[FOTO][Verzameltopic]Arabieren ITP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:01

sherif schreef:
Woogy schreef:
klopt, maar helaas wordt er tegenwoordig veel(inclusief de pro's) gezegd dat dish type is.

een echte prof zal imo nooit zeggen dat dish gelijk is aan type :o
Type is het totaal plaatje, je moet een arab met veel type op afstand kunnen herkennen alszijnde arab ;)

klopt maar ik kreeg te horen over Pony op de premiekeuring dat ze zeer weinig type heeft. ik vroeg wat dat inhield en ik citeer letterlijk 'ze heeft vrijwel geen dish'....

amyz

Re: [FOTO][Verzameltopic]Arabieren ITP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:08

Ligt miss ook aan de jury? Nashwa heeft ook geen extreem koppie maar had volgens de jury 'prachtig klassiek type'. :)

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:30

iedereen heeft zo zijn of haar opvattingen helaas wat type betreft, en imo een flater om als jurylid zijnde dit te zeggen, type heeft niets met dish te maken.
Op shows worden paarden beoordeeld op Type, Hoofd/hals, Body en Topline, bewegingen. Als dish type betekend vraag ik me ernstig af waarom we nog jureren op hoofd en hals, maak er dan alleen hals van :D .

Type is de Arabische uitstraling die een arabier heeft, hierdoor herkent zelfs een leek deze nog van afstand en een dish is moeilijk op afstand te herkennen tenzij deze extreem is.
Noem maar even als voorbeeld mijn eigen hengst justin hij heeft geen overdreven dish maar straalt wel type uit ;)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:17

Mijn merrie heeft ook weinig dish maar is in mijn ogen wel een heerlijk typische (Egyptische) Arabier, inderdaad jammer dat dish toch onder die eisen valt voor sommigen.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:37

Ik moet zeggen dat ik dish ook wel erg mooi vind, maar zelfs paarden met weinig dish kunnen een heel mooi hoofd hebben bijv. omdat ze een mooi kort koppie hebben, breed tussen de ogen, grote ogen, kleine oortjes, grote neusgaten en noem zo maar op. Ik persoonlijk vind wel dat het hoofd van het paard ook bij het totaalplaatje moet passen. Als een paard vrij groot is (of toont) hoeft een wat groter hoofd helemaal niet minder mooi te zijn. En zo verschillen de smaken weer per jurylid of fokker :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 04:40

tweede jaar op de premie keuring had ik drie totaal verschillende jury leden en kreeg ik niks anders dan lof 'wow wat een mooi echt oosters type' 'super mooie robuuste merrie, zo vind je ze nog écht in de woestijn' 'zo hoort een arabier eruit te zien'
Ik stond bijna in m'n broek te piesen van alle lof om vervolgens de verpletterende woorden 'maar dit mogen wij niet hoog primeren want het is niet wat ze tegenwoordig willen zien, tien jaar geleden had ze zo een dikke eerste premie gekregen' te horen.

vind het heel jammer dat het verschijnsel extreem type de wereld in is gekomen en alles lijkt te draaien om kwetsbare enge paardjes met een mega diepe dish. Zeker omdat veel ten koste gaat van de benen en een soepel bewerkelijk karakter.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:11

Hier een mooie voorbeeldje van de verschillende strains..imo een mooie leidraad te zien hoe divers de types kunnen zijn

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:44

Mooi plaatje Sherif!

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:38

Als ik kuhaylan zie lijkt het net alsof Nashan daar staat..die lijken sprekend op elkaar! bijna eng.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:42

Wat een leuk plaatje :j Kan Daya er alleen niet echt in onderbrengen, haha!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:43

ik Set ook niet hoor haha

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:51

Foto's van mijn andere Arabier: Snowy. Ook niet heel veel dish: Rus x Crabbet.
Afbeelding
Afbeelding

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:55

wow wel een mooie crabbet kop! Grote ogen grote neusgaten. Hele fraaie merrie, wie zijn die ouders?

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:00

Het is een ruin. :D

Moeder is Gvarna(van Karnaval) en vader is Aurilla Gold.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:19

Wat een knappe man!!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:12

Woogy schreef:
tweede jaar op de premie keuring had ik drie totaal verschillende jury leden en kreeg ik niks anders dan lof 'wow wat een mooi echt oosters type' 'super mooie robuuste merrie, zo vind je ze nog écht in de woestijn' 'zo hoort een arabier eruit te zien'
Ik stond bijna in m'n broek te piesen van alle lof om vervolgens de verpletterende woorden 'maar dit mogen wij niet hoog primeren want het is niet wat ze tegenwoordig willen zien, tien jaar geleden had ze zo een dikke eerste premie gekregen' te horen.

vind het heel jammer dat het verschijnsel extreem type de wereld in is gekomen en alles lijkt te draaien om kwetsbare enge paardjes met een mega diepe dish. Zeker omdat veel ten koste gaat van de benen en een soepel bewerkelijk karakter.

