arabieren fel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:33

Bovenop wat ik heb geschreven, is natuurlijk de opvoeding ook van groot belang. Dat heeft echter totaal niet met het ras te maken.

Onmogelijk om mee om te gaan? Dan is er gegarandeerd iets verkeerd gegaan met de opvoeding of heeft dit dier een trauma opgelopen of ergens last van. Dit kan niet aan een paard en al helemaal niet aan een ras toegeschreven worden. Natuurlijk is ieder paard anders. Er zou anders ook geen bal meer aan zijn ;)
Bij problemen met paarden moet echter allereerst gekeken worden naar de fouten die gemaakt zijn door de mensen in zijn buurt. Zijn er geen fouten gemaakt? Dan moet je jezelf nog maar eens goed beoordelen; iedereen maakt namelijk fouten. Arabieren zijn echter wel wat gevoeliger voor menselijke fouten en miscommunicatie dan andere rassen.

Maar fel en moeilijk?? Vroeger zijn ze gefokt als strijdpaard. Nu kun je zeggen; daardoor zijn ze fel. Maar diezelfde strijdpaarden sliepen bij een zandstorm gewoon in de tent tussen hun baas en zijn kinderen in. Zou ik met de meeste andere rassen toch echt niet proberen :+

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:47

Je moet een Arabier ook bezig houden in zijn hoofd, veel afwiseling en hem triggeren waar hij zijn ei in kwijt kan.
Elk paard is natuurlijk anders, maar je hebt wel met een dier te maken dat je niet kunt temmen.
Een Arabier blijft van zichzelf en je werkt er mee samen. ;)
Dat is gewoon het karakter van een volbloed en daar moet je mee om kunnen gaan.
Maar heb je zijn hart eenmaal gewonnen dan heb je een vriend voor het leven, maar hij straft je meteen voor eventuele fouten die je maakt in zijn ogen.
Ik heb de mijne ooit eens onterecht een flinke mep met de zweep gegeven, omdat hij een bruggetje niet over wilde waar we eerder al vaker overheen gegaan waren zonder enige moeite en dat heb ik moeten bezuren met maanden vertrouwen terug winnen, want meneer ging meteen in staking als we ook maar in de buurt van het bruggetje kwamen.
Dus...!
En daar hou ik van, een eerlijk karakter dat zich niet zomaar alles laat gebeuren.
Ik had gewoon geduldiger moeten zijn en hem met respect moeten behandelen.

Daarentegen heb ik juist heel erg moeten wennen aan onze Belg, terwijl het een schat van een dier is alleen ik kon er in het begin niet veel mee en werd zelfs zenuwachtig van zijn rustige karakter.
Die traagheid in zijn lopen en reageren was voor mij echt verschrikkelijk en helemaal als je het niet gewend bent.
Nu kan ik er ook mee omgaan, want ik weet nu de knopjes bij hem ook te vinden alleen dat heeft wel even geduurd.
En hij heeft inmiddels van onze volbloed wat dingetjes over genomen dat echt niet Belg eigen is!
Showen met de staart in de lucht, snurken en snuiven, soms als een idioot reageren als ze elkaar opjutten wat hij eerder echt niet zo extreem deed.
Hij kan het alleen niet zo lang volhouden, maar doet echt wel mee.
Dus wij hebben nu een Arabische Belg. :+

Sunrise19

Re: arabieren fel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:04

Ik heb zelf een pony met arabisch bloed, kan er een kind mee wegsturen. Ben je meer ervaren laat hij duidelijk merken dat hij niet zomaar gedient is van een vreemde op zijn rug.

Mijn bijrijdpony is dan wel een volle AV, en die is totaal het tegenover gestelde van Serg..
Hij wilt wel werken, maar zodra hij afgeleid is, is er 9 van de 10 keer weinig nog mee te beginnen.
Dan is het noodzakelijk rustig te blijven en rustig doorgaan alsof er niets aan de hand is. Dan werkt hij gewoon weer mee.
Overigens is zijn eigenaresse nog niet heel ervaren, en bij haar lijkt hij vaak ook fel en heet.

Aan de hand is het trouwens een ongelooflijke showbink, en los ook :+
Onder het zadel kan hij in het begin wat wakker zijn, maar zodra hij echt aan het werk is word hij redelijk traag :+

Heb zelf bijna alleen maar pony's met Av bloed of echte Av's gereden.
Heb er nog nooit een gehad die echt gek was van zichzelf.
Mijn ervaring was iig dat ze altijd voor je door het vuur gaan, je straffen wanneer jij iets in hun ogen fout doet en vooral erg werkwillig zijn.

