[HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:02

Iloontjeehh schreef:
Aan dit soort dingen hebben wij idd ook gedacht (wat op zich natuurlijk best zou kunnen) maar ik kan me echt niets bedenken dat anders is dan normaal. Ik heb ook al aan een geluid zitten denken, maar dat kan ik niet horen vanaf de monitor. Ja, je gaat de gekste dingen bedenken maar vooralsnog niet dé oplossing.

Wat doet ze als je de bovendeur als dat kan afsluit voor de avond bijv.

IlonavL

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:05

Bovendeur zit 's avonds dicht, evenals de buitendeur (Asiyah staat in de eerste box dus kan ze ook door de buitendeur kijken wanneer hij openstaat)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:07

Heb je al geprobeerd te wisselen van box..

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:09

Ja, hebben we gedaan. Ging even goed, daarna toch weer weven -O-

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:10

Pff moeilijk hoor -O-

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:10

Pff, goed balen Ilona. Het is logisch dat het belangrijk is dat dit gedrag zo snel mogelijk doorbroken moet worden, maar dan moet je wel weten waar de oorzaak ligt...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:11

Nacht lampje :')

En bijv muziek aan met een timmer dat ie rond middennacht uitgaat..

Doet ze het trouwens alleen als jullie op stal zijn of juist als jullie weg gaan...

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:13

Heel lastig, geloof mij! Zeker, want ik wil niet dat het een verslaving voor haar gaat worden. En daarbij is het hartstikke slecht voor haar benen natuurlijk.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:16

Ja inderdaad is het gewoon balen en je wilt er alles aan doen om een stalgebrek te voorkomen...

Ze heeft geen nieuwe buurvrouw toch?
Of misschien is de rangorde veranderd.?

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:17

Een nachtlamp hebben we in de stal. Muziek zou ik wel kunnen proberen (nog niet aan gedacht). Wisselend, ik was pas bezig de box van de kleintjes te mesten en toen begon ze ineens maar doordat de camera er nog hangt kan ik haar ook observeren wanneer er niemand is. Ook dan kan ze ineens beginnen. Maargoed, het kan ook een hele lange tijd goed gaan. Ze doet het ook niet als ze bijv. honger heeft want meestal ligt er nog een hele bult hooi in haar box.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:19

Alsof ze het opeens op haar stuipen krijgt dus..

Kwa gezondheid ook alles oke.
Geen dikke uiers koorts etc?

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:24

Ja, precies. Nee, haar uier is mooi geslonken, ze eet goed, ze drinkt goed, mest ziet er goed uit en onder het zadel loopt ze prima. Iets medisch heb ik ook aan gedacht, maar haar kennende zou ze dan eerder zielig in een hoekje gaan staan en geen eetlust hebben.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:27

Pff echt moeilijk..als eigenaar kan je natuurlijk het ritme van je paard door en door.

Heeft ze het niet koud ofzo..

Weet het verder ook niet 1 2 3 vooral omdat je het niet kan inbeelden omdat de gang van zaken niet weet kwa stal management.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:35

Ik vind het super lief dat jullie zo meedenken en met suggesties komen, dus dankjewel!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:36

Iloontjeehh schreef:
Ik vind het super lief dat jullie zo meedenken en met suggesties komen, dus dankjewel!

Geen dank..

Het is alleen zo balen als eigenaar om te gissen :j

Gaat me bedje opzoeken:)

Morgen weer een dag :D

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:38

Welterusten, ik ga ook m'n bed opzoeken. Asi staat er nu rustig bij, dus dat doet me goed om te zien.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 00:49

Nogmaals, erg balen hoor Ilona. Hoop dat je snel achterhalen wat gedrag veroorzaakt!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 00:52

Misschien een heel raar idee hoor..... Maar als ik het zo lees doet ze het op volkomen willekeurige momenten, maar iets vaker als er iemand in de stal is, toch?
Daarbij komt er rust als ze naar buiten gaat?

Met het risico weird over te komen; kan er iets mankeren aan het dak oid? Ik ben groot voorstander van luisteren naar je paard en als één van mijn dieren zonder aanwijsbare oorzaak bijvoorbeeld een bruggetje niet over wil, loop ik om. (laat duidelijk zijn dat ik dit niet doe als paard het niet kent oid, echt alleen als er geen logische verklaring voor het gedrag is).
Misschien hoort ze iets kraken oid wat haar intuïtie dat er iets mis is op dat moment versterkt, waardoor ze duidelijker gaat proberen aan te geven dat ze eruit wil?

