[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joysjuh1987

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:09

nou idd erg gewoon

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:16

Fuego was eerst ook meer zo maar hij is daarin toch wel veranderd en vind het minder erg dan eerst.

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:22

ja het gekke is dat asal voor 2 jaar terug nog 24 uur per dag op de wei stond maar blijkbaar bevalt haar nieuwe leventje haar wel

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:43

Fuego vind op de wei langdurig in de stromende regen staan niet leuk, maar zo in de paddock waar hij ook weer droog kan gaan staan doet hij het wel, vroeger rende hij voor ieder buitje naar binnen. :=

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:49

apart he hoe paarden kunnen veranderen

Roux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:30

Tjaf staat voor vannacht ook lekker in z'n stalletje. Vond ie eerst wel heeeeeel spannend, maar toen z'n overbuuv er stond, ging ie als een tierelier :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:08

Gefeliciteerd Amy! *\o/*

Ja het is dus echt herfst...en wat heb ik het nu al koud, de winter moet nog beginnen :7
Mootje heeft even tijdelijk een cooler deken onder zijn regen deken.
Wacht even af op een antwoord van een winkel en als ze die deken hebben in de maat van Mo bestel ik hem.
Gaat om een 140 gram deken.

Ik heb altijd donkere kleuren dekens.

Tammy lekker vroeg wedstrijd :P
Ik heb ook vaak zat al vroeg moeten laden voor een avs wedstrijd niet in de buurt :+

Ohh wel culinair eigen gemaakte chips :D
Ik vind de Engelse chips altijd erg lekker :j

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:24

Even jullie mening vragen :) Volgens mij is het in het vorige topic al eens ter sprake gekomen, maar kan het niet terug vinden. Ik ben eigenlijk niet zo'n fan van jonge paarden onder een deken zetten, maar Jas stond vandaag compleet te rillen in die regen. Hij zit ook nog wel erg dun in zijn vacht en op zich vind ik dat niet erg, immers zal hij vanzelf wel een wintervacht aanmaken wanneer het kouder wordt (had hij vorig jaar ook) Maar die regen in combinatie met wind... vond het echt een soort zielig voor hem (paarden gaan overigens gewoon het hele jaar door de hele dag naar buiten tenzij het echt niet verantwoord is) Zit er over te denken om hem op zulke dagen als vandaag een regendekentje op te leggen. Nu ging de discussie (als ik het me goed herinner) de vorige keer over ongevoerd vs gevoerd, wat zijn jullie ervaringen?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:27

Ilona ik zou zelf een heel licht gevoerde deken opleggen, ik doe hetzelfde met Set als ze rilt. Ze blijft dan lekker droog en de binnenkant heeft een lekkerder stofje. Maar de hoeveelheid voering kan natuurlijk minimaal zijn :)

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:30

@jessica zou mooi zijn dan dat je wat hoort van de deken, ik heb idd ook donkere kleuren zie je het minst op haha
@ilona Ik vind dekens bij jonge paarden ook niks en paarden die doen hoeft ook niet maar kou leiden hoeven ze ook niet vaak kun je ze wat ondersteunen door een dun dekentje op te doen, het beschermt de nieren ook een stuk beter, ik heb hier ook 1 fok merrie mag dus heerlijk een dikke wollie worden maar die heeft het ook heel snel koud dan doe ik haar zoals een dag als vandaag gewoon lekker en dun dekentje op

Oke asal is een clowntje dat weten jullie onder tussen maar dit???? Ik stond even voor de cam te kijken en toen begon ze te gapen en deed ze dit.....
Afbeelding

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:34

Meningen zijn altijd verdeeld inderdaad over dekens: sommigen zeggen dat het rillen niet per definitie koud hebben betekend. maar een mechanisme van het lichaam om zich warm te houden.

Maar je wilt niet dat hij zijn reserve's gaat gebruiken, als hij zichzelf niet optimaal op Temp kan houden zou ik zeggen lekker een 0 grams deken.
De temperaturen zijn wel erg gedaald vind ik zelf.

