[HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IlonavL

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:11

Super van Nashwa joh! Ik heb weleens gehoord dat hoe dichter je bij de kust woont, hoe minder jeuk ze hebben. Fijn hoor, t is zo frustrerend voor een paard (voor mensen trouwens ook) als je zoveel last van jeuk hebt.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:19

Daarom zocht Paola ook sowieso een plekje aan de kust (of in open polder) :j Gelukkig voor mij dat ik aan de kust woon :D

Maar toch... Het exceemseizoen was sowieso al afgelopen/... Enige wat ze laatst had was veel schilfers in haar manen, maar even gegoogled en bleek een bekend fenomeen in deze tijd van het jaar. Beetje baby-olie erin gesmeerd en weer over... Heel apart, maar ben er erg blij mee :D

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:24

*heeft opgezocht waar Heemskerk ligt*

Ah :Y)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:30

Sieltjuh schreef:
*heeft opgezocht waar Heemskerk ligt*

Ah :Y)

:)*

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:31

Aan de kust :D Hebben ook serieus een Heemskerks duingebied :D

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:34

Naja, ik woon in Zeeland, daar ligt alles "aan de kust" _O-
Maar Souburg zelf niet direct, Djuun zelf staat hemelsbreed dichter bij het water :j Heb ff gekeken, hemelsbreed staat ze 3,7 km van het strand vandaan :P Dat is redelijk aan de kust zal ik denken :P

Maar van schuren, geef jij ook ander voer soms Amy? Sommige paarden kunnen daar ook erg op reageren :) maar aan de kust kan sowieso natuurlijk al schelen :j

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:38

Oh hier op stal hebben we het ook gemerkt met een paard! Die had hier stukken minder tot vrijwel geen last sinds die hier stond :)! Aan de kust kan idd echt schelen!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:41

Djuun schuurt gelukkig niet, maar ze heeft wel altijd kriebels. Echt jeuk kan ik het niet noemen, want dan zal ze echt schuren. Denk soms dat het een soort aangeleerd gedrag is ofzo, want ben deze foto wel eens tegen gekomen van dr als gup :+
Afbeelding

:+ :')

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:42

Ze krijgt hier gewoon draversbrok van Havens :) Ben nog wel aan het uitpluizen geweest maar uiteindelijk werd ik er alweer scheel van dus besloten dat eerst gewoon te gaan proberen. Nog geen Arabier gevonden die het daar niet goed op doet :D
Hooi is ook niet heel anders.. Ik vermoedde eerst ook suikers namelijk, ze kreeg bij Paola wel wat rijker hooi maar hebben nu ook al paar keer behoorlijk rijke baal gehad, dus daar kan het eigenlijk ook niet echt aan liggen... Misschien de bomen toch geweest en daarna een soort tic, dat is nog de meest logische verklaring (ook hetgeen Paola steeds dacht). Enige is nu dat het ZE-seizoen straks even spannend is, maar aan de andere kant heeft ze nooit echt ZE symptomen gehad ook. Schuurde wel, maar niet op ''de'' plekken zeg maar. Dus t is nog effe spannend :=

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:43

Nog de beste wensen iedereen.

Ik ben heerlijk aan het klussen aan mijn wagentje (voor de pony) geweest, dus niet de tijd gehad om bij te lezen de afgelopen tijd.
Wat een heerlijke foto's Shanna, ik blijf het altijd speciaal vinden een zwarte AV. Prachtig (en leuker met poetsen dan mijn witte smeerkees denk ik).

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:45

Aaahh ieniminiee Djuun! Scheetig!

Ja afwachten Amy! Hopelijk blijft het gewoon lekker weg :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:46

<3 Baby Djuun, wat lief.

Ik vind het nog altijd doodzonde dat ik geen adresgegevens van de fokker van Pas kan vinden, had die ook best als puppy-paard willen zien.

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:50

Zwart is heeeerlijk makkelijk! :j Viezigheid hoef je er alleen af te poetsen, vlekken zie je nooit.. Soms ziet ze alleen wat stoffig :') maar een babydoekje of gewoon een handdoek erover heen en ze glimt weer haha

Je brengt me wel op ideeën! Ga ook eens baby-foto's van Shief vragen!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:50

Maar ze is nog jong, toch Amy? Is het niet dat ZE vaak rond 2/3e jaar naar buiten komt? Niet dat ik het voor je hoop hoor, alles behalve zelfs!!!
Ik hoop gewoon voor je dat het idd een bepaalde pol van een boom is die jij daar bij jullie niet hebt staan!

