[HK] Het Arabische Sprookjespaard, deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:02

Afbeelding

FOUTJE :+

foto lijkt me duidelijk genoeg van Gaga :P
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 18-04-14 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

IlonavL

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard, deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:04

Bij Geisha weet ik het natuurlijk niet, bij mijn merrie is het bouw (dat wilde ik laten zien) maar misschien bij Geisha wel een spieren kwestie? Anyhow: hoop dat de DA je wat duidelijkheid kan geven :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:23

set_elkol schreef:
11 uur waren we welkom. Ik wil als ik kom ook naar Silver maar ga geen hele dag mensen bezoeken :P Maar 5 minuten is natuurlijk niks. Maar moet eerst beslissen of ik kom.

oh correctie, 12 uur? :D

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:34

Haha is die onderste ook gaga? Die foto heb ik nog nooit gezien! Heb je meer rij foto's? Die heeft het ook wel ja! Agh ik zie het wel..

Ik kan denk ik wel om die tijd maar moet ik nog even kijken. We houden wel contact.. baukje weet in ieder geval de weg mocht ik niet naar annika kunnen komen :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:38

aan de voetjes te zien is het Gaga :j

ohnee links achter is veel te hoog _O- foutje hahaha

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:40

Hahaha oh geintje :')

ik wil nog steeds een keer langs haar gaan!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:42

Afbeelding

dit is wel Gaga.

Afbeelding

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 23:15

DMHorses schreef:
Wat de waardes doen bij leverbot weet ik niet precies, maar het tast zoiezo de lever aan en dus kunnen de leverwaardes enorm stijgen. Het is niet algemeen bekent dat het problemen bij paarden kan veroorzaken en word nog wel eens door dierenartsen onderschat, het zou namelijk alleen bij koeien en schapen problemen veroorzaken, echter kunnen paarden hier ook zeker last van krijgen!

Schattig hoor jullie beide als guppies!

Ik weet zelf eigenlijk ook niet zoveel over leverbot, dus ga me even inlezen. Hoe kunnen ze het krijgen?

@Smart, de weide-eigenaar blijft er bij dat hij het water niet wil laten testen. Ik heb hem teruggemaild dat wij het water laten testen. Zijn de resultaten goed, dan betalen wij, zijn de waardes vh water slecht en zit er bacterie of iets dergelijks in, dan zijn de kosten voor hem. Maar hij heeft nog niet teruggemaild...
Sowieso laat ik het water testen, zo vlug mogelijk, maar ben nog even aan het rondkijken waar we dat het beste kunnen laten doen en hoe

@Set_elkol oooh die foto van jou en Setje is ZOOOO schattig :D

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 23:21

Ahhh waar heb je die foto's vandaan katja?

Maaike, dat is een goede. Hopen dat ie akkoord gaat met je voorstel. Zo kom je elkaar tegemoet :j

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:19

Lijkt me een fair voorstel. Al reactie gehad Maaike?

Jeetje die Asi... Hopelijk gauw weer hersteld... Doet ze ook mee aan de Tulip (mits hersteld), Western ridden?

Staat m goed Smart! En nee dat hoofdstel kan echt niet, haha! ;) Gauw een mooie light oil bridle scoren! Want ook dark oil is n no go bij een light oil zadel (vind ik).
Tip: op Ebay USA kun je vaak heel bijzondere en gave tack scoren. Of natuurlijk bij Adje, westernspul of UGH.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:43

Gisteren, after hard day of work, nog klein rondje bossen gemaakt met Nour. Heeeeeerlijk! :D Heb de luxe dat we alleen de weg hoeven over te steken en dan hoppa zo de Drunense duinen in rijden.
Het zadel- en ruitermak maken is nu afgerond en omdat hij pas van de winter echt doorgereden gaat worden (hij gaat dan bij Krista in training), onderhoud ik eea nu door twee maal in de week wat in de bossen te hobbelen. Lekker rechtuit en leert zo lekker op eigen benen te lopen. Hij geniet daar echt onwijs van (ik niet minder :D ), en het is/wordt echt n toppertje onder t zadel, echt n genot te rijden!
Heb het afgelopen jaar zeeën van tijd gestoken in grondwerk en Parelli (doen trouwens meer mensen dat hier?) en dat loont zich echt dubbel en dwars.
Stiekem zitten er al boel knopjes op.
Hiermee ga ik dan ook zeker starten met Jazzaree de komende maanden en hopelijk verloopt ook met haar het zadel- en ruitermak maken zo gemakkelijk en vlot.

