wat voeren jullie je AV, hoeveel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:52

Mijne krijgt 3x per dag 1/4 granenmix en 1/4 sportbrok.
daarbij krijgt hij na het werken ook nog ong. 1/2 kruidenmuesli met wat peen erbij , en om de dag een pavo koek.
Hij krijgt 3x per dag ook nog kuil.

Ik rijd veel buiten met hem, dit zijn meestal ritten van 2.5 uur, en als ik in de bak rijd, kan de rijtijd variëren van een halfuur tot 1,5 uur, dat ligt er maar net aan hoe goed het gaat.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:22

moet ook vertellen dat die van mij volop in training zit en hengst is.
Overgens heeft marstall speciale voer waar de waardes weer anders zijn.
De stal eigenaar war ik staat heeft een eigen samengestelde voersoort.
Je kan niet aan de hand van maten zeggen of een paard veel krijgt ligt ook dus aan de waardes van het voer.

Haver maakt een paard niet druk,Verkeerde voer schema en daarbij een onregematige training maken een paard hoe die is.
als ik bijvoorbeeld hem een paard dagen alleen los gooi krijgt die van mij minder voer.
Nu ben ik hem aan het klaar maken voor de keuring,dus heeft hij een ander voer schema dan normaal.

voeren hoort in feitte op je trainings schema gebasseerd zijn,iedere dag:)

denice

Re: wat voeren jullie je AV, hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:32

Mijn av krijgt 3x per dag veel kuil. Ook krijgt hij 3x per dag 3/4 brok.
Ze staat elke doordeweekse dag een uur in de molen, Ik rijdt elke dag en soms ook nog aan de pessoa erbij.

amir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 10:49

Die van ons krijgen 4x per dag voordroog een grote plak gewoon hooi in de box.
Staan gemiddeld 6 uur per dag in de paddock en qua voer krijgen ze beide Subli zonder. De ene krijgt bij elkaar 2 scheppen Subli zonder en de ander krijgt 1 schep verdeeld over de dag. Daarnaast lekker appeltje, worteltjes, brood en een scheut zonnebloem olie. Ze doen het er beide goed op. Het is wel grappig om echt 2 verschillende arabieren te hebben hoor. :P
Beide krijgen bijna elke dag beweging verschilt van een lekkere buitenrit tot longeren of even lekker losgooien.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:45

Mijn AV staat 24/7 buiten. In de zomer staat er wel gras, nu niet. Hij krijgt 2x daags zo'n 4 a 5kg ruwvoer (hooi en voordroog gemengd) en 1x per dag 600gr Marstall Cornmuesli (zeer geconcentreerd voer) met een schepje volledig supplement als aanvulling.

Na een flinke trainingsrit (25+ ritten) krijgt hij 1/3 voerschep bietenpulp+grasbrok (dat dan nog weken natuurlijk) en een kwart schep granenmengeling + schepje volledig supplement.

Als ik hem te dun vind worden door verharingsperiode of training geef ik hem een paar keer extra bietenpulp + grasbrok. Niet meer muesli.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:02

Yen krijgt alleen ruwvoer (hooi) en na het rijden een half schepje muesli van Equiral. Verder winterpeen.

Marina348

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:57

Ik heb dan nog een jong paard, bijna 2 maar van mij part kan die het de hele dag op ruwvoer doen, brokken kunnen wat mij betreft weg gelaten worden hij doet nu toch eigenlijk niks buiten groeien om... In de hoogte wel te verstaan. Hij krijgt als beloning wel een handje muesli. Wat denken jullie hiervan of krijgt hij dan iets te kort.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:42

Marina348 schreef:
Ik heb dan nog een jong paard, bijna 2 maar van mij part kan die het de hele dag op ruwvoer doen, brokken kunnen wat mij betreft weg gelaten worden hij doet nu toch eigenlijk niks buiten groeien om... In de hoogte wel te verstaan. Hij krijgt als beloning wel een handje muesli. Wat denken jullie hiervan of krijgt hij dan iets te kort.

Dat ligt met name ook aan de kwaliteit van het ruw voer.
Wat je bijvoorbeeld kan bijvoeren om bepaalde behoeftes van het lichaam aan te vullen is pavo liga(summerfit koeken) bij te voeren..

