Yildiz, moet nog even afwachten, over een viertal weken weer bloedonderzoek Voel me fysiek vrij goed, maar de vermoeidheid is een kleine ramp. Vandaag bijna weer op het werk in slaap gevallen
Ik ben niet zo heel erg in de lijnen, gaat er denk ik vooral om dat jij het een mooi paard vindt, dat ze past bij jouw fokdoel en dat ze past bij Vegas? Ik heb de merrie als jaarling één keer gezien en jouw Vegas nog nooit dus daar kan ik niet over oordelen Wat ik je ook al via PB zei is dat haar graasvoetje inderdaad hoogstwaarschijnlijk niet erfelijk is, maar het verhaal van de vorige eigenaresse en de fokkers liggen gewoon best wel uit elkaar. Ik denk dat niemand daar goed over kan oordelen want ik denk dat in beide verhalen wel een kern van waarheid zit, maar aangezien het (misschien) wel jouw paard wordt zou ik dat wel laten onderzoeken door een onafhankelijke dierenarts en/of hoefsmid. Gewoon voor de zekerheid, dat je straks niet onverwacht hoge kosten hebt aan behandeling en/of een paard met pijn. Maar verder: leuke merrie en hoop dat ze je veel geluk gaat brengen!
IlonavL
Geplaatst: 20-01-15 23:31
Welkom nieuwelingen!
Hier gister ook de hele dag mistig, 's avonds zag je inderdaad geen hand voor ogen!
Wat is Djuun toch ook een heerlijk dier!
Fijn hoor dat Mish lekker dichtbij komt te staan, kan me helemaal voorstellen dat je niet kunt wachten om haar lekker dichtbij je te hebben!
Heel mooi Yildiz zo met die kleuren!
Fijn voor Dos, ideale oplossing zo!
Uk en GVR zijn leuk Tam!
Heerlijk met Jassie gewerkt vanmiddag, en scriptie bijna af joehoeee!
Hoe gaat het met Jassie? Scriptie bijna af, wat een feest! Dat is wel fijn! Waar gaat het precies over?
Ik ben inderdaad helemaal in de wolken dat ze dichterbij komt. Van de week was er dus iemand mee naar Mish toe; dat is de andere persoon die pony's in pension heeft staan bij waar Mish straks heen gaat. Zij was helemaal verbaasd hoe rustig en braaf Mish al was op zo'n jonge leeftijd Vond ik een leuk complimentje. Mish was heel open en nieuwsgierig naar ze, dat was leuk om te zien.
Ik heb het ook al gezegd; denk persoonlijk niet dat haar graasvoetje erfelijk is, maar inderdaad is goed onderzoek nooit weg als je de fokkerij in wil Maar ik weet wel dat het een schat van een merrie is, leuk dier.
IlonavL
Geplaatst: 21-01-15 00:25
Met Jassie gaat het goed! Ik vind hem nog steeds niet zo mooi qua bouw (en ideaal) als westernpaard (Moyo is gewoon meer mijn type, maarja die hebben we ook zelf gefokt) maar zijn karakter maakt dat meer dan goed Hij ondergaat iedere dag mijn ingevoerde oren therapie, ik wilde van de zomer te snel met zijn oren en dat vond ie niet zo leuk. Het gaat steeds beter, mag er steeds langer aanzitten maar geloof niet dat het zijn hobby gaat worden Het is wel heel leuk om te merken wat werkt en wat niet werkt, dat zijn bij Jas weer hele andere dingen als bij Moyo. Hij laat aanraking van zijn oren bijvoorbeeld veel beter toe als ik hem eerst lekker heb gepoetst, is hij volkomen ontspannen en dan gaat het veel beter. Hij kan nu netjes stappen aan de longe en vandaag heeft hij zijn eerste drafpasjes aan de longe gezet. Doe het rustig aan hoor, soms één keer in de week en soms één keer in de twee weken, net waar ik zin in heb. Jas vindt het bijvoorbeeld spannend om nieuwe dingen te leren, zoals in stap aan de longe, dat snapte hij in het begin niet zo goed en dan is ie even helemaal in de knoop met zichzelf. Bij hem werkt het heel goed om hem eerst wat denkwerk te geven met balkjes en als hij dan "zen" is, nog even aan de longe te doen. Moyo is heel anders, die moet eerst echt even zijn ei kwijt voordat hij zich kan concentreren op balkjes en grondwerk en heeft veel variatie en uitdaging nodig anders verveelt hij zich al snel.En verder is hij kleuter en mag hij ook nog wel even kleuteren
Wat leuk joh, die complimentjes! Dat besef kwam bij mij eigenlijk ook toen er een kijker kwam voor Jas en hij zich zo voorbeeldig gedroeg, toen dacht ik echt: "we zijn ook gek dat we jou willen verkopen". Is gewoon fijn dat je lekker wat meer met haar kunt doen straks, ik denk dat Mish qua karakter meer op Jas lijkt dat Asi en Moyo als ik het zo lees!