Gisteren eerste oortjesfoto gemaakt van Nour: <3
Afbeelding

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:56

Maaike bah wat naar allemaal hoop dat de paarden snel weer de oude zijn en dat de oorzaak ervan gevonden word en opgelost dit soort dingen nooit leuk.
Baukje dat staat wel gaaf hoor nu nog een mooi hoofdstel erbij en jij een mooi showpakje aan en gaan met die banaan haha
Kelly vind Geisha Idd wat te schraal maar heb helaas voor jou al een paar keer een topic gelezen van paarden die het niet helemaal goed gingen doen in zo'n hit actief stal (dat was dit toch?) Het zegt niet dat dit voor Geisha ook kan gelden maar hou t wel in je gedachten, wat voor het ene paard super is is voor het andere paard not done.
Ik haal nu Katja even aan Set stond voordat de schuilstal er was 24/7 buiten met als t nodig was een deken en nu ze de mogelijkheid hebben om te schuilen lees ik dat Set toch best vaak daar te vinden is waarvan ik dan heb Set vind het heerlijk dat ze de keuze heeft en dat je dan merkt dat een stal toch niet zo erg is.
En zo hebben wij Golden Jubilee (Juul) alweer even geleden haar na 21 jaar van een paard wat deels in vrijheid leefde stal niet kende opgehaald ik wilde voor haar een stal geen noodzaak maken maar merkte heel snel dat zij er toch ook totaal geen problemen mee had ze had de rust haar eten was ook echt haar eten werd niet van dr afgepakt en als t regende en ik wilde een stal mesten wilde ze met heeel veel moeite naar buiten waar ze gewoon stond te wachten weer naar binnen te kunnen.
DUs ik weet niet hoe het verder daar gaat neem aan ook 24/7 buiten maar wel mogelijkheid tot schuilen maar heeft zij in de groep die kans ook dat te doen? En voelt ze zich opgejaagt met eten? En hoe groot is de groep en zijn er meerdere groepen waar ze bijin zou kunnen omdat ik begreep dat er 1 paard tussenloopt waar jullie wel problemen mee hebben gehad en bv dat soort dingen kunnen ook meespelen. Net zoals dat ze wisselend is qua gedrag let eens op je eigen gemoedstoestand want ze zou jou ook best eens kunnen spiegelen. Ben jij happy en relaxt is zij t ook ben jij onrustig of onzeker dat je dat terugziet in haar gedrag naar jou toe en bv met rijden, en dat is absoluut niet erg. Betekend alleen dat je ook naar jezelf moet kijken en dat jij met jezelf ook moet leren omgaan.
Jn eigen ervaring met de rareabies is een confrontatie aangaan is niet altijd nodig ze zijn gevoelig en dat moet je eigenlijk van harte nemen.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:00

Yildiz lekker hoor heerlijk om te lezen

Ow wat balen steeds van die hoefzweren zit dat ook steeds in dezelfde voet kan je niet eens met hoefsmid en dierenarts bij wijze om tafel dat er een gezamelijke aanpak komt zodat dit verholpen zou kunnen worden(ben even naam kwijt wie dit aangaat) maar mijn man (hoefsmid) melde dit dat het soms een ander achterliggend probleem kan zijn waardoor ze steeds hoefzweren krijgt maar soms zijn de hoefzweren ook gewoon hardnekkig maar daarom juist samenwerking hoefsmid en DA kan dan juist de uitkomst bieden word het van 2 kanten gezamelijk aangepakt

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:43

Hallo iedereen,

Het gaat wat hard in het topic. Even een foto spammen. Wij zijn bij Jan Calis geweest. Hier het bewijs. De cursus opstellen voor beginners. Met dank aan Amanda Melchior en Amy. Amy heeft super geholpen met poetsen en glimmen, dank je Amy *\o/* .

Afbeelding

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:45

Kat, als je met mij mee terug gaat naar Silver komen we langs de stal van Kelly..
Bren, de paarden in de HIT waar Kelly staat hebben een enorme schuilstal, maar als een paard niet goed in de groep ligt maakt het inderdaad niet uit hoe groot die stal is. Ze vinden dan de rust niet. Ik ben blij met onze kudde van 3... :j
Maaike, goed dat je het toch laat doen, ben erg benieuwd of hij nog wat water bij de wijn wil doen.. Hoop het wel voor je...
Nour is wel heel knap hoor en heerlijk dat je zo dichtbij het bos zit! Ik volg de methode van de Two lazy seven ranch (soort parelli), overig grondwerk, wandel, Silver loopt naast de step, vrijheidsdressuur, rechtrichten etc... Silver en ik doen van alles haha!

