Vraagje over karakter arabier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Re: Vraagje over karakter arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:08

Ik volg jou niet meer (waarschijnlijk omdat jij mij niet volgt) het verschil tussen sensibel en uitproberen?

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:15

Jij zegt; "Ik vind het heel erg verschillen ven arab tot arab

Wat verschilt dan volgens jou qua mening? Simpeler kan ik de vraag niet stellen helaas :o

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:19

Oooh zo, sorry ben de laatste tijd een beetje traag van begrip :o

het karakter bedoel ik, ik denk niet dat je alle paarden over 1 kam kan scheren, over het algemeen zijn het wat 'pittiger' paarden, maar de uitzondering bevestigd de regel :P

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:00

Ik heb zelf een Arabier dus dat is goed te vertellen :o

Het karakter verschild eigenlijk zoon beetje. Je hebt Arabische volbloeden die
zijn erg druk en wild. Maar tevens zijn er ook Arabieren die altijd braaf zijn tegen over jezelf.
Zelf hebben ze Arabisch bloed daar bedoel ik mee dat ze wat pittig zijn en pittig kunnen zijn
tijdens het rijden/wandelen ect. Maar bij ieder paard zoals gezegd verschild dat wel is :j *

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:12

Heb er een verzorgd voor een vriendin van mij. Ruin van 6 jaar. Door een blessure mocht er alleen buiten ritten met lange teugel gemaakt worden. De eerste keer dat ik hem reed, lag er ver in het verschiet een lege voerzak in een akker aan de rechterhand. Hij zag deze en ging snuiven en een beetje dribbelen. Bleef rustig en dreef hem aan. Voelde dat hij om wou keren, kneep even in de rechter teugel en dreef links aan. Eerlijk als hij was, ging die er zo langs.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:16

Tot nu toe zelf in totaal 3 Av gehad.
Waarvan ik er nu 2 heb.
Ook op een stoeterij lange tijd geholpen.

Ik heb alleen luie arabieren gehad...

Ze laten wel duidelijk hun emoties zien als je eenmaal hun vertrouwen wint.

Ze hebben een duidelijk eigen karakter...mensen die er niet mee om kunnen gaan zouden dit inderdaad als pittig kunnen omschrijven.

Omdat een arabier grote neusgaten heeft en hun staart draagt betekend niet per definitie pittig en wild.

Lees mijn onderschrift dat zegt al een hoop

Pittig en wild vind ik een slechte uitdrukking...dit soort paarden zie je bij mensen die er weinig goed mee kunnen omgaan en er alleen gefrustreerd raken kunnen beter een ander ras zoeken die minder gevoelig ingespeeld zijn op de mens

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:09

Barcelano schreef:
Tot nu toe zelf in totaal 3 Av gehad.
Waarvan ik er nu 2 heb.
Ook op een stoeterij lange tijd geholpen.

Ik heb alleen luie arabieren gehad...

Ze laten wel duidelijk hun emoties zien als je eenmaal hun vertrouwen wint.

Ze hebben een duidelijk eigen karakter...mensen die er niet mee om kunnen gaan zouden dit inderdaad als pittig kunnen omschrijven.

Omdat een arabier grote neusgaten heeft en hun staart draagt betekend niet per definitie pittig en wild.

Lees mijn onderschrift dat zegt al een hoop

Pittig en wild vind ik een slechte uitdrukking...dit soort paarden zie je bij mensen die er weinig goed mee kunnen omgaan en er alleen gefrustreerd raken kunnen beter een ander ras zoeken die minder gevoelig ingespeeld zijn op de mens

Die laatste zin klopt helemaal!'

