[HK] het Arabische sprookjes paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: [HK] het Arabische sprookjes paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:07

@griebels: je hebt opfok en opfok he?

Toen ik walter kocht kwam hij ook uit een opfok, met alleen hengsten, allemaal van dezelfde leeftijd.
Toen zag hij er dus zo uit
http://www.mijnalbum.nl/Foto=WWH6PFL6

Dat werkte duidelijk dus niet voor hem. Ik heb ook foto's gezien van de groep waar hij in stond, hij kon gewoon niet tegen die reuzen op! Verder ben ik ook tegen een groep van alleen leeftijdsgenoten, dat werkt toch vaak niet.
Sinds een aantal weken staat hij in deze groep...
http://www.mijnalbum.nl/Foto=AUTHXRQC
De voorste is die van mij http://www.mijnalbum.nl/Foto=QMKRGDV6

Het is echt enorm afhankelijk van de groep en het paard zelf. Walter is ondertussen ook wat zekerder van zichzelf geworden namelijk...

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:08

Griebels, wat erg!
De moeder van de Tarq had afgeveulend op dezelfde stal waar Tarq voor de shows getraint werdt. En toen de eigenaar twee weken later weer kwam kijken stond zij ergens achteraan, helemaal vermagerd en verwaarloost! Ze heeft gelijk alle paarden daar weggehaalt. De merrie kon zó op de voorkant van een Brooke's Hospital brochure. De training van Tarq is ook niets geworden. Volgens mij heeft hij daar voornamelijk geleerd geen respect voor mensen te hebben.

Zomerecxeem is niet besmettelijk of zo, dat heeft een paard, of niet. Wel heel vervelend voor je.

Ik vind een échte gemengde kudde theoretisch ook het beste, dus ook met ioudere paarden, en een verstandig alfa-paard.
alleen enters en twenters is eigenlijk een kleuterklasje zonder Juffrouw.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:22

Ik zeg ook niet dat alle opfoks zo zijn. Maar deze groep werkte niet voor mijn merrie.
Zomerexceem is indd niet besmettelijk maar wordt wel door bepaalde factoren naar buiten gebracht. Een daarvan is dat paarden niet lekker in hun vel zitten. Dit was bij Sabiha zeker het geval. Ik heb haar toen verhuist naar de fokkers van mijn hengst en ze heeft daar met een arabmerrie van 1 jaar jonger gestaan en daar heeft ze minder geschuurd. Sinds ze weer terug bij mij is heeft ze nog niet geschuurd, helemaal niet
Ik hoop alleen dat het zo blijft. Uit voorzorg gaat dit seizoen de exceemdeken op, die ik er bijna aan het einde van het seizoen afhaal om te kijken of ze nog gaat schuren.
Sabiha stond in een groep met zeer grote dominantie kwpn'ers... Ze werd hier echt rondgejaagd. Ik had verwacht dat dat wel bij zou trekken maar niets was minder waar

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:32

Tsja, ben ook niet altijd gelukkig met de opfok... Helemaal niet omdat Dhari absoluut slecht reageert op kuil en hij dat daar krijgt...

Dit was Dhari voor hij mij kwam
http://farm1.static.flickr.com/47/16593 ... 18721a.jpg

Dit net voor zijn verhuizing naar een andere opfok
http://farm1.static.flickr.com/76/19630 ... 50fa20.jpg

Dit net na zijn verhuizing (op de wei)
http://farm1.static.flickr.com/91/22124 ... d3a62e.jpg

En dit in de loopstallen, zijn winteronderkomen
http://farm1.static.flickr.com/107/2775 ... 4bad73.jpg

En dit is een foto van december
http://farm1.static.flickr.com/133/3396 ... 6ac0a4.jpg

Hier van vorige week
http://farm1.static.flickr.com/146/3911 ... 91100d.jpg

Ik heb echt heel vaak op het punt gestaan hem weg te halen, maar voor jaarlingen hier in de buurt is er niet zo briljant veel... Ik weet dat de vergelijking zomer-wintervacht ook niet echt reeël is, maar jullie snappen vast dat ik nachten wakker heb gelegen om mijn mannetje.

