[HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:07

Een binnenvettertje, altijd lastig om mee om te gaan vind ik.

Dat rechtvaardige had Bayro ook wel, maar het nrps ruintje wat ik vroeger had, met 90% bloed, die had dat heel sterk; als die stout was kon ik hem gerust een klap geven maar als hij zijn best aan het doen was en ik tikte hem ietsje bij als hulp zeg maar, dan kon hij echt ontploffen. (want hij dacht zweep = stout)
We zijn hem op een gegeven moment gaan scheren en hij brak door 2 tube's verdoving heen, scheerder bijna in het ziekenhuis. Toen zijn we naar de veearts gegaan, die heeft hem helemaal plat gelegd (hij wilde niet :=) zodat we het af konden maken.

Daarna was ik echt zijn vriendje niet meer, kwam ik op stal dan draaide hij de kont naar de deur terwijl hij daarvoor altijd hinnikend vooraan stond, ook uit de kudde kwam hij als enige naar het hek galopperen. Nu niet, hij moest er niets meer van hebben, heeft me zo pijn gedaan.
Maar gelukkig trok hij na 3 weken weer bij en is het helemaal goed gekomen.

amyz

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:34

Pfoe wat een draak zeg! :oo Umoyax is gelukkig ontzettend makkelijk met de meeste dingen, zo lang ik het maar op een bepaalde manier doe.. Ik kan ook dingen van hem ''eisen'' als het écht niet anders kan, hij laat dan wel merken dat hij het er niet mee eens is maar accepteert het wel. Eigenlijk is het een heel prettig paard in de omgang, met als kanttekening dat je er wel net mee overweg moet kunnen :+
Hij denkt daarbij ook dat er onder zijn borsthoogte niks bestaat, hekjes enzo bijvoorbeeld :') Wil ie nog wel eens tegenaan walsen.. _O-

Binnenvetters zijn het allebei wel, al heb ik het idee dat Umoyax zich wel meer gaat uiten naarmate hij ouder wordt. In het begin stond ie gewoon zielig te staan, tegenwoordig maakt hij het duidelijk kenbaar als hij het ergens niet mee eens is :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:55

Ik heb hier ook een ontzettend binnenvetter staan.

Ik heb ook dat als meneer de ezel iets in zijn hoofd haalt wat hij niet wil doen, dat hij het dan ook echt niet doet.
2 voorbeeldjes met buitenrijden...
1) Ik heb een keer een HALF UUR op het strand stilgestaan (ook echt op het midden en niet een klein strandje als aan de kust bij zandvoort, maar als die woestijnen op de waddeneilanden) omdat er een stuk een ander kleurtje had en hij ervan overtuigd was dat het geen 'loopzand' was.
Zijn maatje was al bij de waterlijn, normaal wil hij geen meter bij haar uit de buurt. Ik heb een kwartier rustig aangezet, daarna een kwartier hemel en andere bij elkaar geschreeuwd en uiteindelijk de zweep eroverheen. Geen beweging in te krijgen, zelfs zijn oren bewogen niet.
Opeens was het over en gingen we weer rustig (over het rare zand) verder.

2) In het bos kwamen we een sloot tegen waar een stukje met zand is gestort zodat je er gewoon overheen kunt lopen. Maatje liep voorop en ging er zonder twijfel overheen, Pas zette 1 stap erop en sprong er 10 terug :P 10 keer de andere pony voor zijn neus erover heen laten lopen, zelf uiteindelijk afgestapt en aan de andere kant gaan staan (sloot was nog geen meter breed). Maar we hebben terug moeten gaan waar we vandaan kwamen, want dat kon echt niet.

Zucht :')

Oh en hij snurkt om werkelijk alles :') eng = snurken, heel leuk = snurken, te waterige slobber = snurken _O-

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:27

aah Bis heeft een mooi plekje dus! :D gave foto hoor :j

Noah is heel vergevingsgezind, maar een tikje omdat hij niet voldoende schaart tijdens het wijken of schouder binnenwaarts resulteert wel snel in een bok :=
Ik stap nu natuurlijk alleen maar met hem, en doe dit zonder zweep en zonder sporen. Echt wel fijn eigenlijk, hij gaat steeds beter lopen, ik ga steeds meer op zit doen, en als iets niet helemaal goed gaat kijk ik sneller naar mezelf dan dat ik hem corrigeer door hem bij te tikken.

Raar zand is bij Noah ook altijd een probleem :+ maar hij blijft er niet in, even been en stem er bij en dan gaat hij meestal wel (al dan niet met een reuzesprong) :)
Snurken doet hij ook zodra er een strootje verkeerd ligt, alles is wel een reden om te knorren haha :))

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:32

Mijn kleine pony heeft het ook van hem overgenomen, die snurkte nooit. Maar na 2 jaar samen in één box en dik 3 jaar samen lopen doet ze het nu ook :')

Die Biscuit is ook een leukerd zeg, leuk om te zien dat hij op zijn plaats is

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:39

amyz schreef:
Fijn annelies dat hij goed staat! Moet toch een prettig gevoel geven :)

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 8952_o.jpg
Pony die je ziet vooraan is Biscuit! :D Zoooo gaaf, dit wilde ik gewoon voor hem!