Het is maar een idee hoor.... Maar je weet maar nooit :) Wel heel erg vervelend, kan me voorstellen dat het vreselijk is om je paard zo te zien ijsberen! Hoop dat je de oorzaak snel kunt vinden iig :(:)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 01:21

Iloontjeehh schreef:
Welterusten, ik ga ook m'n bed opzoeken. Asi staat er nu rustig bij, dus dat doet me goed om te zien.

O:)
Moeder en zus doen dat ook, dus het is een familie-tik :') mawiyah danst meer heen en weer, shanaya weeft waarbij ze vaak een pas opschuift maar soms loopt ze ook heen en weer. Mawiyah doet het nog meer buiten dan binnen (heen en weer langs een hek, hoofd vaak heel hoog met de neus boven het hek langs, niet bij de uitgang maar wel in de buurt, alleen als ze iemand ziet want als ze niemand ziet staat ze te slapen of gaat eten), zij is echt een stalpaard, shanaya eerder andersom.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 01:38

Sieltjuh schreef:
Ik geloof niet dat ik zin heb op mn paard een x aantal weken in training te brengen. Ik vind shows best leuk en lijkt me ook best leuk om een keer te kijken wat er nou eigenlijk door de kenners van Djuun gedacht wordt, maar om mn paard daar een paar weken voor weg te brengen.. Uiteindelijk hebben wij haar als recreatiepaard en niet voor de shows :)

En dus om gelijk het niveau-vraag te beantwoorden: ehhh... :') Is er een "gewoon voor de leuk een keer meedoen"-niveau? Of moet je dan aan de amateurkeuring denken?

Je kan er indd voor kiezen om een amateurkeuring te doen. Je kan er ook voor kiezen om ze zonder training te laten voorbrengen op een regionale c-show. Dat kan via ons bijv. We maken de paarden dan klaar ter plaatse op de show en je krijgt een aantal tips en adviezen om ons te helpen het paard zo goed mogelijk voor te brengen (thuis-training en voorbereiding). Evt. kan het paard ook tot max. een week van te voren bij ons gestald worden om de puntjes op de i te zetten (wat dan niets kost behalve het reizen naar ons en naar de show en natuurlijk de kosten van het losse voorbrengen aan onze voorbrenger). Je kunt dan na de show, afhankelijk van hoe ze het deed daar, altijd nog kiezen om toch erin door te gaan en ze voor een volgende show in training te zetten.

In principe kost onze voorbrenger dan geld en wij doen een extra service gratis om hem en de eigenaar dichter bij elkaar te brengen zodat het paard er echt goed bij staat, wij krijgen niets voor het voorbrengen, dus vandaar echt max. een week als het zonder echte training is. We maken ook maar voor enkele paarden plaats ;)
Je haalt er dan niet uit wat je eruit kunt halen door ze in training te zetten, maar het is een goede manier om toch een goed beeld te krijgen. Als de voorbrenger het paard echt in training heeft dan ontwikkeld hij een band met het paard en daardoor kunnen ze echt alles eruit halen op een show :) Maar als ze goed getoilleteerd zijn en netjes kunnen opstellen dan ben je al een heel eind natuurlijk ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 02:34

Toch vraag ik me af of alle paarden ook daadwerkelijk zullen gedijen bij in training staan... Zal gerust voor sommige paarden heel goed zijn en op zich denk ik dat het überhaupt geen slecht idee is, maar dan buiten het showseizoen om. Zou nooit mn paard voorafgaand aan een show in training zetten... Vreemde omgeving, andere routines, baas niet dagelijks erbij... Ik weet niet.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 02:44

amyz schreef:
Toch vraag ik me af of alle paarden ook daadwerkelijk zullen gedijen bij in training staan... Zal gerust voor sommige paarden heel goed zijn en op zich denk ik dat het überhaupt geen slecht idee is, maar dan buiten het showseizoen om. Zou nooit mn paard voorafgaand aan een show in training zetten... Vreemde omgeving, andere routines, baas niet dagelijks erbij... Ik weet niet.