Hij wordt nu getest op bloedwormen nav een PB dat ik van Ilona gehad heb (thnx).
En ik blijf verder zoeken naar een goed adres, beweging in de winter is voor mij een must, maar dat is in de Randstad dus helemaal niet te vinden... Daarnaast wil ik hem persé op hooi voor de rest van zijn leven, da;s nog langer zoeken...

Radeloos word ik er soms van Boos! voel me soms net een dierenbeul.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:35

Je moet je gevoel volgen. Als ik dat veel eerder had gedaan en niet naar anderen had geluisterd had ik Sabiha al veel eerder weggehaald. Er is daar in de opfok iets gebroken in haar karakter... Dit was echt de grootste fout die ik in mijn leven gemaakt heb, en geloof me... dat zijn er best veel Schijnheilig

Edit:
Telkens als ik van de opfok vandaan kwam liepen de tranen over mijn wangen. Niets van Sabiha was nog over, niet in haar uiterlijk maar ook niets van haar geweldige innerlijk.
Stukje bij beetje hersteld ze, maar ze is er nog lang niet.

Ik weet niet of jullie geloven in readers, maar mijn gevoelens mbt Sabiha zijn bevestigd. Ze is diep ongelukkig geweest, haar wil om te leven was verdwenen...

Ik zou haar uitlenen als fokmerrie omdat ze een cyste in haar voorknie heeft overgehouden aan een operatie. Ik heb dit teruggedraait. Ze blijft bij mij, ze komt lekker op stal te staan en dan kan ik er weer naar hartelust mee friemelen en frutselen. Wel wordt er nog gedekt met haar. Ik heb zo in goed overleg met de fokker afgesproken. Ze blijft maar wordt in zekere zin toch nog uitgeleend als fokmerrie.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:40

Dhari krijgt nu dagelijks twee kilo biks met muesli, lijnzaad en drainage bijgevoerd, dat lijkt wel te helpen, maar die vacht Boos!

Ik blijf ook zoeken, maar ik ben echt een pietlut, want wil hem niet nog een 'verkeerde' verhuizing in zijn schoenen schuiven.

Zondag heb ik trouwens een reading van Dhariyat dus wie weet komt daar nog wat leuks uit Knipoog

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:40

griebels schreef:
Sabiha heeft in de opfok tussen jaarlingen, twenters en niet volgroeide 3 jarigen gestaan. Ze is daar diep ongelukkig geworden, heeft ernstige zomerexceem daar gekregen en is in no time heel erg afgevallen nadat ze in no time heel erg dik was geworden. Ik kijk dus voortaan wel uit bij wie ik haar neerzet Ja
Ik zeg niet dat het bij jou ook zo gaat, maar voor Sabiha werkt dat niet.
Ze heeft er in elk geval ontzettende voernijd in de wei aan overgehouden.

Mijn grote voordeel is dat ik kan bepalen welke paarden bij mij welkom zijn in de groep en welke niet.
Heb momenteel 3 paarden van andere lopen, iets wat ik normaal gesproken ook niet heb.
Waarschijnlijk gaan deze 3 dit voorjaar ook weer naar de eigenaren terug.

In een echte opfok heb je het eingelijk niet voor het zeggen, als ik zie dat het echt niet gaat dan verander ik de situatie ook wel.
Naar een gewone opfok zou ik mijn paarden nooit brengen, wil ze bij me in de buurt hebben zodat ik kan zie hoe het gaat.
Maar ik heb dan ook het grote voordeel dat we voldoende land hebben.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:43

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:46

Ze is van 27 april 2003. Ze was hier een 2 jarige dus.
Zomerexceem zit er indd in of niet, maar er zijn factoren die het naar buiten kunnen laten komen en ook die het kunnen verergeren.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:50

griebels schreef:
Ik zou haar uitlenen als fokmerrie omdat ze een cyste in haar voorknie heeft overgehouden aan een operatie. Ik heb dit teruggedraait. Ze blijft bij mij, ze komt lekker op stal te staan en dan kan ik er weer naar hartelust mee friemelen en frutselen. Wel wordt er nog gedekt met haar. Ik heb zo in goed overleg met de fokker afgesproken. Ze blijft maar wordt in zekere zin toch nog uitgeleend als fokmerrie.