Ohh Umoyax is enorm sensibel.. En het is type paard ''oog om oog, tand om tand'. Heb wel eens gehad dat ik nét iets harder corrigeerde dan nodig, dan wordt ie boos. Hij zal me niet het licht uit de ogen slaan, maar het is geen makkelijke als je hem verkeerd aanpakt.. heb wel eens gedacht; als die in verkeerde handen belandt wordt ie levensgevaarlijk. Gewoon omdat hij dan niet begrepen wordt.
Nashwa is een schatje, en doet het tegenovergestelde van Umoyax.. Ze slaat namelijk dicht. Heb ik heel sterk gemerkt toen we haar gingen ophalen en het laden zo moeizaam ging. Af en toe was ze gewoon niet meer op deze planeet, helemaal afgesloten, geen contact mee te krijgen. Zij is ook enorm gevoelig, op een heel zachte manier.

Dat is typisch wat je bij veel AV ziet...
Ze sluiten zich af van de wereld....het zijn dan net autistische dieren op dat moment.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:43

Wij noemen Pas altijd autistisch, inderdaad typisch dat je dat dus blijkbaar meer hoort

Ok, ik stop weer tijdelijk met dit topic spammen, ik moet weer verder aan mijn leerwerk

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:44

Noah noem ik ook altijd een beetje autistisch _O- zodra er iets 'vreemd' of 'anders' is breekt de pleuris los in zijn koppie :(:) :')

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:10

Haha AVs zijn gewoon autistische paarden :')

Maar wat ontzettend gaaf van Biscuit joh. Beter plekje kun je je niet wensen toch? :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:16

Nou laten we eerlijk zijn....om een AV liefhebber moet je zelf ook een kronkel hebben :+ _O-
Als je vaak buitenstaanders over het ras hoort praten...zijn we uit op zelf moord :+

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:28

Hoe bedoel je dat? :+

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:39

Day is ook een rare, zoals alle AV's zo te lezen :') Eergister kwam er dus iemand een zadel passen. Hij had al echt zo'n ikvindditnietoke-blik: oren opzij, ogen groot en neus opgetrokken. Die persoon legde het zadel op zijn rug en hij begon te briesknorren (zoals AV's altijd zo mooi kunnen ), staart omhoog en opzij dribbelen zodat ze er niet meer bij kon.
Toen ze hem aan wilde singelen dacht hij haar wel even bang te maken met wat heeeele boze blikken ( oren plat in zijn nek en neus uitstrekken alsof hij wilde bijten ).. Helaas was ze niet onder de indruk, dus moest hij met zwaarder geschut komen. Steigeren, jaja, want dan kan ze er gewoon niet meer bij.
Toen was ik het zat en heb ik het zelf maar gedaan, want ja, als baasje het doet is het natuurlijk wel oke.

En inderdaad, als eigenaar ben je volgens de halve paardenwereld ook niet zuiver, want waarom ga je in vredesnaam op zo'n idioot paard zitten.. Levensgevaarlijk! Ik ben zelfs zo gek dat ik mijn buurmeisje van 3 op mijn levensgevaarlijke paard laat rijden :j

Gekke beesten zijn het, maar ik zou niks anders meer willen hoor!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:49

Haha, bij Fuego weet ik geen naam, behalve ezel, hij past verder niet in één hokje, 't is meer alsof hij schizo is.. :')

Leuk Annelies, dat je paardje een goed adres heeft en gelijk een vriend!

Zooowh, heb een topic gemaakt van mijn schizo ezel. :x
[ITP] Don't eat the yellow snow...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:49

Mooney, dat klinkt niet echt als een binnenvetter?

Amyz; het viel op zich mee hoor, het was een heel expressief dier, toen ik hem kreeg kende hij niets en klom tegen de muur omhoog toen ik hem zijn halster om wilde doen. En hij bleef daarin, dus op een gegeven moment heb ik hem klem gezet en ding gewoon om gedaan en toen viel het kwartje, de dag erna stak hij zo de neus naar voren.
Dus tijdens de eerste periode heb ik hem bewezen dat hij me kon vertrouwen en daardoor waren we echt heel dikke maatjes, hij wilde altijd graag aan het werk, kwam ook echt hinnikend in galop de kudde uit rennen als hij me zag.
Was echt een topdier, tot op heden nog nooit een fijner paard gehad.

Jolinda; ze moeten je gewoon kennen, maar dat begrijpen eigenaren van andere rassen niet, omdat dat allemaal paarden zijn die lief zijn tegen iedereen of iedereen opvreten, voel je je als eigenaar ook niet bijzonder.

