[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:06

Je zou nog wat homeopatisch kunnen geven tegen de hormonen eventueel. Wij geven Djuun Oestress voor dr hormonen (en het helpt direct op de eerste dag na geven al!). Er staat bij dat het ook voor ruinen kan worden gebruikt die last hebben van hormonen, maar weet niet hoe dat met hengsten zit?
Laatst bijgewerkt door Sieltjuh op 02-10-13 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

IlonavL

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:09

Is idd ook een idee, hier goede ervaringen met Bach (via iemand die de opleiding doet) Weliswaar voor andere dingen maar er zijn zoveel verschillende samenstellingen voor verschillende dingen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:23

Zit idd ook al te denken over Bach....

Maatje....is lastig. Hier op stal alleen maar hengsten en merries natuurlijk en beiden gaan geen succes zijn vrees ik :+ Daarnaast heb ik hem natuurlijk van het voorjaar ook in een groep gehad van in totaal 5, met oa 2 pittige ruinen, maar toen zag ik ook geen verschil...
Op zich is het wel iets wat te overwegen is, we hebben een tijd een shetje erbij gehad (althans, die ging af en toe onder het draadje door buurten) maar ook toen dat gekke gedrag.

Ik zit me sowieso al maanden suf te piekeren wat een oorzaak kan zijn...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:30

Ik ga mee wat Natas zei: Hormonen en sommigen kunnen binnenvetters zijn.
Dus bij merrie's in de buurt hoeven ze het niet te laten zien.

Mo heeft nooit dit soort dingen gedaan.
Ik heb wel gezegd op het moment dat hij zichzelf heel erg in de weg gaat zitten niet minimaal een 2e premie haalt moet ik gaan nadenken over zijn
welzijn.

Ik weet niet of je weleens aan opjagen doet etc?
Mss langzaam laten wennen aan de longeer lijn hij wordt volgend jaar drie toch?

Het is gewoon klote als hij zich zelf in de vernieling zou helpen zo gezegd.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:35

Opjagen bedoel ik idd met losgooien, maar dan gecontroleerd. Opjagen doe ik alleen maar als ik niet hoef te kijken :')
Longeerlijn heb ik wel paar keer gedaan, maar ben eigenlijk als de dood dat die benen de lucht in en vervolgens over de lijn heen gaan, dus had besloten om eerst maar eens paar weken elke dag te laten lopen, dan in de bak normaal leren doen en dan rustig eens aan de longe proberen. Op zich doet hij het wel goed hoor :)

Binnenvetter was hij, is hij nog steeds min of meer. Probleem is dat hij al zijn aandacht richt op eten en dus veel minder bezig is met bewegen. Hij gooit het er uit zichzelf pas uit als hij heeel druk is zeg maar, je moet hem echt helpen. Eten is alles voor Umoyax :+
Hij zit zichzelf niet in de weg, heeft serieus meer interesse in eten dan in merries. Ik begrijp de gedachte, maar zeker gezien hij al gedekt heeft zou ik het toch wel moeten merken als het een zuiver hormonaal probleem zou zijn denk ik zo. :) Ik ken hem langer dan vandaag :P Los daarvan is er ook nog Daan die ook hem scherp in de gaten houdt.... Marengo is denk ik hormonaler dan Umoyax. Hij heeft écht wel interesse in de dames, maar eten is belangrijker :')

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:38

Maar moeten hormonale problemen zich altijd uiten dan in interesse in merries? Imo kan het dus ook uiten door bijvoorbeeld humeur-gedrag. Boos worden op kleine dingen zoals jij noemt bijvoorbeeld.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:41

Misschien het opjagen even laten voor wat het is....en meer de rust erin krijgen...
(Probeer even mee te denken :+ )
Aan een lange lijn oef doen en langzaam er aan laten wennen zo leert hij ook wie de boel regelt(JIJ)..
Het hoef natuurlijk niet lang...
Zijn gemoed toestand moet gewoon rustiger kunnen zeker als jij verwacht dat het geen hormonen kwestie is, dan is het mss een kwestie van hem leren de rust erin te houden...

Moeilijk hoor...Barc en Mo hebben ook hun puber tijd gehad maar geen grote problemen gegeven...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:41

Sieltjuh schreef:
Maar moeten hormonale problemen zich altijd uiten dan in interesse in merries? Imo kan het dus ook uiten door bijvoorbeeld humeur-gedrag. Boos worden op kleine dingen zoals jij noemt bijvoorbeeld.

