Wanneer een Volbloed arabier inrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CZpaint_av

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:46

Je moet kijken naar het paard en dan beslissen met welke leeftijd je in wil gaan rijden. Ik heb Gilvana ingereden toen ze 4 was, haar zoon CZA Ararat Gilvan was 3.5 jaar en haar dochter CZA Arba Gilra'en is nu 4,5 en nog niet zodanig uitgegroeid (vooral haar rug) dat ik er op zou willen gaan zitten. Ik doe nu wat natural horsemanship met haar en doe mee aan wat western wedstrijdjes aan de hand (in hand trail en showmanship at halter)
Komende winter ga ik haar aan het werk zetten aan de longe om haar rug sterker te maken en dan zien we volgend jaar weer verder. Als ik het dan nog niet goed genoeg vind wachten we nog langer......

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:59

kyrkelover schreef:
khalid schreef:
Ze zeggen inderdaad dat arabieren wat later rijp zijn dan andere rassen. De mijne is met z'n 3 jaar ingereden. Maar echt het dressuur en 't springen zou ik pas paar jaar later oppakken. Vanaf 6 jaar ofzo pas beginnen met springen. En natuurlijk een klein sprongetje kan geen kwaad, maar geen hindernis na hindernis. En met dressuur zegt men ook, paard nog niet laten nageven. Eerst 's 'n jaartje bijv. lekker laten lopen. En na 'n jaar als paard bijv. 4 is, dan pas gaan beginnen met vragen hoofd naar beneden.

Ik hoop toch niet dat jij een paard minimaal een jaar met zijn hoofd naar de sterren laat kijken daar krijg je echt geen fijne rug van.
Dan maakt het echt niet uit of jeje paard met 2 of op zijn 10e beleerd.

Maar met zijn neus op de loodlijn hoeft ook niet hoor. Mijn ruin is nu 5 en een jaar onder het zadel. In dat jaar heeft hij rustmomenten gehad (ik een gebroken been) en is niet meer dan 2 á 3 keer per week bereden. Nooit heeft hij sterren gekeken, maar zijn neus ligt ook nog niet op de loodlijn. Hij loopt compleet ontspannen en over zijn rug, maar echt nageven is nog niet de bedoeling.
Galop kent hij nog maar een paar maanden. Hij wordt echt rustig aan op gepakt en gelukkig is mijn instructrice het daar mee eens.

Veel jonge paarden worden in de krul getrokken (en bij een AV hoef je daarvoor absoluut niet te trekken), maar hoeveel jonge paarden lopen over hun rug?
Zéker arabiertjes lopen vaak met een mooi boogje in de hals, maar met een weggetrokken rug. Sterrenkijken is zeker niet goed, maar nageeflijkheid bereiken dmv hoofd naar beneden vragen is ook weer niet goed.

kyrkelover

Re: Wanneer een Volbloed arabier inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:38

Nee ok dan snap ik wat je bedoelt.
Van mij hoeven ze ook niet in een gemaakte krul.
Wij gaan overigens wel een stuk sneller met de arabiertjes.
Gewoon geen gezeik hier staat het op en niet anders moet zeggen dat de meeste dit allemaal trekken.
Degene waarvoor het te snel gaat doen we gewoon een stapje terug.
De meeste arabieren die we inrijden hebben na een maand ongeveer stap draf galop er op zitten. Een rem en een redelijk stuur.
Alles wordt buiten in het bos aangeleerd.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:00

De mijne zal nooit in 'n krul hoeven te lopen hoor. Trouwens... doet hij zelf wel als hij zenuwachtig is of gespannen is. Dan kan hij zich uitsloven joh... dan krijg je die mooie arabierengang :P Echt prachtig.

Dilan1993

Re: Wanneer een Volbloed arabier inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:07

mijn paard hoeft ook niet in de krul te lopen. hij doet het trouwens wel, zonder dat ik dat vraag :P

Epigram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 01:31

De mijne was al zadelmak toen ik hem met 3 en 3 maanden kocht. Eerst moeten wachten eer dat ik een goed passend zadel had, dus met ruim 3,5 zijn we begonnen met wat basis en reden we een paar keer per week, maar ook veel aan de longe.

Rond 4,5 is hij omgeschoold naar western en verder ingereden. Ben pas rond z'n 5e echt gaan trainen voor wedstrijden, maar wel met beleid, dus heb hem ook lekker paard laten zijn met andere op een landje.

Het ligt aan het type paard hoe laat je begint met zadelmak maken en ook wat je voorkeur is.