hey Yildiz, daar is helemaal niets mis mee!! Dat ziet er goed uit zeg. En heerlijk haar hoofdhouding zo laag. Toppertje!!!
En zo te zien stapt ze ook zeer ruim over voor en ook tijdens de achterwaarts zie ik grote stappen. Die komt goed onder. Dat belooft echt wat hoor!
Ploempje
Geplaatst: 05-04-12 23:09
Hey, ik heb beetje probleempjes met ons Athena bij het rijden en ik had graag even gehoord of het probleem voor jullie herkenbaar is en of jullie tips hebben...
Ze begint lekker chill altijd maar vanaf de galop passeert wordt ze ontzettend heet en wil ze niks anders dan vooruit vooruit vooruit maar op die moment is het moeilijk voor mij om haar met ontspannen teugel te blijven rijden laat staan haar met de zit terug te nemen want ze valt dan volledig uit elkaar, met als gevolg > bonkbonkbonk Het is net of ze na die galop zo iets heeft van, jaaa NOG! Wat zijn jullie tips om haar dan weer mooi ontspannen en laag te rijden zonder te veel aan de teugels te komen?
Wat ik wel eerlijk moet bekennen is dat ik na haar blessures schrik heb om haar heel los te laten in galop en haar voor een lange tijd te laten galopperen... Mijn lesgeefster helpt me ook hoor maar als ik zie hoe ontspannen laag jullie paardjes rijden zil ik graag wel eens jullie tips horen...
CounTree
Geplaatst: 05-04-12 23:46
Teugels oppakken, niet trekken, geen reactie dan terug zetten naar stap en weer overnieuw aanspringen. Elke keer dat ze de benen neemt, dit herhalen om haar te vertellen dat ze langzamer moet, geen reactie dan terug naar stap (of liever nog stop). Weer voorzichtig aanspringen. Als je dit vaak genoeg doet, gaat ze de correctie verwachten, verwachten dat ze terug moet naar stap/stop en dan zal ze niet zo geneigt zijn om hard te gaan. Op het moment dat ze langzamer gaat galopperen, ontspannen!! Gaat ze dan weer harder, weer oppakken, geen reactie stappen/stoppen. Wel reactie, dan ontspannen etc etc. Als het goed is, kan je op een gegeven moment langere stukken relaxed galoperen. Hierdoor wordt ze ook sterker en zal ze zichzelf makkelijker kunnen dragen. Pas dan komt de hoofdhouding. Deze zal ook zakken als zij weet dat ze daar het beste ontspannen kan lopen zonder teugeldruk. Ze moet natuurlijk niet sterrrenkijken. Als ze dat doet mag je natuurlijk wel corrigeren. Tis wel de bedoeling dat ze haar rug gebruikt en niet wegdrukt. Let erop dat je rustig probeert aan te springen in galop.
Kan ze makkelijk stil staan? Doe dit ook met regelmaat voor langere tijd. En dan bedoel ik echt stil!! Zet ze stap naar voren, dan zet je haar weer naar achter, daar waar ze vandaan kwam. Ze moet wachten totdat jij iets van haar vraagt. Hoe lang dat ook duurt. Je hand laten rusten op haar manenkam, kan een hulpmiddel voor je paard zijn. Eventueel met beetje kriebelen erbij. Belangrijk is dat je ze stil laat staan tot ze diep zucht. Elk paard dat stil staat, zucht op een gegeven moment diep. Een teken dat ze ontspannen. Daarna kan je weer verder. Als ze goed blijft staan, kan je een stap verder gaan, door bv te gaan verzitten....ook dan moet ze blijven staan. Als je paard goed stil kan staan, kan je het ook leren om bv met bumpen het hoofd naar beneden te brengen (of knijpen, afhankelijk van de beenhulp die je gebruikt om te versnellen).
Ik zou deze laatste oefening wel apart houden van het galop verhaal. Dus niet gebruiken als je met de galop bezig bent, dan is de correcte van de galop verloren.
Dit is 1 oefening om haar te corrigeren in de galop. Maar vaak komt het er op neer, dat je moet zoeken wat bij jou paard het beste werkt. Het kan nl. ook zijn dat ze haar schouder enorm laat vallen en dus totaal uit balans loopt. Daar heb je dan weer andere oefeningen voor die met loswerken te maken hebben.
