Wat is een typisch arabieren trekje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Re: Wat is een typisch arabieren trekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:51

Mijn AV trekt altijd een pruillipje als ik de teugels op maat neem. :') Als ik haar er dan even doorheen rijdt (Dus goed losgereden), doet ze het niet meer. Het is gewoon een trekje. :)

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:00

ik merk dat ze een doorzettingsvermogen hebben tot vervelend aan toe.
als mijn arabiertje een trailer niet in wil, dan vergeet het maar hij gaat die dag ook echt niet meer. en nee hij is niet bang, hij gaat gewoon lekker op rust voor de trailer staan te slapen.

als je met paarden een wedstrijd gaat houden op een zandvlakte zal hij er ook voor de volle 100% voor gaan, dan moet je hem voor zichzelf beschermen door hem te stoppen.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:02

en ik weet niet of het aan die van mij ligt, maar als er in een training onvoldoende uitdaging zit word hij heel vervelend en krijg je niks meer voor elkaar.
sinds ik een nieuwe trainster heb en de oefeningen wekelijks veranderen, loopt hij super.

janneke1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:26

Suzan_kalim schreef:
Nou, niet elke arabier is enorm eenkennig hoor.
Zolang ik er ben gaat hij met iedereen mee, en kan iedereen erop rijden (hoewel hij ze dan wel uitprobeert).
En de stalhulp kan hem ook lekker in en uit de weide halen.
Alleen spelen doet hij alleen met mijn ouders en met mij, vreemde loopt hij gewoon de andere kant op bij ons zoekt hij echt interactie.

Verder is hij heel relaxed, tot hij ergens van is geschroken dan blijft dat vaak sudderen bij hem.

Precies wat jij hier schrijft kwam ook bij mij op toen ik al die berichten las, mijn verzorg arabier neemt van iedereen eten aan, en heb het idee dat de liefde bij hem ook wel een beetje door de maag gaat! Maar hij is zeker ook een pony die vertrouwen in je moet hebben en dan doet hij een stuk mee voor je. Al rijd hij met kleine kinderen op z'n rug ook makkelijk z'n stapje, drafje en Galopje! :D

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:42

Wat een AV voor mij onderscheidt van een ander paard is een KARAKTER om 'u' tegen te zeggen. Mijn AV is stronteigenwijs, eenkennig, een dominante draak, maar als je eens 'zijn mens' bent dan gaat hij door het vuur voor je. You either love him, or hate him! Je moet van dat karakter houden en ermee kunnen omgaan, want anders loopt het mis. Hij doorziet je zo!
Hij is ongetwijfeld een 'once-in-a-lifetime-horse' :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:45

ik heb jaren geleden twee arabieren gehad ,1 jaar(niet van mijzelf)
Ik vind ze erg gevoelig....en alles moet in overleg.
Bij mijn fries borstel ik gewoon met een harde borstel zijn benen,dat moest je met de twee arabieren niet doen....eerst netjes vragen.....

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:21

Diep beledigd als de singel tegen de benen aan komt... ;)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:22

hoofd/neus in de lucht steken/zwaaien om aandacht te krijgen/geaaid te worden. HEEL veel arabieren doen dit.. net een hondje!

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:35

Dat zwaaien heeft Rheal niet vaak gedaan, maar waar ik ga daar gaat meneer ook.

Shaikyria die zwaait al wel gemakkelijk met dr hoofd om de aandacht te trekken als ik met Rheal bezig ben of er net iets te lang over doe om naar haar toe te komen :D

_boz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:27

annehoe schreef:
ik merk dat ze een doorzettingsvermogen hebben tot vervelend aan toe.
als mijn arabiertje een trailer niet in wil, dan vergeet het maar hij gaat die dag ook echt niet meer. en nee hij is niet bang, hij gaat gewoon lekker op rust voor de trailer staan te slapen.

als je met paarden een wedstrijd gaat houden op een zandvlakte zal hij er ook voor de volle 100% voor gaan, dan moet je hem voor zichzelf beschermen door hem te stoppen.