noem het fokken van extreme dishen(dus geen extreem type want dat bestaat niet) :D maar een modegril, aangezien de paarden met goed veel dish makkelijker en duurder te verkopen zijn,(hier is veel vraag naar door de rijkere der aarde) omdat de juryleden deze doorgaans hoger punten op shows.
Erg jammer is dat zelfs de juryleden deze modegril zo goed weten te waarderen op shows. Hierdoor zal een leek die net komt kijken in Arabland dus denken dat veel dish hoort bij het rasstandaard.
Zelf ben ik een voorstander om weer terug naar de basis te fokken, ik geef zelf de voorkeur aan oude bloedlijnen, dus bv rechtstreeks kunnen dekken met een zoon van bv El Shaklan, Ali Jamaal. En oud bloed weer te kruizen met wat modernbloed. Een mooi gevormd hoofd is makkelijker erin te fokken dan correctheid ;)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:27

Ik vind persoonlijk ook vaak de arabieren met de onbekendere afstammingen mooier dan de paarden met wereldberoemde ouders die elke show afgaan. Niet altijd natuurlijk, want ik heb op keuringen ook ENORM mooie paarden gezien met een kwijlgehalte waar je u tegen zegt, terwijl ik ook niet van het ''enge'' type arabieren ben.
Daya zijn vader is ook onbekend, ten minste: ik kan nergens iets over hem terugvinden, behalve hele oude fotos van zijn zijn periode in nederland ( BAPS hengst ), maar ik vind dat een enorm mooie hengst. Lekker wat zwaarder, goede benen eronder en geen satehprikkers :+

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:23

Wie is de vader van Daya?

Ik ben zeker wel fan van de populaire Marwan al Shaqab en zijn (klein)kinderen, maar eerlijk is eerlijk, het zijn er ook 1000 in een dozijn.

Hetgeen ik spijtig vind is als je kijkt in de afstamming van show paarden dat ze vrijwel allemaal van dezelfde hengsten zijn. Waarschijnlijk door de mode gril van extreme dish en van die iele popjes die allemaal inleveren op benen en bovenlijnen. Om over de karakters van deze paarden maar te zwijgen

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:34

Klopt inderdaad Woogy. Een vriendin van mij heeft een nakomeling van Pladykt en daar heb ik er nog 3 van in mijn kennissenkring.
Daya zijn vader is Arjuno (v. prononce) :)
Zijn moeders is Palisa (v. Nizjni)

Ik zie in hem gewoon meer body en meer been terug dan in de showgefokte arabieren van tegenwoordig (met enorme dishes enz :j ). Ik vind dat zelf veel mooier.
Ik kan idd ook wel bepaalde ''populaire'' hengsten waarderen hoor, maar om zelf een veulen mee te fokken is een heel ander verhaal. Dan kies ik liever voor een iets minder populaire hengst, maar die wat dichter bij het oudere type staat.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 08:58

Jolindaa schreef:
Klopt inderdaad Woogy. Een vriendin van mij heeft een nakomeling van Pladykt en daar heb ik er nog 3 van in mijn kennissenkring.
Daya zijn vader is Arjuno (v. prononce) :)
Zijn moeders is Palisa (v. Nizjni)

Ik zie in hem gewoon meer body en meer been terug dan in de showgefokte arabieren van tegenwoordig (met enorme dishes enz :j ). Ik vind dat zelf veel mooier.
Ik kan idd ook wel bepaalde ''populaire'' hengsten waarderen hoor, maar om zelf een veulen mee te fokken is een heel ander verhaal. Dan kies ik liever voor een iets minder populaire hengst, maar die wat dichter bij het oudere type staat.

Zou jij mij wat informatie kunnen geven aangaande de kinderen van Pladykt? Hij is in het verleden van mij geweest ;)

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:30

@ sherif, vind je het oke dat ik just noyz teken als femke dat ook goed vind? voor mijn portfolio.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:36

idsie schreef:
@ sherif, vind je het oke dat ik just noyz teken als femke dat ook goed vind? voor mijn portfolio.

mijn akkoord heb je. Welke foto zou je willen gebruiken? :D

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:37

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:48

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:14

idsie schreef:

Hoooooooo
Mijn akkoord is er niet...
Zoiets KUN je niet aan de eigenaar van het paard vragen. Dat moet áltijd via de fotograaf ;)
Paardeneigenaar heeft de rechten niet om dergelijke toestemming te geven, alleen de fotograaf kan die toestemming verlenen.

Want ik wist hier nu niets vanaf (werd via facebook getipt)

Natekenen voor privé gebruik mag altijd (dus NIET om te publiceren op internet).
Maar voor commercieel gebruik (zoals in een portfolio van een kunstenaar die geld vraagt voor de diensten) is een licentie nodig.

Je kunt contact met me opnemen voor de prijzen ;)