[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lilskie

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:09

Haha. Ja Ses heeft juist hele strakke voetjes. Geen sokje erop ofzo, gewoon helemaal strak. Het zal wel wat witter uitkomen dan maar doe er altijd gewoon talkpoeder op om het gele eraf te halen... :)

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:13

Bij mij staan ze ook lekker zonder dek.
Ely wordt elk jaar een echte IJslander, compleet met baard _O- Ik vind het altijd wel schattig en ook erg praktisch, intensief rijden doen we toch (zeker in de winter) niet.
Bij Dos twijfelde ik, maar die is sinds gisteren toch goed aan het verharen dus ik hoop dat zij ook lekker zonder dek kan blijven, zeker ivm die kleine en de dekensingels brrrr

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:17

Dan lekker zo laten hoor Lilskie, als het er netjes uitziet is het toch goed :)

Hoe is het met Doortje? Vind haar zooo schattig <3

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:23

Princesa is helaas een enorme koukleum. En omdat ik 's winters vaak in onze binnenbak rijd en dat eigenlijk best warm is, is het voor ons ook niet erg handig als ze een dikke vacht heeft. Daarom begin ik het liefst zo vroeg mogelijk met dekens. Princesa is ook niet echt een vreselijk buitenpaard, met regen of wind gaat ze staan heen en weren en staan brullen. Alleen met ernstige kou gaat er een 500 grams op. Vorige winter ben ik geloof ik tot 450 gegaan. Ze is zelf zo gemaakt, want toen ze bij de fokker vandaan kwam stond ze in maart nog onder een 500 grams deken.

Ijskonijn. :brr:

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:24

Hier ook nog geen deken. Vos staat 's nachts binnen en overdag is het hier nog zo lekker weer. Sokjes heeft hij bijna niet (drie haren ongeveer), dus om dat er nou af te halen. Wedstrijden zijn we nog niet aan toe, misschien dat het dan wat meer noodzaak wordt.
Mijn eerste paard had altijd een hele dikke wintervacht, maar zijn moeder was haflinger. Die mocht ook lekker in de vacht komen in de winter. We hadden dan toch altijd een winterstop. Ik ben zelf ook niet zo intensief aan het rijden, daar is de zomer meer voor.

Amy, ervaring met hengsten heb ik wel, al is het een tijd geleden. De ringmeester in Raalte ken ik nog namelijk. Hij had samen met zijn vader een stuk of vijf AV hengsten voor de show en de fok. Ook reed hij met een van de hengsten op het strand door de week, en af en toe werd er wat doorgetraind met de hengst bij de manege waar ik toen op les zat.
Op een dag vroegen ze of ik ook eens wilde rijden. :D
Ik heb heerlijk op de hengst gereden. Hij was super opgevoed. Ik heb gevraagd hoe ze dat toch deden, want ik had geen idee. Het antwoord was simpel: goed consequent en duidelijk zijn. Ze zijn allemaal anders van karakter, dat is ook een factor die vergeten wordt.
Laatst bijgewerkt door zoutenootjes op 03-10-13 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:24

Misschien wat betreft die nakomelingen is het wat kort door de bocht maar ik denk dat als ruin het een hoop rust zou geven idd, voor mij staat altijd een fijn leven voor het paard boven op m'n lijstje!

We willen wel weer nieuwe foto's van de kleine doortje!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:34

Denk dat Amy dat nou wel begrepen heeft. Maar om nou direct hakkie takkie te doen, ik snap best dat ze eerst andere opties wil proberen en uittesten. :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:12

Yusraa staat als het kan de hele winter zonder deken. Mocht ze het toch koud krijgen, heb ik een nieuwe 200grams outdoor deken voor haar :) Gelukkig wordt het 's winters ook een Arabische ijslander, haha! Volgende week gaan we weer beginnen met hobbelen!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:24

Fijn Joyce! ! :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:40

Aleeneh schreef:
Denk dat Amy dat nou wel begrepen heeft. Maar om nou direct hakkie takkie te doen, ik snap best dat ze eerst andere opties wil proberen en uittesten. :)

Je kan ze er achteraf niet weer aanplakken, nee... :D

Fuego krijgt ook een dikke vacht, heel fijn om schoon te houden. :j

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:03

Ik snap Dorinda wel.
Je dromen weggooien hoef ook niet opeens.
Ik heb het ook geprobeerd.