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:39

ja ik vind ook dat paard zich moet kunnen acclimatiseren alleen is dat lastig bij deze schommelingen van temp het ene paard kan dat makkelijker dan de ander.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:41

Nou idd, merk het ook aan mezelf hoor meteen zo'n omslag in het weer. Hij is verder wel mooi op gewicht, maar zit nog veel dunner in zijn vacht dan Moyo.

katjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:52

Barcelano schreef:
Kat misschien kom ik tzt wel dichter die kant op wonen _O-
Heb nu toch een goede lokkertje :7

Is hier wel gezellig hoor veel van die duitse feesten voor vriendlief :D

Amy gefeliciteerd met je verjaardag.
Hier was het gelukkig wel hele dag droog wel erg veel wind.
En weer internet *\o/* zit al bij heledag zonder :(

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 23:21

Hier ervaring met regen en wind en een sober paard (mijn eerste paard). Hij was het liefste buiten, maar, als het regende en waaide ging hij altijd uit de wind en regen staan. Hij stond verder buiten en had een lekkere wintervacht. Het is juist de combinatie van tocht en vocht, waar ze niet altijd goed tegen kunnen. Als ze maar niet door en door nat worden valt het wel mee. Dan moet de vacht wel goed zijn, en dat is niet altijd zo. Mijn eerste kreeg een dikke vacht en vormde 'dakjes' waar de regen zo afliep. Als de wind zijn vacht overhoop blies werkte het niet meer, en dan had hij het wel koud.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 23:27

Asal is echt een clowntje, leuk om zo'n camera te hebben voor die momentjes. Zou ze weten dat ze bekeken wordt? Ik ga even een foto proberen te plaatsen van Vosseman, om te oefenen. Deze is door een kennis van me gemaakt en ik vind hem erg mooi.

Afbeelding

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 23:46

Iloontjeehh schreef:
Nou idd, merk het ook aan mezelf hoor meteen zo'n omslag in het weer. Hij is verder wel mooi op gewicht, maar zit nog veel dunner in zijn vacht dan Moyo.

regen + wind is ook koud, kouder dan vriezen of sneeuw zelfs, vind ik. Een licht gevoerd of ongevoerd dekentje kan geen kwaad, maar je kunt er ook voor kiezen om hem voorlopig niet te poetsen (even eigen lichaamsvet in zijn haar laten komen ter afweer) evt. antiklitspray over hem sprayen als ie droog en binnen is (dat is ook vettig) en door de kou zal hij nu ook snel die wintervacht aan gaan maken. Het lichaamseigenvet dat in het haar gaat zitten dat zorgt dat de onderlaag droog blijft, dan komt de regen niet op de huid.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 00:28

Als een paard het koud heeft moet ie brandstof krijgen om warm te worden, dus goed ruwvoer geven, voor sommige paarden is dit niet voldoende (ik ken het, djuun is ook zo'n piepert) en dan kan zeker een (licht gevoerde) deken uitkomst bieden :j

N&S was leuk!! :):) Ben blij dat we niet terug naar Zeeland hoeven te rijden vannacht, maar lekker al in onze bedden in de b&b liggen :j

katjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:43

Goede moge oh wat ben ik slecht.
Met ff dikke jas over me pj gedaan hooi gevoerd en weer me bed,in
Vieze regen hiero :(

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:26

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:28

moguh....net gewerkt en ik kan nu ook zeggen weekend!!!! Heerlijk

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:29

Dankjewel voor jullie reacties, ik ga eens op zoek naar een mooi jassie voor Jassie :D

Mooie foto van Vosseman!

Leuk dat jullie naar nick en simon zijn geweest, zitten jullie al in de kerstsferen nu? ;)

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:34

whha een jassie voor jassie
@ Letizia en Sieltjuh fijn dat jullie het mooi hebben gehad zag al wat op fb voorbijkomen
@ Ellen knappe vosseman :D

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:47

Bij ons staan de paarden echt op een open vlakte en vlak aan de kust dus het kan behoorlijk onstuimig zijn en overdag hebben ze niks om te schuilen. In de natuur gaan paarden met dit weer echt niet op een open vlakte staan, daarom vind ik op zijn minst een regendeken wel zo vriendelijk. Bij ons staat alles onder dekens alleen de IJslanders op stal niet, die stonden echt heel zielig en wilde echt naar binnen terwijl die van mij gewoon stonden te grazen :) kou kunnen ze echt wel tegen maar die nattigheid is niet fijn voor paarden...
Laatst bijgewerkt door DMHorses op 12-10-13 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:47

Dank je wel Ilona en Joyce, kon het even niet laten. Het topic heet tenslotte arabische sprookjespaarden. Dus als je er een hebt moet je het toch af en toe even laten zien :D . Ik kijk ook altijd graag naar de foto's van bijvoorbeeld Asal, dat is echt een van mijn voorbeeld 'modellen', zeg maar. Ook de andere foto's, van de andere paarden, zijn leuk en interessant om naar te kijken, en dan zelf eens wat te proberen. Actiefoto's zijn ook altijd leuk van de arabjes, zoals bijvoorbeeld Noah. Die gaat zo lekker over de boomstammen af en toe. Western was heel mooi om te zien in Raalte. Toen heeft Eline even mijn camera geleend en had ik ineens heel veel foto's daarvan :D .