een leuke wedstrijd mee rijden.
voor de gewone recreatie/wedstrijdruiter is zo'n ras doorgaans te hoog gegrepen en te moeilijk rijbaar weet ik uit ervaring van stalgenoten. vandaar dat men sneller kiest voor een ras als de kwpner waarvan bekend is dat ze redelijk te rijden zijn doorgaans.
en wat voor paarden staan er te koop voor dit bedrag? ik kan natuurlijk van een foto niet inschatten met wat voor paard je te maken hebt maar wie zegt dat dit paard dan wel zo braaf is en geen rare trekjes heeft? misschien is de 6 jarige wel beleerd geweest maar was dit een ramp? dat kan ook een reden zijn voor de vraagprijs.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:51

heb inmiddels 4 schitterende av gespot(prijzen tussen de 2500.00-4.000), en imo juweeltjes. Spotte ernaast een mooie merrie, vragen ze 20.000,= voor, en bij lange na niet zo correct als de 4 goedkopere die ik vond :j

Dus wat is een belachelijke lage prijs, in deze crisistijden (terwijl de grootste crisis zijn entree weer gaat doen)...mooie tijd voor mensen die eens goedkoop een goede av zoeken, want het gros raakt niet tot slecht verkocht, en echt niet alle laag geprijsde AV zijn "bagger", kwestie van geduld en goed zoeken.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:15

haha, welnee, dat zijn idd niet allemaal slechte paarden.
mijn av was nog goedkoper dan de 4 die jij gespot heb, sherif. En da's ook een prima paard. Oké, ik krijg het er misschien niet zo goed uit, maar een betere ruiter zou mijn paard denk ik toch echt wel mee op wedstrijd kunnen nemen en leuke resultaten behalen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:30

De prijzen zijn inderdaad belachelijk laag. Hoewel wij nog ongeveer hetzelfde zijn gebleven, alleen degenen die ik normaal voor hogere prijzen zou laten gaan heb ik iets laten zakken. De hele markt zakt en veel fokkers automatisch ook, dus zak je toch een beetje mee. Het is een neerwaartse spiraal en hopelijk komt daar snel een einde aan.

Sporttechnisch gezien is een arabier gewoon heel anders dan een kwpn'er. Ik heb 10+ jaren kwpn gereden voor ik overstapte op av's. Een kwpn heeft en krijgt ook nooit de verzameling die een arabier heeft. Door de langere rug kan een kwpn een strekking halen waar je echt overduidelijk verschil ziet met een middengang of arbeidsgang. Een kwpn loopt namelijk korter dan een arabier, terwijl de arabier van zichzelf al zo ruim loopt dat hij bijna overstapt in arbeidsgangen en zeker in middengangen of gestrekte gangen. Een kwpn daarintegen komt met zijn achterbenen pas in de buurt van de voorbenen bij een flinke middengang (kort gebouwde type) of bij gestrekte gangen (lang gebouwde type).

In de springsport heeft een kwpn zijn maat mee. Een Arabier is van nature krachtiger op de achterhand en heeft meer stuwing, maar haalt vaak simpelweg de hoogte niet. Natuurlijk zijn er zat die het wel kunnen halen, evenals bij kwpn er zat zijn die niet geschikt zijn voor hogere nivo's. Ook hier heeft de kortheid van de rug weer invloed. Door de ruime gangen en goed ontwikkelde achterhand is er altijd stuwing, maar die extra diepe pas voor de afzet haalt de arabier niet vanwege zijn kortheid. Een langere rug zorgt voor veel ruimte onder het lijf om de achterbenen extra diep weg te zetten. Door de lengte in het lichaam komt de draai-as van zwaartekracht ook hoger te liggen en kan het paard over een hoger punt heenrollen terwijl een korter lichaam die as eerder tegenkomt en niet goed kan afrollen door het gemis van lengte. Daardoor is de afrol tussen hoog - vlak - laag korter, soms zo kort dat je alleen hoog - laag ziet bij de zeer hoge hindernissen.

In de meeste andere sporttakken komt de arabier beter tot zijn recht omdat hier o.a. snelheid, flexibiliteit/wendbaarheid en uithoudingsvermogen harder nodig zijn om de prestatie optimaal te leveren.

