[HK] het Arabische sprookjes paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sieltjuh

Re: [HK] het Arabische sprookjes paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:38

Ja, dan komt er één langs die 2 is en dan denk :wow: toen we Djuun kochten was ze ook 2 en een echt broekie :') Niet dat ik dr niet mooi vind hoor, maar als je zo vergelijkt zie je wel degelijk verschil. Vond de 1-jarige trouwens ook al behoorlijk aan de maat :+

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:16

Sieltjuh schreef:
Ja, dan komt er één langs die 2 is en dan denk :wow: toen we Djuun kochten was ze ook 2 en een echt broekie :') Niet dat ik dr niet mooi vind hoor, maar als je zo vergelijkt zie je wel degelijk verschil. Vond de 1-jarige trouwens ook al behoorlijk aan de maat :+

ik hou ook niet van dat onnatuurlijk groot fokken/voeren en sommige van die jonkies zijn zo vet, als er iets slecht is voor de gewrichten van zo'n jonkie dan is het wel zo fors en zwaar zijn. liever wat schraler en in een normale maat groeien dan een groot paard dat op zn 6e versleten is... ze moeten toch niet alleen voor de show zijn? je moet er toch ook mee de sport in kunnen!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:18

Ehm, om eerlijk te zijn heb ik Djuun voor mezelf en niet voor de show :P

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:23

Maar voor fokkers is dat misschien wel relevant ;)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:30

Dat ligt er aan wat je wilt als fokker denk ik? Of je een showpaard of een sportpaard wilt fokken. Zit denk ik een verschil in. Eentje die het in de showring maar zo zo doet, kan wel een super sportpaard zijn.
Overigens kan het natuurlijk denk ik ook goed samen. Dat zou wel zo moeten zijn imo.

Maar ben het er wel mee eens hoor, ik vind dat ze ook dat doel in ogen moeten houden, maar ik heb dermate geen verstand van fokken, showen of bloedlijnen dat ik alleen maar kan zeggen wat ík mooi vind :) En dat verschilt meestal nogal van de jury :')

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:34

Het liefst als fokker wil je denk ik een veelzijdig paard dat zowel lichamelijk goed is met potentie als het goed doet op de sport :) Maar er zijn ook paarden die het wel goed doen op de show maar die lichamelijk tekort schieten.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:38

Dat lijkt mij ook, dat je dat wilt als fokker, maar wat je zegt, sommige schieten lichamelijk te kort voor de sport, maar doen het wel op show goed... Tjah, dan vraag ik me af wat een jury liever ziet? Een mooi paard wat je niet voor de sport kan gebruiken of een iets minder mooi paard die wel goed kan meekomen. Ik weet het niet... heb er geen oog op en verstand van :P

Overigens denk ik dat het gros van de paarden op de wereld niet in de sport lopen, maar gewoon recreatief worden gebruikt ;) En wat is er mis met een recreatiepaard? Helemaal niets :)

Djuun is uiteindelijk ook in eerste instantie bedoeld voor de recreatie en ik wil er eens af en toe een onderlinge wedstrijd mee doen, misschien dat Letiets ooit nog eens start, maar echte sportambities hebben we hier niet :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:47

Aleeneh schreef:
Het liefst als fokker wil je denk ik een veelzijdig paard dat zowel lichamelijk goed is met potentie als het goed doet op de sport :) Maar er zijn ook paarden die het wel goed doen op de show maar die lichamelijk tekort schieten.

Blijkbaar niet... er zijn erg veel fokkers die juist voor de show fokken omdat daar het grote geld in omgaat, en er zijn ook fokkers die juist alleen op prestatie fokken, veelal rensport want ook daar gaat/ging groot geld in om :') en je ziet toch ook vaak dat het modebeeld gevolgd wordt, endurance komt meer in dus ineens wordt er specifiek daarop gefokt, dan is western in en wordt daarop gefokt.... Dan willen ze op shows een soort spierbundels met veel vet en kleine arabische hoofdjes.... Mijn enorme jaarlingen, die ík dus echt groot vind, zijn dus echt klein vergeleken met wat er op shows loopt :') maar hier, thuis, waar het telt! daar zijn ze groot :j 1.60 zullen ze wrs niet halen, maar 1.55 wel en dat vind ik al enorm aangezien hier alle volwassenen toch echt maar rond 1.50 zitten :) ze hoeven echt niet in 2 jaar tijd op eindnivo te zitten, daar hebben ze 8 jaar de tijd voor :j kuray groeit ook nog en die is 7!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:33

