Neerbuigend over AV?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: Neerbuigend over AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:01

Gek eigenlijk. De arabier spreekt bij de meeste kinderen en niet-paardenmensen tot een enorme verbeelding. 'Wauw, een arabier'
Maar zodra het om mensen gaat die zelf ook paarden hebben is het ineens 'Bah, een arabier'

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:53

Wat me wel opvalt is dat n het topic: met welk ras heb jij nix
De arabier ook relatief vaak word genoemt, met als argument dat ze manish geflipt zijn of te ielig en dat soort dingen :+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:05

Er waren vooroordelen over AV, helaas wel dat ze moeilijk zouden zijn en druk.

Nou ik had een jaarling AV hengst gekocht, het is echt een schat van een AV, en het inrijden ging soepel, ook zadelmak en bitwijs ging makkelijk, al na 2x erop kon ik zonder toezicht rijden, zo braaf was hij maar is ook zeker geen sloom paard, het ligt er gewoon aan, van hoe het is opgevoed en of het veel in handen is geweest.

En velen zeiden mij wat een mooi paard heb je, en wat is hij braaf zeg, daar waren ze verbaasd over, alleen maar omdat het een AV is, ik had er veel plezier van gehad en toen hij bijna 8 jaar werd had ik hem verkocht, en toen doorverkocht, ook aan een goed tehuis, bij mensen die veel van hem houden, waren ze ook erg te spreken over zijn karakter, ze zeiden dan ook, ik zou normaal nooit een AV willen hebben, die is me te heftig, maar deze is helemaal super en cool, en zo goed opgevoed, en dat zegt me genoeg, AV is een superras en intelligent en dat niet alleen, ze zijn ook nog eens supermooi.

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:42

Wat arabieren hebben is karakter en dat is een eigenschap waar niet iedereen mee om kan gaan. Vaak is dat het probleem van wat ik heb meegemaakt.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:55

silvia83 schreef:
ik wil niet zeggen dat mensen neerbuigend zijn tegenover arabieren. wat ik wel te horen kreeg toen ik mn eerste eigen paardje wou kopen (na 10 jaar voor anderen gereden te hebben) waarom een arabier. waarom neem je niet gewoon een leuk rijpaard, niet te groot.
nee ik wou een arabier. is altijd mn droom geweest. nu heb ik een arabische merrie en o wat ben ik blij met haar. ze hebben zn geweldig karakter. lief, doorzetters en ze leren ontzettend snel.
voor mij nooit meer wat anders

Dit is precies ook mijn verhaal :D

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:03

Ik heb zelf helemaal niets met arabieren, qua bouw dan en ook wel dat nerveuze uiterlijke gedrag is niet mijn ding. Wordt er een beetje iebelig van. Maar hun betrouwbare, moedige en werklustige karakter heb ik weer wel bewondering voor. Kunnen ook echte kindervrienden zijn.

Eerlijk gezegd zie ik in elk ras wel wat leuks en wat minder leuks. Elk paard is een individu op zichzelf. Wat ik zelf altijd leuk vind om te zien, is het plezier wat de combi uitstraalt, waar de ruiter dan ook op zit en of ze nu recreatief of met de sport bezig zijn, het is mij om het even. Plezier wil ik zien in de combi, met nadruk op combi, zie wel vaak ruiterplezier maar of de pony/het paard er dan zo blij mee is........

Nou ja, jullie begrijpen denk ik wat ik bedoel.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:09

ik ben absoluut niet neerbuigend over arabische volbloeden. mijn zus heeft er eentje gehad voor de shows.
Hele leuke mooie dieren, met een lekker temperament en eigenwaarde.
Toch vind ik ze mooi als showpaard, of idd voor de lange afstanden. Daar liggen hun sterke punten en vind dat dat wel eens vergeten wordt.
Tuurlijk kan je een arabier dressuurmatig rijden en wss een heel eind komen, zelfde in de springsport.
Maar ze hebben wel hun beperkingen om echt hoog de sport in te komen. Vaak hebben ze gewoon de hoogte al tegen, de rijtypische toch meestal net iets te lang in de rug. en hebben ze eerder zwevende gangen dan tactmatige tredvaste gangen.

