arabier altijd heet, of ook relaxed?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Re: arabier altijd heet, of ook relaxed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:21

Ook mijn ervaring is dat het voor een groot deel aan je eigen karakter ligt :) Heb zelf problemen met drukke paarden, terwijl een ander ze alleen maar opfokt. Al is er uiteraard ook wel verschil in karakter tussen de paarden onderling.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:42

laetitia schreef:
Karin schreef:
Ik blijf het toch apart vinden, dat beeld dat veel mensen hebben van Arabieren.

Arabieren zijn over het algemeen gevoelig en alert en ze willen graag voor je werken, maar dat betekent niet meteen dat ze maar als een ongeleid projectiel door het leven schieten. ;)

Hardnekkige vooroordelen zijn inderdaad lastig om de wereld uit te helpen :7

Ach, heeft ook zijn voordelen hoor.. veel mensen willen om die rede ook helemaal geen arabier hebben.
Ik ben al een paar keer voor gek verklaard een arabier bitloos te willen rijden.

Mijn paard is overigens bij haar fokker ook voorgebracht op shows door hun dochtertje, dat deden ze met meerdere merries en ook met de hengst pappilon van A.F.

Afbeelding

zegt in mij ogen ook wel wat over het karakter van deze paarden.. zelfs in een niet echt relaxede situatie als een show ;)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:11

Heb mijn eigen arabje ook bitloos gereden, ging prima.
Gewoon het bos mee ingegaan, hij was ohz echt harstikke makkelijk ;-).

Ander arabje zou ik dan weer niet bitloos mee de hei opnemen, dat was een behoorlijk stuitergeval die soms een gevaar voor zichzelf vormde.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:39

Zoals al gezegd is: ze hebben temperament. Dát is toch ook iets wat imo bij een AV hoort? Dat vurige karakter vind ik juist heel mooi. Oké, mijn paard schrikt wel eens, maar welk paard doet dat niet? Het gaat mij er meer om dat hij netjes bij me blijft en niet weg spurt. En, in mijn ervaring, geldt die laatste eigenschap voor alle AV's. Als jij hun leider/baas/mens (geef het een naam! ) bent, dan blijven ze bij je en op een huppel na is er niks aan het handje. Dus waarom zou je wel niet relaxed kunnen buiten rijden? ;)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 11:04

Super bedankt voor al die reacties! Die foto geeft er ook een mooi beeld van.. Om eerlijk te zijn kon ik me dat niet voorstellen haha :D

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 00:02

Tja dat hangt per paard/pony af hoe ze zijn.

Toen in naar een pony opzoek ging wilde ik graag ook eerst een arabier. Maar bij de eerste twee arabieren die ik had geprobeerd was ik eraf gevallen, toen toch maar bij een derde gaan wezen kijken, maar die was te gevoellig op been. Een tijdje naar andere pony's wezen kijken kwpn'ers, welschjes, haflingers. En toen als laatst toch nog bij een arabier gekeken (ik had er niet zo heel veel van verwacht, omdat ik dacht dat het toch wel weer zo'n drukte maker zou zijn). En was gelijk de eerste keer geweldig gegaan. Ik had van mijn leven nog nooit zo'n brave arabier gezien :D Het was de eerste keer dat ze naar lange tijd weer bereden werd en de eerste keer dat ze bij haar veulen weg ging en ze was super braaf!. Ze is nu bijna (in september) een jaar bij mij. Doordat ze wat meer conditie en bespiering heeft gekregen is ze wat pittiger geworden. En soms op buitenrit wat schrikkerig (alleen als er geen andere paarden bij zijn). Maar ze gaat er nooit vandoor ofzow.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 00:13

Ik denk dat als je ze lekker paar uurtjes per dag buiten kan laten en lekker veel met ze rij ze kwa pittigheid goed te hanteren blijven :)

nicky_basb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:38

Mijn arabier is echt relaxed maar zeker niet sloom. En als hij ergens van schrikt springt hij een stukje op zij, maar loopt vervolgens door of er niks aan de hand is. Denk dat het er echt aan ligt hoe je met ze om gaat, en elk paard verschild.

Giraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:54

Die van mij is vooral tijdens een buitenrit errug druk maar dat licht voor een gedeelte ook aan mij, helaas.. :oo hij is er een aantal keer flink vandoor gegaan en sindsdien zit ik niet zo heel zeker meer in het zadel tijdens een buitenrit en dat voelt hij |o maar er wordt aan gewerkt :D

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:00

Ik rijd momenteel ook een arabier, en heb eigenlijk altijd wel paarden of pony's gereden/gehad met volbloed erin.