Gaaf dat het zo goed met hem gaat. Wil je ook uiteindelijk met hem de westernsport in? Haha, orentherapie
Ja mooi is dat he. Goed dan maar dat je Jas gewoon hebt gehouden. Volgens mij ben je er nog steeds heel happy mee.
Waarom denk je dat Mish meer op Jas lijkt? (denk dat je gelijk hebt hoor maar ben gewoon benieuwd in jouw inzicht )
YildizArabs
Geplaatst: 21-01-15 08:40
Hihi orentherapie! Ben wel benieuwd naar wat wel en wat niet werkt? Zaartje vindt aanraking aan d'r oren ook niet je van het, dus probeer steeds onder t kriebelen door ff snel een aai zodat ze t bijna niet doorheeft. Fijn dat je scriptie bijna af is! Idd, waar gaat t over?
Ja die vermoeidheid... Maar weinig spier/gewrichtsklachten op t moment Tiene?
Heerlijk Eline! Nu al boel voorpret dus? Wanneer gaat ze verhuizen? (Lees ik waarschijnlijk overheen? )
Laatst bijgewerkt door YildizArabs op 21-01-15 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Eline91
Geplaatst: 21-01-15 08:55
Yildiz wat een ontzettend gave poster!
Esmé wat gaaf zeg, ziet er een leuk dier uit!
Tieneke lastig dat je zo moe bent, hopelijk slaat de medicatie aan!
Sorry als ik mensen vergeet, maar het is ontzettend druk op het werk deze week :p
IlonavL
Geplaatst: 21-01-15 12:20
Scriptie gaat over de relatie tussen cognitieve flexibiliteit en leerpotentieel, wat we getest hebben aan de hand van een dynamische seriatie taak bij kinderen uit groep 3 en 4. Leerpotentieel betekent eigenlijk niet een score op een bepaalde test op één bepaald moment, maar we hebben eerst een pretest afgenomen, daarna twee trainingen en daarna een posttest om de voortgang te kunnen bekijken. Daarnaast hebben we ook taakjes afgenomen die cognitieve flexibiliteit meten bij kinderen (weet niet of dat jullie iets zegt, maar een voorbeeld is dat je van strategie kunt veranderen en niet telkens volgens één bepaald patroon blijft denken) om te kijken of er een samenhang is met de seriatie taak. Was heel leuk om te doen, maar hoorde ook onwijs veel data bij die ingevoerd moest worden en natuurlijk geanalyseerd en tja... da's veeeeel werk
Nouja, het verschilt onwijs per paard wat wel en niet werkt denk ik maar wat bij Jassie niet werkt is: hoi, pats, boem ik ga nu ff aan je oren zitten Hij vindt het vastpakken van z'n oor al helemaal niet leuk dus daar zijn we nog niet, maar zoals ik zei: ik doe meestal eerst even lekker poetsen. Alledrie onze paarden zijn niet echt van het knuffelen maar Jassie kan wel heel erg genieten van lekker een half uur poetsen, dan is ie lekker ontspannen en kan ie het beter handelen. Moyo z'n oren mag je gewoon aanzitten maar hij is zo'n paard dat na een tijdje poetsen duidelijk maakt: "nou, zijn we nou al klaar of hoe zit het?", gaat dan lopen draaien en moeilijk doen, mocht dat in Jas z'n geval zo zijn, zou ik op dat moment niet ook nog eens aan zijn oren beginnen. Ik begin meestal op z'n hoofd te kriebelen en dan langzaam richting z'n oor, maar ik haal pas m'n hand weg als hij ontspannen is (kan er nog net bij als ie heel boos z'n hoofd omhoog doet ) Of ik leg m'n hand achter z'n oor en ga van daar uit naar z'n oor toe. We zijn al een eind gekomen want Jassie verdroeg in het begin niet eens een halster achter z'n oren, maar dat laatste stukje... heb ook weleens gehoord dat bach druppeltjes schijnen te werken, misschien ook het overwegen waard.