Dit is heel herkenbaar, heb een kwpn`er met Anglo-Arabisch bloed, ze vindt het niet eng maar gat er gewoon niet op... }> en verder is ze heel eenkennig, zeer eigenwijs, maar voor mij heel lief! :D Zou niet anders willen!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:31

Precious20 schreef:
Wat een AV voor mij onderscheidt van een ander paard is een KARAKTER om 'u' tegen te zeggen. Mijn AV is stronteigenwijs, eenkennig, een dominante draak, maar als je eens 'zijn mens' bent dan gaat hij door het vuur voor je. You either love him, or hate him!

I couldn't agree more! Ik heb hier ook zo'n echte diva op stal staan. Ongelooflijk eenkennig - ik kan er alles mee maar mijn vriend, ho maar, die komt mij toch niet voeren hé, dat moet ik niet! En wat, ik moét de wasplaats in, dat zullen we nog wel eens zien - je mag wel vragen of ik in de wasplaats wil, met alsjeblieft enzo bij... Verder is ze ongelooflijk koppig - en 't vrouwtje dus ook, levert regelmatig fijne taferelen op...
Ik blijf er bij, 't is een echte diva... Als ik thuis kom van het werk staan ze hier met z'n drietjes op me te wachten: twee aan het hek "jaaaaa! vrouwtje is er!!! eten!!! aaien!!" en zij staat dan op een afstandje te kijken... de anderen gaan binnen staan wachten op haar voer, mevrouw de Arab wacht tot het in haar bak ligt en ze besloten heeft dat ze nou toch maar eens gaat kijken, tot die tijd staat ze me aan te kijken met een blik van "hier ben ik, bewonder me nou maar, ik ben zo geweldig"
Maar 't is zo'n schatje!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:37

Zet er een kind/beginner op en hij is super lief, voorzichtig, betrouwbaar en vergevingsgezind.
Zet er iemand op die denkt hem wel even te kunnen rijden... dat wordt staken/omhoog komen ed.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:37

Mijn halfje weet dus altijd precies met wie ze te maken heeft, bij sommige mensen is ze zo mak als een lammetje aan de hand. En bij anderen staat ze te stuiteren en te steigeren. Ik moet ook echt niet gaan rijden als ik er niet bij ben, onterecht boos zijn geeft een averechts gevolg, en veel belonen (stem) word ze weer heel vrolijk van.

O, en de trailer is heel herkenbaar, die van mij heeft eens midden op de klep een kwartier op rust gestaan, maar er ingaan? echt niet. Ik merk bij mijn halfje wel dat ze ook NF trekjes heeft (andere helft) en soms schommelt dat zo dat je niet meer weet wat nou waar vandaan komt. (ene dag niet te houden, volgende dag dieseltje die eerst even op gang moet komen etc). Heb eens bij een 'reading achtig iets' te horen gekregen dat zij voor mij door het vuur zou gaan, verder dan ze zou kunnen. Dat vond ik dus wel echt geweldig om te horen.

Heb dan ook weer een volle arabier gereden die van hyper naar mak ging en daar kon iedereen zo mee wegrijden.

Dutchy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:41

Da van die rib is een fabeltje.. ze hebben wel 1 lenden wervel minder als andere paarden rassen.. maar dat heeft nix te maken met het karakter.. wou het alleen even zeggen

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:52

Mijn dochter heeft een jaarling, zijn vader is een VB, en hij staat bij een opfok.
Als hij mijn dochter aan ziet komen komt hij direct naar haar toe en als ze dan bij hem in het land staat te kroelen en de anderen dúrven zich op te dringen gaat zn kont naar ze toe en de oren plat, maw ze is van mij.
Aangezien er een nogal opdringerige Tinker bijloopt lijkt het weleens een film daar :D
Van vreemden moet ie ook niets, zelfs geen appel!
Ze kan tien keer het land voorbij lopen, hij loopt tien keer achter haar aan.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:53

Hmm.. Ik heb ook een nrps met veel arabierenbloed.
Ze is heel rank, en als ze druk is ofzo dan danst ze echt met haar hoofd en staart in de lucht door de wei (of net als eergister over het land omdat ik ervan afgevallen was)