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:27

Ik zou eerder voor een suplement of vitaminekorrel kiezen dan de pavokoeken als je iets bij wilt voeren, hier zitten namelijk onzettend veel suikers in en het is moeilijker doseren.

Marina348

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:58

De kwaliteit is verder wel prima van het kuil, vitamine supplement heb ik wel aan gedacht maar poedertjes eet hij echt niet! Weet iemand nog een manier om dat naar binnen te krijgen of het merk van de vitaminekorrels?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:30

zeker bij een opgroeiend paard moet je vreselijk uitkijken met (teveel) suikers! Ruwvoer is prima hoor! Daarbij evt wat extra vitamines, meer heeft ie vast niet nodig hoor! (ik schrik soms echt van de hoeveelheden voedsel en verschillende soorten voedsel door elkaar heen dat mensen voeren, in mijn ogen vaak onnodig en overbodig, maar das mijn mening hoor!)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:00

De vit/mineralenbrokjes van Ursonne eten veel paarden zo uit de hand. Bij die van Equimins Advance durf ik dat niet met zekerheid te zeggen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:19

Mijn arabier krijgt 3x per dag 1 kg sportbrok, dus 3 kg bix per dag. Hij kijrgt daar ook nog 3x kuil bij. Ik rij hem 5x in de week en een zware arbeid. Het is een sportpony waar ik wedstrdijden mee rijd.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:47

Kalim krijgt:

Ochtend:
1/2 KG basisbrok
1/2 KG haver

Avond:
1/2 KG basisbrok
1/2 KG haver

Daarbij 2x kuil/hooi en na het rijden 1/2 KG muesli en penen en/of appels.

Al_hadiye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 09:43

Mijn av van 2 jaar (volop in de groei)
heeft onbeperkt hooi (kuil voornamelijk)
dan heb ik zelf gemengt voer en daar zit dit in: recreatie mengeling, lucerne met kruiden er doorheen, spelt, brok, en maiskuil. als je het ziet en ruikt is het een zeer luxe mengeling xD
(1 schep is 1 kg)
daar krijgt hij 2 scheppen smorgens en 4 scheppen 's avonds (totaal 6 kg)
2 scheppen om de dag door te komen 4 scheppen om lekker te kunnen groeien en dik te worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:07

Mijn AV krijgt alleen hooi + liksteen, en omdat hij proppen maakt (zie ander topic) krijgt hij ook nog bietenpulp, zemelen en lucernebrok bijgevoerd.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:35

Al-hadye, ik kijk op van de hoeveelheid voer.. heeft ie dit echt nodig? Je zegt 'om dik te worden' maar naar mijn mening kun je een jonger paard juist beter wat schraler houden dan te dik, zeker met maiskuil loop je meer risico op bijv. bevangenheid..
en dan 6 kilo per dag voer..poeh, zelfs hardwerkende av's hebben dit over het algemeen nog niet nodig! ;-) Maar misschien de jouwe wel, in dat geval: negeer mijn tekst maar haha

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:34

CtjeLief schreef:
Al-hadye, ik kijk op van de hoeveelheid voer.. heeft ie dit echt nodig? Je zegt 'om dik te worden' maar naar mijn mening kun je een jonger paard juist beter wat schraler houden dan te dik, zeker met maiskuil loop je meer risico op bijv. bevangenheid..
en dan 6 kilo per dag voer..poeh, zelfs hardwerkende av's hebben dit over het algemeen nog niet nodig! ;-) Maar misschien de jouwe wel, in dat geval: negeer mijn tekst maar haha

Ik heb het paard vorig jaar in het echt gezien, en toen stond hij ook een volle emmer voer weg te werken. Moet zeggen dat hij toen ook op een kaal stukje grond stond, maar dan zou het beter zijn om zoveel mogelijk hooi bij te voeren, en niet zo'n hoeveelheid krachtvoer. Hij zag er toen ook niet uit, alsof hij 6 kilo voer per dag nodig had.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:46

ja, ik zou ook de voorkeur geven aan hooi... ik schrik best van zo'n hoeveelheid krachtvoer en al helemaal voor zo'n jong paard
! mijn gevoel zegt dat dat alles behalve gezond is.. (mijn gevoel hoor!)

