Waarom staart in de lucht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 22:18

dakhilah schreef:
Alle rassen die ik heb mee gemaakt doen het, als je maar de juiste prikkel/knop weet te vinden +:)+ ... als ze het maar "spannend" genoeg vinden gaan ze allemaal aan de haal met hun staart erop en snurken als het hun lust en leven is :j ....

Maar die van mij vind het echt niet bijzonder spannend in de wei of paddock, maar zodra ze gaat draven gaat t staartje erop :?

Michelle_S

Re: Waarom staart in de lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:59

Ik weet eigenlijk ook niet waarom ze het doen, mijn arabische schone legt hem vaak zelfs plat op haar rug.. Het is denk ik wel een soort van opwinding..

Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 00:00

Dat effect krijgt die van mij ook denk ik, alleen is haar staart nog niet zo lang ;)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 00:14

tones schreef:
Mijn Paintmerrie doet t ook, vooral in combinatie met een zwevende gestrekte draf.

:j! Die van mij ook, zodra ze heet wordt en zweverig en gestrekt gaat draven gooit ze ook haar staart in de lucht.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:00

ik heb 'n arabiertje, en hij doet het alleen als hij bijv. schrikt ofzo, of zich opgelaten voelt, of als ik hem in de wei wat laat rennen! dan krijg ik 'n show van joh! Prachtig! Maar tijdens 't rijden ofzo, niet vaak hoor, als hij iets eng vind.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:04

Arabieren hebben, als ik het me goed herinner, meer staartwervels dan andere rassen.. In skelet wijken ze sowieso nét even af van vrijwel alle andere rassen (miss dat dat bij Gelders ook zo is?) Zit een verschil in t aantal rug- en staartwervels... Vandaar dat ze makkelijker de staart op de rug gooien denk ik? Weet niet meer waar ik t gelezen heb, maar t was iig wel in een wetenschappelijk betrouwbare context, niet in de gemiddelde Penny zeg maar :P

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:04

Ibbel schreef:
Tegenover mij woont een fokker van (klassiek) Gelderse paarden, die knollen lopen ook altijd met hun staart over de rug. Als je daar dan eens over nadenkt... Arabieren én Gelderse paarden hebben een vlakke bovenlijn/vlak kruis. Zou dat tot resultaat kunnen hebben dat de spieren die de staart heffen korter zijn? Die lopen tenslotte over het kruis. Kortere spier = staart hoger/over de rug...

Misschien domme vraag, maar geldt dit dan ook voor hoog percentage Engelse Volbloedpaarden?
Want zowel mijn "gewone" KWPN-ers doen het, maar ook degenen die wat meer percentage Engels Volbloed in zich hebben, bijv. de merrie die hier loopt met meer dan 60%.

Edit: sory, zie nu pas dat ik bij de AV's zit. Maar toch blijft mijn vraag van kracht. ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 08:40

Myfairytale schreef:
Misschien domme vraag, maar geldt dit dan ook voor hoog percentage Engelse Volbloedpaarden?
Want zowel mijn "gewone" KWPN-ers doen het, maar ook degenen die wat meer percentage Engels Volbloed in zich hebben, bijv. de merrie die hier loopt met meer dan 60%.

Edit: sory, zie nu pas dat ik bij de AV's zit. Maar toch blijft mijn vraag van kracht. ;)

Er zijn ook wel andere type paarden die dit doen hoor. Maar bij een KWPNer komt het vaak door de Groninger of Gelderse invloed die verderop in de pedigree te vinden is. Vooral als ze niet dat typische afhangende (engelse)volbloed(engels tussen haakjes...wij noemen het een volbloed kontje en dan doelen we niet op de kont van een arabier)

Als we de merrie Katinka uit jouw profiel nemen
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=125842
Zie dat daar veel paarden inzitten met een rechtere belijning van het kruis. Bovendien nog een klein scheutje anglo arabisch bloed.

Ook in Antoon zit behoorlijk wat Gelders bloed.
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=103314

Weet niet welke jij hebt met 60% XX?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 08:59

VDB schreef:
Nu je het zegt.... koudbloeden heb ik alleen de veulentjes dit zien doen maar nooit een volwassen koudbloed...

