[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:28

set_elkol schreef:
SuusvL schreef:
Ik vermoed ook een hormonale reden als ik je verhaal lees. Remoyo had ook geen of weinig interesse in de merries maar was wel gefrustreerd en boos. Als ik mij puur even op het paard richt, vraag ik me af of je hem niet gelukkiger maakt als ruin? Eerlijk is eerlijk, wat dekt een "gewone" Nederlandse hengst nou tegenwoordig?

Amen _/-\o_

Jes zoals jij ook zegt, vind ik heel goed van je. Als ie niet genoeg dekkingen krijgt dan maar de ballen eraf, maar jouw hengsten zijn erg fijn zoals ik nu kan zien! Een goed leven als hengst inderdaad.

En zolang ik dat kan doen....

Mss zelfs toch over een aantal jaar een huisje met stallen... *\o/*
Vriendlief is er toch over aan het nadenken...Hoe en wat :+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:28

sherif schreef:
Sieltjuh schreef:
Maar moeten hormonale problemen zich altijd uiten dan in interesse in merries? Imo kan het dus ook uiten door bijvoorbeeld humeur-gedrag. Boos worden op kleine dingen zoals jij noemt bijvoorbeeld.

Hormonaal is meer dan alleen interesse hebben in het andere geslacht, dat is ook kunnen stoeien met andere soortgenoten om de rangorde te kunnen blijven bepalen(dat blijft door gaan die rangordebepaling, is instinct), en hengsten vervelen zich hedendaags veel sneller dan hengsten samen in het wild. Alleen de sterkte winnen een kudde voor zich, daarom is dat spel/uitdaging tussen hengsten onderling zo belangrijk, en wij ontnemen ze dat door ze te isoleren van de rest, ze raken gefrustreerd met alle problemen van dien. :o

Hmm zó had ik het nog niet bekeken idd! Wellicht de 'oerdrang' voor het knokken... Thnx!
De ballen zitten me heel best overigens :+ Zeker gezien hij dit gedrag al vertoonde voordat hij zelfs maar gecastreerd zou kunnen worden... En dus ook al voordat hij apart kwam te staan.

Desalniettemin is het natuurlijk een schot voor open doel om dit gedrag aan het hengst-zijn te wijten. Ik neem het, nogmaals, absoluut mee want zeker met de nieuwe invalshoek is het het bestuderen waard. Maar feit blijft dat dit gedrag lang bestond voordat er twee kokosnoten hingen en hij een eigen paddockje kreeg, dus lijkt het me aannemelijk dat het ook ergens anders in kan zitten...

Beheerst is wat ik idd probeer te bereiken :j Laat hem ook bewust niet galopperen (hooguit in het begin als hij de indruk wekt het nodig te hebben) maar juist stappen en draven :) Ik vermoed ook dat beheersing de sleutel is maar hoe leer je dat een puber -O- Hij kan overigens ook lief naast merries staan, die arabs zijn toch gewoon heerlijk wat dat betreft!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:29

Vriend met geldboompje, Jes :D :$

:P

Ik vind het ook wel makkelijk hoor, paard in pension :D Ondanks dat ze niet in volpension staat, wordt er wel veel uit handen genomen :)

IlonavL

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:31

Vind het sowieso goed van je hoor Amy dat je een oorzaak zoekt! Zelfde vraag aan jou: hoeveel dekkingen per jaar vindt jij de moeite?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:36

Sieltjuh schreef:
Vriend met geldboompje, Jes :D :$

:P

Ik vind het ook wel makkelijk hoor, paard in pension :D Ondanks dat ze niet in volpension staat, wordt er wel veel uit handen genomen :)

Haha nee maar hij werk wel in omgeving waar het makkelijker is en toch ik me hobby beter kan uitvoeren :+

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:37

Ja, haha, goedkoper dan de Randstad ws :))

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:39

Ja ook al zou ik hem in pension stalling zetten :j
En vriendlief heeft een vast baan en zijn contract staat vast zeg maar dat hij tot zijn pension in defensie kan zitten.
Heb hem dus gezegd moch Mo het doen zoals hij het nu doet we wel moeten inversteren in de toekomst :+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:40

Tsja weet niet of daar een aantal aan te hangen is... Waar het voor mij om gaat is dat hij een goed en gelukkig leven heeft als hengst. Als hij daarvoor tenminste 1 merrie moet dekken per jaar omdat hij anders gefrustreerd raakt is dat mijn minimum, maar misschien is het wel meer... Ik ken hem goed, we snappen elkaar zeg maar dus kan hem goed lezen. Alleen nu dan dus effe niet :') Maar als ik denk dat het beter voor hem is als ruin dan so be it... Het moet voor iedereen wel leuk blijven natuurlijk :) Maar vooralsnog is hij lief, beleefd en vermaakt zich prima met zn hooi... Hij is ook weer helemaal gezellig sinds ik hem dagelijks losgooi en hij heeft een paardwaardig leven met iedere dag buiten en contact met buuf :)