Mijn ervaring is dat het gewoon gevoelige paarden zijn, die voor je door het vuur gaan.
Beledig ze, dan kan je het vaak wel bezuren.
degene die ik reed werden nooit gemeen, maar lieten wel duidelijk merken hier niet van gediend te zijn.
Ook duurde het dan weer even voor ze weer het volle vertrouwen in je hadden.

Degene die ik nu rijd, is best wel fijn.
Heeft alleen niet echt een hele mooie bouw, wat in het werk nog weleens tegenzit.
Met buitenrit is hij zeer alert, maar zal er nooit zomaar vandoor gaan of gemeen doen.
Hij heeft weleens gebokt, maar meer om te laten merken dat er ergens een grens ligt van zijn kunnen. En hij het op dat moment niet aankon.
Hij is met rijden de ene keer sloom, de andere keer voorwaarts.
Ligt er maar net aan wat zijn bui is, en wat hij de dag ervoor gedaan heeft.
Ik ben zeker gecharmeerd van het ras.
Vind alleen dat bij een arabier wel word onthouden als ze een keer gek doen, maar een haflinger die 10x erger is vergeten ze het bij.

Kly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:20

mijn halve arab is in het bos altijd erg voorwaarts. de ene keer is ze meer voor waarts dan de andere keer.
als ze schrikt is het meestal 1 pas of ze blijft staan en draait dan sneaky om. het valt dus allemaal wel mee. maar dat geld voor mijn halve arab. snurken doet ze trouwens wel eerder.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:23

Nou ik stop er bij de mijne (van 4! jaar) nu maar sportbrok in want het is niet best gesteld met zijn heetheid :Y)

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 23:39

Hangt zowiso van paard tot paard af.

Ik heb drie arabieren gehad.
Mijn egyptische arabier die op haar 30e nog steeds een vurige drammer was, veel trippelen blazen, weg schieten.

Mijn extreem brave hengst, was zeer koel in het hoofd. En trotseerde elk 'gevaar'

En mijn huidige russischische arabier, zij WAS enorm gestoord. Veel bokken op alles stijgeren vluchten etc etc.Na 4 jaar goed te rijden is dit er zo goed als uit, ik maak nu zadelloze ritjes.
Maar ze blijft een drammertje.

Mijn groot ouders hebben ook altijd een arabieren fokkerij gehad, ik heb er veel arabieren bereden verzorgd en mee omgegaan. Mijn algemeen beeld over arabieren is dat ze echt niet extreem heet zijn, maar de meeste zijn wel behoorlijk intelegent, en ze drammen dan ook hun zinnetje door.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:51

ik heb sinds kort 'n arabiertje, rij ook alleen buitenritten en is hartstikke verkeersmak. In 't begin wat zenuwachtig natuurlijk, is na 2 weken ook weer voorbij. Ik dacht hé arabiertje, eentje met temperament, maar nu is hij niet eens meer vooruit te branden! Te relaxed haha :+ Wel heel alert en kijkerig hoor, maar wel slome. Hij is tenslotten 3.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:34

Karin schreef:
Ik blijf het toch apart vinden, dat beeld dat veel mensen hebben van Arabieren.

Arabieren zijn over het algemeen gevoelig en alert en ze willen graag voor je werken, maar dat betekent niet meteen dat ze maar als een ongeleid projectiel door het leven schieten. ;)

idd, ik heb zelf een arabiertje dat nog maar 4 is en dus best wel druk. maarja, die moet nog opgevoed worden.

maar ik heb foto's van zijn vader gezien, en die loopt keurig beheerst dressuur. Ze kunnen dus zeker wel rustig doen :)

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:46

Ik heb een merrie Arabiertje van 19 jaar.
Zij is super lief en rustig!
Ook met wandelen aan de hand sjokt ze rustig achter mij aan.
Je kan een bom naast haar laten ontploffen en dan kijkt ze nog niet om :D
Alleen met rijden is ze wat ongeduldig en dribbelig bij stoplichten.
Verder is ze een knuffelkont.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:57