Al_hadiye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:34

Al_Zawraa schreef:
CtjeLief schreef:

Ik heb het paard vorig jaar in het echt gezien, en toen stond hij ook een volle emmer voer weg te werken. Moet zeggen dat hij toen ook op een kaal stukje grond stond, maar dan zou het beter zijn om zoveel mogelijk hooi bij te voeren, en niet zo'n hoeveelheid krachtvoer. Hij zag er toen ook niet uit, alsof hij 6 kilo voer per dag nodig had.

uhm mag ik vragen ken ik jou?
heb je het nu over mijn paard? want hij is nergens anders als bij mij en c. jamar geweest en hij staat in een paddock. en hij heeft nog nooit van zijn leven buiten eten gehad, dus als je het over mijn paard hebt dan babbel je maar wat uit je mond want hij krijgt enkel op stal te eten.
btw. hij heeft onbeperkt hooi, er staat maar een dun velletje over zijn ribben en komt niet aan. en heeft pas gelednen zijn wormenkuur etc. gekregen dus hij heeft het wel degelijk nodig.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:37

Jij wil zeggen dat jouw 2 jarige nog nooit in de wei heeft gelopen :? :? :? Of begrijp ik dat nu verkeerd en bedoel je met paddock de wei?

Al_hadiye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:43

Djilan schreef:
Jij wil zeggen dat jouw 2 jarige nog nooit in de wei heeft gelopen :? :? :? Of begrijp ik dat nu verkeerd en bedoel je met paddock de wei?

Paddock is een stuk grond waar geen gras op staat (zand) en al zou er gras op staan zou het neit groot genoeg zijn voor weide te noemen (ong. ter grote van een rijbak)
als veulen bij C. jamar bij zijn moeder heeft hij op de weide gelopen, en toen hij gespeends was 2 dagen bij zijn vriendjes en toen zijn we hem komen halen. bij ons 2 keer op een weide gestaan, in totaal bij ons 2 weken op een weide voor de rest elke dag buiten in een paddock en 's avonds op stal

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:50

Wauw, persoonlijk zou ik nooit zo mijn paarden dúrven houden maar goed, ik ben jou niet.

Hoeveel hooi krijgt hij per dag? Ik vind 6 kg krachtvoer voor een 2-jarige onmenselijk veel! :oo Wat ga je hem geven als hij eens aan het werk is?
Ik zou mijn paard eerst eens binnenste buiten keren op zoek naar een medische oorzaak, want het kan toch niet dat hij met al dat voer nog magertjes is?
Veel succes iig! :)

Al_hadiye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:04

Precious20 schreef:
Wauw, persoonlijk zou ik nooit zo mijn paarden dúrven houden maar goed, ik ben jou niet.

Hoeveel hooi krijgt hij per dag? Ik vind 6 kg krachtvoer voor een 2-jarige onmenselijk veel! :oo Wat ga je hem geven als hij eens aan het werk is?
Ik zou mijn paard eerst eens binnenste buiten keren op zoek naar een medische oorzaak, want het kan toch niet dat hij met al dat voer nog magertjes is?
Veel succes iig! :)

Er is NIKS!!!! aan de hand met hem!!!!!!! hij groeit onwijs hard, je ziet hem met de dag groter worden.

zal ik het zo zeggen! OP DIT MOMENT KRIJGT HIJ 6 KG VOER PER DAG maar dit is geen 6 kg kracht voer ben jij gek! zover ik weet is lucerne nog altijd ruwvoer en dat zit er zeer veel in mijn home-made mengeling.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:07

Al_hadiye schreef:
uhm mag ik vragen ken ik jou?
heb je het nu over mijn paard? want hij is nergens anders als bij mij en c. jamar geweest en hij staat in een paddock. en hij heeft nog nooit van zijn leven buiten eten gehad, dus als je het over mijn paard hebt dan babbel je maar wat uit je mond want hij krijgt enkel op stal te eten.
btw. hij heeft onbeperkt hooi, er staat maar een dun velletje over zijn ribben en komt niet aan. en heeft pas gelednen zijn wormenkuur etc. gekregen dus hij heeft het wel degelijk nodig.

Ja, ik heb het over jou paard. Ik heb hem bij jullie thuis in de paddock zien staan, toen wij een trailer kwamen op halen. En aangezien ik niets aan mijn ogen mankeer, en ook niet aan mijn geheugen, durf ik met zekerheid te zeggen, dat hij toen een flinke bak voer stond leeg te eten. Ik weet dit nog zo goed, omdat ik ook schrok van de hoeveelheid voer die hij kreeg.