Devennee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:11

idd

Baleno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:23

als eerst: gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! :D

ik heb zelf een grote C-pony, die 3kwart arabier is en een kwart welsh.
maar ik moet eerlijk zeggen hij is elke dag weer anders, de ene dag is ie een beetje traag , en de andere dag moet ik uitkijken met m'n hulpen omdat hij dan erg druk is :P , maar wel een super beest, hij gaat altijd voor me door het vuur en is super lief, alleen als hij echt super jolig is zegmaar maakt hij 'vreugde' sprongen := maar wat wel fijn is aan de mijne, als het dan 'klaar' is is het ook gewoon klaar das wel fijn :D
op wedstrijd zijn we wel eens bokkend binnen gekomen _O- maar we hebben (vooral in de B) ook dagen gehad dat het leek alsof Nimbad totaal niet vooruit te branden was :')

ik heb ook afgelopen zomer een volbloed arabier gereden voor iemand die op vakantie ging, een merrie van op dit moment 5 jaar(of ze moet nog 5 worden kan ook :P ) super gave merrie, alleen af en toe wat koppig met der hoofd, dan stak ze haar hoofd in de lucht en ging sneller draven, aan mij dan de taak om dat hoofd weer omlaag te krijgen zonder veel in haar mond te zitten (ik deed gewoon mijn handen lager en breder) en als ik haar dan eenmaal weer nageeflijk had liep ze ook echt HEERLIJK!.

maar zoals hier al eerder is gezegd, ieder paard is anders en reageert overal anders op :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:35

Ik heb een russische AV, en ik had al een hele tijd niet meer gereden, nou ik zadelde m op en deed n hoofdstel erin en reed er zo mee weg over de weg, hij is zo braaf.

Hij is betrouwbaar maar het blijft een arabier, die kan wel ineens een kop op hebben als er iets is wat hij interessant vind, dan gaat hij enorm blazen en snuiven en dansen en ook wel steigeren hahaha, dat vind ik alleen maar prachtig.

De kruisingen zijn vaak veel drukker en lastiger, is mijn ervaring. Je moet ermee overweg kunnen.

Je kan beter vragen over het karakter van een kruising tussen een welsh en een arabier, aangezien het hier niet om een 100% arabier gaat.

Over het algemeen is een arabier zeer betrouwbaar en goed hanteerbaar maar wel met een karakter en het moet klikken anders gaat het verkeerd en dan heb je een lastig paard die je niet begrijpt.

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:29

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:33

Ik heb ook een arab x newforest. Zij is erg schrikkerig. Maar nooit gemeen, zit totaal geen kwaad in. Probeert vaak uit, heeft zeker een eigen wil dus ik moet wel duidelijk leiderschap tonen. Verder is ze eigenlijk heel lief, knuffelig en doet ontzettend haar best voor mij. Is met rijden flink voorwaarts.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:42

Kruisingen worden vaak verward met Av s,
De kruisingen zijn vaak drukker dan de 100% Av s

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:44

Wij hebben thuis een stuk of 5 AV en met eentje rij ik. Die hebben bijna allemaal dat pittige en aanstellerig karakter zeg maar. Alleen eentje niet, die is heel erg koel en vind alles goed. Als we bv. Op wedstrijd gaan vindt hij het eten zeg maar intressanter dan de paarden.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 20:46

Topic is al best oud, heb het geprobeerd maar kon haar niet samen houden met mijn fjord.
Inmiddels heeft mijn fjord een Fjordenvriendje gekregen :D

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:50

Hier 8 hengsten op stal waarvan een Arabisch volbloed en hij is de liefste van allemaal... De meeste anderen zijn ook erg lief en makkelijk hoor, daar niet van, maar de AV is gewoon echt de grootste knuffelkont. Doet werkelijk geen vlieg kwaad. Onder het zadel is hij wel heet, voorwaarts en hij 'danst' ook wel eens een beetje, ook kan hij nog wel eens bang zijn van een plastic zakje/schaap oid en los in de bak is hij ook de actiefste van allemaal.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 21:17

Was overigens geen paardje voor mij ook, heel druk en zenuwachtig als ik het vergelijk met mijn fjord qua karakter

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:19

Ja dat kan kloppen, een AV x Welsh is vaak heel druk en lastig. Ik zou er niet voor gaan kiezen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 21:20

Ik merkte het meteen dat het karakter niet bij mij paste ook omdat ik mijn mega relaxte fjord gewend ben, die kan overigens ook heel lastig en druk zijn maar dan op een hele andere manier :)

DE avx welsh liep de hele dag door te stuiteren en te doen haha

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:39

Heel eerlijk...ik viel me beter op een Av die eens een gekke bui heeft dan bijv op een kwpner.
Voelt gewoon vertrouwd aan ongeacht welke Av :+