Daarom is het heel belangrijk te kijken naar de trainer. Een eerlijke trainer geeft het aan als het paard zijn/haar draai niet kan vinden en je ziet ook veel in de manier van voorbrengen. Geduld en rust moet een voorbrenger uitstralen, naar mensen en naar dieren. Hij moet de tijd voor je nemen en voor je paard. Geen gehaast of norse gezichten. Een goede voorbrenger heeft plezier in het voorbrengen en geniet van ieder paard dat ie in handen heeft. En je ziet aan het paard of die het vertrouwen in de voorbrenger stelt. En ja, sommige paarden hebben langer nodig. En je moet ook zeker gaan kijken bij de trainer op stal. Er moet een relaxed stalklimaat zijn, geen opgefokte paarden. En als je een trauma-paardje hebt, dan moet je het gewoon niet doen, ook niet bij een hele goede trainer (tenzij het echt voor langere tijd is, een halfjaar ofzo).

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 04:26

Helemaal mee eens :j Daarom wilde ik ook Gijs als voorbrenger, deels ook puur op gevoel hoor. Chris is ook heel erg goed maar past naar mijn idee niet bij Umoyax, Gijs vraagt het wat meer en daar reageert Umoyax heel goed op. En het bewijs daarvan heb ik in St Oedenrode gezien want Uk liep mooi door terwijl ie enorme pijn aan zn kogel moet hebben gehad na die val :(:) Arabieren zijn misschien wel hard voor zichzelf, maar ik ben er nog steeds 100% van overtuigd dat hij zich niet bij iedereen zo had ingespannen om tóch nog zijn best te doen...

Dat zag ik ook zo duidelijk met Umoyax bij Luc; hij had gewoon geen zin om zn best te doen voor hem. Toen ik hem weer overpakte waren er een paar heel kleine dingetjes die hij voor mij wel meteen weer deed. Umoyax is best een verhaal apart wat dat betreft. Je moet het echt netjes aan hem vragen. Eisen kan wel hoor, dan doet hij het heus, de braverd. Maar zn best doen? Forget it. Hij doet dan puur en alleen wat hij moet doen. :+

Zo, en na dit relaas ga ik maar eens lekker slapen, morgen weer vroeg op :=

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:00

Thanx voor de tip Amt, ik zal eens aan mijn vader vragen hoe oud het dak van de stal is en of hij er naar wil kijken. Ik heb het nog nooit horen kraken iig. Voor zover ik weet is weven niet erfelijk, als het wel zo is is het heel lastig natuurlijk, maar dan alsnog vind ik het geen normaal gedrag.

Wat betreft showtraining zou ik kijken naar wat je doelen zijn. Als je gewoon leuk een keertje voor de lol wilt gaan, en je paard is van nature wel arrogant/zelfverzekerd zou ik mijn paard niet in showtraining zetten. Het kost vrij veel en je moet goed bedenken of je dat het waard vindt natuurlijk. Wij hebben het met Asiyah een paar jaar terug wel gedaan, met name om haar zelfverzekerder te maken op vreemd terrein (ze was op dat moment nog echt een puppy) Haar heeft het heel goed gedaan. Ik kan ook moeilijk zonder mijn paard, maar volgens de trainingsstal was het wel beter om haar een aantal weken daar neer te zetten met name om ze de tijd te geven om te kunnen wennen en de trainer te leren kennen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:20

Gijs is ook heel fijn amy, die heeft er ook echt het gevoel voor :j Maar stijn sluit beter aan bij onze paarden en onze manier van trainen, en die is heel lief en geeft veel vertrouwen en rust. Ik ben ook van mening dat weinig mensen uit dream hadden kunnen halen ter plaatse wat hij eruit haalde. Zeker gezien hoe dream toen was... Het was echt toeval dat we in contact kwamen met de vorige eigenaren van dream op de show en we pakten hem echt ter plaatse over, zo onzeker en semi-aggresief en doordenderen en angstig tegelijk en dan toch braaf het rondje doen in showmodus zonder staart tussen de benen en ook gewoon vrij netjes staan. Hij gaf hem daar echt de leiding en moed die hij nodig had :) En ik kijk ook altijd naar mawiyah, als mawiyah voor je loopt, dan ben je binnen bij ons. Stijn is de eerste voorbrenger waarbij ze elke keer beter ging lopen. Normaal gaf ze zich 1x en de rondes erna werd het dan steeds minder, maar met stijn bij de eerste show met hem moest ze 5x dat weekend en de laatste keer was gewoon nóg beter dan de eerste keer :D