Kijk dat is een goede oplossing, al zou ik nooit met een ecxeemmerrie gaan fokken (risico is me iets te groot al is de erfelijkheidniet goed aan te tonen, zie het te vaak terugkomen bij veulens uit exceem ouders).
Het wordt dit jaar toch al een hele grote ramp voor de paarden met deze winter, alles is blijven leven en ik vrees heel veel mugjes en vliegen.
Ik heb dan gelukkig geen exceempaarden maar ze gaan allemaal deze zomer weer onder de vliegendeken.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:57

Ik weet ook niet precies wat het doet. De ene DA zegt dat het wel erfelijk KAN zijn. De andere zegt weer van niet. Ik weet wel dat beide ouders van Sabiha geen exceem hebben
We zien het wel.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:58

Jeetje wat een vreselijke opfok verhalen weer! Ik ben erg anti-opfok en dit bevestigd het allen maar weer!
Doe mij maar mijn gemengde kudde, lekker aan huis en anders helemaal niet.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:59

Klopt helemaal.
Het enige wat de fokker van het veulen kan doen is haar in de gaten houden en niet op stressvolle plaatsen neerzetten.

Er is gewoon nog te weinig bekent over.
En wie niet waagt niet niet wint.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:01

Buiten dat ze een tijdje naar de fokker toe gaat om gedekt te worden blijft ze bij mij, dus ik houd haar zelf streng in de gaten Knipoog
Mijn meisje, mijn oogappeltje, al zoveel meegemaakt en al voor het leven getekend Verdrietig

(opfok verhaal is niet het enige )

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:06

Nu ja, op zich mag ik denk ik over de opfok waar Dhari staat geeneens klagen hoor. Hij krijgt extra bijgevoerd als ik dat wil (wordt dan ook apart gezet zodat hij rustig kan eten) hij komt dagelijks lange tijd buiten, ik mag er altijd heen, hem uit het koppel halen etc. Het enige waar ik echt helemaal niets aan kan doen zijn zijn stal (uitmesten ed) en het kuil...
Gelukkig gaat het nu wel beter, wat vooral te merken is aan zijn humeur en energie.
En ik kan helaas alleen maar wensen dat hij ooit in mijn achtertuin komt te staan Knipoog

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:06

brr wat een verhalen Verdrietig maar sommige pensionstallen kunnen er ook wat van , bezuinigd worden op het voer Boos!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:08

Dat is beslsist zo Toeka, maar toch, die veulen tijd is zó belangrijk! Geestelijk en lichaamelijk!

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:15

Jeddah schreef:
Dat is beslsist zo Toeka, maar toch, die veulen tijd is zó belangrijk! Geestelijk en lichaamelijk!

dat ben ik helemaal met je eens!!! als je een opfokker bent moet je ook kijken hoe een veulen in de groep ligt, niet elk veulen is het zelfde en reageert anders. ik vind dat je daar als opfokker oog voor moet hebben.
ik heb zoveel verhalen nou van mensen gehoord waar ze hun paarden hadden gestald, waar werd bezuinigd op het voer, de paarden amper buiten kwamen wel heel makkelijk om zo geld te verdienen! dat is ook zeker niet goed voor je paardje Verdrietig

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:17

Daarom ben ik ook zo blij dat wij de mogelijkheid hebben om de paarden bij huis te hebben staan.
Geen gezeur met eigewijze eigenaren (al is mijn vader wel erg eigenwijs met voeren maar dan te veel), we kopen alles zelf in, hooien zelf, nee ik hou liever alles zelf in de hand.