Een puzzel is het inderdaad Ik ga zeker aan de slag met deze tips!
Het bumpen kent ze al en het stilstaan is geen probleem tot zolang ze maar niet gegaloppeerd heeft dus ga ik ook zeker testen.
Ik heb een beetje schrik omdat je net je paard op fijnere hulpen wilt rijden en als je dan opneemt je weer een stap achteruit gaat. Maar dan weet ik ook weer dat door op de juiste moment te belonen het een correctie is en dan is het goed gebruikt. Iets afleren is zoveeeel moeilijker dan aanleren
YildizArabs
Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-12 22:19
Bedankt voor de support! We doen ons best, maar we zijn nog verre van starten hoor. Hoe gaat het met jullie voorbereidingen?
wat ziet dat er goed uit yil! Tie doet erg goed haar best!
Ik heb vandaag voor de eerste keer met shank snaffle gereden. Jeetje wat een wereld van verschil kan dat zijn. Ze loopt er zoveel fijner op als op de gewone snaffle.
Met wilma gaat het goed. Nog geen grote veranderingen meer gehad tot nu toe. Blijft zo spannend nu ze zo op haar eind loopt he.
22 april mn eerste wedstrijd mat nada. We doen mee aan pleasure, horsemanship en reining beginners. Heb er helemaal zin in. Is een goede oefening voor ons.
YildizArabs
Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-12 06:53
Spannend Jes! Op FB zag ik dat die show niet in Oud Gastel is, geen Wran dus. Wat is t voor wedstrijd?
Ja daar gaat het me om glenn. Als ze maar rustig blijft. De rest boeit me niet zo haha
YildizArabs
Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-12 10:57
Leuk leuk! Wij verwachten uiteraard wél een uitgebreid foto en video verslag!! Zal voor je duimen!
Hopelijk gaat Oud Gastel wel door diezelfde dag, wij zijn echt toe om es n wedstrijd te rijden. Al is het alleen maar een "hoehoudikmnzenuwenondetbedwangoefening"!!
CounTree
Geplaatst: 08-04-12 12:06
hey leuk bimmetje. Wij zijn ook van plan nog wat oefenwedstrijden te rijden. m.n. de Tryouts op wennekers. Daar hebben ze een goede reining bodem.
Oh en mijn oranje blouse is verkocht. Die zien we terug op een andere arabier. Linda past hem perfect . Oranje boven op het EK. ....nu ik nog...duh.
haha natuurlijk krijgen jullie een uitgebreid verslag en foto's! De fotograaf is namelijk ook al geregeld! Want tja onze allereerste wedstrijd samen, moet natuurlijk wel worden vast gelegd.
Bij ons hebben ze ook goede bodem hoor, echte reiners dus verwacht niks anders dan. toch?
CounTree
Geplaatst: 08-04-12 12:38
Bimmetje, als jullie weer een oefenwedstrijd hebben, wil je dat dan doorgeven? Lijkt me ideaal om te oefenen voor zowel mijn dochter als ik. De 22e gaan we reeds naar WRAN in Oud Gastel, maar daar gaan we niet reinen. Cyann niet omdat die L4 WRAN geen reining kent en ik niet, omdat ik geen zin heb om zolang te wachten en ik de bodem het niet waard vind .
Ik kom me, na lang meelezen, dan toch ook maar eens melden
Ik ben Marije, en rij sinds vorig jaar een AV merrie (zie profiel). "Gewoon" begonnen in de dressuur, t/m de L1 gekomen en daarna in een gigantische dip beland. Dametje is nogal een draakje en moet erg "overtuigd" worden om te werken. Het ging een tijdje zo slecht dat ik twijfelde of ik nog wel verder wilde. Midden in dat dieptepunt heb ik toen een proeflesje gereden van Johanna Vellinga. Gewoon, voor de lol. Horizon verbreden zeg maar. Slechter dan toen kon het toch niet gaan En ik kwam voor het eerst sinds weken weer met een grote glimlach van m'n paard!
Nu ben ik volledig overgestapt naar de western, en ik heb mijn eerste oefenwedstrijdje de 22e april gepland in Huis ter Heide. Piert kan aardig drakerig zijn in binnenbakken, dus ik ga net als Bimmetje puur voor de rust en de ervaring. Ik verwacht niks, behalve een redelijk controleerbaar paard. De rest komt nog wel eens. Ben heeeel benieuwd!!!