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:05

herken de eigenschappen die jullie noemen eigenlijk ook heel erg in mijn pony......erg slim, eenkenning, stoer,heel gevoelig, relaxt bij beginners, maar zo over de toeter als je eist en nee, is nee!..HAHA...het is alleen een connemara.....wel erg nuchter...geen showie, ... maar... geloof me ik heb zelf ook een tijd een av rus gereden en was er verliefd op en voor hem viel ik juist voor zijn nuchterheid, Doorzettingsvermogen, erg sterk en eerlijk zijn.
maar dat zijn de eigenschappen die ik juist zoek in een paard, maatje van mijn pony heeft veel av-bloed, maar dat vind ik een echte schijterd (wel erg lief, maar zo semi-stoer)...hoeft voor mij dus niet, ook al vertoont ie qua uiterlijk echt de typische av trekjes.
ik vind het dus eigenlijk grote onzin om een specifiek karakter aan een bepaald ras toe te schrijven. er zijn zoveel paarden, zoveel smaken.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:36

Nou ik herken toch ook redelijk wat hier in mijn arab.
Ze is heel eenkennig, je mag haar wat lekkers geven maar daar blijft het ook bij ..ze is eigenlijk alleen bij mij 100% rustig.
Ik weet niet of dit een typisch kenmerk is maar de mijne is 'heel intelligent',
en als ze gelukkig is uit zich dat in 'lopen,crossen door de weide..' .
En als je ruw met haar bent nou dan doet ze zo van 'owh jij doet grof doe ik effe lekker 100x eigenwijzer' 8-)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:28

Herkenbaar allemaal!
Kyliam is ook nogal eenkennig. En stiekem vind ik dat wel leuk. Hoewel hij voor eten toch wel bijna alles doet.
Staken is nogal een probleem met hem. Verder is hij heel erg cool in zijn koppie. Als andere paarden schrikken loopt hij gewoon verder. Hij is ondanks zijn jonge leeftijd behoorlijk bomproof. Dat had ik zelf niet van een AV verwacht toen ik hem kocht.
Het hoofd de lucht in gooien als hij spanning heeft (zowel positieve als negatieve).

Vorige week waren we met een buitenrit over een maisveld aan het stappen... meneer wilde even zijn energie kwijt en ging in razende rengalop helemaal rond het veld racen... Terug bij de anderen was hij verder met een los teugeltje te stappen. Maar hij moest wel eerst even zijn energie kwijt dus. Voor mij was dat het ultime volbloedengevoel!

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:33

wij hebben zelf 1 arabier

als ze je eenmaal kennen gaan ze door elk vuur voor jouw

kunnen heel mooi lopen en doen daar echt hun best voor

echt karakter paarden

heerlijk op 2 vingers te rijden

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:26

Na mijn idee lopen Arabieren op karakter. Ze hebben zoveel ''vechtlust'' waardoor ze niet zomaar opgeven. Als je een flinke, intensieve buitenrit maakt en hij is moe dan zal hij vlot blijven doorlopen als hij er plezier in heeft.

Ik weet niet of het voor allemaal geldt, maar bij de Arabieren die ik tot nu toe gezien en meegemaakt heb viel dit me erg op.

En in bovenstaande dingen kan ik me ook erg vinden; inderdaad erg baasgericht, eenkennig zou ik het niet noemen; ze staan wel open voor contact maar zijn wat aftastender, ze zijn leergierig, werkwillig, zeer intelligent..

xChicox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:39

myn arabje vind het heel fyn als je ontspannen bent dan loopt ie veel mooier

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:17

Die van mij krijg je ook gewoon nooit moe, haha:D

jillyz199

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:35

Nerveus, Druk, Gevoelig, maar ook heel lief en je moet er maar ook net weten mee om te gaan.
Als de mijne een stuk gras of land ziet wordt ze helemaal gek en wil ze die zo snel mogelijk afrennen. En dan krijg je der ook helemaaaaaaaal niet meer terug. :o

jillyz199

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:35

En je krijgt zo nooit moe haha :P.