En oorzaak zoeken blijf ik doen idd! Heb iig al een paar dingen waar ik scherp op ga letten, iedereen echt bedankt voor het meedenken! Maar blijf zoeken dat sowieso aangezien het altijd nog iets anders kan zijn... :)

Pfft. Umoyax houdt me altijd wel bezig :') laat ie me niet de hele bak door rennen mag ik thuis wel gaan researchen _O-

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:44

Ballen hoeven trouwens niet ingedaald zijn om het gedrag te laten zien die bijv Natas om schreef.
Ken meerdere hengstveulens die het eigenlijk al min of meer lieten zien...Als je dan al niet ingrijpt met opvoeding...

Om te kijken of je hengst geschikt is gewoon het traject in gaan voor goedkeuring.
Dan kan je altijd nog keuzes maken...Of die worden voor je gemaakt...

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:52

Hoe is het eigenlijk met het veulen bij jou op stal Jes? Was toch ook al zo'n baasje toen hij nog heel jong was? :')

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:55

Ja, daar ben ik ook benieuwd naar Jes!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:56

Iloontjeehh schreef:
Hoe is het eigenlijk met het veulen bij jou op stal Jes? Was toch ook al zo'n baasje toen hij nog heel jong was? :')

Die staat in de opfok.
Volgens mij gaat het wel goed :+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:56

Maar goed, het probleem was niet dat Gompie niet braaf is of dat hij niet naast merries kon staan en evenmin of hij de kwaliteit bezit om ggk te worden want dat zien we volgend jaar wel.
Laat ik eerst eens zorgen dat ik hem heelhuids kan aanleveren :+

Ik ga met jullie insteek aan de gang :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:58

amyz schreef:
Maar goed, het probleem was niet dat Gompie niet braaf is of dat hij niet naast merries kon staan en evenmin of hij de kwaliteit bezit om ggk te worden want dat zien we volgend jaar wel.
Laat ik eerst eens zorgen dat ik hem heelhuids kan aanleveren :+

Ik ga met jullie insteek aan de gang :)

Dat is ook zo.
Maar op het moment dat je voor een Hengst kiest en het traject in te gaan...wel om in je achterhoofd te houden..

Mss wel zijn stal uitkleden :P
Brokjes en hooi van de vloer... :')

Of zoals sommigen mensen het schijnbaar doen....stout geweest...geen eten _O-

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:59

Nouja qua aantallen... Het verschil tussen 8 of 10 dekkingen is niet zo groot. Crucialer is natuurlijk tussen 0 of 2. Fijn dat hij gewoon tussen de merries kan staan, dat scheelt al een heleboel denk ik :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:14

Bekleden met fluwelen kussentjes! :))
:') t zou toch wat wezen hihi.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:33

En bandages aan van kasjmier :Y)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:38

Mja weet je, Amy, het idee wat ik heb is toch dat hengsten heel anders in hun hormonen zitten dan merries en ruinen en dat uit zich inderdaad niet alleen in dekken, maar ook in het speelse vecht/kliergedrag van de mannen onderling en dat zijn toch dingen die ik van veulen af aan al zie. Dat zit er vaak toch voor een deel al in, en hoe ouder ze worden en hoe meer die hormonen hun werk gaan doen, dan kan dat gedrag inderdaad best toenemen, maar het is niet alsof dat ineens uit de lucht komt vallen op het moment dat ze de vrouwtjes zien staan.

Ik herinner me Fahkour nog toen ik hem net leerde kennen. Die had geen rust in zijn kop, liep de hele dag achter de andere hengstjes aan te jagen, wilde de hele tijd klieren, ruzie zoeken, spelen, de baas spelen, et cetera. Dat gedrag werd ook steeds erger, tot het besluit genomen was dat hij zichzelf te erg in de weg zat, en toen is hij gecastreerd. Vanaf dat moment is dat vechtgedrag van hem echt extreem verminderd; hij zat daarna echt zo duidelijk zo veel beter in zijn vel, dat verschil was ongelooflijk om te zien.