Maar als Mo zulke dingen zou doen dan hadden er nog maar bar weinig tot geen stallen hem gewild hebben.
Nu heeft Mo na de opfok nog bij een ruin gestaan met losgooien.
En kan ik hem voor een Hengst nog best sociale dingen geven.

En misschien ook al is het nog best vroeg, hem een soort uitdaging gaan geven door toch licht aan het werk te zetten.

Brenda wat een stoere foto :j

Ik heb vandaag echt fanatiek gereden.
Gister is me knie in getaped...voelde gelijk beter aan.
Normaal draaf ik best kort en rij ik niet lang.

Maar vandaag heb ik gewoon echt er aan gereden.
Wow wat voelde Mootje fijn aan :D

Ikkes ben blij :D

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:43

Fijn jess dat het zo goed gaat met rijden! Sammie gaat ook steeds beter, ze begint me echt te begrijpen ohz, vind nu al jammer dat we straks moeten stoppen...

Ik had vanmiddag ook ff schrik momentje op stal, wij hebben een buitenpoetsplaatsje waar mijn ruin en Soleda vast stonden, deze grenst aan Sammie haar box en hier zit een raampje waar dus niks voor zit. Sta ik net binnen om slang op te rollen, hoor ik ineens keihard pats! Blijkbaar is bandos met ze neus tegen het raampje aan gaan duwen waardoor ie gebroken is. Gelukkig stond Sammie buiten want ze was zich vast dood geschrokken! Bandos had gelukkig niks stond alleen ook van schrik aan ze touw te trekken, gelukkig was hij zo los, die 'ouwe' stond alleen maar suf te kijken hihi. Gelukkig gaat er nu plexiglas in, verder zit er voor alle raampjes een rooster gelukkig.

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:58

@jes super joh dat het zo goed gaat met rijden, nu nog ff x weer mooie fototjes maken

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:13

Dat voelt dan lekker aan he als t rijden goed gaat, maar een tussen pauze bij sammie is voor een goede doel :D hihi

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:27

Toppie Jes! Ik heb gisteren ook heerlijk gereden, kon Noah heerlijk op- en afrollen, lekker laag over de rug en schouders, werd helemaal uit het zadel geduwd in draf doordat zijn rug zo lekker omhoog kwam :+:

Oh ja en onze bakrand is geschilderd :+ Afbeelding

doet een beetje pijn aan je ogen :')

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:39

Amy

Dat boze is wat je de eerste tijd krijgt als ze altijd sociaal gestaan hebben en dan alleen gaan staan. Die periode gaat (bijna altijd) voorbij, maar het helpt als je een drachtige oude merrie erbij kunt zetten of natuurlijk een maatje. Het uitleven op alles wat ie tegenkomt, ook dat is een manier om de energie en het spelen wat jonge hengsten normaal met elkaar doen te kunnen uiten. Voor mij een heel bekend beeld, en de reden waarom de jonge hengsten zo lang mogelijk samen staan of anders met merrie's die dragend zijn. Ná het dekken wordt het rap minder, dan ontstaat de interesse voor dames en gaan ze focussen op geurtjes snuffelen en hengst zijn.
Ik zou deze winter nog zorgen voor een maatje of drachtige dominante dame erbij.
Ik probeer hier, indien mogelijk, de hengsten gewoon tot 1,5-2,5 jaar bij de kudde te laten lopen, daarna pas gaan de heren apart met elkaar aansluitend aan de merrie's en pas als ze té mans worden of gaan dekken gaan ze apart aansluitend aan elkaar en de jonge hengsten, en indien mogelijk doe ik ze (regelmatig) met een drachtige merrie samen zetten. Ligt er ook een beetje aan hoeveel mannen ik heb, want met 5 volwassen hengsten ging dat natuurlijk niet en met 3 volw. en een groep jonge hengsten is het ook niet heel makkelijk :+
Ik heb daardoor sociale gezellige mannen, mijn 3,5 jarige loopt met een 2,5 jarige en een 1,5 jarige. en hoewel mans en sindskort geinteresseerd in de dames, hij is toch voorzichtig met de 1,5 jarige omdat hij tot vorig jaar zomer (2+ jarige leeftijd) in de kudde met merrie's en veulens gelopen heeft.

