[HK] Het Arabische Sprookjespaard, deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DMHorses

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard, deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:20

Gefeliciteerd Nicky!

Ja bij jou is het ook lastig Annika, helaas het nadeel van veulentjes fokken dat niet alles kan blijven.
Hier altijd gedacht veulentje gaat weer weg maar ik heb zo'n geweldige klik met haar. Ook met moeders maar die vind ik eigenlijk te klein voor mij om op te rijden en heb daar eigenlijk ook geen tijd voor.
En moeders heeft nu nog een mooie leeftijd om naar iemand anders te gaan..

Nou zit nu zelf bij de HA, heb ineens keelpijn met een bult achter in me keel en kan bijna niet slikken... Weet nu wat me kleine smurfie voelt als ze amandelen weer opspelen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:25

__Nicky schreef:
Woehoe, egopost! Geslaagd voor m'n E achter B rijbewijs! :D :D

Gefeliciteerd!
Jij kan dus lekker op pad! :))

Beterschap Dorin!
Ik denk ook dat je merrie dan wat makkelijker een nieuw goed adres kan krijgen. :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:29

Oja, Fuego heeft een nieuwe zus gekregen vanmorgen!

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:49

Dilemma's Annika en Dorinda, lastig!

Wat een wind en gister ook een hoop regen gehad, nu is het wat wisselvallig.

Gefeliciteerd Nicky *\o/* *\o/*

Beterschap Dorinda, niet fijn!

Gefeliciteerd met de nieuwe zus van Fuego, leuk!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:53

Gefeliciteerd Nicky!

Leuk Miran!

We boffen dus weer in zeeland met alleen wind :Y)

Ik vind het een prachtige merrie DM, dit jaar gaat er hier sowieso geen paard bij komen, maar anders had ik het, het overdenken waard gevonden :j
Ik zat net in je profiel te kijken en zag dat je een Bachelor hebt staan, ik heb nog een poos een Bachelor gereden, heel verhaal achter deze merrie, maar dat is gelukkig allemaal op z'n pootjes terecht gekomen :)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:56

Ik vind het ook een heel mooie merrie, daar zal vast iemand heel blij van worden (mocht je haar idd verkopen) :j

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:46

@Nicky gefeliciteerd
@Dorin moeilijk keuzes maken en alles behalve leuk, beterschap
@Letizia dus jij moest je ook even schrap zetten??

Hier ook mega vaag weer mega harde regen in wind en zelfs een klap onweer, nu schijnt de zon even maar kan niks beginnen in de bak. Wel ff goed nieuws.....zadelpasser is geweest en het zadel kan door gaan en zelfs zonder vermaakt te worden dus ik ben blij en kan het waarschijnlijk al snel ophalen. Morgen eerst maar eens even weer concoursje rijden kijken hoe ons dat weer afgaat.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:10

Succes morgen Joyce!
En een beetje {:} erbij.
Fijn dat het zadel goed is!

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:11

@miranda idd al ik het gewoon droog ben ik al blij, hier nu weer een flinke onweersbui en het cc is gisteren al begonnen en sneu voor degene die nu moeten, ben ook echt blij met mn zadel

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:37

set_elkol schreef:
Lieve dames :D

Ik wil heel graag een verzoekje hier plaatsen en hoop dat jullie serieus en eerlijk gaan antwoorden!

Ik wil graag van jullie horen wat jullie van Set vinden (niet als paard, geweldig natuurlijk! :P ) maar als Arabier. Ik wil echt dat jullie eerlijk zijn en alles zeggen wat je denkt en vind, ik kan daar heel goed tegen :Y)
Als ik Set ooit door een AV wil dekken wil ik eerst heel graag van andere mensen horen wat zij Sets verbeterpunten vinden en wat voor soort hengst ze erbij zouden kiezen (ik zou zelf het liefst wel SE dekken). Ik ga zelf niks noemen, want ik heb er nog te weinig verstand van. Ik kom niet veel verder dan hoofd te weinig type te weinig dish te klein oog :P ben vooral heel benieuwd naar lichaam.
Ik weet dat ze niet de meest rastypische is, dus ik ben voorbereid op elke mening. Als jullie een bepaald soort foto nog willen zien hoor ik het wel? :) Meeste foto's hebben jullie wel gezien :P

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

normaliter houd ik mijn mening voor me mbt de bouw van paarden, iedereen ziet het anders maar wil best even weergeven oordelend van de fotos hoe ik er tegen aan kijk ;)

Je merrie oogt echt klassiek(desert type), mooie schuine schouder, halsinzet is goed, topline is goed, ondanks haar puntig kruis(ze heeft een afhangend kruis en daarmee dus een lage staartinplant,(voordeel ze kunnen wel beter ondertreden met de achterbenen,maar wat ze wel mist is een goed gehoekt achterbeen(is oordelend op foto iets stijl). Halslengte mag wat meer,maar wat belangrijk is mbt de hals is dat de kapspieren bovenin heeft zitten, dat zorgt ervoor dat het paard een mooie gebogen hals kan geven.Haar keelgang mag fijner, haar kaak had groter en ronder gemogen en ze heeft in het hoofd ene recht profiel en haar ogen hadden groter gemogen
Om te belissen welke hengst geschikt zou zijn, zal je je eerst moeten verdiepen in haar pedigree m de moederstam, wat heeft deze doorgefokt op welke hengsten.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:52

Wauw bedankt Natascha :j dat vind ik best een positieve beoordeling! Bedankt voor de tips. Vroeger was ik er van overtuigd dat ik een lelijke Arabier had :+ maar ze wordt gelukkig elk jaar 'beter'. Als ik foto's plaats van toen ze 5 a 6 was zou ik een heel andere beoordeling horen denk ik :)

Over jouw laatste zin gesproken, hoe pak je dat het best aan :o is dat een kwestie van stamboom bekijken en dan foto's, of hoe en wat?