Maar wederom blijf ik het mooie dieren vinden en heb je qua interactie met Av meestal een fijnere samenwerking.
Dus afbreken doe ik ze absoluut niet, maar je moet ze wel houden naar hun waarde

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:12

Arabieren zijn leuke pony's voor kinderen, maar niet voor volwassenen, dat idee heb ik vaak een beetje. Ze zijn niet zo groot imposant en indrukwekkend als al die dertien in een dozijn kwpn-ers bruin met zwarte manen met ergens in de stamboom jazz of ferro, veel meer variatie is er tegenwoordig niet meer :+

Verder de bekende vooroordelen 'goh is dat een arabier, hij is wel rustig zeg' (alsof ze de hele dag door stuiteren...)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:15

nee doen ze maar eventjes tussendoor hihi

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:19

Grappig, ik merk juist het omgekeerde, de AV-liefhebbers/houders die enorm neerbuigend doen tov andere rassen. :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:32

Wat ik vooral merk is dat men er nogal wat vooroordelen over heeft. Zo lopen alle AV's chronisch op de voorhand, zijn niet te rijden door kinderen, stuiteren zowat tegen het plafond en kunnen niet springen :?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:40

hebben een hertehals en zijn sterrenkijkers :roll: lopen niet over de rug en kunnen moeilijk verzameld worden

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:40

Maar als ik het niet verkeerd heb zit in veel paarden van het kwpn ook arabish bloed toch ? Ik rijd nu een kwpner met naar het schijnt een goede dressuur afstamming maar de eigenaar vertelde mij dat er arabish bloed in zit.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:44

Hey Charis,gezellig jij ook op Bokt ! ;)

Ik denk dat het eraan ligt van wat voor soort paarden je houd!
Mensen die wat meer van de "hetere" paarden houden praten vol lof over het AV,en praten wat minder over andere rassen,mensen die meer van tinkers,barokke paarden houden praten weer minder over het AV.
Denk dat het er maar net aan ligt voor welk ras je hart sneller gaat kloppen..mensen hebben allemaal een speciale voorkeur voor een bepaald type paard,en als dat het AV niet is,dan hebben ze er een andere mening over dan die mensen die er wel van houden...
ben zelf nou niet zo'n fan van Tinkers bijvoorbeeld (sorry kan er niks aan doen :o ) en echt neerbuigend praat ik niet
over ze,maar prijs zo ook niet helemaal de hemel in als ik eerlijk ben...

X Natas van Chanel ;)

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:53

TS had dit topic geopent na het lezen en zien van een fototopic van mij, waarbij sommige opmerken fijn uit de lucht kwamen vallen haha een topic welke precies liet blijken waarom veel mensen niet een fototopic durven te openen, vanwege de soms fijne reacties die je kan krijgen.
Nu trek ikzelf een eigen lering uit de reacties waar ik wel wat aan heb en waar ik iets mee kan doen, want uitgeleerd ben je je nooit met dieren.
Verder heb ik op wedstrijden en daarbuiten weinig last van de neerbuigendheid tegenover de AV, enkel dat mensen zich verbazen dat ze eigenlijk een verkeerd beeld van ze hadden en dat dit toch best wel meevalt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:05

In bijna elk warmbloedpaard zit wel arabieren bloed, als je maar ver genoeg terug kijkt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:17

Haha, ik was ringmeester afgelopen weekend en daar reed een jonge meid op een arabier rond met een stokmaat van... 1,48M.? Ik vroeg haar of ze bij de paarden of bij de pony's startte, met oog op het feit dat het losrijterein was opgedeeld in een stuk voor pony's en een stuk voor paarden (en pony's die bij de paarden rijden moeten ook bij de paarden losrijden).

Kreeg ik me daar een uitbrander van de blijkbaar eigenaresse; want dit was geen pony maar een PAARD!!
Ik heb gereageerd dat dit een wedstrijd was van de KNHS en dat het volgens KNHS richtlijnen een pony was... Pffff, sommige mensen zijn ook wel heul snel aangebrand hoor...

In dit topic merk ik inderdaad juist dat men al af gaat geven op b.v. het KWPN voordat er ook maar iemand iets negatiefs heeft gepost over de AV; het is dan wel een beetje de ketel verwijt de ... ;) :P

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:25

cocochanel schreef:
Hey Charis,gezellig jij ook op Bokt ! ;)

Ik denk dat het eraan ligt van wat voor soort paarden je houd!
Mensen die wat meer van de "hetere" paarden houden praten vol lof over het AV,en praten wat minder over andere rassen,mensen die meer van tinkers,barokke paarden houden praten weer minder over het AV.
Denk dat het er maar net aan ligt voor welk ras je hart sneller gaat kloppen..mensen hebben allemaal een speciale voorkeur voor een bepaald type paard,en als dat het AV niet is,dan hebben ze er een andere mening over dan die mensen die er wel van houden...
ben zelf nou niet zo'n fan van Tinkers bijvoorbeeld (sorry kan er niks aan doen :o ) en echt neerbuigend praat ik niet
over ze,maar prijs zo ook niet helemaal de hemel in als ik eerlijk ben...