Ik heb zelf een verzorgarabier,
zij is zo makkelijk, en als ze schrikt,
dan geeft ze zo'n soort schokje, dan stampt ze zegmaar met haar voetjes op de grond weetjewel
( ik weet niet wat voor beeld je nu hebt :+ )
En dan loopt ze weer doodleuk verder!
Alleen watze wel eng vind, is als ze haarzelf in een ruit ziet ofzo,
dan gaat ze er helemaal snorkent voorbij :))

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:07

Mijn Arab heeft een erg lastig karakter.
Ze is liever lui dan moe, snel geprikkeld en een echte merrie.
Máár, ze is wel ontzettend betrouwbaar, opgewekt en energiek (alleen krijg ik het pittige er niet uit gereden vanwege die luiheid)
Ik had haar liever wat pittiger gewild, maar ze is zoals ze is en ik ben blij en vooral erg trots op haar! :)

Als Marene iets ziet, wat ze niet kent, laat ik haar er aan snuffelen, en dan is het goed.
Ik kan met toeters en bellen op haar rug zitten, ze doet niks ook al zou ze een maand stil hebben gestaan.
Als ze iets hoort of ziet en ze kent het niet, en ik kan haar niet laten ruiken, dan gaat het staartje omhoog, snurkt ze en gaat ze 'dansen',
maar dat is dan ook alles wat ze doet.
Ze is er nog nooit van door gegaan, ze is niet heet (ook niet als ze een gekke dag heeft) en ontzettend betrouwbaar.
Mijn kleine nichtje van 4 kon erop wegrijden!

Voor mij is het duidelijk: Ik wil nooooit een ander ras meer! :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 00:24

mijn arabiertje rijd ik bitloos behalve tijdens serieus springen en springwedstrijden, dressuurwedstrijden vanaf september dus ook bitloos L2 :D Hij wilt graag lopen, maar zal ivm vertrouwen en een heeeeele sterke nieuwsgierigheid niet (meer) direct wegrennen, maar eerst bang achteruit deinzen om vervolgens toch maar te willen kijken. Tenzei het een vrachtwagenmonster, greppelgriezel of tractorduivel is natuurlijk.
Hij is heerlijk in de omgang, hinnikt als hij m'n auto hoort of als hij me aan hoort komen lopen, is volgzaam en doet absoluut ALLES voor eten! :D

Hij heeft zeker temperament, en is snel op zijn zieltje getrapt!
bij het (mechanisch) uitmesten van de stallen moet hij naar de box aan de overkant van de gang, en als hij daar niet aan het halster heen gebracht wordt, maar door middel van stalhulpen die met gespreide armen hem de box in proberen te wapperen, springt meneer ze omver en is het komende uur rennend en hinnikend in de binnenhal te vinden, en heeft hij allerlei trucjes om niet gevangen te worden.
natuurlijk, als ze er na een half uur/uur aan denken hem met wat eten te lokken is het speelkwartier voorbij en wilt hij, als hij uitgerend is, wel weer mee naar stal.
met springen wilt hij zo hard mogelijk, met buitenritten is hij super alert en schrikt hij wel eens, maar meer dan een sprongetje omhoog doet hij meestal niet (weer m.u.v. de tractorduivels en zijn slechte soortgenoten). Hij kijkt vooral vrolijk om zich heen en hinnikt naar paardjes in de wei :)

ik heb hem eind volgende maand 6 jaar, dus meer dan de helft van z'n leven is hij al mijn ponyvriendje, en hij zal dan ook echt niet weg gaan.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:32

Tammy_ schreef:
mijn arabiertje rijd ik bitloos behalve tijdens serieus springen en springwedstrijden, dressuurwedstrijden vanaf september dus ook bitloos L2 :D Hij wilt graag lopen, maar zal ivm vertrouwen en een heeeeele sterke nieuwsgierigheid niet (meer) direct wegrennen, maar eerst bang achteruit deinzen om vervolgens toch maar te willen kijken. Tenzei het een vrachtwagenmonster, greppelgriezel of tractorduivel is natuurlijk.
Hij is heerlijk in de omgang, hinnikt als hij m'n auto hoort of als hij me aan hoort komen lopen, is volgzaam en doet absoluut ALLES voor eten! :D

