[HK] Het Arabische Sprookjespaard, deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DMHorses

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard, deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:36

Ja laat ik het zo zeggen, 4 paarden is echt de max en aangezien er al 3 ouder zijn en niet weggaan moet ik keuze maken tussen moeder of kind.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:49

Wat een mooie adviezen worden hier gegeven, ik denk dat je daar wel wat mee kan Kat :j
Ik ben zelf ook nog erg zoekende in het AV exterieur :)

Kan iemand mij vertellen wat goed/belangrijk is aan een hoge staartinplant? Ik zag dat Ilona er laatst wat over zei en ben toen naar Djuun gaan kijken, maar die heeft volgens mij ook niet een hoge staartinplant, is dat dus goed om naar te kijken bij een hengstkeuze of is dat meer een show iets, maar niet direct belangrijk?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:49

Lastig DM :\

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:51

Pfff.... lastig dat soort keuzes...
Gelukkig hoef ik nog niet te kiezen. Zaartje was eigenlijk bedoeld voor verkoop en had haar al te koop gezet en er was ook al interesse.
Maar jee, ze is gewoon te goed gelukt en heeft zoveel potentie. Houd haar dus aan. Gelukkig kan dat. Maar volgend jaar met 1 of 2 veulens erbij zullen er toch ook echt keuzes gemaakt moeten worden. Blegh...

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:54

Letizia schreef:
Wat een mooie adviezen worden hier gegeven, ik denk dat je daar wel wat mee kan Kat :j
Ik ben zelf ook nog erg zoekende in het AV exterieur :)

Kan iemand mij vertellen wat goed/belangrijk is aan een hoge staartinplant? Ik zag dat Ilona er laatst wat over zei en ben toen naar Djuun gaan kijken, maar die heeft volgens mij ook niet een hoge staartinplant, is dat dus goed om naar te kijken bij een hengstkeuze of is dat meer een show iets, maar niet direct belangrijk?

Het is een belangrijk raskenmerk: hoog aangezette staartimplant en staart die hoog gedragen wordt. Het "verraad" het bloed zo gezegd en draagt sterk bij aan het type.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 23:06

Oké, thanks :j
Neem aan, dat die rastypisch gezien, te laag is?
Afbeelding
Hoewel ze hem wel altijd draagt :)
Afbeelding
Vind deze foto zo droog, mss niet duidelijk, maar je ziet haar staart halverwege mijn rug :')

Afbeelding

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 23:24

Ik wil er ook wel wat over zeggen voor zover ik er verstand van heb dan Kat, maar de meeste dingen ben ik het wel mee eens wat al gezegd is :) En natuurlijk moet je ook voor ogen nemen waar je het veulen voor gaat gebruiken, maar ik zal het idd ook een beetje vanuit de rasstandaard proberen.

Ik zou ook gaan voor een hengst met veel type in het hoofd. Niet alleen qua dish maar ook een groot oog en een mooie kaaklijn zoals Jes zegt. Een lange hals is wel gewenst en ook een hoog aangezette hals, dus wat hoger uit de borst en wat meer verticaal dan horizontaal. Verder zou ik ook kijken naar het kruis, Set heeft een wat afhellend kruis dus een hengst met een rechter kruis en hogere staartimplant zou dit wel kunnen verbeteren. Ik hou ook wel van mooie billen en een lekkere stevige body dus geen barbiepaard, haha. Ik zag pas filmpjes of foto's van haar voetjes en die vond ik heel mooi gevormd. Ik heb niet zoveel verstand van benen en ik kan het vanaf de foto's ook niet zo goed beoordelen dus daar kan ik niks over zeggen. Ik vind Set haar bovenlijn en overgang rug - schoft ook mooi! Ruime bewegingen zou ik ook zeker meenemen maar volgens mij beweegt Set ook wel ruim toch? Ik zou me verder niet te veel blind staren op SE hengsten maar zeker wel ruim zoeken, dus bijv. ook in België. En zoals Yildiz zegt: een hengst kan het allemaal wel zelf hebben maar moet het zeker ook vererven. Kijk dan met wat voor merries de hengst is gekruisd en of de nakomelingen verbeterd zijn t.o.v. de moeder. Ik zou wel voor een goedgekeurde hengst gaan maar dat is misschien persoonlijk. Ik zou zeker willen weten dat er geen erfelijke gebreken zijn en het scheelt je een hoop geld bij registratie. Daarnaast kun je dan misschien ook het premiekeuring rapport opvragen (als hij bij het AVS is goedgekeurd) Ik zou Set ook laten testen op SCID, CA en LFS (voor zover je dat nog niet weet) of als je dat niet wilt een hengst nemen die vrij is van alledrie zodat je nooit een lijder kunt fokken. Wij hebben zelf ook veel aan de premiekeuring gehad. Tot zover wat ik kan zien, maar ik ben ook geen expert en heb Set natuurlijk nog nooit in RL gezien :)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 23:28

Ik vind Djuun haar billen wel mooi! :P Misschien rastypisch een iets te lage staartimplant maar wel mooi gevormde billen en geen dakje. Ik vind iets afhellend zelf mooier dan het hele rechte wat je vaak bij showpaarden ziet (ik vind het vaak ten koste gaan van de bovenlijn want het kruis is dan zo "recht" dat het bijna "omhoog" gaat i.p.v. afhellend) maarja, dat is mijn mening :P

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 23:34

Ik zat naar de foto's van the Tulip cup te kijken en daar zag ik vaak de staart recht over lopen op de rug (snappie? := ) dus idd een vrij plat kruis, maar komt dat ook door de manier van opstellen?
Heb wel het idee dat er op zo'n soort show echt the top of the bill loopt?

