Amateurkeuring 2008

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanie22

Re: Amateurkeuring 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:25

Ik zou met Sita ook mee doen aan de rijrubriek en aan de hand, maar helaas heeft ze een blessure. Misschien geef ik Kastana op, maar ik ben bang dat die tegen die tijd nog niet van d'r wintervacht verlost is en ik wil haar niet scheren. Beetje lastig dus, moet wel al bijna beslissen ivm inschrijven. Hoe doen jullie dat? Of staan ze allemaal met deken?

SuusvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 10:02

Asiyah is ook nog niet door haar wintervacht heen, wel is ze al lekker aan het verharen. Ik heb haar al wel ingeschreven. Vorig jaar was ze ook half april door haar vacht heen, dus ik heb nog goede hoop.

sas_omar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:12

misschien stomme vraag hoor maar doen jullie geen dekens op dan ofzo
of hebben jullie ze allemaal op het land staan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:18

Nee die van mij staat gewoon binnen die is helaas ziek.
Met een staldeken om en heb vorige maandag een rambo onderdeken voor der laten reserveren en krijg ik binnen kort.

sas_omar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:18

ok maar omdat sommige zeggen van ja die van mij heb nog zo een dikke vacht hebben ze geen dekens om dan??

die van mij heb nu nog 2 dekens om 1 tussen deken en 1 winterdeken van 200 gram

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 23:29

Ik vindt persoonlijk dat een paard eigelijk geen deken om moet hebben.
Wij hebben dit het paard aangeleerd.
Door een deken worden ze alleen maar gevoeliger voor het weer ect.
Even op je vraag terug als een arabier in dit geval een dikke wintervacht heeft zou ik als eigenaar geen deken om doen.
Het is van natuuren dat zon beesje die aan maakt als die het niet aanmaakt en het koud heeft is een deken de juiste oplossing.
Ik zeg ook eerlijk die van mij heeft een wintervacht die is nu heel erg aan het verharen ik heb haar in de winter een deken om gedaan dat ik bang was dat ze kou vat.
Maar inprenciepe is dit niet nodig.
Ze staat nu zonder deken dat het niet meer gaat vriezen zover ik weet.
Het is eigelijk best moeilijk aangezien sommigen in de sport zitten en ze vacht kortr willen houden en scheren dan doen ze er een deken om.

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 07:32

Mijn paarden staan ook onder 2 dekens, geen wintervacht en zowel, dan scheer ik ze.
En wij hebben dat zo gedaan, ik leef tenslotte ook niet meer in een grot met een berenvel om.

Na het rijden zet ik ze in ieder geval altijd droog weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:39

Jeannette jij kiest er voor om een korte vacht te hebben bij je pony of paard.
Jij staat ook waarschijndelijk op een stal pension of je pony staat aan huis.
Dan kan dat
En het is ook veel fijner als je een sport beoefent dan is het heel vervelent om een wintervacht te hebben.
Er zijn ook veel mensen die kiezen er voor om hun pony paard op de wei te zetten waar ze bijvoorbeeld geen stal hebben.
Die van mij staat nu op stal maar als ik een wei heb dan gaat ze daar alleen in de wintermaanden heen.
Ik ben niet van plan om haar vacht kort te houden aangezien arabieren gevoeligen beesjes zijn en veel moeten doen om warm te worden doe ik dat niet.
Wat jij ook aan gaf dat je je pony paard ook altijd droog wegzet dat is heel belangrijk.

miranda85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:30

zijn er nog mensen naar de voorbrengcurcus van jan calis geweest afgelopen weekend??
ik wel namelijk en heb een hoop geleerd.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:35

Ja! ik ook Lachen zaterdag! wat idd er leuk! alleen mijn paardjes vond het wat minder volgens mijn Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:46

Leuk dat jullie plezier hebben gehad ik kon er niet bij zijn onze vos had heel erg de griep gaat nu wel wat beter maar nog niet helemaal hoe het hoord

sas_omar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:28

even nog over de dekens ik vind het ten eerste onzin dat arabieren er veel voor moeten doen om warm te worden.
en natuurlijk maakt een paard en dikke vacht aan als ie het koud heeft maar als jij hem voorbent met een deken hoeft ie die vacht niet aan te maken dat is toch alleen maar beter.
kijk als ie nou dag en nacht op het land staat zou ik ook geen deken op doen maar anders echt wel hoor. als ze dan nat zijn geworden worden ze helemaal nooit meer droog met zo een dikke vacht,
maar ja ieder ze eigen keus. maar dan moet je ook niet zeuren dat je niet mee kan doen aan de keuring omdat ie nog een dikke vacht heeft dat is dan je eigen schuld... ja toch???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:38

