[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 00:22

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 00:25

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 00:36

Nou, ik vind het ook knap dat je dat allemaal vanaf een foto zo kan zien Ylona. Geloof je graag als je zegt dat het een potentieel goed paard is, maar wat nou als blijkt dat deze niet geschikt is om mee te fokken? Is hij dan nog steeds zoveel geld waard in deze tijd en zou iemand dan het risico aan durven?
Uiteraard kijken fokkers er anders tegenaan dan een recreatie-ruiter als ik :D Ik zou al snel zeggen: next! :P Hahah! Genoeg andere paarden te koop die voor mijn gebruikersdoel geschikt zijn en veeeele malen goedkoper te koop worden aangeboden :) Maar dat is natuurlijk een andere invalshoek ;)
Maar verbaasde me nogal over de vraagprijs, gezien de leeftijd van het dier en wat er vergelijkbaar wordt aangeboden :)

Katjen, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Amy, leuke foto's! Wat is Umoyax gróót :wow: Fokt die Umoyo allemaal van die kanonnen van paarden?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 00:41

Het kan ook wel een klerelijer zijn of stalondeugden hebben... :P
Haha, maakt mij niet uit hoor, je kijkt altijd eerst naar een foto en dan ga je natuurlijk in het echie kijken, zo van een foto kopen is weer wat anders, dit is gewoon een eerste beoordeling, die live best tegen kan vallen.
Maar gelukkig was ik al tevreden met mijn dikkie, scheelde een hoop geld! :D

Leuk Amy, ben benieuwd naar de rest!

Ja, Katjen, gefeliciteerd. :j

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 00:44

Ik vind het ook veel geld maar wij kijken debk ik idd anders tegen zo'n paard aan. Maar ook als (hobby)fokker: van dit geld kun je een aantal hele mooie dekkingen van verschillende hengsten kopen. Krijgen je veulens niet allemaal hetzelfde bloed van vaderskant en heb je meer keus qua passende hengst op je merries. (of denk ik nu heel verkeerd?)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 00:47

Voor die prijs kun je best een CEM-test, een bloedje, rontgen en een spermatest etc eisen op kosten verkoper hoor :j als ie niet geschikt is voor de fok en alleen voor showen, dan is ie het niet waard.

Iloontjeehh schreef:
Ik vind het ook veel geld maar wij kijken debk ik idd anders tegen zo'n paard aan. Maar ook als (hobby)fokker: van dit geld kun je een aantal hele mooie dekkingen van verschillende hengsten kopen. Krijgen je veulens niet allemaal hetzelfde bloed van vaderskant en heb je meer keus qua passende hengst op je merries. (of denk ik nu heel verkeerd?)

Wij hadden meestal rond de 8 merrie's. dan ben je snel door dat bedrag heen ;)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 00:53

Weet ik, maar ik denk dat je jezelf beperkt qua keuze als je alles met dezelfde hengst dekt (maar das een ander verhaal)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 01:07

Iloontjeehh schreef:
Weet ik, maar ik denk dat je jezelf beperkt qua keuze als je alles met dezelfde hengst dekt (maar das een ander verhaal)

hmhm, daarom hadden we er ook 2.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 01:20

Ik bedoel het in zn algemeenheid. Ik ben geen fokkerij maar in hoeverre is zo'n hengst rendabel, ook als de nakomelingen tegenvallen? Vader leeft nog, is het dan niet veel makkelijker om een van je merries rechtstreeks met Jassehr te dekken en dan te kijken: oke dit veulen valt wel of nier tegen dus evt. andere hengst erop. Puur interesse, niet persoonlijk bedoeld...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 01:28

we hebben we hebben 5 hengsten gebruikt (en nog sperma van een andere liggen in de tank) in de afgelopen jaren. geloof ik, zo uit mn hoofd. ook wat zonen van indd, maar elke merrie geeft minstens 60% van zichzelf mee en zet ook haar stempel erop. Dat maakt soms een zoon van totaal anders dan vader, ondanks dat hij half hetzelfde bloed voert. Tawfiq bijv. kreeg een dikke stempel van xenah mee. Hij verbeterde enorm op zijn vader. Mish is een 3/4 zusje van aliyah, maar duidelijk een kleindochter van xenah, heel duidelijk een dochter van tawfiq. Er zit meer body op, meer attitude. Een groter oog en een nóg betere hals.
Taffie was eigenlijk beter dan kuray qua fokken imo, maar om overduidelijk emotionele redenen is kuray nog hier en taffie geruind en verkocht :)