Ooh, over TC gesproken, wat ik mij ook af vroeg :P Er kwam veel paarden uit landen van heinde en ver, wonen die paarden daar echt en worden ze voor alleen een show ingevlogen of wonen de paarden dichterbij, maar komt hun eigenaar gewoon uit verwegistan?

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 23:44

Ja, ik snap het wel (denk ik :P) Komt idd ook door de manier van opstellen, dan wordt die bovenlijn ook een soort "strakgetrokken" Ik heb een keer een heel mooi voorbeeld gezien van een paard die opgesteld werd en daarna een foto dat hij gewoon normaal chill stond, wow wat een verschil! Zal eens kijken of ik het terug kan vinden. Ik heb wel respect voor dat opstellen want ook paarden die als een natte krant binnen komen lopen worden dan zo mooi opgesteld dat de "foutjes" verdoezeld worden.

Volgens mij is de TC een B show (maar dat weten vast mensen beter) en je hebt A shows (beste paarden van de wereld), B shows, C shows (zijn de regionale shows in Nederland) en de amateur. En volgens mij ook nog title shows (wk, ek enzo maar zo goed zit er nu ook weer niet in dus er zijn vast mensen die dit beter weten) Heel veel paarden die je in de ring ziet staan voor een aantal maanden tot sommigen wel een jaar in training bij bijv. Schoukens, Frank Spoenle, Johanna Ullstrom en dan wordt gewoon uitgekozen naar welke shows ze gaan. De meeste paarden gaan dus pas na het showseizoen weer terug naar Saoedi-Arabië enzo.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 23:53

Oké :) Bedankt, weer wat wijzer! :)
Is erg ergens een A show in Nederland/België?

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 00:04

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 00:57

Verder ben ik ook geen expert hoor, misschien is wat ik zie wel helemaal niet wat anderen ook zien :P Ik vind het wel reuze interessant en ik hoop dat de jury op de amateurkeuring een mooie uitleg geeft bij ieder paard, dat vind ik zo leerzaam en ben benieuwd of ik kan zien wat de jury ziet (vooral benen en schouder enzo weet ik niet zoveel vanaf)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 02:05

woooo wat een verschil tussen die foto's!

Ilona je weet er best veel van :D Ook bedankt voor jouw antwoorden :j

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:39

Idd een verschil zeg! Je legt het duidelijk uit hoor Ilona! :)

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:30

Gaaf dat je babykicks hebt gevoeld, Katja!

Arme Romeo, weer opnieuw in het gips :(:)

Ik ben ook mega nieuwsgierig naar Yusraa's eventuele dracht :j

Ik kan me wel aardig aansluiten bij de tips die gegeven zijn over Set, Katja. Ik zou graag een langere hals, meer type in het hoofd en een wat platter kruis willen zien. En heel persoonlijk zie ik graag wat meer body (vind haar ook prachtig nu ze drachtig is <3 ). Maar het is allemaal zo persoonlijk. Zoals Yildiz ook zegt: soms weet je het gewoon opeens welke hengst past.

Ik snap je dilemma, DMhorses, ik moet ook echt inkrimpen hier :(

Wat een slecht weer gisteren. Ben even gaan kijken of alles nog stond en toen weer snel naar huis gegaan. Stoere Euf stond grassprietjes te eten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:49

Jes, ja, als Fuego zijn baby eindelijk krijgt zou het een hele bijzondere zijn, hij is al zo lang drachtig! :D
Letizia schreef:
Hoewel ze hem wel altijd draagt :)
[ Afbeelding ]
Vind deze foto zo droog, mss niet duidelijk, maar je ziet haar staart halverwege mijn rug :')

Owh, ik dacht dat dat jouw staart was! :D

Dorin, lastig als er wat weg moet, ik zou kiezen voor wat het meeste kans maakt op een fijne toekomst. :j

De paarden heb ik net even op de wei gezet, het valt nu redelijk mee, kunnen ze nog een beetje gras eten en dan haal ik ze op tijd weer terug.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:55

Grapjas :+

Hier is het zonnig, maar het stormt flink. Vanmorgen toch maar gereden, als het van het weekend veel regent zal er niet veel met d'r gedaan worden. Ze was behoorlijk heet, toen ze een klein struikeltje maakte werd ze ontzettend pissig op zichzelf (merrie's :') ) dus knalde er van door, maar door het struikeltje was ik m'n beugel verloren, dus was even alle zeilen bijzetten :') Uiteindelijk nog best fijn gereden, ben maar gestopt toen ze braaf was. Daarna mocht ze lekker de wei op :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:03

Haha, was dus nog een spannende rit!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:07

Haha Letiets heeft ook moeten werken :+ Noah kan ook zo pissig worden als hij struikelt of een balk tikt oid!

Noah heeft best een hoge staartaanzet, draagt hem met gewoon rijden hoog, maar met springen echt giga hoog :') uitslovertje.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:10

Voorlopig zit uitbreiding hier er niet in.

herkenbaar hoor boos worden met struikelen...haha..

ik ga zo naar stal en ffe kijken hoe druk t is en wat ik kan doen.
Waait hier ook behoorlijk....

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:11

Dus niet een merrie ding, maar een AV ding? :P

Gaat het bij jullie ook zo te keer?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:14

Net ineens harde regen en een keiharde klap onweer, nu alweer lichter en een beetje druppels :+ hier is het de hele dag wat druilerig maar verder valt het mee.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:27

Hier vanmorgen harde buien en veeeel water maar nu is het even iets minder...maar straks wordt het weer erger dus niet veel soeps. :n
Fuego is nooit pissig op zichzelf of mij, wel op pony en geitjes.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:35

Woehoe, egopost! Geslaagd voor m'n E achter B rijbewijs! :D :D