X Natas van Chanel ;)

Hier een uitzondering, ik heb een hekel aan heetgeblakerde paarden :o m'n eigen 3/4e Arabier is een schat die eerder te traag
dan te snel is (als in: als jij niet werkt, dan werk ik lekker ook niet). Hij is nu twee keer een stuiterballetje geweest maar dat is
niet zo raar voor een pony net onder het zadel.
Verder ben ik persoonlijk over geen enkel ras neerbuigend, een paard is een paard hoe ie er ook uit ziet. Ze hebben allemaal
vier benen, twee oren, manen en staart en een hoofd toch? Tja of ik nou KWPN'ers saai vind (zie reden Arabesk) of minder fan
ben van koudbloeden is dan weer eigen voorkeur maar geen neerbuigendheid.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:29

Volgens mij is er (niet eens zo heel lang geleden) een arabische merrie verkocht voor 1,2 miljoen euro. Duurste paardje in lange tijd.. Zegt dat niet genoeg?

Edit: Even nagekeken, 1,125 miljoen. Bijna goed :+

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:44

Arabesk schreef:
Arabieren zijn leuke pony's voor kinderen, maar niet voor volwassenen, dat idee heb ik vaak een beetje. Ze zijn niet zo groot imposant en indrukwekkend als al die dertien in een dozijn kwpn-ers bruin met zwarte manen met ergens in de stamboom jazz of ferro, veel meer variatie is er tegenwoordig niet meer :+

Er zijn zat KWPN ers zonder Jazz en Ferrobloed (en als dit er wel inzit zijn ze meestal zwart of vos en qua karakter verre van saai :+ ), net als de arabieren vaak klein zijn, zijn KWPN'ers vaak groot (is dat saai?) en bruine arabieren met zwarte manen ken ik ook (en die vind ik nog wel zo mooi als die afgezaagde zwarte of witte haha!).

Ik vind de AV niet saai en de KWPN'er niet saai... :P

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:44

Totilas is ook erg duur verkocht! En dat voor zo'n saaie zwarte haha! :D :P

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:42

Bren79 schreef:
TS had dit topic geopent na het lezen en zien van een fototopic van mij, waarbij sommige opmerken fijn uit de lucht kwamen vallen haha een topic welke precies liet blijken waarom veel mensen niet een fototopic durven te openen, vanwege de soms fijne reacties die je kan krijgen.
Nu trek ikzelf een eigen lering uit de reacties waar ik wel wat aan heb en waar ik iets mee kan doen, want uitgeleerd ben je je nooit met dieren.
Verder heb ik op wedstrijden en daarbuiten weinig last van de neerbuigendheid tegenover de AV, enkel dat mensen zich verbazen dat ze eigenlijk een verkeerd beeld van ze hadden en dat dit toch best wel meevalt.

Heb je nog de link van het topic ?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de reacties van mensen.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:59

Eva is een topic zoals bij velen met hetzelfde typische bokt commentaar, en waarbij zoals ook gebruikelijk niet goed gelezen werd,ik maak me er niet zo druk over, en vind t ook niet nodig het topic hier te plaatsen daardoor

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:27

Lante schreef:
Haha, ik was ringmeester afgelopen weekend en daar reed een jonge meid op een arabier rond met een stokmaat van... 1,48M.? Ik vroeg haar of ze bij de paarden of bij de pony's startte, met oog op het feit dat het losrijterein was opgedeeld in een stuk voor pony's en een stuk voor paarden (en pony's die bij de paarden rijden moeten ook bij de paarden losrijden).

Kreeg ik me daar een uitbrander van de blijkbaar eigenaresse; want dit was geen pony maar een PAARD!!
Ik heb gereageerd dat dit een wedstrijd was van de KNHS en dat het volgens KNHS richtlijnen een pony was... Pffff, sommige mensen zijn ook wel heul snel aangebrand hoor...

Ik heb dus een arabische POOOOOOWNIE ok :j

En zijn zoontje, half arabier en half kwpn is dus ook een POOOWNIE, aangezien hij de 1.58 ook niet haalt :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:38

Arabesk, ik vind dat jij nu eerder neerbuigend doet tegenover de "poownies". ;) :+