Zelfde overigens met djamal, njadien is heel stabiel in geweldige body's geven en goed beenwerk en ijzersterke ruggen. Hallim deed het nice met haar, djamal was een knap peerd. Hallim deed het super met ramaylla, alsof ze speciaal voor elkaar gemaakt waren, met haar gaf hij de beste kids. Toch deed djamal het nog beter met ramaylla, dankzij njadien erachter. Ook met xenah deed hij het geweldig.

En dat is toch het doel, verbeteren. Beide mannen zijn geruind en verkocht en gaan de sport in. Waar ze het ongetwijfeld uitstekend gaan doen. Ze waren beide betere vaderpaarden dan hun vaders. Maar helaas, voor ons houdt het op, dus dan hebben we niets meer aan een stapel goede hengsten ;)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 08:54

Interessante discussie.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 09:03

Ik dacht dat dus ook, maar hoe meer mensen ik spreek met een 'kleine' Umoyo hoe meer ik er van overtuigd raak dat Mo en Umoyax het van mams hebben. Nu is max Maya ook 1.58m dus dan ben je al een eind :=

Ik kan dat dus ook met photoshop, wel eens voor de gein mee zitten rommelen :+ Nu maakt mirjam gewoon prachtige foto's en zie ik geen reden om aan mn paarden te knoeien, maar het is dus wel echt doodeenvoudig en dat geeft te denken .

Tsja kijk naar Marwan en Ghazal al Shaqab. Vader en zoon maar in mijn beleving toch twee heel verschillende paarden die ook andere dingen doorgeven aan hun veulens...

Roux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 09:25

*\o/* *\o/* *\o/*
Was jullie kwijt, oma houdt t tempo niet zo bij :+
Moooooi gedaan :j

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 09:31

Als jullie op dit tempo (9 pagina's in één dag) doorgaan, zitten we met 56 dagen al op 504 pagina's _O- _O-

Dat filmpje van de photoshop zet je wel aan het denken! Ben zelf ook erg handig met photoshop maar heb me nooit gerealiseerd dat er in dit AV wereldje ook wel eens wat geshopt wordt (buitenom leidsels en handen etc. dan )

Ohja qua dekens, Shief staat nu denk anderhalve week al onder de 100 grams. Ze staan bij ons 24/7 buiten en we hebben de laatste tijd echt belachelijk veel regens gehad :(:) Een buitje trekt ze wel maar die regen hele nachten en dagen lang is geen succes bij Shief. Ze staat dan echt te rillen en haren overeind, heb ook niet zo'n zin in stijve spieren (osteo heeft ze net los gemaakt :') )
Shief is er wel blij mee, ze hinnikt altijd als je der deken na het werken weer om doet :P

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 09:45

Ik denk zelfs paardenwereldje, Shan! In bepaalde rassen gaat veel geld om. Overigens vind ik het dom om te shoppen, want 1 blik door een kenner in het echt en die ziet echt wel dat het niet klopt. En iemand die het niet ziet... Wil je daar wel je paard aan verkopen vraag ik me af...

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:56

Dat moeder veel meegeeft aan de veulens is absoluut waar, en daarom juist: als je zo goed weet wat en hoe je merries fokken, kun je daar super op inspelen door de juiste hengst te kiezen, dus waarom je dan beperken tot één hengst of in dezelfde lijnen blijven? (als voorbeeld deze hengst die te koop staat, veel geld voor in mijn ogen een beperkte keuze) Ik denk dat wij er anders over denken, geeft niet: ik ben geen fokkerij en als ik dat wel zou zijn, zou ik er wellicht anders over denken :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:14

Sieltjuh schreef:
Ik denk zelfs paardenwereldje, Shan! In bepaalde rassen gaat veel geld om. Overigens vind ik het dom om te shoppen, want 1 blik door een kenner in het echt en die ziet echt wel dat het niet klopt. En iemand die het niet ziet... Wil je daar wel je paard aan verkopen vraag ik me af...