Overigens vond ik de pony's met redelijk wat AV bloed vaak feller dan een AV zelf.
Maar goed, dat is MIJN ervaring.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:23

Ik rijd al jarenlang alleen maar arabieren (en daarvoor een draver).

Ik wil inderdaad niet anders, ze spiegelen echt enorm!

Het hengstje dat ik ga inrijden heeft een trauma opgelopen toen iemand anders (die veel ervaring had met het inrijden van KWPN"ers zoals ze zei) nogal heftig inkwam toen hij haar hulp niet begreep. Ze gaf hem vervolgens even een flinke schop en toen was het helemaal gedaan...

(dit heb ik gehoord van vriendin van eigenaresse, heb het niet uit eerste hand dus het kan natuurlijk ook anders zijn gelopen).

Sindsdien kan er niets mee worden aangevangen, beestje is helemaal zijn vertrouwen kwijt.

Ik denk dat als hetzelfde meisje ipv op een erg sensibele arabier op een haflinger of iets dergelijks had gezeten haar flinke schop minder impact op het paard had gehad.

Maar ik heb weinig ervaring met koudbloeden dus daar kan ik niet over oordelen ;-)

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:34

laetitia: Daar heb je denk ik wel gelijk in. Als mijn Haflinger vindt dat ze onterecht een schop oid krijgt werpt ze je een heel zure blik toe en kan echt even boos op je zijn, maar haar vertrouwen wordt er niet door beschaamd. Misschien is dat ook wel karaktergebonden, ik vind het iig wel leuk. ;)
Ik denk ook dat het er mee te maken heeft dat die arabier misschien nog niet zoveel (zelf)vertrouwen had? Mijn Haf heeft een prima zelfbeeld ;) en vertrouwt mij ook.
Vind het wel heftig dat zo'n paardje na één schop gelijk het vertrouwen kwijt is.

Stitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:36

Diane_ schreef:
Persoonlijk denk ik wel dat het ook aan het ras ligt. Veel raskenmerken zijn er gewoon ingefokt en dat is dus wel rastypisch. Arabieren fel.. Mijn ervaring (ken er niet heel veel) is dat ze zich vaak heel stoer voor kunnen doen, maar ondertussen geen vlieg kwaad doen. Lopen druk te doen, maar zijn toch op de pinken te rijden. :)

Precies, daar ken ik er ook wat van. :)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:37

Stitchy schreef:
Diane_ schreef:
Persoonlijk denk ik wel dat het ook aan het ras ligt. Veel raskenmerken zijn er gewoon ingefokt en dat is dus wel rastypisch. Arabieren fel.. Mijn ervaring (ken er niet heel veel) is dat ze zich vaak heel stoer voor kunnen doen, maar ondertussen geen vlieg kwaad doen. Lopen druk te doen, maar zijn toch op de pinken te rijden. :)

OMG ook al zon orakel die het denkt te weten, spuit 11 geeft ook water :o

Stitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:47

Zo lekker in de aanval zeg.
Ik zeg gewoon dat ik heel wat arabieren ken die gewoon feller zijn dan gemiddeld paard, tja niets aan te doen het is nou eenmaal zo...
Zijn vast ook wel brave arabieren, maar de meerderheid van de arabieren die ik ken of gezien heb zijn gewoon feller.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:59

Tja wat kan ik erover zeggen men geeft ALTIJD het ras de schuld maar ahc een koe die weg rent omdat je een overwachtse beweging maakt is ineens ook wild en gevaarlijk, laat aub de kinders weer naar hun fietsjes gaan.

Stitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:04

Het is toch gewoon de realiteit dat een arabier feller is als een gemiddeld paard ( meestal dan ), dat weet iedereen.
Ja dat is gewoon het ras, jammer dan niks aan te doen.
Zo zijn er ook brave paarden, kijk maar naar fjorden die zijn over het algemeen zo lief en braaf dat ze veel voor manege's worden gebruikt.
En ja het is dus gewoon het ras het zit er nou eenmaal in...

