[HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:12

Juist. Ik heb dit dus begrepen van 1 van de instructeurs die ik tussentijds heb gehad. Vond het zelf ook nogal stereotype denken, maarja... Ik ben ook geen wandelende bibliotheek. Ik weet wel dat Day heel lenig is, maar te lenig wil ik dan weer niet zeggen want het is juist lekker werken op die manier!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:17

Maar toch vind ik het raar om te zeggen, om een paard "té lenig" te noemen. (ik typte per ongeluk "lening" :') ) Bedoel, je hebt lenig en je hebt niet lenig, toch?
En doe je rechtrichten niet altijd vanuit 2 kanten, of zit ik dan gewoon poep te praten? :')

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:20

Sieltjuh schreef:
Maar toch vind ik het raar om te zeggen, om een paard "té lenig" te noemen. (ik typte per ongeluk "lening" :') ) Bedoel, je hebt lenig en je hebt niet lenig, toch?
En doe je rechtrichten niet altijd vanuit 2 kanten, of zit ik dan gewoon poep te praten? :')

helaas volgens heel veel instructeurs ligt het alleen bij het paard... en volgens de tegenovergestelde versie ligt het alleen aan de ruiter :')

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:23

ShamalArabs schreef:
helaas volgens heel veel instructeurs ligt het alleen bij het paard... en volgens de tegenovergestelde versie ligt het alleen aan de ruiter :')

Das waar wat je zegt. En erg jammer ook. Ik denk dat je bij alles wat je doet tijdens het rijden moet kijken hoe jij het overbrengt op je paard en of je paard jou kan begrijpen. Daarbij zit natuurlijk stukje intelligentie, kracht, training en herhaling met hoe goed iets gaat.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:32

Ik ga er dan vanuit dat je als ruiter al weet waar je mee bezig bent en dus het paard traint.
Want als we over de fouten van de ruiter gaan beginnen wordt het nooit wat met het trainen van het paard, haha!
Maar ik vind gewoon dat je niet alle arabs over één kam moet scheren, want mijne bijv. is niet bepaald het type wat je verwacht bij een arab.
En zo zijn er onderling qua karakter en bouw zo veel verschillen, ik vind het onzin dat ze daar een kant en klaar antwoord op hebben.
Mijne vind ik helemaal niet zo lenig. (ben ik zelf ook niet dus valt niet zo op) :P
Ze kunnen misschien wel makkelijk dubbelvouwen maar dat betekend niet dat ze een goede lengtebuiging hebben in de juiste houding.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:39

MirandaFuego schreef:
Ik ga er dan vanuit dat je als ruiter al weet waar je mee bezig bent en dus het paard traint.

Nouuuuuu... kan best wat voorbeelden opnoemen waar ik daar erg aan twijfel :')
Maar goed, ik neem zelf natuurlijk ook les en dat is niet omdat ik altijd alles al weet. En vaak is het juist fijn dat je iemand aan de kant hebt die zegt wat je beter kan doen, wat goed gaat en met tips komt om het eens op een andere manier aan te pakken.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:46

Klopt. Ik heb nu les van een andere instructeur en die heeft nooit iets dergelijks gezegd. We zijn eerst met mijn houding aan de gang gegaan en naarmate dat verbeterde, ging daya ook beter lopen, maar het is ook zeker een stukje paard. Niet alleen ruiter. Ik vind het altijd een erg moeilijk onderwerp hoor: rechtrichten en lenigheid...

Lessen, lessen en lessen. Je weet ook niet alles en als je erop zit kan je ook niet zien wat iemand wel ziet die ernaast staat. Ik vind het erg prettig om er iemand naast te hebben die verstand van zaken heeft.

Verder worden arabs niet alleen door deze mevrouw over 1 kam geschoren, maar ik hoor HEEEEEL vaak ook: oh heb je een AV? Die zijn toch altijd druktemakers en heethoofden? Zoooo achterhaald is dat, maar zo jammer...

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:52

Ja, ach, ik nodig de mensen altijd uit om Djunnah een keer te zien als ze denken dat ze een druktemaker is :')
Djuun is heel relaxt, maar wel sensibel. Als ik niet lekker in mn vel zit of te gespannen op haar zit, dan werkt dat door. Maar andersom dus ook.
Ik hou wel van een beetje sensibel paard :j

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:06

Me to!