Dan is Djuun gewoon nog type van "de oude stempel"? Want die zal zo rond de 1.50m nu zitten met haar 4 jaar. Voor het oog was ietsje groter voor mij erop net wat mooier geweest, maar eerlijk gezegd vind ik dr een mooi maatje hebben. We wilde graag een E-maat en dat is ze :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:13

:') ik heb een woeste hengst in de wei lopen :+ er wordt gejaagd en als iets kuray woest maakt dan zijn het wel geweerschoten :oo misschien moest ie toch een carriere als politiepeerd proberen :Y)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:21

Nee, die worden niet boos, die blijven dan cooool 8-)

Ik gok ook dat de gemiddelde arabier te klein is voor het politiewerk :7

Volgens mij hebben ze wel eens een test gedaan ergens om Quarters daarvoor in te zetten, maar die waren ook te klein. Niet imposant genoeg. En eerlijk is eerlijk... zo'n politiepaard-joekel van 1.80m die even in zn zijwaarts wordt gezet tegen het publiek in... :=

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:31

:') das waar, dan moet ie eerst maar groeien. dan kan ie ingezet worden als terrorhengst die blazend en brullend op je af komt als je schiet <<)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:41

_O-

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:56

Ik was in NL al verbaast dat de jury eigenlijk een obesitas paard in de ring willen zien.
Ik had in Raalte daar nog met Shamal arabians over.
Nu was Mo wel erg schraal en ingevallen door niet drinken.
Maar ik zie het op veel stallen dat men liever hollands welvaart zien dan een mooi rank bespierd paard.

Ik heb altijd geleerd dat als je de ribben voelt een paard op gewicht is.

En ik geef Mo nu Lucerne mix, Maislijnzaad brok en Senior priories en 3x per dag flink portie kuil en 2 x 0,75 basis brok.
Maar gaat hem niet vol stouwen met krachtvoer want in ijn ogen krijgen ze meer energie waar ze weinig mee doen kunnen dus verbranden ze weer te veel.

Djuun loopt lekker daar aan de longe.

Toevallig Mo ook aan de dubbele gezet vandaag en die liep ook super fijn :D

myrnaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:59

Ik heb niet het idee dat het nu mode is om groot of dik te fokken. Het is vooral extreme hoofden (en kromme benen) fokken .

Met uitzondering van de dekhengsten en fokmerrie's (en die mogen rond het show seizoen wel iets voller zijn) heb ik eigenlijk geen dikke paarden gezien. Maar ik moet eerlijk zijn ik heb vaak geen tijd om naar de andere paarden in de rubrieken te kijken.

myrnaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:10

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 00:27

Idd, hoe zal je Gyöngyi Június moeten uitspreken :o? (tenminste, ik heb hier toch de goede voor me dan?)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:08

Hij is 3 dus kan nog kwa type ook veranderen.
Zonde dat zo paard via inruil verkregen is, of het mensen met AV s zijn betwijfel ik.
Als hij net zo gangwerk heeft als Mo zou het een leuke wedstrijd ruin zijn :o

Barc me 1e paard heeft trouwen ook toen hij ouder werd veel meer type gekregen :)

Morgen wordt waarschijnlijk Tante Truus gescand :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:28

Spannend! Hou je ons op de hoogte? :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:33

Aleeneh schreef:
Spannend! Hou je ons op de hoogte? :D

Ja natuurlijk :D Dat kan ik niet voor me houden :+

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:48

Spannend Jes :):)

daniellekas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:17

Hij is is nu 2 jaar en echt een schatje ik vind het ook spijtig dat hij op zo,n handelstal staat.

Maar wie weet krijgt hij toch wel een fijn huisje.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:27

spannend Jessica!! :):)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:57

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:15

Spannend Jes!

Wat ziet dat er gezellig uit Tamara! Volgens mij hebben jullie het echt enorm naar jullie zin gehad!