Rocks11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:11

Denk dat het per paard verschillend is omdat ken een vrouw met een arabier en die zet haar twee jarige er zelfs op en die doed helemaal niks maar kon ook iemand die heeft wel een heel felle arabier mischien ligt het wel wat in hun genen om wat feller te zijn maar denk dat het per paard verschillend is

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:42

zijn arabieren fel?
tja, wat is fel? ik heb het idee dat dat niet iedereen duidelijk is en dat er daardoor een beetje onenigheid komt. (daarnaast is dit natuurlijk het deel van bokt dat voor de arabieren liefhebbers is dus kan ik begrijpen dat wanneer iemand *voor de zoveelste keer* iets aanhaalt over arabieren, dat je daar wat gepikeerd op reageerd)
maar goed, fel.
ik denk dat wat er hier met fel bedoeld wordt door de TS is heet, wild, onstuimig en misschien zelfs gevaarlijk. het is in ieder geval niet positief bedoeld denk ik. felheid is meestal geen gewenste eigenschap
"goh, wat reageer je daar fel op" dan vind je die persoon onaangenaam en misschien zelfs vervelend.
als je tegen een arabierenliefhebber gaat zeggen dat zijn/haar paard gemeen en wild en gevaarlijk is dan gaan ze dat je niet in dank afnemen.
ik denk dan ook dat bij (veel) arabierenliefhebbers fel betekend dat een paard trots is, mooi showend door de bak gaat of een keer extra zich laat gaan tijdens het losgooien. misschien zet ie z'n neusgaten wel eens open en blaast eens flink als ie iets *engs* ziet, of misschien paradeert ie, zichzelf grootmakend, rond onder het zadel wanneer ie op onbekend terrein is bijv. veel arabierenliefhebbers vinden dat mooi. ik vind dat mooi. en dan zijn ze echt niet altijd onhandelbaar, vaak blijven ze juist heel licht en gehoorzaam ( die van mij wel iig). die "felheid" wordt meer gezien als pit, of karakter, temperament. een gewenste eigenschap ( en niet alleen bij arabieren, wie vind het niet leuk om te zien dat zijn paard trots door de bak loopt bij het losgooien) zo'n dier zit lekker in z'n vel.

dus *mijn mening*: fel gemeen, nee. ik vind van niet. ik ben geen arabieren tegengekomen die zo onstuimig zijn of kunnen reageren dat ze onhandelbaar of gevaarlijk zijn/worden.
fel trots/karakter, ja. ik zie het vaak bij de meiden, even een zwiep van het hoofd of een bok bij het losgooien of gespitste oortjes. misschien een keer de nek erop of wat dribbelen. maar eerlijk gezegd geniet ik daarvan. ik vind het heerlijk om naar te kijken.

daarnaast ben ik ervan overtuigd dat opvoeding en africhting er ook absoluut mee te maken hebben. als ik niet zoveel energie had gestoken in het verkeersmak(ker) maken van em en haar veel naar vreemd terrein mee te nemen. zou ze mij nu niet zo vertrouwen en zo koel in haar hoofd zijn.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:55

RhealLover schreef:
Stitchy schreef:
.....

OMG ook al zon orakel die het denkt te weten, spuit 11 geeft ook water :o

Dit slaat dus ook op mijn reactie, neem ik aan? Dat over raskenmerken in mijn bericht: Dat was een reactie op de bokkers boven mij die zeiden dat temperament e.d. aan het paard zelf ligt en niet aan het ras. Ik denk dat bepaalde eigenschappen wel aan het ras gebonden zijn. Dit ging overigens nog geeneens over Arabieren.
Verder geef ik mijn ervaring met de Arabieren die ik ken.

Waarom zou ik dan een orakel zijn die het allemaal denkt te weten? Ik geef alleen mijn eigen ervaring. :)

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:04

Ik heb een tijdje een volbloed arabier gereden en hij deed altijd onwijs stoer maar het stelde nooit zoveel voor :+ Kwam dus flink macho over etc maar echt de goedheid zelve!

Nu rij ik sinds kort een new forest x arabier. En volgens mij zit er toch echt wel meer av in dan new forest. Geweldig leuk paard met een super karakter, ik ga helemaal voor de volle 100% voor hem en heb veel vertrouwen in hem, hij geeft mij dit dubbel en dwars terug!

En ja hij heeft zo wel eens z'n kuurtjes maar daar is heel gemakkelijk doorheen te prikken als je maar je grenzen stelt!.
Dat spiegelen herken ik ook zeker wel, ben ik wat opgefokter dan is hij dat ook, ben ik kalmer dan straalt hij ook onwijs veel rust uit. Ondanks alle verhalen wat ik over hem heb gehoord, serieus ik heb er een wereldpaard aan en samen gaan we er helemaal voor.
En elke keer vaste prik na het rijden als ik hem terug gezet heb op z'n weitje dan geeft hij me lebber over m'n hoofd. Erg smakelijk! :9 Haha maar zo gemeend en zo lief <3

Naar mijn mening tja erg veel av's heb ik zelf niet gereden, maar de gene die ik heb gereden vaker of 1 x, ik kan er weinig "slechts" van zeggen.