Wetsernfriek
Geplaatst: 08-04-12 14:58
welkom rije, en super dat het met de western klikt voor zowel je arabje als jezelf! Ik duim mee dat het goed verloopt! Super de western arabs, groeien precies als kolen uit de grond !! Binnenkort line ups met 20-30 arabs a la scottsdale !!
Piert geeft ook zó duidelijk aan dat dit haar veeeeel meer ligt dan de dressuur, da's zo leuk om te zien Ze trekt echt aan op balkjes en is al veel tevredener in het werk (is nogal een miep met van alles). En ze leert zo ontzettend snel, da's echt gaaf!
Ik zei eerst nog dat als er ooit weer een eigen paard komt, ik gewoon weer een dressuurKWPN'er aanschaf, maar daar kom ik hoe langer hoe meer op terug! De western heeft veel meer afwisseling te bieden vind ik, voor zowel paard als ruiter. Wie weet komt er ooit nog eens een quarabje
Ze is niet van mij hoor ( ik koop nooit meer een merrie ). Ik rij haar voor Maroud Arabians, maar ik krijg gelukkig erg veel vrijheid met haar, dus ideaal
De eerste twee paarden in mijn profiel waren mijn eigen paarden, Fleur is verkocht en Roofje heb ik helaas vorig jaar moeten laten gaan door ataxie. Maar met Piri heb ik weer m'n handen vol en kan ik weer lekker aan de slag
Bimmetje
Geplaatst: 08-04-12 16:42
Welkom Rije! Ook jij helemaal overgestapt naar het western rijden. Hier nog een. Ik was ook een echte dressuur ruiter en ik vind het western ook echt fantastisch om te doen. Mijn arabier is vorig jaar augustus in training gegaan en ze is nu dus zo'n 7 maanden onder het zadel. Gaat dus best goed vind ik zelf. Ze was een echte draak, maar word hoe langer hoe braver. Ik ben dan ook blij dat ik direct de juiste begeleiding heb gezocht en gevonden. Kost wat, maar dan heb je ook wat zeg ik altijd maar. Nog geen moment spijt van gehad.
Leuk dat jij ook de 22e oefenwedstrijd hebt. Gaan we met zn allen, maar dan ook allemaal op een andere plek haha Nou ja moet helemaal goed komen dus! We gaan idd voor rust en controle. Daar doen we het voor!
Nancy, volgend oefenwedstrijd zal ik je zeker laten weten. Op facebook vrienden worden met Reining Venhorst kan ook. Daar word alles ruim van te voren bekend gemaakt. Ik denk dat ze binnenkort ook weer gaan starten met de koeien. Ook erg leuk!
Welkom Marije!! Het wordt steeds drukker bij de Dawra gezellig! Welke onderdelen ga je starten? Huis ter heide is echt n fijne locatie vind ik. Veel succes en vooral veel plezier!
Nancy, gewoon dagelijks EBay USA checken dan kom je toch hopelijk gauw iets (niet saais ) tegen! Gaaf, allemaal in t oranje!
Heb morgenochtend heul vroeg weer les thuis. Ben benieuwd. Heb vanochtend de showmanship geoefend en dat ging top! Moet alleen zelf meer showen haha!
CounTree
Geplaatst: 08-04-12 17:46
ja Yildiz...doe ik iid bijna dagelijks....valt nog niet mee. Moet natuurlijk ook wel betaalbaar blijven. Maar vanmorgen nog ff in mijn kast gekeken...en desnoods heb ik wel iets met oranje. Die blouse is oranje met lime, echte knalkleuren! Maar heb liever iets nieuws oranje
Ik zie wel allemaal andere leuke betaalbare blousjes voor Cyann. Niet oranje hoor. Cyann stond helemaal te jumpen, zo gaaf vond ze die ene. Maar helaas de prijs vloog omhoog. Dat ebay blijft leuk en soms iets minder leuk.
maar als je iets van ebay koopt, moet je toch met creditcard betalen? Die heb ik namelijk niet en dat vind ik altijd zo jammer met die dingen. Of kan het ook anders?
Yil, morgenvroeg alweer les. Lekker hoor! Ik hou altijd wel van vroeg. Tie heus showpaard nu yil nog omtoveren naar showgirl!