Hij heeft zeker temperament, en is snel op zijn zieltje getrapt!
bij het (mechanisch) uitmesten van de stallen moet hij naar de box aan de overkant van de gang, en als hij daar niet aan het halster heen gebracht wordt, maar door middel van stalhulpen die met gespreide armen hem de box in proberen te wapperen, springt meneer ze omver en is het komende uur rennend en hinnikend in de binnenhal te vinden, en heeft hij allerlei trucjes om niet gevangen te worden.
natuurlijk, als ze er na een half uur/uur aan denken hem met wat eten te lokken is het speelkwartier voorbij en wilt hij, als hij uitgerend is, wel weer mee naar stal.
met springen wilt hij zo hard mogelijk, met buitenritten is hij super alert en schrikt hij wel eens, maar meer dan een sprongetje omhoog doet hij meestal niet (weer m.u.v. de tractorduivels en zijn slechte soortgenoten). Hij kijkt vooral vrolijk om zich heen en hinnikt naar paardjes in de wei :)

ik heb hem eind volgende maand 6 jaar, dus meer dan de helft van z'n leven is hij al mijn ponyvriendje, en hij zal dan ook echt niet weg gaan.

Afbeelding

Wow, wat een lekkere sportieve vent Noah !!! *D <3
Hij lijkt veel op zijn vader Applause (Juravel). Echt een super sportpony uit Zolitha (met Prins Abdullah erachter)
Met zijn 1.57m ook nog mooi aan de maat. Zolitha was net 1.50m :P
Leuk om hem weer te zien, echt, ik was hem eigenlijk 'uit het oog verloren' !!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:10

ArabianRanch schreef:
Afbeelding

Wow, wat een lekkere sportieve vent Noah !!! *D <3
Hij lijkt veel op zijn vader Applause (Juravel). Echt een super sportpony uit Zolitha (met Prins Abdullah erachter)
Met zijn 1.57m ook nog mooi aan de maat. Zolitha was net 1.50m :P
Leuk om hem weer te zien, echt, ik was hem eigenlijk 'uit het oog verloren' !!

haha sportief zeker, en als eten een sport was was hij kampioen onder de arabiertjes, hij kan schooien je wilt niet weten! en springen dat 'ie kan, had ik toen ik hem net had zeker niet verwacht :p af en toe als een }:0 of hertje met 4 benen tegelijk en soms 3 meter voor de hindernis op z'n kont gaan zitten want dat hekje eronder is toch wel een beetje te eng, maar meestal wel zoals het hoort hoor ;)

overmorgen nieuwe foto's maken met z'n nieuwe dekje en bandages :D Toch wel een zenuwentrekje, bandages aan de achterbenen vind meneertje maar vreemd, de eerste 5 minuten loopt ie als een kip met z'n benen tot aan z'n buik :P

Ik doe toch wat verkeerd, als Noah jarig is krijgt hij spulletjes voor zichzelf, maar als ik jarig ben, krijg ik spullen voor Noah!! :+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:57

Mijn AV is heel braaf, dat komt doordat hij door mij is opgevoed en van alles geleerd heeft, verkeersmak maken etc.

Ik kan heerlijk heel relaxed met hem een buitenrit maken maar je kan ook pittiger een buitenritje met hem gaan maken, soms is hij erg alert, maar ik kan gewoon gerust blijven zitten en doorrijden, het blijven arabieren, die horen alles en zien alles.

Mijn paard blijft goed controleerbaar als hij ergens erg van schrikt.

Echt voor mij zijn arabieren braaf, het heeft met opvoeding te maken en met het vertrouwen in elkaar.

En nu door alles wat ik mee had gemaakt wil ik echt niets meer anders dan een AV, superdieren zijn het en ook heel erg mooi.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:32

Ragdollcat schreef:
het blijven arabieren, die horen alles en zien alles.

absoluut, ze zijn super alert!

dus dat wil niet zozeer zeggen heet, maar eerder oplettend ;) Als een arabje zijn hoofd ineens omhoog doet wil dat niet zeggen dat hij schrikt, maar dat hij iets gehoord of gezien heeft :)

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:48

Tammy_ schreef:
dus dat wil niet zozeer zeggen heet, maar eerder oplettend ;) Als een arabje zijn hoofd ineens omhoog doet wil dat niet zeggen dat hij schrikt, maar dat hij iets gehoord of gezien heeft :)

jij snapt ze ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:50

Ja precies, en hij is mijn ogen en oren, want ik ben namelijk doof.

Ik voel me heel veilig met mijn AV. zal nooit ervandoor gaan en als hij dat wil doen dan hoef ik maar ho te zeggen.