Te lief voor woorden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

claudialaska

Re: Te lief voor woorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:30

die van mij is zo ontzettend knuffelig <3!!
superlief, maar onder het zadel is ze toch wel pittig hoor.
toch wil ze heeeel goed voor je werken.
het zijn echt schatjes ja!

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 17:18

Ik zou ook graag willen springen, springles krijgen ofzo, maar daar vind ik 'm dus ook nog te jong voor. Vanaf 5 jarige leeftijd is het dus wel veilig en verantwoord om te springen?

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:20

Het belangrijkste is dat je nu je paardje vooral in lange lijnen laat werken, veel ontspanning. En dan zijn buitenritjes in een rustig tempo beter dan in de bak werken. Nog niet te veel nadenken over aan de teugel lopen. Hij moet vooral z'n balans vinden en z'n rug leren gebruiken. Op de foto heeft hij nog niet te veel spieren, dus geef 'm eerst de tijd om die langzaam op te bouwen.
Een jong paard kan gerust balkjes lopen om aan z'n rugspieren te werken. Liefst ZONDER ruiter, dus grondwerk. Speel dus af en toe eens met balkjes op de grond, waar je 'm over laat lopen. Als hij d'er lol in heeft kan je 'm losgooien in de bak en eens een cavalleti-tje laten springen. Tegen dat hij 4 is en al wat meer balans en bespiering heeft, gaat het fijn zijn om ook onder het zadel balkjes te lopen en cavalleti's te springen. Het doel is hier niet het springen op zich, maar wel het los maken, het gymnastiseren van het paard.

Het enige dat je nu gewoon moet onthouden is : laat je paard vooral veel rechte stukken lopen. Nog niet te veel galloperen, tot er genoeg bespiering op zit. Geen korte bochten, geen zwaar zand, nog geen verzameling vragen, vooral veel ontspanning. Die peesjes moeten gehard worden. Twintig minuten stapwerk op asfalt of beton, een paar dagen per week, is daar prima voor.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 22:12

oke bedankt :D

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:06

Waarom zouden enkel de Arabische Volbloeden pas klaar zijn om te rijden vanaf hun 4de? Volgens mij is het voor elk ras het beste om te wachten tot hun 4 jaar om er mee aan het werk te gaan. Quarters zullen misschien al volwassen lijken omdat ze nu eenmaal steviger gebouwd zijn, maar daarom zijn ze er mentaal nog niet klaar voor.

On topic. Ik heb mijn Haflinger vorig jaar laten dekken door een Arabische Volbloed, en daar is op 4 mei Lounah van gekomen. Zij is ook een hele lieve knuffelkont, maar je moet wel op je strepen staan, want ze is zo brutaal als de pest! Al zal dat eerder aan het veulen-zijn liggen, dan aan het ras :)

Veel plezier met je Arabje in ieder geval, en ik denk dat het wel raadzaam is om de tips in dit topic te volgen en (zeker) het eerstkomende jaar toch wel wat zuinig te zijn op je paardje!

KimRemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:49

mijn rijponytje is niet 100% arabische volbloed, volgens mij bijna 90%.
als veulen/jaarling was het een bitch, echt geen leuk karakter. (bij de hoefsmid en veearts niet lief, werd gewoon gevaarlijk).
toen stond ze in pensioen en kwam ze alleen buiten overdag, en snachts buiten.

Ze staat nu gewoon dag en nacht buiten(ook deze winter! met al het sneeuw en regen, maar niet dat dame in haar schuilstal wou := )
hebben haar deze zomer beleerd, geen bokje, geen gestijger, geen protest.. met helemaal niks!
longeren,hoofdstel en bit in, zadel op, iemand op der rug.. niet een verkeerde stap, alleen maar super braaf.

het buitenstaan dag en nacht heeft der zo goed gedaan en is het een heel ander en gemakkelijk ponytje geworden.
ze is nergens van onder de indruk, een plastic zak over der kont en dan keihard heen en weer schudden? dan kijkt ze je aan waar je wel niet mee bezig bent? *ondertussen staan de 3 anderen waar mee samen staat aan de andere kant van de wei, te kijken of de opening ook open gaat dat ze nog verder weg kunnen rennen :=

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:03

Arabieren zijn gewoon super! Ook lang meerdere Arabjes verzorgd enz, allemaal even lief en allemaal een even prominent aanwezig karaktertje + gebruiksaanwijzing hihi. Toen ik ging voor een klein formaatje moest en zou ik ook een Welshje, zijn net een soort mini-arabiertjes (maar dan een beetje anders :P)

Ff over leeftijd enzo; mijn ervaring is ook dat de meeste Arabieren vrij relatief laat zijn met uitgroeien. Buiten dat lijkt t wel of Arabieren er aanleg voor hebben om mager bespierd te zijn... Heb t altijd opgelost met veel grondwerk/spelen en longeren met zadeltje om ze te leren dragen en daar ook spieren voor op te bouwen.... Met een halfjaartje heb je dan gerust wel een prachtig bespierd paardje staan hoor :) En intussen kan je echt wel zo nu en dan een rustig buitenritje maken, maar zou er persoonlijk niet voor kiezen om nu de focus op het rijden te leggen ivm de wat magere bespiering...

Buiten dat; een ontzettend leuk paardje en heel veel plezier ermee!

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 17:28

ik rij alleen recratief met hem, en hij krijgt goed te eten, maar blijft toch aan de magere kant.