Hoofdstel kan ook echt niet (al is de zitting van het zadel wel zwart), ik weet alleen nog niet wat ik precies wil dus ben nu een paar hoofdstellen van een vriendin aan het uitproberen... Beugels vind ik ook niet zo, dus daar wil ik ook nieuwe voor... Pad is ook wat aan de grote kant dus volgende keer toch maar een cobmaatje aanschaffen... Ik wil nog zoveeeeeeeel!!! :D

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:48

Kat, het is ook tentenkamp bij Hyporama trouwens, daar komen we ook langs ;)

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:17

Precies Baukje jullie hebben leuk clubje en dan ook nog eens hele leuke paarden die op visite komen haha, maar dat was voor ons ook de reden om de engels volbloed weer terug te brengen naar de plek waar hij meer thuis was en hier Reem en Quest hun rust weer terugkeerde

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:17

Mooie foto van Nour met oortjes! Welkom alle nieuwe mensen.
Ik lees wel bij, maar ben ook vaak bij paard, natuurlijk.

Het western rijden lijkt me ook zo gaaf om te doen. Ik lees ook regelmatig het 'western rijden met arabieren' topic door, daar staan ook van die mooie foto's in. De tack ziet er ook prachtig uit!
Dat klinkt heerlijik, Yildiz, zo de duinen in rijden vanaf huis.

Maaike, leverbot kan komen door besmetting via een zoetwaterslakje. Ook kan het komen doordat er schapen of runderen op de wei hebben gelopen. Leverbot is lastig vast te stellen, voor zover ik het weet. Wat een vervelende toestand ook met het water, en het niet weten wat er aan de hand is. Goed dat juliie het laten testen, dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

Kelly, ik ga helemaal mee met de post van Bren hier. Mijn eerste paard liep ook bijna 24/7 buiten, maar had een schuilstal waar ze altijd in konden. Als het echt slecht weer was gingen ze met zijn allen schuilen voor de regen en wind. Ze werden ook even apart gezet om rustig te eten, als de stalhouder dat nodig vond. Dat adres was een grote boerderij met veel bijgebouwen, dus er was altijd ergens een plekje om ze apart te zetten. Dat vonden de pony's en paarden toch wel heel fijn. Ze hadden hectares met grotere en kleinere weides, die ze afwisselden. Veel ruimte dus, maar er werd altijd gekeken of ze goed met elkaar omgingen.

Katja, leuke foto's van vroeger!
Ilona, Asi's abonnement op blessures loopt vast binnenkort af.
Baukje, eh zwart met bruin staat eh best wel vreemd := . Maar het is toch maar om te wennen, je kan altijd nog wat veranderen later.
DM, wat een mooi veulen hebben ze gemaakt!
Adawi, knuffel :(:) .

2e paasdag gaan we met wat mensen dauwtrappen te paard, dus lekker vroeg op, en dan rijden! Dus helaas geen veulens meeten. Komt nog wel.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:25

Nee gaan niet naar de Tulip Cup Yildiz. Hoe gaaf gewoon zo'n gebied in je "achtertuin".

De hoefsmid die bij ons al jaren komt is echt een goede, super tevreden. De DA echter (voor dit probleem) minder, krijgen toch telkens te horen inpakken in nat verband en over een paar dagen kijken we verder. Heb weleens iemand gehoord die iets homeopatisch gaf omdat haar paard er ook telkens last van had, maar dat hielp niet echt. Wat zegt jouw man Bren dat het onderliggende probleem kan zijn? Heb er zelf ook weleens naar gezocht/gevraagd maar kom niet specifiek ergens op uit behalve toch een steentje o.i.d. dat is blijven zitten. Haar hoeven groeien wel erg hard. Hoe zit het met een hoefkneuzing Bren? Of de zweer zit toch nog dieper of ze heeft (door de druk op haar hoef) haar voet verkeerd belast en daardoor een kneuzing (denken wij). Het is een harde voor zichzelf en ze heeft pas samen met de jongens heerlijk debiel lopen doen op het weiland, toen ik haar eraf haalde was het mis. Het is verder nergens dik, je ziet ook aan de manier van lopen dat het echt haar voetje is. Er is wel verbetering gelukkig maar mocht het maandag nog zo zijn bellen we toch de da.