Daar hoor je mij niks over zeggen.
Als mijn arabier voor een keuring een dikke vacht heeft jammer dan dat hoort bij het paard.
Het is iets anders als die ziek wordt zoals vorige week het geval was waar ik van baalde.
Ik vindt dat iedereen moet weten wat die doet maar goed het paard was er vroeger nu is die er ook de paard kan niet kiezen wat die wilt dat doen wij voortaan voor hem.
Een Arabier is een warmbloed daarom doet die veel meer moeite als een koudbloedige paard.
Hij moet zich continu warm houden bijvoorbeeld door te grazen of hooi eten net wat.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:20

missfcdb schreef:
.
Een Arabier is een warmbloed daarom doet die veel meer moeite als een koudbloedige paard.
Hij moet zich continu warm houden bijvoorbeeld door te grazen of hooi eten net wat.

Elk paard is een warmbloedig dier hoor. Koudbloed bestaat niet Haha!
Enig idee hoe koud het 's nachts in de woestijn kan worden? Dat redt zelfs ons treurige koude kikkerlandje niet.

Waar ik wel voorstander van ben hier in Nederland zijn (ongevoerde) regendekens.
Het is hier 90% van de tijd zo regenachtig en guur, dat dat voor 24/7 buiten staande paarden haast geen doen is zonder goede schuilmogelijkheid.

Helaas worden maar al te veel paarden buiten gezet in een paddock zonder dat ze wat te doen hebben, dan is een uurtje al bijna lang. Gooi er dan lekker wat hooi bij lijkt mij, maar ja.

Ik denk dat het voor de amateurkeuring niet zo nodig is dat je paard op en top geschoren en in showconditie is. Wel denk ik dat tegen eind april een groot deel van de wintervachtharen weg zouden moeten zijn (dat hoop ik ook van harte want dat betekent eindelijk lekkerder weer).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:17

corine1981 hier ben ik het voledig mee eens.
Ik weet niet hoe koud het is in de woestijn aangezien ik er nooit ben geweest

sas_omar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:27

ok maar wat is het nou weer voor onzin dat je paard niet op en top geschoren en in conditie moet zijn voor de amateurskeuring??
volgens mij is de amateurskeuring voor de mensen die geen grote stoeterijen ofzo hebben zodat je ook nog kans maakt in plaats van dat altijd dezelfde winnen
maar dan moet je paard toch wel zo goed mogelijk eruit zien
of zie ik dat nou verkeerd??

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:01

sas_omar schreef:
ok maar wat is het nou weer voor onzin dat je paard niet op en top geschoren en in conditie moet zijn voor de amateurskeuring??
volgens mij is de amateurskeuring voor de mensen die geen grote stoeterijen ofzo hebben zodat je ook nog kans maakt in plaats van dat altijd dezelfde winnen
maar dan moet je paard toch wel zo goed mogelijk eruit zien
of zie ik dat nou verkeerd??

de benaming amateur zegt neem ik aan genoeg wat de amateurskeuring inhoudt, dit is dus de enige keuring die gehouden wordt waar een prof. voorbrenger niet de ring in mag om een paard voor te brengen, dus een unieke kans voor de niet prof. mensen om hun eigen paard/of een andermans paard voor te brengen Pling (denk dat er meer mensen in Nederland zijn die AV hebben en die geen echte shows lopen met hun paarden).
uiteraard is het wel zo wenselijk dat wanneer je deelt neemt met deze keuring het desbetreffende paard wel in goede conditie verkeerd, maar scheren is niet perse noodzakelijk, maar als jij graag je paard wilt scheren voor de amateurskeuring staat dat geheel vrij hoor. Knipoog Op de shows/keuringen die wel via de ECHAO zijn aangemeld, (de amateurskeuring is niet aangemeld bij de ECAHO) is het ook niet verplicht het paard te scheren. Pling Dus inderdaad je paard dient er wel zo goed mogelijk voor de jury bij te staan
Pling

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:03

Ik vind ook dat je je paard zo goed mogelijk moet presenteren. Particulier of stoeterij, moet m.i. niets uitmaken.
Is volgens mij een hele discussie over geweest n.a.v een een hengst op de laatste hengstenkeuring.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:17

Jeannette schreef:
Ik vind ook dat je je paard zo goed mogelijk moet presenteren. Particulier of stoeterij, moet m.i. niets uitmaken.
Is volgens mij een hele discussie over geweest n.a.v een een hengst op de laatste hengstenkeuring.