Ik geloof ook wel dat dit echt een probleem kan zijn dat gelinkt is aan zijn hengst-zijn.
Wel fijn dat hij in andere opzichten wel gewoon goed te hanteren is, dat scheelt weer. Ik snap dat je hem niet op stel en sprong nou ineens wil gaan castreren hoor, dat spreekt voor zich. Maar misschien is het dan inderdaad wel een idee om te zoeken naar andere manieren waarop hij dan zijn ei een beetje kwijt kan.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:51

Pff ik ben volgens mij naar het onmogelijke aan het zoeken.

100 grams dekens liefst regen.

Maar nu komt het met uitgesneden schoft -O-
Vind de overgang iets te groot om er opeens een 280 grams op te gooien :')

Heb wel al een 150 grams onder deken gevonden.
Maar wil gewoon een regen deken voor Arabs 100 gram :')

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 23:17

Kan wel kijken of ik daar op korte termijn aan kan komen hoor :)

We gaan hier binnenkort experimentje doen met Gompmans <<)

Mee eens hoor Eline :j Sommige hengsten zitten zichzelf ook gewoon in de weg, sommige krijgen weer niet de begeleiding die ze nodig hebben... Ramoniet heeft het ook zo moeilijk met zijn hormonen :(:)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 23:18

Succes met je zoektocht, Jes :P

Djuun staat met een 200 grams op, maar die staat ook 's nachts buiten nog :)

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 07:55

Wij zijn altijd heel onverantwoord met Sier bezig maar met hem kan dit <3
Afbeelding
En zo kan hij ook
Afbeelding
zo op het land staan zoekt het maar lager op :+
Afbeelding
Mag hij niet dekken dan zit er een draadje tussen zonder stroom. maar krabbelen kan hij dan alsnog.
Bij ons staat ook voorop dat ze lekker paard kunnen zijn, en dat ze evenveel rechten hebben als de dames of ruinen, contact hebben met andere paarden. zou dit niet mogelijk zijn dan is het simpel dan de ballen eraf. voor ons de reden Quest en Sier hengst te houden is oa ook om hun bloedlijnen te behouden, en zolang zij zo kunnen leven als dat we nu hebben mag het klokkenspel gewoon blijven ;)

En zo ben je door de foto's aan het spitten en kom je heel wat tegen :P

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:10

Zoals Reem haar moeder Moon's Reza
Afbeelding
Afbeelding

Mijn oude poown Suleika
Afbeelding
mijn moeders oude pony
Afbeelding

En filmpje van Sier zijn Z debuut met onze mooie val deze proef hadden we alsnog winst en prijs haha wij zijn wel van de aparte dingen :+
Afbeelding

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:31

Afbeelding
En deze blijft ook wel grappig Pappa met zijn 3 zonen

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:56

Ik ben weer bij.. Even de laatste pagina's gelezen :).

Met hengsten heb ik echt geen ervaring. In zoverre, wij hebben een AV hengst op stal staan die toen mee zou gaan naar de C-show west in Alkmaar en samen met mijn merrie op de vrachtwagen stond (niet voor de eerste keer) en die trapte zichzelf en de wagen helemaal aan gort. En ik blijf gek op dit beessie, maar voor hem (hij is niet goedgekeurd en zwaar gefrustreerd) zou het handiger zijn het klokkenspel eraf te halen. Hakkie takkie weg zakkie zeg maar. Verder zijn er wel hengsten die totaal geen idee hebben van het feit dat ze hengst zijn en dat vind ik altijd wel mooi. Totaal geen sjoege wanneer ze langs een merrie lopen.

Even over de dekens.. Princesa staat nu onder een ongevoerde regendeken van Amigo ('s nachts gewoon binnen), maar deze heeft wel een hele fijne pasvorm moet ik zeggen. Verder heb ik ook nog een 100 grams regendeken, maar die kwam met haar mij tijdens de koop. Geloof dat ie bij Nika Horse (Warder) vandaan komt. Ze begint wel wat meer haar al op haar nek te krijgen en gister eigenlijk voor het eerst koude oren en een koude neus. Ff de temperatuur afwachten, maar de 100 grams ligt vast klaar in elk geval.

Ik heb gister een les gehad met een rodeo begin. Staart plat, kop erop, echt niet grappig. Wel mooi om te zien. Princesa is bij ons in de buitenbak opeens weer een heel jong paard...alles eng. Er hoeft maar iemand te bewegen en zijn of haar jas maakt geluid en mevrouw denkt dat ze in de liberty moet showen. Maar uiteindelijk onwijs fijn gereden, goed aan de hulpen. We moeten de B nog uit maar ze heeft echt veel meer uitdaging nodig, anders blijft ze kabouters zoeken. Dus wijken en gister ook echt een nette schouderbinnenwaarts over de lange zijde. Ik ben trots op mijn glurobier *\o/*