Mish en Jas, ja ik weet het natuurlijk niet want ik heb Mish nog nooit in de omgang gezien maar als ik het zo lees... Asi en Moyo zijn heel nuchter, maar ook drammerig als ze al denken te weten wat ze moeten doen en hebben veel uitdaging nodig. Tussen hun zit ook een verschil hoor, Asi kan een echte merrie zijn, doet na 6 keer NEE nog steeds wat ze in d'r hoofd had, terwijl Moyo het na twee keer wel opgeeft Denk dat zij toch iets dominanter zijn? Jassie vindt nieuwe dingen gauw spannend, maar probeer een balans te vinden tussen rustig blijven en het principe niet zeiken. Een enkele keer wordt hij ook wel boos hoor maar dat komt dan meestal voort uit miscommunicatie en niet uit drammen. Ik weet niet, ik denk gewoon dat Mish ook zo is, maar misschien komt dat ook door het feit dat Jas en Mish eigenlijk beide nog niet zoveel kenden toen ze op ons pas kwamen en dan bouw je toch wel een speciale band op met z'n dier. Maar Moyo en Asi zijn ook hele leuke paarden, en ook echt leuk om mee te nemen ergens naartoe. Suus heeft me een soort van overgehaald om mee te doen aan de trainingsdag van de DAWRA, maar ik twijfel of ik dat al wel moet doen met Jas, echt géén idee hoe hij daar op gaat reageren (eigenlijk is dat het hele probleem want dan weet ik niet wat er gaat gebeuren en daar kan ik niet zo goed tegen haha) terwijl toen we Moyo de eerste keer ergens mee naartoe namen ik me echt totaal geen zorgen maakte. Jeutje wat een pleidooi vandaag maargoed, tot zover het leven van onze rarebieren
Oh ja en westernsport. Nou sport vind ik wel een groot woord, ik wel graag op die manier rijden en lessen straks maar verder? Geen idee! Ben wel lid van de DAWRA omdat ik wel leuk vind om een keer aan de hand te starten ofzo en in de toekomst kun je daar ook laagdrempelig beginnen in de walk & jog en zijn er mogelijkheden om door te stromen naar hogere levels als je de smaak te pakken hebt. Dus echt geen idee, heb geen enorme ambities ofzo maar zou het best een keer leuk vinden om zoiets te doen, scheelt ook als je een fanatieke zus hebt die er ook heen gaat met tweepaardstrailer
Hihi leuk om je relaas over de paardjes te lezen Leuk dat Jas zo kan genieten van poetsen. Moyo is een stukkie ongeduld! Als ik bij Mish aan d'r oren ga zitten dan gaat ze heel hard met d'r hoofd schudden, zo van "Doe nieeeet, dat jeukt!" Echt heel schattig Volgens mij vindt ze het niet per se een probleem dat ik eraan zit, maar vindt ze het gewoon een naar gevoel. Achter d'r oor is dan weer helemaal prima, want dat is voorkeurs-kriebelplekje no. 1.