Sporttechnisch gezien zijn ze dan misschien lastig op nivo te rijden omdat je steeds rekening moet houden met de kortheid in de rug en de ruimte in de passen, maar naar eigen ervaring na 10+ jaren kwpn, zijn de AV's een stuk makkelijker te rijden voor de gemiddelde ruiter die niet wedstrijdgericht is. Ze zijn in het algemeen braver, makkelijk stuurbaar, bokken niet of nauwelijks en zeker niet hoog, ze zijn werkwillig. De gemiddelde beginnende ruiter, nog geheel onbevangen, kan er zo mee wegrijden. Het karakter laat het niet toe, ze zijn er niet van gediend, maar rijtechnisch gezien zouden het uitstekende paarden voor beginnende manege ruiters zijn MITS begeleid door een goede instructeur (dus niet zo één die je leert in teugels te hangen en aan te schoppen). Ze zijn zo gericht op de ruiter dat je ze kunt rijden zonder bit, zonder handbewegingen, zonder druk, zonder beengebruik... Gewoon op je zit, door je heupen iets te draaien, door je gewicht te verplaatsen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:17

maai_ke schreef:
voor de gewone recreatie/wedstrijdruiter is zo'n ras doorgaans te hoog gegrepen en te moeilijk rijbaar weet ik uit ervaring van stalgenoten. vandaar dat men sneller kiest voor een ras als de kwpner waarvan bekend is dat ze redelijk te rijden zijn doorgaans.

:? Nog zo´n leuk vooroordeel. Ik ken meer KWPN'ers met forse gedragsproblemen dan arabieren, sterker nog.. ik ken geen "geflipte" arabieren, wel een heleboel KWPN'ers waar ik nooit op zou stappen.
Ik denk dat ze te gevoelig zijn voor echte beginners en ruiters met een kort lontje (vooral de laatsten :+ ), maar niet geschikt voor een gewone recreatie/wedstrijdruiter, ben ik het zeker niet met je eens.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:57

Niet alleen binnen het av stamboek zijn er dalingen.
Ook binnen de warmbloed paarden.

Maar er worden binnen het kwpn ook fantasie prijzen gevraagd.
Een 3 jarige ruin net onder het zadel voor 25.000 ow ja en dan hebben ze voor de 4e jaar ook nog concour ervaring 8-)

Ik denk dat sommigen prijzen ook status symbool prijzen zijn.

Binnen het av zie ik ook vaak dat fokkers/verkopers je ook tegemoet willen komen als ze weten dat ze naar een fijn huisje gaan.
Omdat er veel voor het liefde van het ras fokken.

En over de rijerij van het ras.
Het zijn geen gekkenhuizen,maar ik snap dat sommigen er liever niet opstappen.
Ze laten zich niet zomaar naar beneden schoppen en trekken.

Barcelano en nu Mirka doen resuluut het tegenovergestelde als ik te streng word in me hand.
Heb dat heel snel afgeleerd.

Ik merk dat de gemiddelde warmbloed zich vaker laten mee slepen.

Dus ja je moet heel vind ik best zuiver en netjes je hulp in zetten en tuurlijk moet je ze soms even terecht wijzen,maar zolang dat eerlijk gebeurt.

Ik voel me net anky op dit moment met Mirka wij groeien steeds meer als combi naar elkaar toe.

Ik geef ze ook de tijd, er zit geen dwang op en ik ziet toch bij heel veel ruiters dat ze over fanatiek worden waardoor het er erg ruw uit gaat zien om hun doel te bereiken.

Op Barcelano heb ik eens iemand gezet die zei dat moet je zus en zo doen, in mijn ogen op een niet eerlijke manier.
Die persoon is kan ik je vertellen heel hard gegaan.
reactie van die instructeur: jij hebt een gevaarlijk paard.

Ik dacht wacht maar over een tijdje.
En inderdaad na weer te kunnen lessen bij egen instructeur liep hij als een zonnetje :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:30

Ik heb ook meegelift op de crisis toen ik mijn arab kocht (3 jaar oud en een van de makkelijkste paarden op stal). Het dekgeld van haar vader is bijna hoger dan de prijs die ik er voor gegeven heb :Y)