Moeilijke dilemma's voor DM en Annika, paarden wegdoen :(

Djunnah boos op zichzelf :P

Het weer is hier afschuwelijk, het regent zoveel.

Gefeliciteerd Nicky!

Miran ook met Fu-zussie!

Succes morgen Joyce met concours!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:27

set_elkol schreef:
Wauw bedankt Natascha :j dat vind ik best een positieve beoordeling! Bedankt voor de tips. Vroeger was ik er van overtuigd dat ik een lelijke Arabier had :+ maar ze wordt gelukkig elk jaar 'beter'. Als ik foto's plaats van toen ze 5 a 6 was zou ik een heel andere beoordeling horen denk ik :)

Over jouw laatste zin gesproken, hoe pak je dat het best aan :o is dat een kwestie van stamboom bekijken en dan foto's, of hoe en wat?

wat bij fokken erg belangrijk is, is de moederstam, de krachtigst is normaal gesproken de moederstam van moeders..ook de moederstam van vaders zijde is belangrijk, uiteraad voegen de hengsten een deel toe, bekijk de pedigree als driehoek(moederstam moederstam vader en hengsten).
Wat maakt bv een WH Justice of Gazal AL Shaqab, QR Marc Ali Jamaal of El Shaklan tot een hengst met magic balls...dat ze hun moeder overtreffen. Merrie brengt doorgaans 60-70% door van zichzelf mee in het veulen.
Het is dus raadzaam om via dit traingel om te kijken op welke hengsten ze wat voor een veulens hebben gegeven, lieten ze veel van zichzelf door of niet.
Ben niet zo goed in uitleggen helaas maar gewoon veel reseacrh doen en alles in de gaten houden, niets leerzamers dan dit, en durf kritsisch te kijken naar je dieren.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:30

set_elkol schreef:
Wauw bedankt Natascha :j dat vind ik best een positieve beoordeling! Bedankt voor de tips. Vroeger was ik er van overtuigd dat ik een lelijke Arabier had :+

lelijke paarden bestaan niet, er is alrijd iemand die de schoonheid erin kan zien :j

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:37

Mooi gezegd Natascha! Ai snap what Joe Mien!!! Ik ga om die reden altijd voor sterke moederlijnen! :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:40

kan jij dan uitleggen hoe je dat aanpakt Yildiz? Hoe bekijk je bij een hengst of de moederlijn je bevalt. Waar begin je, waar ga je kijken.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:41

Mooie uitleg Natascha, erg leerzaam! Maar wat ik me nou afvraag bij jouw combi: Amir staat toch ergens in Israel ofzo (?) iig ver weg :P Heb jij hem in RL gezien?

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:44

Nee Iran geloof ik! Of doe jij echt op basis van pedigree selecteren?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:48

Oei klinkt niet best, sterkte Dorinda :(:)

Succes Joyce!

Yes, Dayem liep vandaag goed. Een iniminiepietsie korter op links maar mag bijna geen naam meer hebben. Morgen naar de osteopaat. Neem m'n zadel maar mee, hoop dat ze hem ook belast even wil bekijken.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:50

Beterschap DM!

Wat interessant die fok-verhalen etc :j

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:50

set_elkol schreef:
kan jij dan uitleggen hoe je dat aanpakt Yildiz? Hoe bekijk je bij een hengst of de moederlijn je bevalt. Waar begin je, waar ga je kijken.

Om Nour even als voorbeeld te nemen, ben ik heel veel hengsten gaan bekijken die me bevielen. Ik was op zoek naar een verbetering van mn merrie en opvolger voor Tie in de sport in het bijzonder. Ik heb met name op beweging en karakter geselecteerd. Dat "wauw" gevoel had ik toen met 1 hengst meteen: Catalyst. Moeder is Victoria II, meervoudig wereldkampioen en inmiddels toegevoegd aan de harem van AL Shaqab in Qatar. Die lijnen gaan terug op hengsten die mij extreem triggeren: RSD Dark victory en Bey Shah.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:54

Mooi Yildiz! En nu ga je de combi Jazzmeen x Yentl andersom doen met Jazzeree en Nour he? Ik ben wel heel benieuwd wat dan weer de invloeden van Dakaree en Catalyst zijn in vergelijking met je merrieveulen, super interessant vind ik dat :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:56

Echt super interessant :j
Persoonlijk vind in dat Balasjow verbeterd heeft op Djuun d'r mams, dus als je die verbetering vast wilt houden moet je dan naar een zelfde soort hengst kijken en daar dan de moederlijn van bestuderen?

Kan niet echt een duidelijke foto vinden zonder de eigenaar er op, trouwens wel een ontzettend lief dier met een hele vriendelijke uitstraling :)
Afbeelding
Afbeelding
En kan heel aardig lopen :D
Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:59

Setel is een soort kopie van de moeder. Dus wat dat betreft heeft haar vader te weinig gedaan :+ nee grap, ik vind dit allemaal heel erg interessant!
Sets jongste broertje uit dezelfde combinatie is erg goed gelukt vind ik, heel anders dan Set. zulke dingen vind ik altijd interessant, die grote verschillen tussen volle siblings.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:04

Djuun heeft ook goede karakter van mams geërfd en ook de liefde voor honden <3
Afbeelding
(die zag ik gisteren voorbij komen :D )

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:06

Had hem ook gespot, heel lief <3