Nee dus....ook dus voernijd...boos worden op alles...

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:47

Ook ik ga mee met Natas.
Sier ook hij vind een plukje gras belangrijker als een merrie die zich staat aan te bieden, en hij weet wel wat het inhoudt haha
Quest weet ook wel dat hij een kereltje is maar heb het geluk met een pittige dame aan zijn zijde die niet zoveel van het mannelijk schoon moet hebben en houdt hem dus mooi onder de duim.

SuusvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:48

Ik vermoed ook een hormonale reden als ik je verhaal lees. Remoyo had ook geen of weinig interesse in de merries maar was wel gefrustreerd en boos. Als ik mij puur even op het paard richt, vraag ik me af of je hem niet gelukkiger maakt als ruin? Eerlijk is eerlijk, wat dekt een "gewone" Nederlandse hengst nou tegenwoordig?

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:52

Sieltjuh schreef:

Hormonaal is meer dan alleen interesse hebben in het andere geslacht, dat is ook kunnen stoeien met andere soortgenoten om de rangorde te kunnen blijven bepalen(dat blijft door gaan die rangordebepaling, is instinct), en hengsten vervelen zich hedendaags veel sneller dan hengsten samen in het wild. Alleen de sterkte winnen een kudde voor zich, daarom is dat spel/uitdaging tussen hengsten onderling zo belangrijk, en wij ontnemen ze dat door ze te isoleren van de rest, ze raken gefrustreerd met alle problemen van dien. :o

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:57

sherif schreef:
Hormonaal is meer dan alleen interesse hebben in het andere geslacht, dat is ook kunnen stoeien met andere soortgenoten om de rangorde te kunnen blijven bepalen(dat blijft door gaan die rangordebepaling, is instinct), en hengsten vervelen zich hedendaags veel sneller dan hengsten samen in het wild. Alleen de sterkte winnen een kudde voor zich, daarom is dat spel/uitdaging tussen hengsten onderling zo belangrijk, en wij ontnemen ze dat door ze te isoleren van de rest, ze raken gefrustreerd met alle problemen van dien. :o

Helemaal mee eens :)

De hoofdreden dat een hengst bij mij nooit lang hengst zou blijven :) Ik zou hem meer kunnen bieden als ruin, als ik puur naar huisvesting kijk en sociale voorzieningen. En een paardwaardig bestaan is voor mij 1000x meer waard dan dat er twee ballen onder blijven hangen, hoe mooi, lief, leuk, knap en goed hij ook zou zijn (hypothetisch gesproken dan hè, ik heb immers een merrie :') ).

Uiteraard zijn er dekhengsten nodig, want zonder kan je immers niet fokken, maar aan mij persoonlijk is het gewoon niet besteed :) Daar ben ik heel eerlijk in.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:58

Niet om op te scheppen maar ik mag met Mo in me handjes knijpen.
Met Barc ook trouwens.
Beide weten wat merrie's zijn.
Mo kan op de poets plaats staan en een plaats verderop een merrie.
Hij blijft relax.
Naast hem kunnen ruinen staan.
Op de paddock naast hem kon Mirka staan.
Er kan naast de paddock nog geen halve meter gelongeerd worden...Hij blijft relax.
Tuurlijk heeft hij weleens een bui...maar dat vloeit af en is meer jolligheid.
Dit kon ook voordat hij gedekt had en toen die dezelfde leeftijd had als Umoyax is.

Jullie mogen best wel weten dat Barc een tijdsbestek kreeg om zich te bewijzen als dek hengst.
Als hij geen dekkingen haalde in een aantal jaar werd hij gecastreerd.
Is ook gebeurt uiteindelijk.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:59

Heb je dat met Mo ook voor ogen, Jes? Bedoel, is het het waard als hij, om het zo maar eens te zeggen, maar bijvoorbeeld twee dekkingen per jaar zou hebben? Wanneer blijft het de moeite om het ff zo krom te zeggen?
Gewoon puur interesse hoor :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:00

Sieltjuh schreef:
Heb je dat met Mo ook voor ogen, Jes? Bedoel, is het het waard als hij, om het zo maar eens te zeggen, maar bijvoorbeeld twee dekkingen per jaar zou hebben? Wanneer blijft het de moeite om het ff zo krom te zeggen?
Gewoon puur interesse hoor :)

Jep....Hoe moeilijk het ook is...

