Hengst laten of castreren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 00:15

Cadanz Aquil is inderdaad vaak geshowed, en dat mede omwille van zijn pedigree. Hij heeft echter belangrijke zwakke punten (z'n ruglijn is daar een van de meer opvallende aan), reden waarom hij altijd wat in de achterhoede bleef steken :

02/07/2006 :
6e (op 8) hengstveulens, int. C-show Emerald Trophy, Brecht (BE), 34,33 ptn

12/08/2006 :
4e (laatste) hengstveulens, int. B-show Lowland Cup, Exloo (Ned), 343 ptn

05/05/2007 :
3e (op 5) 1/3-jarige hengsten, amateurkeuring Bunschoten

30/06/2007 :
5e (op 6) 1-jarige hengsten, int. C-show Emerald Trophy IV, Brecht (BE), 34,7 ptn

04/08/2007 :
6e (op 8) 1-jarige hengsten, int. B-show Lowland Arabian Cup, Exloo (NL), 244 ptn

Aquil is wel degelijk zadelmak, wat meer is : hij is ook al bereden geweest door zijn vorige eigenaar, en dat op eigenlijk veel te vroege leeftijd. Hij heeft er maar een paar maanden gestaan (en inderdaad op het laatste in een te magere conditie) en toen te koop aangeboden omdat hij eigenlijk toch geen hengst wou.

Of je een paard hengst of ruin laat hangt van een paar factoren af. Een niet onbelangrijke is : kan je 'm aan ? Dat zal je gaandeweg wel zelf ondervinden. Een hengst kàn, ook als hij niet dekt, gelukkig zijn, als hij met andere paarden kan staan, en dat blijkt hier het geval. Vaak geeft een hengst die extra "pouha", als je dat aankan en graag hebt, en hij kan zich zelf als hengst goed handhaven (zonder dat hij gefrustreerd geraakt met aanwezige merries etc) dan is er niet direct een reden om hem te castreren.

_douwinaa

Re: Hengst laten of castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:00

Kady1 : nee dat weet ik ;)

maar ik ben nog maar 11 ;)

en dan word je gelijk afgekraakt nouja dat vond ik een beetje flauw..

groetjes

BarSjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:16

_douwinaa schreef:

groetjes

Ik denk dat zinvolle reacties in elk topic welkom zijn.
Maar als je niet, uit ervaring, weet hoe een en ander in werkelijkheid is en een reactie alleen maar basseert op, mogelijk van horen zeggen, spookverhalen dan is het misschien verstandig om dan in sommige topics simpelweg niet te posten.
Ongeacht of je nou 11 bent of 61. ;)

Je kunt niet van anderen verwachten dat ze altijd eerst een kijkje in iemands profiel nemen voordat ze hun reactie plaatsen.

Tezza13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:40

naja ik vind het gewoon sneu maja ..

weetje ik bemoei me er veder niet mee ik ken douwina goed dus ja ;)

je mag zelf weten waar je post hoor dus ;)

en een vrouw van 31 die haar hele leven met paarden bezig is die weet er meer van als een meisje van 11 ..

en nee ik snap ook wel dat ze niet in het profiel zien .. maar ik zou wel eerst kijken voordat je diegen af gaat kraken ..

maar ik bemoei me er niet mee ..

klaar veder gaan wij niet in discussie ;)

later

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:03

Barsjoe, dat vind ik wel erg kort door de bocht. Iedereen mag hier posten, of je nou 11 of 13 bent. Openbaar forum. Niemand heeft alle wijsheid in pacht, en je kan ook iemand zijn mening op een vriendelijk en volwassene manier weerleggen en diegene wat bijleren, in plaats van afkraken of zeggen dat ie niet mag posten omdat diegene nog geen ervaring heeft/verstand ervan heeft! Zo denk ik erover.. We kunnen allemaal van elkaar leren, hoe oud je ook bent, en hoeveel ervaring je ook hebt!!

Tezza13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:34

CtjeLief : je hebt groot gelijk zo denk ik er ook over ;)

Groetjes

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 18:48

Sigrid72 schreef:
Cadanz Aquil is inderdaad vaak geshowed, en dat mede omwille van zijn pedigree. Hij heeft echter belangrijke zwakke punten (z'n ruglijn is daar een van de meer opvallende aan), reden waarom hij altijd wat in de achterhoede bleef steken :

02/07/2006 :
6e (op 8) hengstveulens, int. C-show Emerald Trophy, Brecht (BE), 34,33 ptn

12/08/2006 :
4e (laatste) hengstveulens, int. B-show Lowland Cup, Exloo (Ned), 343 ptn

05/05/2007 :
3e (op 5) 1/3-jarige hengsten, amateurkeuring Bunschoten

30/06/2007 :
5e (op 6) 1-jarige hengsten, int. C-show Emerald Trophy IV, Brecht (BE), 34,7 ptn

04/08/2007 :
6e (op 8) 1-jarige hengsten, int. B-show Lowland Arabian Cup, Exloo (NL), 244 ptn

Aquil is wel degelijk zadelmak, wat meer is : hij is ook al bereden geweest door zijn vorige eigenaar, en dat op eigenlijk veel te vroege leeftijd. Hij heeft er maar een paar maanden gestaan (en inderdaad op het laatste in een te magere conditie) en toen te koop aangeboden omdat hij eigenlijk toch geen hengst wou.