Heb ook altijd geroepen dat als wij onze paarden op pension moeten zetten dat ik ze allemaal verkoop want dat zou ik echt niet kunnen.
We hebben nu 4 ha in totaal en hopen dit te kunnen gaan vermeerderen tot 9 ha, tegen die tijd zijn mijn stallen ook wel af en hebben we in totaal 15 boxen verdeelt over 2 lokaties. Alleen wil ik geen 15 paarden hebben van mezelf, vind 7 al heel veel.
Een aantal boxen hou ik vrij voor trainingspaarden (dressuur) en voor speciale projecten (mishandelde en verwaarlooste krukken die een kans verdienen).

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:26

Djilan schreef:
Zahlina, Bliksem parkeert zich nog wel eens in, maar wat voorzichtiger dan voorheen. Nu duwt hij vooal zijn neus tegen mijn schouder aan en blijft zo staan Lovers

Oh ik denk dat hij bij jou in de kudde ook weer heel snel weet wat zijn plaats is hoor Clown Hier staat hij gewoon met een merrie die wel probeert de baas te zijn, maar het niet lukt. Als Evita boos kijkt kijkt hij gewoon nog bozer Nagelbijten / Gniffelen
Voor Ilonka (merrie ernaast) heeft hij een stuk meer respect. Als die boos kijkt doet hij wel of hij niets door heeft, maar dan houdt hij wel afstand Haha! Slim paard Tong uitsteken

Ik vind het trouwens nog steeds geweldig hoe jij je paarden in de kudde houdt! Is zo'n ontzettend goede sociale leerschool! OK dan!

Dank je wel.
Tis alleen maar gemakzuchtig want ik hoe ze nu helemaal niets te leren.
Vorige week voor de grap Dodo uit het land getrokken en mee genomen naar het bos, hele stukken hard gelopen en hij heeft geen pas verkeert gedaan.
Hij vond het allemaal heel erg leuk en gezellig

Maar je krijgt dus niet meer een achteruit lopent paard achter je aan?
Vond het wel grappig toen je hem voor de eerste keer zag dat hij gelijk jeuk tussen zijn billen had en netjes inparkeerde...
Ik denk dat Bliksem heel erg gegroeit is sinds hij van jou is (lichamelijk maar ik denk ook vooral geestelijk).
Denk ook niet dat hij een beter baasje had kunnen treffen..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:26

Jeddah schreef:

dat blijkt wel weer uit mijn merrie... zo kapot voor het leven, ik hoop dat haar karakter weer wat beter wordt als ik met haar bezig kan zijn Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:28

Zahlina, als ik dat zo hoor, had ik haar beter bij jou kunnen plaatsen Schijnheilig
Ach ik kan het niet meer terugdraaien, maar ze krijgt nu het beste... Ik hoop alleen dat ze hersteld Verdrietig

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:30

AafkeB schreef:
@ Zahlina: Mijn paard Rabhar is echt als show-paard gefokt en heeft nooit in een kudde mogen staan. Hij wist op z'n 12e nog niet dat gras eetbaar was!
Zo'n gemengde kudde is zó belangerijk voor opgroeiende paarden. En wij als mensen hebben daar ook enorm voordeel van.

Hoe weet een paard dan ooit wat het is om paard te zijn al ze altijd alleen staan en gras zou toch heel normaal moet zijn om te eten?
De fokker van Tigger heeft ook grote fouten gemaakt door Tigger na het afspenen alleen te laten lopen en veel op stal te laten staan, zijn paard zijn is heel erg anders dan mijn andere paarden die wel met elkaar zijn opgegroeid.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:45

griebels schreef:
Zahlina, als ik dat zo hoor, had ik haar beter bij jou kunnen plaatsen Schijnheilig
Ach ik kan het niet meer terugdraaien, maar ze krijgt nu het beste... Ik hoop alleen dat ze hersteld Verdrietig

Nee want je weet nooit goed wat een paard wel of niet wil.
Niet al mijn paarden vinden het prettig om 24/7 buiten te staan, dit zijn ook gelijk de paarden die dus niet bij de "grote" kudde in gaan.
Mijn oude merrie van 27 heeft het het luxe van allemaal, ze vind een dekentje met dit weer zo lekker dus krijgt de muts een deken en om 18.00 uur wil ze gewoon weer op stal staan met een gevuld hooinet een een bak vol eten.