Tuurlijk zullen er wat hittepetitjes tussen zitten, misschien is dat ook wel dees rastypisch maar deels ook karakter. En ik denk dat de juiste ruiter/paard combinatie ook erg belangrijk is.

Ach zo kan ik nog wel even doorgaan, elk ras heeft zo wel z'n "mindere kanten" . Ik beschouw het alleen niet als minder maar sensibel.

Alleen maar positief mijn eigen ervaringen dan!

bibichaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:14

Maar dat is jouw ervaring Arabieren zijn juist niet fel en ook geen hittepetitjes. Ze zijn alleen veel gevoeliger voor hun eigenaar/verzorger en nemen het gedrag van hun baas over. Ben jij rustig en ontspannen? Dan is een arabier dat ook. Ben jij fel en hittepetittig? Dan is een arabier dat ook.

iemand die ik ken die heeft een keer haar stuitje gekneust omdat ze ontzetted gestrest was

Stitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:17

RhealLover ik vind je reactie trouwens behoorlijk onrespectvol.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:21

Nou de arabieren waar ik ervaring mee heb zijn echt niet zo fel hoor. Ze kunnen zich wel ontzettend opblazen, en hun nek erop zetten, soort van gaan draven op de plek met de staart omhoog en dat ziet er dan voor omstanderd uit alsof ze onwijs heet zijn, maar ondertussen zijn ze gewoon op je pinken te rijden! Ik heb zelf een volbloed hengst, en ik heb voor hem zelfs een tijdje een verzorgstertje gehad van 12. Die kon er ook alles mee! Kon haar met een gerust hart naar buiten sturen met hem, het bos in of het strand, maakt allemaal niet uit! Meneer is onwijs koel in z'n koppie, schrikt NOOIT ergens van, in tegenstelling tot menig andere paarden die ik gereden heb. En áls hij iets toch eng vind, dan verstijft hij, dan zie je hem de situatie inschatten, blaast een beetje, maar gaat vervolgt dan zijn weg. Hij zal nooit als een idioot ervoor wegrennen. En dat is hoe ik de meeste arabieren ken. Vertrouwen ze jou, dan zijn ze ontzettend gehoorzaam en schrikken echt van niks. Overigens zijn het wel echte clowns, dus ze houden wel van een grapje op zijn tijd. Mijn paard doet dit door bijv. met rijden als hij jolig is af en toe heel plotseling opzij te springen, gewoon om te kijken of je nog wel bij de les bent haha, absoluut niet gemeen om je eraf te gooien ofzo. Nee ik denk niet dat de arabier fel is, mits hij degene die erop zit kan vertrouwen en de persoon hem met respect behandeld. Want wat dat betreft zijn arabieren behoorlijk ''arrogant'' (en trecht!), ga jij niet voor hen door het vuur, dan hoef je ook absoluut niet van hun te verwachten dat ze het wel voor jou doen!

Ik heb trouwens een tijdje geleden iemand op mijn paard laten rijden, die echt heel zenuwachtig was. Die zag in de verte een auto aankomen en ze werd al helemaal gestressed. Ja, dan schrikt mijn paard dus wel! Hij is 100% bomproof, ga dan ook regelmatig zonder zadel en met alleen een halstertje naar buiten en dan kan er een 3dubbele vrachtwagen op 20cm afstand voorbij razen en meneer geeft er niks om. Maar als jij als ruiter dingen gaat zoeken die evt. 'eng' kunnen zijn, ja dan heeft dat paard ook zoiets van 'oh ze vind het eng dus het zal wel gevaarlijk zijn'. Dus zo zie je maar een arabier is over het algemeen niet fel, zijn ze het wel dan ben je er bijna zeker van dat het gewoonweg komt door de ruiter die erop zit.

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:52

bibichaatje schreef:
Maar dat is jouw ervaring Arabieren zijn juist niet fel en ook geen hittepetitjes. Ze zijn alleen veel gevoeliger voor hun eigenaar/verzorger en nemen het gedrag van hun baas over. Ben jij rustig en ontspannen? Dan is een arabier dat ook. Ben jij fel en hittepetittig? Dan is een arabier dat ook.

iemand die ik ken die heeft een keer haar stuitje gekneust omdat ze ontzetted gestrest was

Was deze opmerking voor mij bedoeld? Ben heel niet nieuwsgierig :D Vroeg het me even af aangezien ik juist niet vind dat arabieren heet zijn.
(Niet vervelend bedoeld btw maar wilde het even weten :+ )

bibichaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 21:32

ja want jij snapt arabieren heel goed en oik had effe een voorbeeld voor dat stukje

bibichaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 21:35

ik ken een paardenfluistenaar en die zegt ook dat arabieren op jezelf reageren en dat merk ik zelf ook en dat is zo leuk aan arabieren tenminste dat vind ik (die van ons zijn lekker eigenwijs dat is ook)