Bayro kon ook van die rare blikken hebben, zo'n opgetrokken neus enzo, ik weet van sommige nog niet wat ze nu betekenen :=

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:21

Djunnah is best makkelijk als ik het zo hoor :') En vind ook niet zoveel eng eigenlijk :')

Alleen wel echt beledigd als je zweepje gebruikt, maar daarentegen doet ze dubbel dr best als je dr beloond :) Best nuchter en makkelijk in de omgang :)

Amy, wat een leuke foto!

Miran, zal je topic eens bekijken... Titel zegt al genoeg :')

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:13

@ annelies fijn dat je zon fijn plekje hebt gevonden
@ sieltjuh ik vind djuun helemaal leuk maarja ze lijkt ook zo op mijn vorige avtje
@ amy leuke foto

Asal is ook wel licht autistisch hoor haha maarja ik ook. Als iets anders gaat dan wij het gepland hadden zijn wij beide van slag hahaa. Net dagje school gehad pff lange dag daarna maar fijn asal gelongeerd ze is zo fijn om mee te werken <3

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:20

Dankje :o

Djuun spiegelt ook wel goed trouwens. Als ik gespannen ben, dan kan zij dat ook wel worden. En daarom gaan wij op buitenrit zo goed, ik vind dat leuk en zij ook! :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:25

Sieltjuh schreef:
Dankje :o

Djuun spiegelt ook wel goed trouwens. Als ik gespannen ben, dan kan zij dat ook wel worden. En daarom gaan wij op buitenrit zo goed, ik vind dat leuk en zij ook! :D

Hihi, Fuego spiegelt juist goed, die doet alles tegenovergesteld :P

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:27

:')

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:30

Asal kopieert ook mega mijn gedrag ze is zo fanatiek in de training als ik even lekker aan de lange teugel wil stappen ziet ze ineens spoken ga ik weer fijn aan het werk gaat ze.er weer helemaal voor het is soms zon draakje

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:58

annelies: je bedoelt door het snurken?
Pas is een echte binnenvetter op de manier dat hij zodra hij het pad even kwijt is, hij in zichzelf duikt. Dus zit hij niet lekker in zijn vel, wordt hij heel afstandelijk of in zichzelf gekeerd. Maar ook bij kleine dingetjes, die uit hij niet. Hij kropt het allemaal op tot het teveel wordt en dan heb je een explosie.

Ik ben blij, had vandaag mijn laatste theorie examen voor paardensport massage en het ging voor mijn gevoel heel goed :D
Dus met een beetje geluk nu alleen de praktijk nog en dan ben ik begin februari klaar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:10

Omdat je zegt dat hij wegspringt enzo.
En binnenvetter laat eigenlijk alles over zich heen komen zonder er echt op te reageren, laat geen angst zien, ook niet door snurken of opengesperde ogen.
Tot op een moment de laatste druppel komt en het paard gewoon ontploft, dan is het ineens teveel en komt alles eruit.
Zo kon ik met mijn merrie (kwpn) buitenrijden en 3 auto's, een motor, trekker en vrachtwagen passeren min of meer tegelijk, wat haar niets doet en 10 meter verderop stond een container langs de weg (die ziet ze zovaak) en ze bleef staan, ik vraag of ze door wil lopen en ineens is ze compleet over de zeik.

Dat eerste wat je noemt, langs het strand, dat klinkt wel weer typisch binnenvettertje, ze klappen dan helemaal dicht en doen niets meer. Dat is het moment waarop je moet oppassen, als er dan nog dit * gebeurd, gaan ze over de rooie.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:26

Heb zoiets met Djuun nog nooit meegemaakt, maar misschien ook omdat we nog niet alleen op pad gaan echt? Nu is Djuun ook best dapper qua verkeer etc, dus dat scheelt misschien ook? Laatst ging ik alleen buiten uitstappen en waren ze op het erf bezig met boren. Dat maakte best kabaal en was natuurlijk anders dan anders. Ze twijfelde beetje, keek even en na beetje aanmoediging liep ze gewoon braaf door. Maar ben er van overtuigd dat ik met Djuun wel veel aankan hoor, zeker zodra ik er naast sta :j
Bedoel, als net 3 jarige deed ze het al super:
[ITP] Stoere arabier Djunnah op behendigheidsparcours
:D

Maar herken wel wat in het zichzelf keren hoor. Als Djuun op haar manier "over de zeik" is, dan moet je dr ook echt even terug naar aarde roepen, want sluit ze zich soort van af. Kan het niet goed omschrijven, maar herken jullie verhalen wel, maar minder "heftig". Denk dat dat gewoon sensibele paarden eigen is??

Overigens heb ik Djuun nog niet vaak echt horen snurken, eigenlijk alleen maar als de show-modus aan gaat :')

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:39

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:46

*\o/*