Of je een paard hengst of ruin laat hangt van een paar factoren af. Een niet onbelangrijke is : kan je 'm aan ? Dat zal je gaandeweg wel zelf ondervinden. Een hengst kàn, ook als hij niet dekt, gelukkig zijn, als hij met andere paarden kan staan, en dat blijkt hier het geval. Vaak geeft een hengst die extra "pouha", als je dat aankan en graag hebt, en hij kan zich zelf als hengst goed handhaven (zonder dat hij gefrustreerd geraakt met aanwezige merries etc) dan is er niet direct een reden om hem te castreren.

Hey even over het feit dat Aaquil dan wel of niet zadelmak zou zijn.... ik zou het niet weten, maar heb uit meerdere hoeken verschillende verhalen gehoord. Allemaal dat hij zadelmak zou zijn (en gereden) maar wat ik heb gehoord zou de reden van verkoop een peesblessure zijn die hij in december heeft opgelopen door verkeerde training.
De mensen waar ik hem van heb zijn niet de mensen die hem gereden hebben, zij hebben hem bij een boertje vandaan, waar die hem vandaan heeft is nog een raadsel.

Ik vraag me wel af hoe hij zadelmak is gemaakt, want hij is erg bang van vreemde dingen aan zijn lijf!

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:19

_douwinaa schreef:
Het was maar een tip hoor goh! :(

hoi ,
Niemand 'zeikt' jou af en er werd gezegd door mij dat... ik het niet met je eens ben ...en dat mag toch?? Dat is echt geen afzeiken en zeker niet zo bedoeld!
En iemand anders zei dat het 'onzin is' en dat is ook zeker niet als afgekraken bedoeld !
Mensen hebben een eigen mening en sommige een overvloed aan ervaring/ervaringen , die mag men delen , men mag zijn/haar mening geven en dan mag je ook zeer zeker vermelden of je het met elkaar eens bent of niet!...toch? En dat is zeer zeker niet als afkraken bedoeld!
Fijn weekend iedereen en knuffel ze met alle arab monstertjes :D
gr,sas.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:25

_douwinaa schreef:

groetjes

je bent niet achterlijk dus een beetje nadenken lijkt me niet teveel gevraagd, ookal ben je 11 ;)

Dounya_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:33

Zolang hij niet gevaarlijk is als hengst dan zou ik hem hengst houden, persoonlijk vind ik een hengst fijner dan een ruin :P
Heb de foto´s btw gezien, het is echt een super mooie Arabier!

Dounya_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:38

BarSjoe schreef:
_douwinaa schreef:

groetjes

Ik denk dat zinvolle reacties in elk topic welkom zijn.
Maar als je niet, uit ervaring, weet hoe een en ander in werkelijkheid is en een reactie alleen maar basseert op, mogelijk van horen zeggen, spookverhalen dan is het misschien verstandig om dan in sommige topics simpelweg niet te posten.
Ongeacht of je nou 11 bent of 61. ;)

Je kunt niet van anderen verwachten dat ze altijd eerst een kijkje in iemands profiel nemen voordat ze hun reactie plaatsen.

Heb je inderdaad gelijk in, me ene hengst is super lief en de andere die bijt en als je niet oplet gooit ie je nog op de grond ook als je met hem loopt..

Tezza13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:45

wij reageren niet op dit topic meer ;)

zoals die sjorsie ;)..

ga gewoon reageren op dit topic en niet op iemand van 11 zitten zeuren ..

tis niet dom bedoeld ofso en extreem erg ..
maar kvind het gewoon dom hoe oud ben je ;)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:28

@ Tezza13:
leer spellen en kom dan terug

Antwoord aan TS had ik al gegeven.

Tezza13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:31

doe normaal man ruzie zoeker

owja hoe oud ben je man ..

serieus man.. ;( ;( trieste boel hier ..

dat het zo moet .

:n :n

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 22:43

Zouden we vanaf nu ontopic kunnen blijven, vind het niet erg als dingen soms wat off topic gaan, maar ruzie zoeken helpt mij niet verder. (dit is geen beschuldiging naar niemand toe)

Dounya_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:50

@TS weet je al wat je met de hengst gaat doen..

Tezza13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:53

inderdaad ik ga geen ruzie meer zoeken ofso hoor ;)

en ja ga je je hengst laten casteren of niet?:D

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:08

Kady1 : ik heb de gegevens van de mensen die 'm ingereden hebben (western), dus als je de contactgegevens en meer over Aquil wil weten, stuur me dan even een PB.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 23:35

@ tezza en Dounya_b, we hebben besloten om Aaquil voorlopig niet te laten castreren. Hij is erg braaf en lief, vind dingen soms wel eng, maar dat mag.

Straks als hij weer op gewicht is wil ik hem dressuurmatig gaan oppakken, doet hij dit goed en is hij dan nog steeds braaf wil ik een kenner uit de arab wereld naar hem laten kijken om te weten te komen of hij geschikt is voor de keuring.

Zolang hij braaf blijft en met ruinen kan mag hij (voorlopig) hengst blijven

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:35

Kady1 schreef:
@ tezza en Dounya_b, we hebben besloten om Aaquil voorlopig niet te laten castreren. Hij is erg braaf en lief, vind dingen soms wel eng, maar dat mag.

Straks als hij weer op gewicht is wil ik hem dressuurmatig gaan oppakken, doet hij dit goed en is hij dan nog steeds braaf wil ik een kenner uit de arab wereld naar hem laten kijken om te weten te komen of hij geschikt is voor de keuring.

Zolang hij braaf blijft en met ruinen kan mag hij (voorlopig) hengst blijven

hoi,
SUPER!!...heel leuke toekomst plannen :D
Veel plezier en succes met je knappe manneke!!
gr,sas.