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:30

Dankjulliewel! Uiteindelijk nog eventjes kunnen slapen, niet veel. Zal de komende tijd wat dat betreft nog wat "doormodderen"

Weet niet meer wie het vroeg, over het grondwerken. Ik ben dus sinds kort met Najim begonnen met grondwerk. Hij pakt het zo lekker op. Al moet ik zelf daarin ook nog een hoop leren, maar we zijn samen aan het ontdekken en leren.
Mijn "stiefvader" probeert nu iedere week wel een keertje een training te filmen. Confronterend soms, maar ook verhelderend. Ik zie mijn eigen fouten terug, of hoe ik anders had kunnen reageren, of juist dat Jim veel relaxter eruit ziet als dat ik het ervaarde op dat moment. Erg leerzaam iig en mijn instructeur vind het ook top!

Over Geisha is er denk ik wel genoeg aangegeven ;) Ik ben benieuwd wat een DA erover te zeggen heeft. Weet je al of je de DA erbij gaat halen Kelly?
En wat Bren79 (sorry weet je echte naam niet..) aanhaalt herken ik ook wel.. Mijn pony's hebben ook altijd overal buiten gestaan. Ook een periode zonder schuilstal, maar alleen een huisje waar ze naast konden staan. Dus altijd uit de wind en op het droge, want was betegeld. Sinds ik ze aan huis had staan, zag ik voornamelijk dat mijn shetlander het heerlijk vond dat hij nu een grote inloopstal had. Zodra het regende of juist ontzettend warm was, stond hij binnen. Mijn ijslander stond daarintegen juist vaak gewoon in de regen, maar soms ook binnen bij de shetlander. Ze hadden de keuze en je zag duidelijk verschil tussen hen.

Nog even over het schrale en de puntkontjes, hier even paar foto's van afgelopen week van Jim. Geen mooie foto's, maar even voor het idee.
Najim staat minimaal van half 9 tot 5 wel op het weiland, savonds/smorgens krijgen ze nog 3 voerbeurten waarbij Jim per voerbeurt zo'n halve kilo brok/muesli krijgt en een hele berg hooi.
Hij eet veel en goed, maar blijft vrij schraal. Al moet ik zeggen dat hij nu eindelijk wat dikker begint te worden. Ik denk zelf ook dat hij nog aan het groeien is. Hij is nu 2,5 jaar. En op de ene foto heeft hij een erger punt kontje dan de andere..

Vorige week
Afbeelding

Gister op het land
Afbeelding

Gister op de poetsplaats
Afbeelding

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 12:21

Yildiz, lekker hoor. Ik doe ook veel met Parelli :) zijn nu bezig met level 2.

Jim ziet er goed uit hoor. 2 jarigen zie ik liever wat schraler dan zo vet.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 13:24

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 13:24

Jeetje Yildiz, zat even te kijken maar jij bent er wel vroeg bij als hij in juni pas 3 wordt. Was hij er al zo klaar voor? Wel super dat je zoveel voorbereidend werk hebt gedaan en dat hij alles zo lekker oppakt! Ligt ook aan het paard natuurlijk, denk dat ik met Jas qua inrijden echt pas begin met 3,5, vind hem nog zo puppy.

Handig Joyce! En mijn halster is eindelijk binnen (gister toevallig nog een "boze" mail gestuurd)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:31

1 juni wordt hij idd 3. En ja, wij vonden dat ie er klaar voor was; geen groeispurten en ook mentaal is ie er klaar voor.
Maar vind ruiter- en zadelmak maken iets anders als inrijden hoor. Denk dat dat te veel met elkaar verward wordt. Daarmee wacht ik heel bewust wat langer, pas vanaf 3,5 jaar. Dan ga je echt hele andere dingen van zon lichaam vragen.
Qua belasting zit ik er nu max 20 minuutjes op, 2 keer per week, en ik weeg natuurlijk ook niet echt veel.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 15:03

Jaa maar dat hebben wij hier ook hoor 2 schuilstallen zelfs in principe en er komt er nog 1 bij. Daarnaast hebben wij ook stallen staat ze daar ook elke dag even een uurtje lekker te eten en te doen. Ik moet zeggen het lijkt alsof ze er sinds gisteren stukken beter uit ziet. Als je op me fb kijkt kun je het zien op de foto's. We zijn vanmorgen een buitenrit wezen maken was wel kouder dan we hoopten maar was wel leuk! Geisha vond het geweldig!

Kan het zijn dat die wormenkuur zo snel werkt?