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 23:46

@ bibichaatje dankje, altijd leuk om te horen! Maar vanaf nu maar weer on topic!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 00:34

Ik heb nu toevallig les op een arabier en ik ervaar haar als heel trots en gevoelig. Als je haar met respect benaderd dan is het goed (niet zomaar de stal inlopen maar je eerst even netjes voorstellen bijvoorbeeld :+). Na de weken zie ik het vertrouwen groeien en dat is heel mooi. En wat ik fantastisch vind is dat hoe nerveus ze ook kan doen, ze sluit zich nooit voor me af. Ik kan altijd contact maken en met haar "praten".
Daardoor ervaar ik haar ook niet als "fel" of "wild" hoewel het voor de buitenstaander soms wel zo kan lijken.

Mijn ervaring is juist dat bijvoorbeeld veel haflingers zo gesloten zijn, daar kan ik dan weer niks mee.

Maar eerlijk gezegd wordt ik soms ook wel moe van dat spiegelen. Ja, ik ben wel eens chagrijnig en ja, ik ben wel eens gestrest. Maar soms vind ik het wel prettig als paard dan niet óók gaat lopen stressen. Ik rijd juist paard om ontspanning door te krijgen, niet dat ik altijd eerst mezelf moet ontspannen/aarden voor ik iets met paardlief kan aanvangen. Als ik ooit weer een eigen paard koop dan kies ik geen AV om die reden maar een of andere ongecompliceerde kruising AV met een goed karakter. Dat het net even een tikkeltje minder is.

Snap dus best dat het niet voor iedereen is. Je moet er van houden en op een bepaalde manier mee om willen/kunnen gaan.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 01:02

Ik heb jaren geleden een 3/4 Arabier gehad, gekocht als 2,5 jarige, compleet groen, kwam recht uit de wei en er was nog nooit iets mee gedaan. Heb ik helemaal zelf zadelmak gemaakt, terwijl ik nog nooit een jong paard in handen gehad had. Hij leerde supersnel en was heel eerlijk en met buitenrijden nergens bang voor. Dressuurmatig ging ie super en was heel makkelijk te rijden. Helemaal niet fel of pittig, wel eenkennig en niet gediend van lomp gedrag. Twee vriendinnen van mij hebben ook een allebei een Arabier gehad, de ene reed er Z-dressuur mee bij de paarden, de ander had een paardje van de renbaan waar ze alleen maar buitenritten mee reed. Allebei hele brave en relaxte paardjes! Ik ken ze dus niet beter dan braaf en vooral ook door het vuur gaan voor hun eigenaar. Niet als fel en gecompliceerd. Ik denk dat het maar net is hoe je ermee omgaat.....

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:12

AV's zijn fel... Tja, 'fel' is niet het woord dat ik hier zou gebruiken, maar ze zijn wel degelijk anders. 'Pittig' is mss een beter woord? Mijn AV is altijd alert. Hij gaat 3 x per week mee op buitenrit. Hij is daarbij rustig en braaf, maar als hij iets spannend vindt dan kan hij zich wel behoorlijk druk maken. Nek erop, snurken, staart op z'n achterhand en in een soort van passage-achtige draf bewegen. Práchtig om te zien :j maar ik kan me voorstellen dat hij voor een toeschouwer al snel als 'wild' en 'fel' overkomt. In werkelijkheid is dat allemaal maar show. Hij is dan op de pinken te rijden en hij zal niet gaan lopen. Zijn mens is voor hem erg belangrijk! Ook aan de hand. Als hij schrikt, dan peert hij hem niet maar hij zal rond je cirkelen. Een bemoedigend woord van zijn mens en alles is weer in orde en dan heb je ook weer een lekker relaxed paard.
Vertrouwen is heel belangrijk. Als hij je niet vertrouwt, dan zal je simpelweg niet lekker rijden met hem want hij zal zich nooit helemaal aan je 'geven'.

Rheallover: er moet mij iets van het het hart... Ik heb nu al meerdere topics gezien waarin jij zo verschrikkelijk onbeleefd en alwetend reageert. Schei toch uit, want je creeert alleen maar meer afgunst en haat. Just my 2 cents! ;)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:56

Ik vind de meeste moderne KWPN-ers veel 'feller' dan Arabieren. Of moet ik zeggen 'heter'. En gecompliceerder. De meeste (amateur)ruiters hebben hun handen vol aan zo'n paard!