... en deze was zéker niet in conditie, oogde niet levendig en straalde écht niks uit. Ik vond het té schandalig voor woorden .... Bloos

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:07

Geen goed visitekaartje....
Ook al ben ik particulier, mijn paarden zijn in goede conditie en gingen ( vroeger) ook niet anders dan de paarden van de grotere stoeterijen naar shows.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:51

Jeannette schreef:
Geen goed visitekaartje....
Ook al ben ik particulier, mijn paarden zijn in goede conditie en gingen ( vroeger) ook niet anders dan de paarden van de grotere stoeterijen naar shows.

Ben ik het ook helemaal mee eens en ik stem ook niet voor paarden met lange Grizzly-haren op de keuring.
Maar het is ook zo dat er weinig mensen met dikke dekens, neksleaves etc etc zullen werken t.b.v. de amateurkeuring.

Gelukkig wordt deze keuring in april gehouden en is zodoende het overgrote deel van de paarden wel uit zijn/ of haar dikke vacht, mag ik hopen.

Wellicht staat amateur meer voor de conditie van de voorbrengers, hihi. Ik heb vorig jaar op de DARC Show met moeite die rondjes vol kunnen houden, mijn hemel. Als ik dan denk aan al die profs die zo makkelijk tig paarden tegelijk voorbrengen Lips are sealedx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:31

De amateur keuring is voor mij gewoon een leuk dagje uit met mijn paard.
Tuurlijk wil je dat je paard het mooiste is van allemaal ik ken mensen die ooit tegen mij zijden lol met je knol is het belangrijkste.
Je had mij moeten zien vorigen week we zouden toen naar jan gaan voor die voor breng cursus enzo.
Mijn arabje had ik ingevlochten echt super werdt ze ziek.
Ik had zelfs haar staart gestylt.
Toen ik de vlechtjes uit haalde omdat ze tog niet mee kon.
Zag ze eruit als die hengst magnum zo mooi.
Maar goed wij zijn nog niet verslagen er komen voor ons nog kansen genoeg wacht maar tot volgend jaar dan komen we met een kleine kampioen Knipoog

Jmc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:41

missfcdb schreef:
De amateur keuring is voor mij gewoon een leuk dagje uit met mijn paard.
Tuurlijk wil je dat je paard het mooiste is van allemaal ik ken mensen die ooit tegen mij zijden lol met je knol is het belangrijkste.
Je had mij moeten zien vorigen week we zouden toen naar jan gaan voor die voor breng cursus enzo.
Mijn arabje had ik ingevlochten echt super werdt ze ziek.
Ik had zelfs haar staart gestylt.
Toen ik de vlechtjes uit haalde omdat ze tog niet mee kon.
Zag ze eruit als die hengst magnum zo mooi.
Maar goed wij zijn nog niet verslagen er komen voor ons nog kansen genoeg wacht maar tot volgend jaar dan komen we met een kleine kampioen Knipoog

Hey Missfcdb, heb je foto's van je look a like Magnum? Ben ik wel benieuwd naar Haha! Knipoog
Heb je haar staart gestylt? Met een style tang ofzo?

Lol met je knol is zeker belangrijk maar op een show/keuring ga je toch zeker OOK minstens voor een goed resultaat?

PS. Niet te hard blazen hoor, en zijn meer paarden die mee doen aan de Amateur Knipoog Je bent nooit verzekerd Bloos !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:17

Jmc Als vosje weer dadelijk helemaal de oude is dan wil ik wel speciaal voor jou haar haar invlechten en dan een week later eruit halen en mooie foto's maken.
Ik heb haar staart gestylt met een style tang ik heb het heel verzichtig gedaan toen aangezien zon ding toch heet is.
Maar mijn meid staat in iederegeval als ik haar mooi maak stil.
het is altijd leuk dat je lekker lang bezig bent met je arabje bij mij op stal noemen ze vosje soms de
Beautyful arabian barbie horse of Denbosch hahah.
Gisteren was ik met der bezig in de bak ik liet der lekker dolle kwam ze in rengalop op me af maakte een slip en begon me over mijn gezicht te likken hahah.
Ik dacht waar het die pony nu weer last van iedereen die er bij was gisteren lachte zich rot om het fijt dat ze zoiets uit het niets doet haha.
Echt ik raad iedereen aan om een arabier te nemen ik heb echt een klik met vos ze is zo gevoelig maar druft ook nieuwe dingen aan.
Ze is leergierig alles aan dit beesje maakt me super blij.
De arabier wederom de mooiste paard van de wereld.

Jmc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:54

Oke, cool! Bloos Ik ben benieuwd, kan niet wachten !! Haha! Knipoog