Ik probeer het voor elk paard zo goed mogelijk te doen en dan zoek ik binnen onze mogelijkheden de juiste oplossing.
Opfok kan je het bij mij ook niet noemen, buitenstalling eerder, ze kunnen alle dingen die er op die leeftijd van wordt verwacht, poetsen, spuiten, hoefsmid, tanden enz enz..

Maar ik weet dat het ook heel erg anders gaat, mijn vriend is hoefsmid en nog steed is hij verbaast als hij bij de kudde staat dat het allemaal zo gemoedelijk gaat.
En als ik dan hoor hoe het vaak gaat dan gaan mijn nekharen overeind staan.
Als de hoefsmeden komen dan worden alle jonge paarden naar binnen toegejaagt en met meerdere in een box gezet (het liefst 4 in 1 box want dat vangt makkelijker).
Dan eerst de praam en daarna het halster om en dan hopen dat ze gewoon de box uit komen.
Dan nog met redelijk wat geweld de benen omhoog en proberen te bekappen.
Omdat de paarden dan eindelijk weer eens in handen zijn, krijgen ze gelijk een wormekuur en de enting en gaan ze terug het land in.
Tja die beestjes zullen wel een goede indruk hebben van ons mensen.....

Maar aan de andere kant er zijn ook mensen die vinden dat ik te veel trut met mijn paarden en of te veel eisen stel.
Wat ik belangrijk vind is dat mijn paarden happy zijn en dat ik happy wordt van mijn paarden..

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:45

het heeft heel lang geduurt voordat Rabhar een normaal paard geworden is, want dat is 'ie nu wel. Hij heeft ook altijd alleen (in doeken ingewikkeld) op stal gestaan. En vanaf veulen al naar de wedstrijden. Maar nooit netjes opgevoed, niet door z'n moeder, maar ook niet door de mensen. Hij is getrained, maar dat is geen opvoeding. hij heeft tot die tijd in het wedstrijd/fokcirquit hezeten. Ik schilder hem natuurlijk veel, want hij is bloedmooi, en zo hoor ik af en toe dingen uit zijn verleden. Hij heeft het niet fijn gehad. Zulke top-hengsten worden ook om de zoveel jaar verhuist, en "uitgeleased" en ik heb gehoord dat hij met stokken in-elkaar geslagen is. Hij heeft veel problemen, en die zijn allemaal herkenbaar te herleiden op het leven als showhengst.
Toch heeft hij (het was een beetje verstopt) een heel bijzonder en vooral heel vriendelijk en nobel karakter.

Ik wilde wel een nieuw paard met een heel andere jeugd, en dat is dus de Tarq. Tarq heeft een bijna ideale jeugd gehad, en vind zichzelf helemaal geweldig. hij heeft alle KWPNners en Friezen onder de duim, en is nergens bang voor. Mannen die stoer doen lacht 'ie uit. Hij sleept er zó twee door de stal en galoppeert dan met opgeheven staart weg. Laat zich ook direkt weer oppakken. Het gaat alleen maar om het punten scoren.
Hij is laat gecastreerd en heeft wel wat hengstenmaniertjes. Hij probeert ook wel eens stoer en indrukwekkend te doen, maar na Rabhar ben ík nergens meer bang voor. In ieder geval lijkt het heel wat maar Rabhar is écht héél veel enger als 'ie indruk wil maken.

Ik vind het verhaal van Zahlina wel heel erg treurig. Ik ben blij dat je haar nu thuis hebt, en zoveel om haar geeft. Ik heb aan Rabhar gezien dat er nog héél veel kan veranderen.
Ik denk ook dat stress zeker een factor is bij Zomerexceem. Er zijn allerlei theoriën, maar niemand weet écht wát het nu eigenlijk is, en waardoor het komt.