Klinkt inderdaad alsof Jas meer van Mish weg heeft Ik vind het bij Mish moeilijk om de balans te vinden tussen geduldig zijn en af en toe gewoon roepen van "hey, stop nou eens met mutsen!" Ze is snel onzeker in nieuwe situaties en wordt dan een beetje paniekerig. Het is dan zaak om haar wel vertrouwen en tijd te geven, maar ook te zorgen dat ze zichzelf niet over de zeik helpt. Op een gegeven moment dus zeggen van "okay, en nou is het mooi geweest en ga je gewoon even doen wat ik zeg". Vaak wordt ze daar ook al weer rustiger van. Als ze het dan een paar keer gedaan heeft en ze krijgt vertrouwen, dan is ze ook meteen superrelaxt. Als ik haar nu uit de wei haal, wat ze nu prima kent, dan blijft ze relaxt stil staan aan een los touwtje en kunnen we heerlijk borstelen, voetjes tillen, rondje wandelen, kriebels geven, etc, en dan staat ze alleen maar ontspannen te genieten en knuffels te schooien Het komende jaar zullen we dus wel vooral bezig gaan met gewoon heel veel met haar doen zodat ze aan heel veel gekke dingen gewend raakt, want als ze het kent dan is het wel goed.
Ik zou met Mish inderdaad ook niet snel op verplaatsing naar zoiets gaan hoor Terwijl ik me kan voorstellen dat een typetje als Asiyah/Moyo daar veel relaxter onder is. Die maken zich volgens mij niet zo snel erg druk Is ook best fijn op z'n tijd hoor, kun je fijn ontspannen je ding doen zonder je zorgen te maken.
Set heeft ook een hekel aan oren aanraken, hoofdstel en halster omdoen geen probleem maar echt bewust de oren aanraken en iets mee doen liever niet. Ik laat haar meestal maar gewoon.
Kan me wel voorstellen Kat, maar ben ik heel erg als ik zeg dat het toch wel bij de basis opvoeding hoort? Bij Jassie vind ik het ook niet zo heel erg, maar Asi had er vroeger ook een hekel aan en tja... ik begrijp wel dat Suus dat ook gewoon netjes wil scheren als ze op wedstrijd gaat, toch een stukje verzorging vind ik.
Klopt het hoort bij de basisopvoeding En omdat Set zo doet heb ik bij Ilya vanaf dag 1 aan zijn oren gezeten. Bij Set kan ik het hoognodige wel doen maar omdat ik verder niet hoef te toiletteren laat ik haar maar. Maar ik snap jou ook heel goed en ik zou het ook zeker blijven oefenen.
Nee Pretje was al 5 toen ze kwam Maar het is wel erg handig als een paard overal aangeraakt kan worden. Set had ook een hekel aan uier-aanraking, dat heb ik tijdens de dracht tot in den treure geoefend. Ik bedenk me nu dat ik volgens mij al veel normaler haar oor vast kan pakken dan toen ze net kwam dus of ze oud en wijs wordt of wel degelijk wat geleerd heeft haha
Set_Elkol
Geplaatst: 21-01-15 19:26
Ik hoop trouwens dat jullie me kunnen vergeven dat ik niet 100% reageer.
Staan ze gewoon vaak bij elkaar of voer je ze gewoon bij elkaar voor de pic?! Lekkere kudde heb je! En ja, als het ff K gaat dan kun je zoveel steun uit je paardenvriendjes putten! Weet niet hoe dat bij jou zit, maar bij is dat altijd Tie. Altijd humeurig maar als je t echt nodig hebt...❤️
En nee, ofcourse not. Gewoon doen wat goed voelt.
Set_Elkol
Geplaatst: 21-01-15 21:01
Voeren doe ik altijd bij elkaar haha, maar ze staan ook bij elkaar. Eigenlijk altijd als ik aankom bij elkaar in de buurt
bij deze foto zat ik nog in de auto, zo kwam ik aanrijden:
YildizArabs
Geplaatst: 21-01-15 21:03
Ilona, snap t onderzoek globaal maar ff voor mijn idee; wat is de praktische toepasbaarheid hiervan? Want dat, hola vooringenomen , cognitieve flexibiliteit en leervermogen relatie hebben lijkt me vrij aannemelijk? Maar dan?