Te lenig is natuurlijk onzin, maar arabjes zijn wel echt elastiekjes en kunnen heel makkelijk alle kanten op buigen behalve de goede, maar uiteindelijk blijft het een kwestie van trainen, het heeft ook echt voordelen hoor, hoe groen Djuun bv is, ik kan haar zo schouder voorzetten, zonder het haar echt te leren, ik vind het echt heerlijke paarden, beter zo, dan 100x iets vragen/zeggen en ze snappen het nog niet :o?

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:21

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen zondag hebben we in Uitgeest een clinic gehad van Ilona. Het was weer erg leerzaam. Azim deed erg goed zijn best. Ben eigenlijk best trots op hem. <3

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:21

Ik vind de soepelheid vaak lastig, Noah kan zich in allerlei bochten wringen om ergens onderuit te komen :')
Stereotype is Noah niet echt, een arabier zou dapper zijn, nou Noah is echt de grootste angsthaas die ik ken := een heethoofd is hij weer wel, met springen moet ik er hard aan werken om hem bij me te houden, het liefst gaat hij plat door de bocht en met een rotvaart over elke hindernis :')

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:24

Mooi Jeanette!!

@Tam, met daarbij dat ze vaak ook zo rete slim zijn, werkt niet altijd in ons voordeel :')

Djuun was vandaag gewoon de oude hoor, gelongeerd en ze liep heerlijk te sjouwen :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:27

Prachtige foto's jeanette!

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:29

( Foto''s zijn gemaakt door Pim, ik zou dat absoluut niet kunnen. Aan hem alle eer. :D

myrnaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:55

Inderdaad mooi foto's zeg! Vond het erg leuk om met je samen gereden te hebben met onze stoere mannen!

daniellekas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:58

jeanette vond jullie wel vooruit gegaan .

En heb al weer zin in de volgende clinic met Ilona.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 00:39

Ziet er goed uit Jeanette!!

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 08:31

Leuke foto's!

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 08:32

Ik heb ook alweer zin Danielle!
Fijn dat jij dit organiseert, heel erg bedankt.

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 08:41

Wauw wat een gave arab heb je daar! Ziet er netjes uit :)

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 09:12

Jeanette jullie zijn een leuke combinatie wat zijn jullie verder van plan?
En die rareabies kunnen idd lenig zijn wat je tegen kan werken maar juist ook mee kan werken, voor mij is dat fijngevoelige juist alleen maar fijn, mijn lichaam werkt niet altijd mee, waardoor het bij mij niet altijd zo lukt als dat ik zou willen maar doordat ze hiermee zich aanpassen kan ik toch simpel blijven rijden, waardoor zij ervoor zorgen dat ik beter kan blijven rijden waardoor zij ook beter hun lichaam blijven gebruiken. waardoor het voor mij ook is komt van 2 kanten paard en ruiter moeten samenwerken, waardoor je moet zoeken naar de juiste samenwerking. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en dus moet je die wegen samen met een instucteur kunnen bewandelen om bij je punt te komen, werkt de ene manier niet dan moet je het op een andere manier proberen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:45

Ik vind Azim toch zo'n plaatje van een paard he!!

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:45

Wat een lieve reacties. :o
@ Brenda, ik wil graag in het nieuwe jaar gaan starten.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:45

Ziet er super uit Jeanette!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:38

Sieltjuh schreef:
MirandaFuego schreef:

Nouuuuuu... kan best wat voorbeelden opnoemen waar ik daar erg aan twijfel :')
Maar goed, ik neem zelf natuurlijk ook les en dat is niet omdat ik altijd alles al weet. En vaak is het juist fijn dat je iemand aan de kant hebt die zegt wat je beter kan doen, wat goed gaat en met tips komt om het eens op een andere manier aan te pakken.

Ja, maar ik bedoel als je zelf al niet goed kan zitten en niet weet waar je mee bezig bent hoef je nog niet eens met het paard te beginnen. (tenminste, ik vind niet dat als jij bijv. je handen niet stil kunt houden je van het paard kan verwachten dat hij een fijne aanleunig heeft)
Ik vind dat je tenminste je paard niet moet storen (perfect gaat vast niemand lukken) en dat als de trainer iets wil je het dan moet kunnen uitvoeren én begrijpt wáárom je het doet.
Want dat is volgens mij het grootste probleem, mensen weten niet hoe en waarom je het paard zó wil laten lopen op dat moment, met alleen zitten kom je er niet.
Dat je paard begrijpt wat je bedoelt en jij wat hij bedoelt is idd essentieel, paardrijden is natuurlijk samenwerken.

Jeannette, wat een mooie foto's!
Prachtig beestje is Azim..