Het is een weg zoeken als hengstenhouder met het oog op een happy paard, en er is nooit een standaard oplossing, maar je vind het wel, en het hoeft niet onomkeerbaar en drastisch te zijn ;)

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:07

@tamara idd wel vrij felle bak rand, leuke foto zo in de spiegel heb net ook even op asal haar rug foto gemaakt whah ff aan het uploaden

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:23

Tammy_ schreef:
Toppie Jes! Ik heb gisteren ook heerlijk gereden, kon Noah heerlijk op- en afrollen, lekker laag over de rug en schouders, werd helemaal uit het zadel geduwd in draf doordat zijn rug zo lekker omhoog kwam :+:

Oh ja en onze bakrand is geschilderd :+ [ Afbeelding ]

doet een beetje pijn aan je ogen :')

Ik vind die smurfen bakrand echt geweldig :). Lekker vrolijk!

En fijn dat je zo lekker gereden hebt :). Altijd een prettig gevoel *\o/*

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:31

Geweldige bakrand! :D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:52

Eind van de maand is het grote flynth concours, dus de hele binnenhal is schoongespoten en wordt nu opnieuw geverfd. (Eerst was ie ook blauw, maar een tintje donkerder :') denk dat se de verkeerde kleur besteld hebben... smurfenblauw :+ ) Ook hebben alle ingangen klapdeurtjes gekregen tbv de veiligheid, nu kunnen mensen (EN KINDEREN) niet meer in de opening gaan staan. echt super!! _/-\o_

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:54

Dat vond ik ook altijd een grote ergernis op de manege! Al die mutsen die voor de ingang staan als je met je paard de bak in wil :+

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:56

Ach ik schreeuw ze altijd wel aan de kant hoor. En de ingang voor de pensionkant is altijd netjes vrij. Maar de kant waar de manege pony's naar binnen komen staan altijd kinderen bij de ingang, en als je paard nou schrikt dan schopt ie wel zo'n kind een paar meter de gang in -O-

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:34

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:35

Doortje-spam *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze wordt echt groot en stevig!

Gisteravond les gehad met Ely, was niet echt een denderend succes. Het waaide en het was donker, dus dat was garantie voor een spooky Ely. Uiteindelijk na een paar noodstops en wegvliegacties de gecontroleerde vooruitknop gevonden en toen liep ze heerlijk. Blijft toch een bijzonder paard...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:36

Gsus Tam :') Mooi blauw is niet lelijk!

Ik ga even je topic checken Joyce!!

Pfff, die Djunnah ook he, zelfs mannen van het type homosapien vallen voor haar charmes :roll:
We waren voor de verandering aan het wandelen (ik moest tevens even foto's maken van de verkeerssituatie van het ongeluk) en ze waren ergens de bermen aan het opvullen, no problem, Djuun geeft daar weinig om. Aan het einde van die weg stond een vrachtwagen, terwijl we daar op af liepen, ging de cabinedeur open en stapte er een beer van een vent uit, met z'n armen in z'n zij stond hij ons aan te kijken. Omdat ik het belangrijk vind dat wij paarden meisjes aardig gevonden moeten worden, zetten ik mijn liefste glimlach op *D Plots steekt deze meneer zijn hand uit en vraagt aan mij: "Mag tie een appeltje?" Ik redelijk flabbergasted, want dit was wel het laatste wat ik had verwacht :') Hij had het appeltje al netjes door de helft gesneden, Djuun snuffelde er eerst een wantrouwend aan, maar keurde de appel goed en at hem als een dametje, met rustige kleine hapjes op :')
De trut, ze heeft het gewoon voor elkaar he :')