Ja, wij hebben gelukkig wat foto's van baby-Djuun, hebben dr rechtstreeks van de fokker gekocht natuurlijk. Alhoewel dat weer een apart verhaal was, want ze stond niet in de buurt van de eigenaresse, die woonde 1,5 uur rijden verderop. Meisje die voor Djuun en haar moeder zorgde, die heb ik toen ook toegevoegd op hyves en FB en zodoende dat ik aan baby-foto's ben gekomen. Zij heeft nu trouwens de moeder van Djuun ook in bezit, dus daar zie ik nog wel eens foto's van voorbij komen. Erg leuk!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:55

Klopt idd.. Nash is begonnen met schuren eind september, toen ze 1,5 was. Qua timing dus vreemd en ook nog wel erg jong. Mams heeft sowieso geen ZE, paps waarschijnlijk ook niet. Ze stond toen onder een heleboel bomen, lekker eraan te plukken, toen is ze gaan schuren. Snel verplaatst naar andere weide, ook nog tussen de bomen maar minder. Daarna is het minder geworden, ook nog toen het weer voorjaar werd (als het dan ZE is zou je toch zeggen dat het dan juist weer erger wordt..). Toen wij haar ophaalden schuurde ze alleen nog de zijkant van haar hals.. ZE zou denk ik toch juist erger geworden moeten zijn in dat jaar.. En ze heeft alleen haar staart en manen geschuurd, niet haar hoofd of buik oid. Ook nooit heel extreem, wel net aan genoeg om de haren te slopen maar ook geen wondjes of korstjes gehad..
Heeft er aan alle kanten de schijn van dat het geen ZE is maar gewoon gevalletje pech is geweest :+

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:57

Misschien allergisch voor iets specifieks?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:05

Je zou het idd denken... Ze stond daar op gras, kreeg handje muesli en gewoon rijk hooi.. Best guess is iets met de bomen omdat het daar ook begonnen lijkt te zijn...
Haar vacht ziet er nu ook mooier uit, ze is helemaal gaan glimmen. Er gaat ergens dus toch iets goed, want bij Paola kwam ze sowieso niks te kort dus daar ligt het niet aan.. :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:12

Ja, dan denk je idd bomen!
Nou, ik hoop gewoon heel erg voor je dat het dat is en niet ZE :) Dat lijkt me één vd ergste dingen die je kan hebben met je paard. Hebben op vorige stalling er één gehad, die zakte nog door dr benen om zich kapot te schuren op dr buik. Echt een drama :\

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:24

@barcelona wat een gave folder
@ shanne wat een knappert en ook nog eens mega braaf
@ sieltjuh wat een knappe beeb
@ amyz door teveel eiwitten gaan paarden ook schuren. In gras zitten eiwitten, muesli ook en als je een beetje jong hooi hebt zit dit ook nog eens boordevol

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:30

ZE blijft een moeilijk verhaal...officieel de echte ZE wordt veroorzaakt door knutten.
Maar er zijn zo veel dingen die jeuk kunnen veroorzaken...maar dan is het eigenlijk geen ZE meer.
Een stal genoot van mij zat ook te tobben maar die pony had het op de kop en zelfs in de winter.

Zo kan zoals geloof ik Siel al zei voer ook al een hoop veroorzaken..

Tnx ben ook blij met de foldder :)

Vandaag heerlijk Mirka gereden.
Moet alleen helaas wel weer een andere instructie zoeken..Diegene die ik nu had gevonden is naar een fulltime baan over gestapt.
Baal wel want ze was super fijn.
Blijft moeilijk hoor de juiste persoon zien te vinden..

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:31

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:51

Ik denk dat een hoop mensen voer onderschatten. Of iig, het grote suikergehalte in voer. Maargoed, blijft ook een moeilijk punt hoor, voer...

Ylona, knappe beeb <3

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:54

Sieltjuh schreef:
Ik denk dat een hoop mensen voer onderschatten. Of iig, het grote suikergehalte in voer. Maargoed, blijft ook een moeilijk punt hoor, voer...

Ylona, knappe beeb <3

Bij Mirka betekend dat meteen dikke poten.vooral van die lekkere plakkerige muesli van pavo...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:57

Pavo ben ik geen fan meer van. Heb het Biscuit een hele tijd gegeven, die kreeg op den duur enorme jeuk. Dus ik naar de fouragehandel, blijkt dat heel vaak te gebeuren bij Pavo -O-

Ben wel redelijk handig geworden intussen met voer. Umoyax at eerst geen biks ( :') ) dus pluizen voor fatsoenlijke muesli...werd ie schraal. Weer pluizen... Ken inmiddels alle details van de hier in de omgeving verkrijgbare soorten voer :')
Maar goed, draversbrok doet het altijd wel goed hier :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:34

De Basis bij ons op stal is Master.
Mo krijgt de mais-lijnzaad brok van Gorp super fijne brok waar ze netjes van aankomen en mooie natuurlijke glans van krijgen zonder er druk van te worden...