Ja, maar je gaat toch ook kijken in real live of ben ik nou zo apart?
Dan zie je toch gelijk dat het niet klopt?
Of doen ze hem dan hele dikke dekens op en zeggen ze dat die niet afkunnen? :')

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:22

Haha, nou dan zou ik hem niet hoeven hoor als de dekens niet afkunnen :') Ik zou gewoon nooit een paard kopen alleen vanaf de foto (en geloof me: er zijn echt mensen die dat doen)

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:33

Bizar, hoeveel mensen dat toch doen inderdaad, een paard kopen vanaf een foto of nog erger: alleen op afstamming :x

Mooie foto's Amy!

Wat een heerlijkheid, Jessica, de ene dag een showpaard, de volgende dag gewoon een rustig rijpaard!

Afbeelding
Even m'n mooie baby showen, die nu al hinnikt als ik 'Baaaaaaaaaaby' roep <3

Alleen lijkt Dostawa een beetje heftig te reageren op het opvoeren van de merriebrok. Ze zit flink onder de bultjes (ik gok eiwitbultjes?). Iemand ervaringen mee?

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:38

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:40

Lol dat van die deken, ken wel een leuk verhaal :p. kennis ging met haar vriendin mee om bij een paard te kijken die ze wilde kopen. Paard stond al klaar met zadel etc. met een uitrijdeken erop die niet af mocht. Nja dan weet je al hoelaat het is. Eigenaar ging paard voor rijden en paard liep niet goed, volgens de eigenaar was er niks. Deken mocht alsnog niet af. Haha wat verwacht je dan als eigenaar, dat je je paard alsnog kunt verkopen? 8)7

Wat een schatje Annika!

Ik zou ook nooit een paard kunnen kopen van de foto.. Zou altijd willen kijken

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:44

Hahaha, Shanna, ik had dus nog gelijk ook! _O-

Eigenlijk sneu Annika, dat ze zo snel weg moeten, zal vast niet leuk zijn voor de eigenaar...ik hoop dat ze een goed adresje krijgen. :j

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:02

hellow,.,, wat een drama hier, er is rally hier in de omliggende dopjes hier, nu is er al een ongeluk gebeurt met 4 gewonden waarvan 2 zwaar en met de heli zijn gegaan, de toeschouwers zijn echt mega gek joh scheuren, ben even boodschappen wezen doen maar kon met goed fatsoen niet bij huis weg komen

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:18

Owh, Annika, vergeet helemaal te zeggen dat je een megalief veulie hebt, wat een schatje!! <3
Gaat het ook allemaal goed nu?
Met die brok zou ik dan wel oppassen, want dan krijgt ze duidelijk te veel binnen.
Mijn merrie had ook eens koliek gekregen toen ze met het veulen aan de voet stond, dat wil je liever niet.
Kun je misschien iets anders bijgeven?

Joyce, lekker dan... :')

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:25

MirandaFuego schreef:
Owh, Annika, vergeet helemaal te zeggen dat je een megalief veulie hebt, wat een schatje!! <3
Gaat het ook allemaal goed nu?
Met die brok zou ik dan wel oppassen, want dan krijgt ze duidelijk te veel binnen.
Mijn merrie had ook eens koliek gekregen toen ze met het veulen aan de voet stond, dat wil je liever niet.
Kun je misschien iets anders bijgeven?

Joyce, lekker dan... :')

Nee, koliek willen we zeker niet! Ben even gestopt met ophogen van de merriebrok.
Heb net een zak seniores priores binnengekregen, dus daar gaat ze weer flink wat van krijgen, hopelijk stoppen we het afvallen dan een beetje.