Ik heb een volwassen koudbloed: een aratink :D.
Tinker die zich soms arabier voelt. Bij hem is het altijd een combinatie met opgewonden gedrag, sprintjes trekken, blazen door de neusgaten etc. Hij kan dit ook doen als we een voor hem vreemd paard in de bossen tegen komen. Dan gaat ie echt lopen showen. Machtig gevoel als je erop zit, dan heb ik een dansend paard onder me, maar ook wel een beetje spannend. Moet mijn benen er dan echt afhouden, anders.... wat een schattig bloemetje heeft ie in zijn mond :')
Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 09:45

Conclusie? Ze doen het allemaal
Inderdaad een schattig bloemmetje :D

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:32

Die van mij doet het ook bij het minste geringste.....:
Afbeelding

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:04

Gooya schreef:
VDB schreef:
Nu je het zegt.... koudbloeden heb ik alleen de veulentjes dit zien doen maar nooit een volwassen koudbloed...

Ik heb een volwassen koudbloed: een aratink :D.
Tinker die zich soms arabier voelt. Bij hem is het altijd een combinatie met opgewonden gedrag, sprintjes trekken, blazen door de neusgaten etc. Hij kan dit ook doen als we een voor hem vreemd paard in de bossen tegen komen. Dan gaat ie echt lopen showen. Machtig gevoel als je erop zit, dan heb ik een dansend paard onder me, maar ook wel een beetje spannend. Moet mijn benen er dan echt afhouden, anders.... wat een schattig bloemetje heeft ie in zijn mond :')
Afbeelding

Hiii,
Wat een Gaaf en knap peerd heb jij zeg, plaaaatje :D ...echt een hele stoere en zo mooi fier het staartje erop <3 leuk hoor :j

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:11

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EMYNOAIU.jpg

Mijn Draver deed het ook nogal extreem, die staartwortel ging gewoon in zijn geheel recht de lucht in, heel apart. De Draver die ik nu heb kan er ook wat van, maar daar heb ik geen duidelijke foto van. Ze dragen beide overigens de staart al als ze gewoon lopen en bij een zekere mate van opwinding liepen ze echt rond met een vlaggetje.

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:13

amyz schreef:
Arabieren hebben, als ik het me goed herinner, meer staartwervels dan andere rassen.. In skelet wijken ze sowieso nét even af van vrijwel alle andere rassen (miss dat dat bij Gelders ook zo is?) Zit een verschil in t aantal rug- en staartwervels... Vandaar dat ze makkelijker de staart op de rug gooien denk ik? Weet niet meer waar ik t gelezen heb, maar t was iig wel in een wetenschappelijk betrouwbare context, niet in de gemiddelde Penny zeg maar :P

arabieren hebben minder staartwervels dan andere rassen
Eén van de belangrijkste verschillen tussen het Arabische paard en andere rassen is het aantal ruggenwervels. De meeste paardenrassen hebben 36 ribben, zes lendenwervels en achttien staartwervels. De Arabier heeft 34 ribben, vijf lendenwervels en zestien staartwervels
De staartdracht is sierlijk en van het lichaam af gedragen. De croupe is bij voorkeur iets vlak en kort. Het paard beweegt zich sierlijk en soepel, vooral in draf. Ook heeft de arabier een hoge staart.

Baleno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:24

mijn pony Nimbad is 75% arabier en 25% welsh,
als ik hem soms los zet in de bak dan gaat ie helemaal showen, dan heeft ie z'n staart altijd heel hoog in de lucht.
en ook als ik ga rijden heeft ie zn staart een beetje omhoog, en als ie dan schrikt ofzo(waardoor ie uit zn stekker gaat :+ ) dan gaat die staart nog hoger de lucht in.
is wel grappig gezicht :o op de foto is het wel wat minder goed te zien door zn deken :P (foto is afgelopen weekend gemaakt)
Afbeelding
voor de andere 2 foto's moet je op de link klikken :)
http://www.mijnalbum.nl/Album=LRJJC7LK