Dit was Barc met een merrie trouwen....wat was ik trots:

Afbeelding

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:02

Jep Siel, wij denken daar precies zo over. Voor iedereen een persoonlijke keus maar voor ons de beste om onze hengsten geen hengst te houden :)

SuusvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:05

Niet meer dan logisch in mijn ogen. Al die frustraties, niet met andere paarden in de kudde etc. Voor 1 of 2 dekkingen per jaaar, als ie überhaupt al dekkingen krijgt. Als ruin zijn ze net zo leuk en minstens zo gelukkig!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:06

Gelukkig kan ik op de pension stal wel veel kanten op.

Afbeelding

Mirka met daarachter MO

Afbeelding

Afbeelding

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:08

Je moet je dromen niet meteen opgeven.
Misschien wordt ie wel uiteindelijk rustiger...maar kan ook erger worden.
Maar daarom heb ik voor mezelf toen gezegd, ik wil een soort van tijd limit afspreken.

Barc was als Hengst al fijn....maar als ruin..jezus wat was dat makkelijk.
Niet zozeer omdat jij er niet mee om kan gaan, maar ook met de omgeving en stallen was het zo veel makkelijker.

En Barc bleef gewoon Barc met of zonder ballen...

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:10

Naja, aan de andere kant kan je er dan ook voor kiezen om een paar visjes van je hengst in te laten vriezen toch? Mocht je dan toch nog tegen dé merrie aanlopen achteraf, heb je toch nog wat kwakjes over :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:11

Sieltjuh schreef:
Naja, aan de andere kant kan je er dan ook voor kiezen om een paar visjes van je hengst in te laten vriezen toch? Mocht je dan toch nog tegen dé merrie aanlopen achteraf, heb je toch nog wat kwakjes over :)

Ja dat zou ik dan zoiezo doen.......

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:12

Respect voor jou Jes dat je daar over nadenkt! Uit jouw verhalen maak ik op dat Mo braaf is in de omgang, geen frustraties heeft en een heerlijk leven heeft als hengst. Helaas is dat niet voor elke hengst weggelegd.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:17

Even wat anders hoor, maar als er nog mensen zijn die willen kamperen nabij strand: het is voorlopig nog goed weer en paardje kan bij ons (Djuun dr huis) mee op de camping op wei/stal. Ook de stacaravan is nog te huur :) Het strand mag je overdag weer op met je paard, dus dat is uiteraard ook fijn :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:18

Iloontjeehh schreef:
Respect voor jou Jes dat je daar over nadenkt! Uit jouw verhalen maak ik op dat Mo braaf is in de omgang, geen frustraties heeft en een heerlijk leven heeft als hengst. Helaas is dat niet voor elke hengst weggelegd.

Dank je :o
Barc had ook geen frustraties maar ik vond het niet nodig om een hengst hengst te houden als hij niet aan de verwachtingen kon doen van dek hengst zijnde....Dan heb ik toch een leuk rijpaard :)

Voor mij blijven ze goudwaard...dan stel ik me dromen bij..nou ja dat maak dan niet uit.

Wat ik met Mo heb gedaan had ik in me stoutste dromen niet kunnen dromen...heb voor mezelf al heel veel bereikt...

Ik vind het heel belangrijk dat een paard Hengst/merrie of ruin geestelijk alles kunnen bolwerken en dat hun gemoedstoestand zen is :+ ( klinkt zweverig)
Barc had dat eerst niet onder het zadel...prima doen we een stapje terug.
Barc vond showen dood eng, hoe vaak ik hem meenam...ben er mee gestopt
Onder het zadel vond hij wedstrijden wel leuk...gaan we daar toch mee aan de slag..

Mo staat ook altijd relax op stal.
Valt niet af is op gewicht te houden.
Lig regelelmatig.
Of staat te soezen allemaal dingen die ik heel goed in de gaten houd.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:21

SuusvL schreef:
Ik vermoed ook een hormonale reden als ik je verhaal lees. Remoyo had ook geen of weinig interesse in de merries maar was wel gefrustreerd en boos. Als ik mij puur even op het paard richt, vraag ik me af of je hem niet gelukkiger maakt als ruin? Eerlijk is eerlijk, wat dekt een "gewone" Nederlandse hengst nou tegenwoordig?

Amen _/-\o_

Jes zoals jij ook zegt, vind ik heel goed van je. Als ie niet genoeg dekkingen krijgt dan maar de ballen eraf, maar jouw hengsten zijn erg fijn zoals ik nu kan zien! Een goed leven als hengst inderdaad.